Juhlissa raskauden salailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gravida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gravida

Vieras
Hei!

Olen vielä toisella kuulla raskaana, enkä haluaisi vielä kertoa tästä kenellekään. Kesäkuun alussa joudun heti menemään sukulaisen yo-juhliin, jossa tietenkin tarjotaan kaikenlaista minulta kiellettyä. Kuinka saan salattua raskauteni juhlissa? En voi ottaa alkumaljaa, enkä syödä voileipäkakkuja (eihän sitä koskaan tiedä, onko niissä käytetty pastöroimatonta juustoa...). Tietääkö muuten joku, onko kaikki vispikerma pastöroitua? Itse olen ostanut vain Valion kuohukermaa, sillä siinä lukee, että se on valmistettu nimenomaan pastöroidusta kermasta.

Voithan ihan hyvin ottaa alkumaljan ja nappailla siitä vaikka minipieniä suullisia, kierrellä lasi kädessä ja sitten vaivihkaa hylätä sen johonkin sivupöydälle :) Voileipäkakun lisäksi tarjolla on melko varmasti muutakin valinnanvaraa, joten tuskinpa kukaan ihmettelee jos et juuri sitä syö. Jos on oikein pieni seurue ja kaikki kovasti kiinnostuneita juuri sinun ruokailustasi, voit aina strategisesti pari päivää etukäteen keksiä jonkun vatsapöpön, joka estää syömiset ja juomiset.

Itse sanoin juhlissa, että tein ison lupauksen itselleni terveellisestä elämästä ja olen ollut tipattomalla ja meinaan olla koko vuoden :). Itse en ole edes ajatellut kieltäytyä voileipäkakuista ym. No, ehkä tässä toisessa raskaudessa osaa ottaa vähän rennommin :)

Todennäköisesti kukaan ei huomaa juhlahumussa vaikka et söisi suupalaakaan etkä joisi kulaustakaan jos et itse kuuluta sitä kaikelle kansalle.

Onnittelumaljoja on yleensä tarjolla myös alkoholittomia vaihtoehtoja ja jos ei ole niin voit ottaa lasin käteesi mutta ei sitä ole pakko juoda.

Kukaan ei kyllä ehdi kiinnittää huomiota normaaleissa ylppäreissä kenenkään vieraan syömisiin, juomisiin tai syömättä ja juomatta jättämisiin. Ota onnittelumalja, siemaise ja pidä lasia loppuaika kädessä, unohda sitten jonnekin. Mies (jos mukana) voi sen myös vaivihkaa siemaista. Tai mene juhliin autolla. Valitse pöydästä sellaista, mitä voit syödä. Itselleni yllätys oli, että Suomessa myytävät parmesaanit ovat pastöroimattomasta maidosta tehtyjä, parmesaania voi olla salaateissa ja voileipäkakussa, jota tsekkaa ne tarkkaan. Tuorejuustoista on kahta koulukuntaa, osa syö, osa ei (pehmeitä juustoja), vaikka suurin osa lieneekin pastöroituja. Itse olen yrittänyt olla tarkkana (hermoheikko kun olen) ja olen suosiolla luopunut kaikista parmesaanin ohella kaikista kylmänä tarjottavista pehmeistä juustoista (vuohenjuusto, homejuustot, mozzarella, feta, levitteet,, tuorejuustot). Parempi minusta katsoa kuin katua. Mutta jäähän sinne noutopöytään tämänkin jälkeen vaikka mitä syötävää.

Hei!

Olen vielä toisella kuulla raskaana, enkä haluaisi vielä kertoa tästä kenellekään. Kesäkuun alussa joudun heti menemään sukulaisen yo-juhliin, jossa tietenkin tarjotaan kaikenlaista minulta kiellettyä. Kuinka saan salattua raskauteni juhlissa? En voi ottaa alkumaljaa, enkä syödä voileipäkakkuja (eihän sitä koskaan tiedä, onko niissä käytetty pastöroimatonta juustoa...). Tietääkö muuten joku, onko kaikki vispikerma pastöroitua? Itse olen ostanut vain Valion kuohukermaa, sillä siinä lukee, että se on valmistettu nimenomaan pastöroidusta kermasta.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkeistä... Mielelläni ottaisinkin alkoholittoman juomavaihtoehdon, mutta kun olen aina tähän asti juonut mielelläni hyviä kuohuviinejä ja punaviinejä juhlissa, sitä varmasti ihmeteltäisiin. Typerä tämä suomalainen alkoholikulttuuri, kun niiden, jotka eivät vain halua juoda, pitää aina olla selittelemässä. Etelä-Euroopassa tässä ei olisi mitään ongelmaa. Voileipäkakkujen suhteen pitää varmasti tarkkailla erityisesti sitä, etteivät ne sisällä vakuumipakattua kylmäsavulohta... Itse olen luullut, että kovia juustoja (kuten parmesania) saa syödä ihan vapaasti, koska niiden nestepitoisuus on niin pieni, että listeriamahdollisuus on minimaalinen. Lapseni tulee olemaan puoliksi italialainen, joten en voi olla syömättä parmesania :P

Yhteistyössä