Juhlat 70 km päässä kotoa ja ruuat tehdään ja viedään paikan päälle itse. Vinkkejä?

R86
Olen järjestämässä juhlia lokakuussa n. 50-60 hengelle. Ajattelin vuokrata tilan, josta löytyy valmiiksi astiastot, mikro, vedenkeitin, moccamaster, hella ja hellauuni. Jääkaapin olemassaolosta en ole varma, kun sitä ei mainittu tilojen nettisivuilla. Kyseessä on vanha seuratalo, joka on rakennettu 1800-luvulla. Koska juhlia edeltää eräs toimitus, on juhlat pakko järjestää 70 km päässä kodistamme toimituspaikan lähellä. Ruuat vietänee juhlapaikalle juhlien aamuna. Laitan pöydät paikoilleen ja katan astiat pöytiin ja koristelen edellisenä päivänä.

Valitettavasti raha on tällä hetkellä tiukassa, niin ajattelin tehdä menun itse. Mitä suosittelisitte? Tilaisuuden luonteen vuoksi alkoholia ei tarjoilla. Osa vieraista on pieniä alle 4-vuotiaita lapsia. Ajattelin palkata ruokaa lämmittämään, tarjoilua täydentämään ja tiskaamaan 2-3 luotettavaa, noin 16-18-vuotiasta nuorta.

Ajattelin ensin keittoa, mutta sitten tulee ongelma: mikä keitto? Osa rakastaa ja inhoaa lohikeittoa ja sama lihakeiton kanssa. Muistan, etten lapsena itsekään sietänyt kalaa enkä lihaa. Mitä siis lapsille?

Toiseksi ajattelin jotain karjalaisen pitopöydän tyylistä. Paistia, perunoita, laatikoita, salaatteja, lihapullia, piirakoita ja munavoita. Olisi helppo valmistaa edellisenä päivänä, kuljettaa kylmälaukuissa ja vain lämmittää.

Tuntuu, että omat ajatukset kiertää kehää. Mitä te tekisitte tilanteessani?
 
"hmmm"
Miten olisi joku laatikko? Voisit tehdä ja vaikkapa pakastaakin sen ennakkoon, viedä mukanasi edellisenä päivänä jäisenä, niin ei olisi kuljetusongelmaa. Joo ei ole tavallaan niin juhlavaa, mutta eihän keittokaan ole. Tee vaikka 2-3 erimakuista kiusausta, niin jokainen löytää syötävää. Vaihtoehtojahan on : kasvis-juusto-, broiler-, savuporo-, jauheliha-, kinkku-, kirjolohikiusaus, noin esimerkiksi.
Tai sitten tekisin ruokaisia salaatteja, patonkia, levitteitä jne.
 
"vieras"
Minä miettisin ekana, miten saan varmasti ruoat pysymään riittävän kylmänä koko kuljetuksen ja säilytyksen ajan ja tarjoillessa riittävän lämpimänä. En haluaisi aiheuttaa ruokamyrkytystä, joka voi olla vaarallinen esim. raskaana oleville, lapsille ja vanhuksille, muillekin ikävä.

Eli millaiset mahdollisuudet paikassa on säilyttää ruokia? Entä lämmittää ja pitää lämpimänä suuria määriä? Maitopohjaiset ruoat ovat erityisen herkkiä pilaantumaan, eli välttäisin niitä. Muutenkin yrittäisin tehdä ruokia, jotka eivät ole herkkiä pilaantumaan.
 
R86
Kiitos vinkeistä. Kiusaukset olisi kyllä helppoja tehdä. Ruuan ei tarvitse olla mitään hääjuhlamenun tasoista. Arkisempikin käy. Lähinnä täytyis saada ruokittua ihmiset, jotka tulee tätä toimitusta seuraamaan. Kaikki tulijat ovat eri suunnilta, mutta kaikilla olisi juhliin matkaa kotoaan reilu n. 100-150 km. Lisäksi tämä toimitus on aika pitkäkestoinen. Kaverin vastaava toimitus kesti n. 2,5 tuntia. Tämän jälkeen on käytävä toiset juhlallisuudet, jonne saan ottaa vain tyyliin vanhempani ja aviopuolisoni mukaan. Vasta tämän jälkeen eli n. klo 15 iltapäivällä ehdin omiin henk.koht. juhliini. Se toimitus, jota sukuni ja ystäväni tulevat seuraamaan, alkaa klo 10 aamulla.

Aion ennen tilojen varausta ottaa vielä selvää noista kylmätiloistakin. Kyseessä vaan on niin pieni paikkakunta (keskisuuri kaupunki), ettei varattavia juhlatiloja ole paljoa. Useimmissa tiloissa on joku pitopalvelu tai tilausravintola eli hinnat ovat korkeammat. Jos lähdetään keskustasta yli 10 km päähän, mahdollisuuksia on enemmän. Ongelmana vain ovat tällöin autottomat vieraat. Kuinka he pääsevät perille? Kyseessä vielä opiskelijat, joilla ei rahaa takseihin ole. Syrjäseudulle ei sunnuntaina bussit oikein järkevästi kulje. Tämä paikka olisi sijaintinsa ja hintansa puolesta täydellinen eikä paikka kuvien perusteella näytäkään hullummalta.
 
Tuo karjalainen pitopöytä on helppo vaihtoehto, kun perunat voi keittää paikanpäällä samoin kun tuo munavoi pitäisi tehdä sielä. Muut osat tuosta voi helposti tehdä kotona.
Sitä vaan mietin millä olet ajatellut kuljettaa noin isonmäärän ruokaa niin että se pysyy varmasti kylmänä.
 
R86
Kyseessä on pappisvihkimys. Toimitus on klo 10 tuomiokirkossa (kestää n. 2,5 tuntia) ja sen jälkeen piispa järjestää juhlat piispantalolla uusille papeille ja ihan muutamille heidän läheisimmilleen. Ne juhlallisuudet kestää noin tunnin tai kaksi. Sen jälkeen pystyn juhlimaan sukuni ja ystävieni kanssa.
 
R86
Hyvä pointti vicy. Pitäis varmaan vuokrata joku pieni paku joltain kyläläiseltä. Sit oma auto siihen lisäksi vielä, että sais ne nuoret kuljetettua myös... Hmm.. hankalaksi menee.

Mietin sitäkin, että riittäsköhän pelkkä kahvitarjoilu? Kun ihmisillä on luppoaikaa sen toimituksen jälkeen ja ne on aamulla aikaseen lähteneet ajamaan, niin monella on varmaan kiljuva nälkä jo silloin klo 13 korvilla kun ovat toimituksesta lähteneet. Osa ei välttis jaksa edes jäädä enää niihin juhliin vaan saattavat lähteä kotimatkallekin jo toimituksen jälkeen. Hankalaa.
 
Karjalainen pitopöytä on helppo tehä. Karjalanpaistin voit tehä kotona ja se paranee vaan päivien edetessä. Lihapullat voit tehä valmiiksi ja lämmittää paikanpäällä samoin piirakat. salaatit ja munavoi paikanpäällä samoin perunat. Lanttu ja porkkana laatikkoakin voit tarjota paistin kanssa. Ei muutakuin työn touhuun ja saat maistuvan pöydän. Mukavia juhlia sinulle.
 
R86
Xxxx: Olen katsonut hintoja ja joku juhlamenu tulisi maksamaan helposti 20 e molemmin puolin, vaikka halvempia versioita ottaisikin. Äkkiä siis jo ruokiin pelkästään menisi se 1000€. Sitten jos ruuat syödään ja tarjoillaan kyseisessä paikassa, hinnat nousevat entisestään. Esimerkiksi pelkkä tarjoilija sunnuntaihinnoilla maksaa 60 €/h ja tälle väkimäärälle tarjoilijoita tarvinnee olla kaksi. Jos juhlat kestää esim. 3 tuntia ni jo pelkät tarjoilijat maksaa jo 360 €. Haluaisin mielellään järjestää juhlat kokonaisuudessaan noin 1000 eurolla. Meillä on isoja menoeriä tuona aikana muutenkin. Muutto ja virkapuvut (menee omasta pussista ja koko setti maksaa pitkälti toista tonnia ainakin. Saa vähentää verotuksessa, mutta ei auta juuri tuossa hetkessä.). Lisäksi meille on esikoinen syntymässä tammikuussa ja hänellekin täytyy pikkuhiljaa alkaa vaunuja, pinniksiä sun muita ostamaan. Meillä on tällä hetkellä säästöjä 1000€ ja ehdimme säästää vielä toisen mokoman. Lisäksi miehellä on Visa, jonka katto 1000€. 3000 € pitäisi siis riittää juhliin, muuttokustannuksiin takuuvuokrineen (kunnan asunto joten ei varmaan paljoa) ja mun virkapukuihin. Juhlien jälkeen talous helpottaa kun nykyinen takuuvuokra palaa tilille, mulle alkaa tulla parempaa palkkaa ja joulukuussa on luvassa muhkeat veronpalautukset.
 
uio nin
pitopalveluiden nettisivuilla olevat menut on yleensä kalliimpia, hääjuhliin tarkotettuja. kysy tarjousta jostain, saatat saada suht edullisesti ruuat. Ja jos tuot oman henkilökunnan, ei sun tartte maksaa tarjoilijoista. Se henkilökunta on kallista ja usein jotain on laskettu jo tohon perushintaan. Ainakin osa pitopalveluista suostuu vaan tuomaan ruuat.

En lähtisi itse järjestämään noin isoa ruokatilaisuutta, jos vielä itse pitää olla aamupäivä jossain. Noi teinit ei selviä tosta välttämättä yksin, kun muut juhlallisuuksissa..
 
R86
uio: Kiitos ideasta. Täytyykin selvittää, suostuisiko joku pitopalvelu tuomaan ruuat juhlapaikalle sunnuntaina vähän ennen ruokatarjoilua. Sitten voisin yrittää saada vaikka anopin tai jonkun suostumaan niiden nuorten kaveriksi keittiöön sillä aikaa kun itse olen niissä piispantalon juhlissa. Yksi pitopalvelu ainakin oli sellainen, joka kuskaisi pakulla ruuat juhlapaikalle. Ja heillä oli myös arkisempia ruokavaihtoehtoja n. 10 €/annos. Siihen jos tilais pari suolaista ja makeaa kakkua tms. vielä päälle. Pikkuleivät vois ostaa kaupasta ja nuoriso varmaan osais anopin tai jonkun opastuksella keittää kahvia ja sekoittaa mehua kannuihin.
 
"Xxxx"
Kannattaa ihan oikeasti kysyä hinta vaikka sille kiusaustarjoilulle. Keiton jättäisin pois, itse ollut kerran pippaloissa missä keittoa....ei oikein.....

Kiusaus (pari vaihtoehtoa), salaatti (pari vaihtoehtoa), leivät, juomat ja kahvi+kakku, menis ehkä yhdellä tarjoililjalla jos vaikka itse tiskaisitte.
 
[QUOTE="Xxxx";26708753]Kannattaa ihan oikeasti kysyä hinta vaikka sille kiusaustarjoilulle. Keiton jättäisin pois, itse ollut kerran pippaloissa missä keittoa....ei oikein.....

Kiusaus (pari vaihtoehtoa), salaatti (pari vaihtoehtoa), leivät, juomat ja kahvi+kakku, menis ehkä yhdellä tarjoililjalla jos vaikka itse tiskaisitte.[/QUOTE]

Kysyisin kanssa pitopalvelusta kiusaustarjoilun salaatteineen. Ja jos on kyläseurantalo, niin kyläseuralta saattaisi löytyä edullisesti tarjoilu henkilökunta?
 
R86
Ok, kiitos vinkeistä. Teen siis niin, että kyselen tarjousta pitopalveluista. Ruoka + juhlapaikalle roudaaminen. Tiskeissä, ruuan esillelaitossa, kahvin keitossa ja astioiden keräyksessä olisi kyllä hyvä olla pari teiniä. Meinaan, että tiskejä olisi hyvä aloitella jo juhlallisuuksien aikana, koska paikassa ei ole tiskikonetta. Kotiinlähtö menis yöhön, jos itse tiskattais vasta kun viimenenkin vieras on lähteny.
 
R86
Silleen inhottaa, että ajat on nykysin mitkä ovat. Ennenvanhaanhan juhlat järjestettiin porukalla. Niin kenenkään kuorma ei käyny liian isoksi eikä tullut niin kauhean kalliiksi. Nykyisin ihmisiä ei yksinkertaisesti kehtaa pyytää auttamaan juhlissa, kun kukaan ei halua "työorjaksi".

Olin miehen veljen vaimon 3kymppisillä joku aika sitten. Niissä tuotiin ruuat itse paikalle ja tiskattiin ja siivottiin itse ja ylipäätään tehtiin kaikki itse. Toki tilanne oli eri kun juhlijat ja juhlapaikka olivat samalla paikkakunnalla. Noh, käly luotti siihen, että ystävät tulevat auttamaan seuraavana päivänä paikkojen siivoamisessa ja juhlapäivän aamuna salin laittamisessa ja koristelussa. P*skat auttoivat. Minä ja mun mies siellä niitä pöytiä laitettiin kälyn ja miehen veljen apuna ja katettiin pöydät ja koristeltiin jne. Ja seuraavana päivänä kaverit nukku krapulaansa ja minä hoidin yksin tiskit ja siivosin keittiön. Mies, miehen veli ja juhlakalu siivosivat ja raivasivat salia. Olin ainoa, joka osasi käyttää laitostiskaria, joten ilman muuta hoidin keittiön. Kyllä harmitti kälyn puolesta, joka oli laskenu ystäväavun varaan. Olis ollut järjestelyjensä kanssa aikamoisessa nesteytyksessä ilman minun ja miehen apua.
 
"vieras"
Silleen inhottaa, että ajat on nykysin mitkä ovat. Ennenvanhaanhan juhlat järjestettiin porukalla. Niin kenenkään kuorma ei käyny liian isoksi eikä tullut niin kauhean kalliiksi. Nykyisin ihmisiä ei yksinkertaisesti kehtaa pyytää auttamaan juhlissa, kun kukaan ei halua "työorjaksi".

Olin miehen veljen vaimon 3kymppisillä joku aika sitten. Niissä tuotiin ruuat itse paikalle ja tiskattiin ja siivottiin itse ja ylipäätään tehtiin kaikki itse. Toki tilanne oli eri kun juhlijat ja juhlapaikka olivat samalla paikkakunnalla. Noh, käly luotti siihen, että ystävät tulevat auttamaan seuraavana päivänä paikkojen siivoamisessa ja juhlapäivän aamuna salin laittamisessa ja koristelussa. P*skat auttoivat. Minä ja mun mies siellä niitä pöytiä laitettiin kälyn ja miehen veljen apuna ja katettiin pöydät ja koristeltiin jne. Ja seuraavana päivänä kaverit nukku krapulaansa ja minä hoidin yksin tiskit ja siivosin keittiön. Mies, miehen veli ja juhlakalu siivosivat ja raivasivat salia. Olin ainoa, joka osasi käyttää laitostiskaria, joten ilman muuta hoidin keittiön. Kyllä harmitti kälyn puolesta, joka oli laskenu ystäväavun varaan. Olis ollut järjestelyjensä kanssa aikamoisessa nesteytyksessä ilman minun ja miehen apua.
Ai jaa. No on sitä kuule ennenkin pidetty juhlia kun on ollut juhlan aihetta. Sinäkin jos joudut pappina niitä häitä, hautajaisia ja ties mitä kissanristiäisiä vetämään, niin eiks kannattais opetella että ne on sellaisia kerran elämässä -juttuja. Panostamalla sellaisiin osoitetaan, että juttu on tärkeä ja arvokas. Sitten voi vaihteeksi mennä muiden järjestämiin juhliin, ja joskus järjestää itse. Sillä tavalla osoittaa vieraille arvostusta ja juhlapäivälle arvostusta. En tajua että vieraat pistetään siivoamaan. Mitkä juhlat ne sellaiset on.
 
R86
Nyt en oikein ymmärrä vieraan huutelua viestissä 23. Kysehän ei ole siitä, etten haluaisi panostaa. Jos saisin juhlia juuri niin kuin haluaisin, niin tottakai mentäisiin tasokkaaseen ravintolaan syömään koko porukka ja minun piikkiini tietenkin. Kun on kuitenkin kyseessä pian valmistuva opiskelija, jonka tulot olivat tämän vuoden alkupuoliskolla 0 €/kk, niin ei tietenkään voida odottaa tuon tason juhlallisuuksia. Nyt olen töissä, mutten ehdi millään säästämään ennen juhlia tuhansia euroja pelkkiin juhliin.

Maaseudulla pidettiin ennenvanhaan juhlat talkoilla eivätkä ne mitenkään vähentäneet juhlien arvokkuutta. Ennen oli tällainen juttu kuin ystävyys ja avunanto puolin ja toisin tarpeen mukaan. Ilman muuta halusin auttaa kälyäni hänen kolmekymppisillään. Vastaavasti toivon, että minua autetaan joskus, kun apua tarvitsen. Onko siinä jotakin pahaa? Ja ei, en ole laittamassa lähimmäisiäni "orjiksi" juhliin. En kehtaa pyytää enää apua, vaikka itse apua tarjoankin läheisilleni. En vain kehtaa, koska ilmeisesti olisin hyvin hyvin paha ja toisia ihmisiä halveksiva ihminen.
 

Yhteistyössä