Juhlapaniikki

Tyttären rippijuhlat kuukauden päästä ja kamala paniikki niiden järjestämisestä. Mitään en tunnu saavan aikaiseks. Pitäs tilata kakku, tai en tiedä teenkö sittenkin itse. Miten paljon menee pikkuleipiä kun vieraita joku 25? Voileipäkakun teen itse, sitten on piirakat, munavoi ja lohi. Pitääkö olla pullaa, kahvikakkua, suolaista piirakkaa, salaattia?
Netti on täynnä toinen toistaan runsaampia tarjoilupöytiä. Miehen mielestä liikaa ei pidä hössöttää ja kukaan ei kuitenkaan syö muuta kun piirakoita ja kakkua... Miten aikatauluttaa asiat niin että en höösää juhla-aamuna kaikkea ja koko suuri juhla menee ohi keittiössä. Pitopalveluun ei ole varaa ja apulaiset muutenkin vähissä.
*hyperventiloi*
Kai tähän paniikkiin vaikuttaa sekin että ekat isot juhlat ilman äitiä :'(
 
Mies on oikeassa. Turhaan ei kannata hösöttää ja latoa pöytää notkolleen. Pullalla meijän juhlissa on menekkiä, kahvikakuilla ei niinkään. Täyskäri ja voileipäkakku menee aina. Samaten pikkuleivät.Niitä on helppo laittaa suurempikin määrä. Kannatan sitä että tarjottavat on tarkkaa mietitty sopiviksi, kattomalla muuta kun sitä montaako sorttia onnistuu latomaan.
 
vieras 1
vuoden päästä, kun samaiset rippijuhlat tulossa. Ota ihan rennosti ja teet sen mitä jaksat ja osaat. Pikkuleipiä menee enemmänkin, jos vieraissa on lapsia mukana. Aikuiset ei niitä kovin paljoa syö ainakin mun mielestä. Tarjoilut kuulostaa hyvältä voileipäkakku on täyttävää ja karjalanpiirakat maistuvat monille. Ota lapsesi mukaan keittiöön vaikka onkin hänen päivänsä. Näin ainakin minä ajattelin sitten vuoden päästä toimia. Oisko juhlijoista joku, joka voisi auttaa sitten juhlapäivänä keittiössä? Suurin osahan juhlien järjestelyssä menee etukäteen eili siivoamiseen ja leipomiseen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty kuuluu sanonta ja pitää hyvinkin paikkansa. Tsemppiä sinulle!
 
vieras..
Meillä rippijuhlat kolmen viikon päästä ja käytännössä melkein kaikki tekemättä.
Ensimmäisenä laadi ne tarjoilut. Meillä niin että melkein kaiken voi leipoa etukäteen ja pakastaa. Kaveri tekee sit täytekakun ja voileipäkakun. Ja tulee sillä aikaa tekemään salaatit ym kun ollaan kirkossa.

Meillä tuo juhlakalu harrastaa muutenkin leipomista ja aikalailla ite leipoo nuo pakastimeen menevät.

Meilläkin mies sanoo ettei kannata ressata mut toisaalta hänellä ei mitään käsitystä mikä määrä työtä pitää tehdä. Esim talon saa siivota katosta lattiaan. Ikkunat on pesemättä jne.
Nyt sit viel kaks mahataudissa.
 
No ei rippijuhlia varten äitikään taloa hinkannu. Tehtiin normaalisiivous ja tarkempi järjestely. Leipoi itse etukäteen mahd paljon pakkaseen ja pyys avuksi aina jonkun tuttavan. Hyvin pärjättiin ilman pitopalvelua eikä kenenkää tarvinnu asua keittiössä. Kolme lasta ripille meni. Hyvällä suunnitelulla pääsee jo pitkälle ja sen muistamisella ettei ne vieraat tee tarkastusta kattoon vaan tulee vieraaksi nuoren juhlapäivänä.
 
vieraas
Aloitan suunnittelut aina kaikkien juhlavaatteista. Puen mielessäni koko perheen juhlavaatteisiin ja hankin puuttuvat asusteet, vaatteet, sukat, vyöt jne ihan kaikki valmiiksi. Sitten silitän ne ja laitan kaikki samaan kaappiin henkareille.
Siivouksen aloitan ikkunoiden pesusta 2vko ennen juhlia. Sitten kaikki isommat järjestelyt, ylimääräiset roinat piiloon jne.
Leivon pakastimeen kaikki mitä vaan voi.
Sitten hankin kaikki servetit, kahvit, piparit, sokerit ym valmiiksi.
Sen jälkeen laitan pihan kuntoon jos jotain laitettavaa on.
Sitten teen listan kaikista tarvittavista töistä ja hankinnoista.
Noi kun on tehty niin kaikki on hyvällä mallilla.
Sitten siivoan kaikki muut jutut.
Loppujen tarjottavien valmistelut jää edelliseen iltaan ja siivousviimeistelyt.
 
viiieraas
Lopeta panikointi, rauhoitu ja aloita konkreettinen suunnittelu asia kerrallaan. Laita listaan, mitä olet päättänyt tarjota.

Seuraavaksi laita listaan kunkin tarjottavan valmistusaineet ja suunnittele, milloin teet minkäkin.

Tee vaan kakku itse jos suinkin osaat.

Ei kukaan tule kylään arvostellakseen sun järjestämiä juhlia, vaan ihan vaan velvollisuudesta.
 

Yhteistyössä