Joutuuko lapsenne seuranpitäjäksi, kun teille tulee lapsiperhe kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Olin 4-vuotiaan tyttöni kanssa kylässä sukulaisperheessä, jossa on 6-vuotias tyttö. Oma tyttöni tykkää tytöstä kovasti ja puhui innoissaan ennen vierailua, mitä kaikkea haluaisi yhdessä leikkiä. Tähän asti tuo 6-vuotias on ollut innoissaan vierailuistamme ja leikkinyt tyttöni kanssa, mutta nyt hän lähti heti tullessamme pois omalta pihaltaan. Ajattelin, että tyttö käy nopeasti muualla, mutta käytännössä koko vierailumme ajan tyttö vaelteli lähistöllä omissa puuhissaan. Alue on hiljainen umpikuja, jolla tyttö saa liikkua.

Olenko outo, koska minusta vanhempien olisi pitänyt pyytää tyttöään leikkimään oman lapseni kanssa? Tiedän, ettei ketään voi pakottaa olemaan esim. ikävän kaverin kanssa, mutta kun tähän asti tytöt ovat tulleet hyvin toimeen. Isommalla oli kai meneillään jonkinlainen pikkuvanha kausi ja siksi varmaan pienemmän seura tuntui liian lapselliselta. Säälitti vaan oma tyttöni, joka haikaili kaverinsa perään eikä ymmärtänyt,miksei hänelle edes jutella kunnolla. Vanhemmat vaan sanoivat, että "Annalla" on tuollainen haaveilupäivä meneillään. Edellytättekö lapsiltanne vieraiden "viihdyttämistä", vai saako lapsi leikkiä erakkoa silloin kun huvittaa?

Eivät ole joutuneet. En halunnut, että lapseni alkaisivat pitää ystävieni vierailuja vastenmielisinä. Juuri tuossa iässä, kun ollaan eskarissa/ekalla luokalla, lapsilla on jo usein omat kaverinsa ja 4 v voi tosiaan tuntua "liian lapselliselta". Lapsella voi myös olla ihan vaan huono päivä ja jos kotona ei saa olla rauhassa, niin jossain ulkona haahuilemassa saa.

[QUOTE="what";24091588]joo, kyllä, omille kerron ketä on tulossa ja hekin ottavat vieraat vastaan..[/QUOTE]
Mä taas tein niin, että kerroin aikeistani kutsua ystäväni lapsineen meille kylään ja kysyin lapsiltani, pitäisivätkö he ystäväni lapsille seuraa. Jos lapsillani oli muita suunnitelmia - esim sovittuna jo etukäteen jonkun kaverinsa kanssa jotain - mainitsin ystävälleni asiasta jo kutsuessani hänet. Ystäväni sai sitten päättää, tuleeko lapsensa kanssa, ilman lasta vai tuleeko lainkaan.

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu pitää 'haaveilupäivät' silloin kun ei ole vieraita visiitillä. Miltähän kyseisestä äidistä tuntuis jos tulisi teille ja sinä menisit pihalle omiin oloihisi ja miehesi toteaisi, että meidän äidillä on nyt tollanen haaveilupäivä?

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu pitää 'haaveilupäivät' silloin kun ei ole vieraita visiitillä. Miltähän kyseisestä äidistä tuntuis jos tulisi teille ja sinä menisit pihalle omiin oloihisi ja miehesi toteaisi, että meidän äidillä on nyt tollanen haaveilupäivä?

No näin minustakin. Mutta palstan yleisen mielipiteen tietäen kenellekään ei ole velvollisuus viihdyttää ketään kohteliaisuudesta, vaan saa tehdä ihan niin kuin itse haluaa.

[QUOTE="vieras";24091622]No niin, tähän tämäkin keskustelu taas menee...[/QUOTE]

Miten niin menee, täysin lastenkasvatuksellinenhan juttu tässä on jo kysymyksessäkin. Mihin lapsianne opetatte ja minä opetan huomaavaisuuteen vieraita kohtaan silloin kun niitä meillä käy. Kyllä on joutunut lapseni seurana olemaan jos jonkinikäisille, mutta ei ole koskaan valittanut. Niitä haaveilupäiviä kun yhdenlapsen perheessä tulee riittämiin aina.

Pitäisin sitä toista äitiä kyllä aika törppönä, jos antaisi 6-vuotiaansa päättää omista menoistaan, ja antaa mennä miten sattuu, vaikka vieraita on kylässä. Ei varmaan oltaisi vähään aikaan tulossa enää kylään, tai en ainakaan raahaisi sitten lastani noin ikävään paikkaan. :(

Otan osaa aloittajan tytön vammautumisen vuoksi ja pitäähän ymmärtää, ettei pyörätuolilla pääse joka paikkaan. Emännän eli kuusivuotiaan tytön äidin olisi pitänyt tämä selventää tytölleen ja vaatia häntä ehdottomasti olemaan kotona.

Miten niin menee, täysin lastenkasvatuksellinenhan juttu tässä on jo kysymyksessäkin. Mihin lapsianne opetatte ja minä opetan huomaavaisuuteen vieraita kohtaan silloin kun niitä meillä käy. Kyllä on joutunut lapseni seurana olemaan jos jonkinikäisille, mutta ei ole koskaan valittanut. Niitä haaveilupäiviä kun yhdenlapsen perheessä tulee riittämiin aina.
Minäkin opetan huomaavaisuuteen ja siihen, että jos lapseni ovat vieraita kutsuneet, niin silloin myös heitä viihdyttävät. Huomaavaisuutta opetan omalla esimerkilläni eli juuri sillä, että kysyn lapseltani, sopiikko ystävieni lasten viihdyttäminen myös lapsilleni. Voihan olla, että lapsillani on jotain ihan muita suunnitelmia sille päivälle.

Tottakai vaatisin lapsiltani että pitävät seuraa. Sitä kutsutaan tapakasvatuseksi. Ei lapsesta saa kasvattaa sellaista junttia mölliä, joka lymyilee omissa puuhissaan kun kotona on (lapsi)vieraita. Varsinkin jos lapset ovat 6 ja 4v, niin senikäisillä on vielä paljon yhteisiä leikkejä. Vaikka oma olisi 12v ja vieras lapsi 3v, niin edellyttäisin että pitää silti seuraa.

Ihmettelen ettei lapsia kasvateta huomaavaisuuteen, kohteliaisuuteen ja vieraanvaraisuuteen. Todella noloa jos lapsi saa vetäytyä omaan huoneeseensa jotain pleikkaa pelaamaan kun kotona on vieraita - aikuisia tai lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24091692:
Minäkin opetan huomaavaisuuteen ja siihen, että jos lapseni ovat vieraita kutsuneet, niin silloin myös heitä viihdyttävät. Huomaavaisuutta opetan omalla esimerkilläni eli juuri sillä, että kysyn lapseltani, sopiikko ystävieni lasten viihdyttäminen myös lapsilleni. Voihan olla, että lapsillani on jotain ihan muita suunnitelmia sille päivälle.

No eihän tässä tilanteessa ollut mitään kummempia suunnitelmia. Vai riittääkö suunnitelmaksi "aion haahuilla tässä lähistöllä, enkä halua nähdä ketään"?

minkä ikäisellä lapsella on omia suunnitelmia joista äiti ei tiedä? Kyl meil häätyy sopia ensin äidin kanssa sitten vasta kavereiden (esim vierailuista). Ja minä myös aijon uskaltaa kieltää menemästä niille omille menoille (meil on niin pienet lapset vielä ettei omia suunnitelmia ole)

Vaadin sekä lapsiltani kaverin lasten viihdyttämistä sekä miehiltä kaverin miehen. Edellyttäen, että kyseisestä vierailusta on sovittu koko perheen kesken ja he ovat myös koko perheen toivottaneet tervetulleeksi kylään. Jos heitä kiinnostaa enemmän tehdä jotain muuta (vaikka sitten pelata pleikkaa omassa huoneessa), niin sit kutsun vaan kaverini, jonka kanssa seurustelun hoidan aivan itse tai mennään jonnekin muualle.

Mut ei musta mulla ole mitään oikeutta kutsua porukkaa aivan omalla päätökselläni yhteiseen kotiimme ja sitten vielä olettaa lasten ja miehen toimivan jonain ohjelmatoimistona heille. En mäkään tykkää yhtään siitä, jos meille tulee multa kysymättä jonkun miehen kaverin kylkieäisenä sen tyttöystävä, jota mun oletetaan viihdyttävän ja jättävän kaikki omat juttuni siltä illalta tekemättä (vaikken edes tuntisi koko ihmistä tai mulla olisi hänelle yhtään mitään puhuttavaa). Minusta nuo pariskuntakahvittelut on semmoinen juttu, mitkä sovitaan yhdessä ja molempien pitäisi aidosti haluta nähdä näitä ihmisiä sekä viettää aikaa heidän kanssaan. Mä joudun töissä kaiket päivät olemaan sosiaalinen ja juttelemaan samantekeville ihmisille niitänäitä, kotona tahdon olla joko omassa rauhassa tai sit oikeasti mulle tärkeiden ihmisten seurassa, en pakkoviihdyttää ketään.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24091721:
No eihän tässä tilanteessa ollut mitään kummempia suunnitelmia. Vai riittääkö suunnitelmaksi "aion haahuilla tässä lähistöllä, enkä halua nähdä ketään"?
Lapsella on voinut olla "suunnitelmana" haluta olla yksin. Kotona se ei ole onnistunut, koska äiti on päättänyt kutsua vieraita. En minäkään halua, että multa mitään kysymättä meille kutsutaan ihmisiä, joille mun sitten täytyy pitää seuraa. Jos minut halutaan seuraneidiksi, niin asiaa pitää silloin kysyä minulta eikä olettaa, että tottakai mulle aina sopii viihdyttää ihan ketä vaan.

[QUOTE="mä";24091684]Otan osaa aloittajan tytön vammautumisen vuoksi ja pitäähän ymmärtää, ettei pyörätuolilla pääse joka paikkaan. Emännän eli kuusivuotiaan tytön äidin olisi pitänyt tämä selventää tytölleen ja vaatia häntä ehdottomasti olemaan kotona.[/QUOTE]

Eli sinä olet näitä tyyppejä, jotka antavat 4-vuotiaan juoksennella missä vaan miten sattuu ilman aikuisen valvontaa? Sori, mutta minä en luota jonkun toisen 6-vuotiaan lapsen kykenevän hoitamaan aikuisen tehtävää, varsinkin, kun on kasvatettu olemaan noin välinpitämätön.

[QUOTE="Kaisa";24091731]minkä ikäisellä lapsella on omia suunnitelmia joista äiti ei tiedä? Kyl meil häätyy sopia ensin äidin kanssa sitten vasta kavereiden (esim vierailuista). Ja minä myös aijon uskaltaa kieltää menemästä niille omille menoille (meil on niin pienet lapset vielä ettei omia suunnitelmia ole)[/QUOTE]
Meillä on lapsilla ollut omia suunnitelmia eskari-iästä lähtien.

No kyllä meillä 6v "joutuisi" pysymään kotona vieraiden aikana ja viettämään aikaa ystävien lasten kanssa. Meillä tosin käy vain hyvin hyvin harvoin vieraita, mutta mielestäni lapsen täytyy jaksaa vierailun ajan olla kotona.

Yhteistyössä