Joutuuko Kuopiossa automaattisesti jostain syystä sokerirasitustestiin?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
savotar
Tuli mieleen, että voisiko kysymyksessä olla jokin tutkimus. Yliopistokaupungissa kun ollaan. Ja paljonhan on puhuttu, että monella on diabetes tietämättään.

Voin kysyä neuvolassa.
 
vilma
Alkuperäinen kirjoittaja savotar:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voihan surku... En haluis... Tuleeks ongelmia jos siitä kieltäytyy? Tai siis onks teillä muilla ei-ylipainoisilla sit ollut jotain sokeritautia, vai miks ihmeessä ne haluaa kaikki testat?! Oon 28 vuotta ja ensisynnyttäjä, ni totta kai ne mut siihen laittaa.
Kai nyt melkein mistä vain voi kieltäytyä, mutta minun mielestäni tuollainen omaan ja lapsen hyvinvointiin liittyvä tieto on ihan tarpeellista.
Ja minusta ei. On ihan tarpeeksi tapauksia joissa tästäkin valtavan pakollisesta, elämänmullistavasta ja tärkeästä testistä on menty kirkkaasti läpi ja silti syntynyt sokerivauva.

Mä olen kieltäytynyt, ap. BMI oli 24,9 ja koska se oli niin lähellä 25, olisin sen takia joutunut. Sanoin että menen heti jos pissassa tms näkyy jotain, mutta eipä tarvinnut.

Nyt on varmaan tosin pakko, kun BMI 27....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vilma:
Alkuperäinen kirjoittaja savotar:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voihan surku... En haluis... Tuleeks ongelmia jos siitä kieltäytyy? Tai siis onks teillä muilla ei-ylipainoisilla sit ollut jotain sokeritautia, vai miks ihmeessä ne haluaa kaikki testat?! Oon 28 vuotta ja ensisynnyttäjä, ni totta kai ne mut siihen laittaa.
Kai nyt melkein mistä vain voi kieltäytyä, mutta minun mielestäni tuollainen omaan ja lapsen hyvinvointiin liittyvä tieto on ihan tarpeellista.
Ja minusta ei. On ihan tarpeeksi tapauksia joissa tästäkin valtavan pakollisesta, elämänmullistavasta ja tärkeästä testistä on menty kirkkaasti läpi ja silti syntynyt sokerivauva.

Mä olen kieltäytynyt, ap. BMI oli 24,9 ja koska se oli niin lähellä 25, olisin sen takia joutunut. Sanoin että menen heti jos pissassa tms näkyy jotain, mutta eipä tarvinnut.

Nyt on varmaan tosin pakko, kun BMI 27....
No mulla BMI 21, eli lähelläkään tota 25:tä. Pitää miettiä ja sulatella asiaa. Jos joku toinen on siitä kieltäytynyt niin ehkä mäkin sit :)

Neuvokaa mua tässä samalla myös se, et kun neuvolaan menee niin siellähän piti antaa se pissanäyte, niin pitiks sen olla 4 h rakossa? En muista kaikkia ohjeita...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vilma:
Alkuperäinen kirjoittaja savotar:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voihan surku... En haluis... Tuleeks ongelmia jos siitä kieltäytyy? Tai siis onks teillä muilla ei-ylipainoisilla sit ollut jotain sokeritautia, vai miks ihmeessä ne haluaa kaikki testat?! Oon 28 vuotta ja ensisynnyttäjä, ni totta kai ne mut siihen laittaa.
Kai nyt melkein mistä vain voi kieltäytyä, mutta minun mielestäni tuollainen omaan ja lapsen hyvinvointiin liittyvä tieto on ihan tarpeellista.
Ja minusta ei. On ihan tarpeeksi tapauksia joissa tästäkin valtavan pakollisesta, elämänmullistavasta ja tärkeästä testistä on menty kirkkaasti läpi ja silti syntynyt sokerivauva.

Mä olen kieltäytynyt, ap. BMI oli 24,9 ja koska se oli niin lähellä 25, olisin sen takia joutunut. Sanoin että menen heti jos pissassa tms näkyy jotain, mutta eipä tarvinnut.

Nyt on varmaan tosin pakko, kun BMI 27....
No mulla BMI 21, eli lähelläkään tota 25:tä. Pitää miettiä ja sulatella asiaa. Jos joku toinen on siitä kieltäytynyt niin ehkä mäkin sit :)

Neuvokaa mua tässä samalla myös se, et kun neuvolaan menee niin siellähän piti antaa se pissanäyte, niin pitiks sen olla 4 h rakossa? En muista kaikkia ohjeita...
Ei tarvitse
 
kuopiolainen
Alkuperäinen kirjoittaja savotar:
Tuli mieleen, että voisiko kysymyksessä olla jokin tutkimus. Yliopistokaupungissa kun ollaan. Ja paljonhan on puhuttu, että monella on diabetes tietämättään.

Voin kysyä neuvolassa.
mä kysyin neuvolassa, silloin kun sanoivat että pitäis mennä, vaikka mikään muu ehto ei kohdallani täyty kuin yli 25v ikä (painoindeksi 21 ja sukurasitetta ei ole). Sanoivat, että tämä on tulossa käytännöksi koko Suomessa, koska pelkkien riskiryhmien seulonta ei riitä löytämään isoa osaa raskausdiabeteksistä. Itsellä on siis vielä edessä, joskus viikoilla 23-26 sanoivat sen olevan.
 
rr
Mulla on reilusti ylipainoa ja ikääkin yli 25 enkä olisi automaattisesti joutunut testiin. Sitten kun neuvolakäynneillä katsottiin pissasta sokereita ja siinä näytti plussaa niin jouduin pari kertaa testiin; ekalla kerralla ei mitään ja toisella kerralla olikin sitten raskausdiabetes.

Minusta se on ihan vaan hyvä että testataan! Ei siitä todellakaan ole mitään haittaa! Ja oli cokiksen makuista, minäkin pelkäsin että saanko sitä alas mutta meni tosi helposti sen paaston jälkeen kun janotti jo aika paljon =)

Kyllä minusta ainakin oli hyvä tietää että on raskausdiabetes. Osasi olla tarkempi ruuan suhteen ja vauvan kokoa seurattiin ja samoin sokereita seurattiin sitten syntymän jälkeen. Paljon pahempi olisi jos raskausdiabetes jäisi jostain syystä huomaamatta..
 
vieras
Mä jouduin myös pelkästään sen takia, että olen yli 25-vuotias. (Ei ylipainoa, sukurasitetta, ei isokokoista lasta aiemmin yms). Ja niinhän siinä vaan kävi, että "jäin kiinni". Onhan se ihan hyvä tiedostaa, että sellainen häikkä on, kun se kuitenkin voi altistaa 2-tyypin diabetekselle, jos ei muuta. Se on kuitenkin yleensä helposti hoidettavissa ruokavaliolla. Nyt mua vaan mietityttää, että onko se ollut jo aiemmissa raskauksissa (esikoisen verensokereissa nimittäin oli häikkää syntymän jälkeen).

Itse litkun juominen ei ollut ollenkaan vaikea juttu. Helposti meni siinä janossa, kun oli 12 tuntia ollut syömättä ja juomatta. Mulle tosin tuli sitten vähän heikko olo sen parin tunnin aikana, mutta meni sitten nopeasti ohi, kun sai syödä jotain rasituksen jälkeen.
 

Yhteistyössä