kiukkune
prkl.nekin ylimääräset rahat oon tienannu kesälomalla jolloin olen ollut töissä.miten ne joutuu maksamaan vaikkei oo opintotukeakaan siltä ajalta saanu??
Täh? Millä ei oo väliä? Vitonen kuussa - ai takaisinmaksu?Alkuperäinen kirjoittaja säästäjä:Ei sillä ole mitään väliä. Voit sopia vaikka vitosen kuussa. Inflaatio hoitaa korottoman velan.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tiesit kai, että opiskelijallakin on vuosituloraja, jonka ylittyessä ei ole oikeutta opintotukeen. Ja tuloista olisit ollut tilivelvollinen kelaan jo opiskellessasi.
Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:kyl tyhmä oot jos et näistä tienny etukäteen... :wave:
joudutko paljonkin maksamaan?Alkuperäinen kirjoittaja garbalo:sama täällä, ja mä joudun maksamaan takaisin sen takia että sain liian hyvää sairauspäivärahaa loppuvuodesta.. Kun ei me tyhmät tajuttu että KAIKKI veronalainen tulo (mm. yleinen asumistuki ja sairaus-ja työttömyyspäiväraha..) vaikuttaa opintotukeen ja pitää ottaa huomioon, eikä pelkästään tienattu palkka.
Enkä mäkään saanut ku 4 kk opintutukea. vähän v*tuttaa.. |O
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:kelan kanssa saa kyllä sovitua kuin paljon kuussa maksaa takas, meiltä perittiin 400e ja maksettiin 40e kuukaudessa,eikä ne välttämättä koko summaa peri, meilläkin se oli alunperin 650e, mut pudottivat siitä osan pois sosiaalisista ja taloudellisista syistä..eli kun juur oltiin saatu toinen lapsi.
pitikö tehdä kirjallisia selvityksiä vai riittikö kun kävi paikan päällä rutisemassa?Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:kelan kanssa saa kyllä sovitua kuin paljon kuussa maksaa takas, meiltä perittiin 400e ja maksettiin 40e kuukaudessa,eikä ne välttämättä koko summaa peri, meilläkin se oli alunperin 650e, mut pudottivat siitä osan pois sosiaalisista ja taloudellisista syistä..eli kun juur oltiin saatu toinen lapsi.
Alkuperäinen kirjoittaja aliciaa:Ei välttämättä tarvitse. Kela näkee vaan verotietojen perusteella, että olet vuodessa tienannut "sen ja sen verran" ja varmaankin yli menny. Riippuu hyvin paljon siitä milloin olet tienannu ja minkä verran, ja onko opiskelut ollu kesken vai oletko jo valmistunu.
Itse olis pitäny maksaa muutama tonni kelalle verotietojen mukaan, nyt täytyy vaan todistaa että tulot oli VALMISTUMISEN JÄLKEEN, ja ei tarvii maksaa mitään.
Eli riippuu paljonkin tilanteesta.
Alkuperäinen kirjoittaja no:Tämä on ihan oikeasti jokaisen opiskelijan tiedossa! Tuen olisi voinut sitä paitsi palauttaa vapaaehtoisesti, jolloin olisit sekä saanut tukikuukaudet takaisin - jos niitä tulojen vuoksi on enää mahdollista käyttää, se on tietysti asia erikseen, ja välttynyt tuolta korotetulta takaisinmaksulta.
Enpä palkkaisi sinunkaltaistasi muutenkaan töihin joka ei yhtään osaa asioitaan hoitaa tai lukea selkeitä ohjeita. Entäpä kun teet saman työnantajan rahoille?