Joustetaanko työharjoittelussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla sellanen tilanne että ulkomailla asuva poikaystävä tulossa ekaa kertaa mun luo Suomeen ja nyt mulle selvis että just tuolloin on työharjoittelu koulusta. Olen siis täysi-ikäinen. Pystyyköhän tuon sopimaan niin että olen ne kaksi päivää poissa ja korvaan ne tekemellä vaikka pidempää päivää? Ja mites noin yleensä kun ravintola alaa opiskelen ja tää harjoittelu on kahvilassa niin onko ne vaan arkipäivät mitä siellä ollaan vai voiko olla viikonlopputöitä?

Mulla sellanen tilanne että ulkomailla asuva poikaystävä tulossa ekaa kertaa mun luo Suomeen ja nyt mulle selvis että just tuolloin on työharjoittelu koulusta. Olen siis täysi-ikäinen. Pystyyköhän tuon sopimaan niin että olen ne kaksi päivää poissa ja korvaan ne tekemellä vaikka pidempää päivää? Ja mites noin yleensä kun ravintola alaa opiskelen ja tää harjoittelu on kahvilassa niin onko ne vaan arkipäivät mitä siellä ollaan vai voiko olla viikonlopputöitä?

No itse en ole ollut ravintola-alan työssäoppimisjaksolla, mutta muulla alalla kylläkin.
Jonkun verran joustetaan ja tosiaan aivan kaikki poissaolot pitää korvata tekemällä pidempää päivää tai pidentämällä työssäoppimisjakson kestoa.
Riippuu ihan oppilaitoksestasi että katsotaanko tuollainen hyväksytyksi poissaoloksi, välttämättä ei.
Jos kahvila on auki viikonloppuisin, niin voi olla viikonloppuvuorojakin.
Pääsääntöisesti yleensä kai arkisin, mutta joku tietty määrä viikonloppujakin kuuluu monesti jaksoon.

No itse en ole ollut ravintola-alan työssäoppimisjaksolla, mutta muulla alalla kylläkin.
Jonkun verran joustetaan ja tosiaan aivan kaikki poissaolot pitää korvata tekemällä pidempää päivää tai pidentämällä työssäoppimisjakson kestoa.
Riippuu ihan oppilaitoksestasi että katsotaanko tuollainen hyväksytyksi poissaoloksi, välttämättä ei.
Jos kahvila on auki viikonloppuisin, niin voi olla viikonloppuvuorojakin.
Pääsääntöisesti yleensä kai arkisin, mutta joku tietty määrä viikonloppujakin kuuluu monesti jaksoon.

Joo siis ymmärrän hyvin, että pitää korvata eikä mulla oo mitään halua lusmuilla, mutta kun lennot on jo varattu niin en oikein voi asialle mitään. Sen takia nyt kovasti stressaankin tästä asiasta.

Niinno, yleensä työssäoppimisjaksoilla mennään työelämän sääntöjen mukaan ja lähtökohtaisesti et voi olla töistä pois, vaikka joku perheenjäsenesi/sukulaisesi/kumppanisi/ystäväsi tulisi käymään luonasi.
Voit nähdä häntä sitten töiden jälkeen, mutta töistä ei voi olla pois sen takia.
Toki poikkeuksia voi olla joissain tilanteissa kun on opiskelusta vielä kyse eikä oikeasta työelämästä, mutta eihän se kovin positiivista kuvaa sinusta anna työnantajalle.
Tiivistettynä; 95 % varmuudella ei onnistu mutta pieni tsäänssi on.
Sitä kannattaa miettiä haluaako antaa negatiivisen kuvan itsestään heti kättelyssä.

Jaaha. En nyt kyllä mielestäni kohtuuttomia pyydä.
Et omasta mielestäsi, mutta mieti työnantajan näkökulmasta. Työntekijä ei ole vielä edes aloittanut töitä, kun jo alkaa kinuamaan vapaapäiviä. Esitti asian miten hyvin ja perustellusti tahansa, niin ei työntekijänä kovin hyvää kuvaa anna.

Eli mieti nyt ainakin tosi tarkkaan etukäteen, miten esittäisit asian mahdollisimman nöyrästi ja siten, että korostat sitä, että haluat tehdä nuo vapaat milloin tahansa vain sopii.

Reilusti kun sieltä työssäoppimispaikastasi pyydät mahd. pian niin suurempi mahis onnistua. Lupaat sit vaan korvata tunnit.
Ja kyllä, esim. mun duunipaikassa työssäoppijat tekee myös viikonloppua ja iltavuoroa viikolla...

Yhteistyössä