Joustavatko teillä isovanhemmat omista menoistaan?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Minun äitilläni ei kovin paljoa ole etukäteen sovittuja menoja, joten melkein aina hoitaa jos pyydän. :) Miehen äiti ei, tosin yhden ainoan kerran on kysytty josko haluaa esikoisen ottaa päiväksi, kun tyttö itse pyysi. Ei käynyt kun oli saunailta. |O

Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja Mitcha:
Minun äitilläni ei kovin paljoa ole etukäteen sovittuja menoja, joten melkein aina hoitaa jos pyydän. :) Miehen äiti ei, tosin yhden ainoan kerran on kysytty josko haluaa esikoisen ottaa päiväksi, kun tyttö itse pyysi. Ei käynyt kun oli saunailta. |O
Meillä kanssa kutakuinkin näin, mutta mun äitini on se, jolle ei ikinä käy. Asuu yksin ja aikaa olisi illalla ja viikonloppuna. Enpä tosin ole kahteen vuoteen pyytänytkään, koska läträä kaljankin kanssa, mutta silti. Anoppi ja appi ja mun isäni eli vaari taas sitten hoitavat, jos meillä jotain, mutta hyvissä ajoin sovitaan menot ja hoitamiset, ei meidän menojen takia tarvitse omiansa kuitenkaan perua.

Nimetön
Meillä miehen vanhemmat hoitavat vain ja ainoastaan toisen lapsensa lapsia, meidän lapset eivät heille hoitoon pääse. Kerran esikoinen on ollut siellä 4 h ja sekin pitkin hampain...mutta muuten ei. Lisäksi he esim. eräissä juhlissa jakoivat rahaa kaikille toisen lapsensa lapsille, meidän lapset eivät saaneet. Ei sillä että olisivat tarvinneetkaan mutta arvatkaas tuliko esikoiselle paha mieli, pienempi ei vielä ymmärrä asian päälle. Käyvät meillä n. kerran kuukaudessa, istuvat sohvalla ja odottavat palvelua, tuolla toisessa perheessä käyvät joka vko ja samalla siivoavat,pyykkäävät,kokkaavat. Harmi että pitävät yhteyttä ollenkaan, lapset saavat heiltä pelkkää serkkujen kehumista, vertailua ja mielipahaa.

Jos isovanhemmilla on menoa ja suunnitelmia, ei tulisi mieleenikään pyytää heitä niitä muuttamaan (ellei jotain tositosi tärkeää olisi enkä saisi muuta järjestettyä, tähän mennessä sellaista ole tullut vastaan) . Meillä anoppi hoitelee meidän lapsia mielellään, mutta välimatka on sellainen, ettei ihan jokapäiväiseen apuun hänestä ole. Mutta usein käydään siellä viikonloppuja olemassa ja silloin saadaa miehen kanssa olla vähän vapaammin. Ja näin kesällä vanhemmat lapset ovat olleet siellä viikon - tänä kesänä olivat jo alkukesästä yhden viikon ja nyt ovat sunnuntaina taas menossa. Siitä anopille suurkiitos ja halaus!!!

Omat vanhempani eivät lapsiani ole koskaan hoitaneet enkä sitä heiltä edes halua pyytää. Äitini ei oikein jaksa lapsia (siis henkisesti) joten en halua häntä rasittaa ja samalla siinä pahoittaa omaa mieltäni. Hekin onneksi asuvat sen verran pitkällä, että kohteliaissa väleissä pystyään ja harvoin vieraillaan.

Taivaanvuohi
Meillä joustavat molempien vanhemmat omista menoistaan jos on tarvista. Eilenkin äitini käytti esikostani hammaslääkärillä 45 km päässä, ja oli siirtänyt keskiviikon oman menonsa siis eiliselle että sai hoidettua "kaksi kärpästä yhdellä iskulla". Tänään äitini lähtee viemään minua ja tyttöjäni mun anoppilaan (matkaa 80 km). mun autoni on miehelläni kun miehen auto on rikki.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Nappe:
Mä aina kyselen isovanhempien menot ensin ja niiden mukaan yritän järjestää meidän menot ja kysyä hoitoapua. Luulisin kyllä että joustaisivat jos meille tulisi joku akuutti pakollinen meno.
Näin meilläkin oli silloin, kun vielä lapsenvahtia tarvitsin.

Jos kyse on ns. hätätapauksesta, tyyliin töihin mentävä vaikka lapset sairaana tms. Muutoin kannattaa varaukset tehdä kalenteriin niin ajoissa ettei ole muita sovittuja menoja. Minusta isovanhempien ei tarvitsekkaan olla aina käytettävissä, vaan niin että silloin kun heille sattuu sopivaan sopivasti.

Anopista ja appiukosta en oikeestaan edes tiedä, poika on ollu niin vähän hoidossa, mutta kerran he ainakin ovat peruneet sen takia kun lähtivät "ryyppyreissulle"vaikka oltiin jo pojan hoidosta sovittu :/ Oma äitikään ei jousta, nyt olisi viikonloppuna ollu aika tärkeä meno, mutta ei sinne nyt päästä kun äiti ei poikaa voi ottaa. Syynkin kyllä ymmärrän, tekee yötyötä ja siis nukkuu päivällä, mutta ennen on kyllä voinut muutaman tunnin aikasemmin herätä, mut eipä enää..

vieras
Omat vanhempani auttavat ja siirtävät omia menojaan, jos apua tarvitsemme. Appivanhemmat eivät ole kertaakaan tulleet avuksi "hädän hetkellä", nihkeää on tulo, vaikka siitä yrittäisi sopia hyvissä ajoinkin...

Lapset jo koululaisia, joten tarvitsisivat lähinnä aikuisen läsnäoloa ja jonkun laittamaan ruokaa, joten aika helpolla täällä jo pääsisi! Miehen veljen lapsia hoitivat paljonkin, jopa vanhempien ulkomaan reissujen ajan. Surettaa lasten puolesta, kun isovanhemmat jäävät aika vieraiksi :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mitcha:
Tutulta kuulostaa... :( Meillä on joskus ollut "paplaritkin päässä" syynä ja sitä ennen oli väsynyt, kun oli tullut juuri töistä (eli olisi siis ollut töissä paplarit päässä? ) ... :eek:
Ja kysymys oli sellaisesta mitä mummi oli luvannut, mutta sanoi sitten päivän koittaessa näin, että on väsynyt ja sitten olikin ne paplarit päässään jne...

Uskomattomia selityksiä, mutta jos mennään niistä miehen kanssa kyselemään, niin johan ollaan VÄÄRIN YMMÄRTÄJIÄ ja hänellä on selitys aina ja kaikkeen! Kertoo kylillä, kuinka hoitaa lapsiamme ja peruu menojaan meidän lasten takia (eikä ole niinä hetkinä meillä päinkään näkynyt) ... Että näin! :eek:

Jopa oma isäni tulee lapsiamme hoitamaan hätä tilanteissakin, jos äitini ei pääse, kun on vielä työelämässä. Kiitos heille! :heart:
Tänäänkin tulevat (mummu ja pappa), kun meillä miehen kanssa yhtäaikaa töitä ja lapset kipeinä...

Hyvä ihme sentään, pitäisikö muka isovanhempien elää elämäänsä sen mukaan, miten aikuisilla perheellisillä lapsilla on grilli-iltoja!!??

Eipä ole ikinä tullut mieleenikään, että isovanhempien pitäisi muuttaa omia menojaan sen takia, että haluaisimme itse viihteelle.

Meillä kyllä isovanhemmat ovat olleet avuksi monta kertaa lastenhoidossa, vaikka asuvatkin kaukana ja lisäksi osin ovat jo aika sairaita. Siitä olen tosi kiitollinen. Mutta usein tätä ei tapahdu, eikä kyllä tulisi mieleenkään, että heidän pitäisi olla varmistamassa meidän parisuhteemme kahdenkeskiset illat. En todellakaan kehtaisi edes ehdottaa, että siirtäkää omia menojanne meidän lastemme takia!

Pidän hyvin, hyvin outona sitä, jos isovanhempien oletetaan kantavan yhtään mitään vastuuta perheellisten lastensa hurvitteluiltojen lastenhoidosta.

Yhteistyössä