Joulustressi joulunviettopaikasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joulustressistä kärsivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joulustressistä kärsivä

Vieras
Nyt se taas alkoi, joulustressi siitä, missä paikassa viettää joulu. Joka vuosi se tulee yhtä varmasti. Tuntuu, että pitäisi revetä joka paikkaan: molempien vanhemmat toivoisivat meitä jouluksi, mutta toisaalta tässä vaiheessa, kun meillä on jo oma perhe ja kaksi pientä lasta, haluaisi viettää omaakin joulua. Toisaalta valmiille on helppo mennä, kunhan ensin jaksaa matkustamista yhden vuorokauden.

Minä en ole ikinä tottunut ajatukseen viettää joulua muualla kuin omassa lapsuudenkodissani, mutta siitä tulee sitten aina iso riita miehen kanssa samoin kuin anoppi pahoittaa mielensä. Molemmissa paikoissa ei voi käydä, kun matkaa on sen rapiat 500 km suuntaansa.

Miten te muut ratkaisette joulunviettopaikkaongelmat? Tuntuu, ettei jouluna saa ikinä olla rauhassa ja levätä vaan aina pitää matkustaa johonkin tai potea huonoa omatuntoa. Menee koko joulusta maku.

:(

Joko te ootte vaan kotona tai sitten meette anoppilaan. Ymmärsin siis että olette olleet useampana jouluna sun vanhemmilla?

Me vietettiin aina ennen lapsia joulua mun vanhemmilla koska mä en vaan halunnut mennä anoppilaan..kun lapset syntyi tajusin että anoppilakin haluaa nauttia lasten ja ehkä vähän meidänkin seurasta. Eka joulu kun esikoinen oli 9pvä, oltiin ihan kolmistaan mutta sen jälkeen on vietetty vuorotellen joulua anoppilassa ja mun kotona. Kaikki on tyytyväisiä :)

Me ollaan suosiolla omassa kodissa. Musta on ihanaa kun saa olla omassa rauhassa. Joulupyhät sitten käytetään kyläilyyn anoppilassa ja mun vanhempien luona, yöreissuja tai päivän reissuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Joulustressistä kärsivä;22513298:
Nyt se taas alkoi, joulustressi siitä, missä paikassa viettää joulu. Joka vuosi se tulee yhtä varmasti. Tuntuu, että pitäisi revetä joka paikkaan: molempien vanhemmat toivoisivat meitä jouluksi, mutta toisaalta tässä vaiheessa, kun meillä on jo oma perhe ja kaksi pientä lasta, haluaisi viettää omaakin joulua. Toisaalta valmiille on helppo mennä, kunhan ensin jaksaa matkustamista yhden vuorokauden.

Minä en ole ikinä tottunut ajatukseen viettää joulua muualla kuin omassa lapsuudenkodissani, mutta siitä tulee sitten aina iso riita miehen kanssa samoin kuin anoppi pahoittaa mielensä. Molemmissa paikoissa ei voi käydä, kun matkaa on sen rapiat 500 km suuntaansa.

Miten te muut ratkaisette joulunviettopaikkaongelmat? Tuntuu, ettei jouluna saa ikinä olla rauhassa ja levätä vaan aina pitää matkustaa johonkin tai potea huonoa omatuntoa. Menee koko joulusta maku.

:(

Me kylmästi päätettiin et ollaan joulut kotona :) kummankin vanhemmat on eronneet(asuu vielä eri puolilla suomea), ei tulis mitään jos lasten kanssa ajais sinne tänne ja tonne. Heti ku esikoinen syntyi, joulu siirtyi kotona vietettäväksi, lapsetkin nauttii enemmän kun ei se olis joulu ollenkaan jos sen autossa joutus viettään. Ollaan aina tehty sit ennen joulu perinteiset jouluvierailut :) .Ja aina sanottu et meille saa kyl jouluna tulla jos haluaa, tähän asti ollaan saatu olla oman perheen kesken. Kyllä joulusta pitää voida nauttia :) ja kotonan sitä voi viettää just niinku haluaa :)

Jos lasten kanssa saisi mennä moneksi päiväksi ja yöksi /viikoksi valmiiseen, niin menisin varmaan mummoloimaan.
Vaan ei ole semmoista paikka, jonne pyydettäisiin noin pitkäksi aikaa. En jaksa sitä, että ajamme päivän, raahaamme lahjat ym ja olemme yön pari ja sitten kotona pitäisi tehdä jouluvalmistelut kuitenkin. Ruokaa ym.

Eli me nautimme joulurauhasta kotona. Yksinkertainen pöytä, ei montaa lajia. Ei ole meillä varaa heittää ruokaa roskiin joulunakaan, eikä mitään halua. On kinkkua ja muusia ja graavikalaa ja jälkiruokaa. Laatikoista ei tykkää kukaan. Meillä on molemmilla monta sisarusta, niin anoppi ja äitini ovat passanneet aikoinaan tarpeeksi. Anoppi ei nauti toisille laittamisesta, äitini on kova laittamaan, mutta kaipaa hiljaisuutta.

Joko te ootte vaan kotona tai sitten meette anoppilaan. Ymmärsin siis että olette olleet useampana jouluna sun vanhemmilla?

Ollaan oltu tähän asti vuorotellen molempien lapsuudenkodeissa. Minä en vain koe joulua yhtään jouluksi siellä, joulusta jotenkin puuttuu aivan liikaa tärkeitä elementtejä. Minun vanhempieni luona lapsillakin olisi ikäistänsä seuraa serkuista (minulla on enemmän sisaruksia). Toisessa paikassa on vain aikuisia. Ja se yhden päivän käyttäminen autolla ajamiseen on tosi inhottavaa pimeässä vauvan ja 3-vuotiaan kanssa ja sama takaisin tullessa.

Tuntuu, että saa aina olla vain selittelemässä kaikille, missä ja miksi viettää joulu ja pitää laskea tarkasti, että joulut menee varmasti tasan. Ei tunnu yhtään kivalta näin aikuisena ihmisenä. Puuh.

Vietetään joulu kotona ja meille tulee molempien vanhemmat jouluaattona.
Näin on parempi lapsen kannalta, kun ei tarvi matkustaa ja molempien vanhemmat saa viettää joulua lapsenlapsensa kanssa.

Jouluaattoaamuna syödään joulupuuro ja kuunnellaan joulurauhan julistus keskenämme ja sen jälkeen tulee isovanhemmat ja syödään ja odotellaan joulupukkia.

Minusta tämä on paras joulunviettotapa.

Ollaan oltu tähän asti vuorotellen molempien lapsuudenkodeissa. Minä en vain koe joulua yhtään jouluksi siellä, joulusta jotenkin puuttuu aivan liikaa tärkeitä elementtejä. Minun vanhempieni luona lapsillakin olisi ikäistänsä seuraa serkuista (minulla on enemmän sisaruksia). Toisessa paikassa on vain aikuisia. Ja se yhden päivän käyttäminen autolla ajamiseen on tosi inhottavaa pimeässä vauvan ja 3-vuotiaan kanssa ja sama takaisin tullessa.

Tuntuu, että saa aina olla vain selittelemässä kaikille, missä ja miksi viettää joulu ja pitää laskea tarkasti, että joulut menee varmasti tasan. Ei tunnu yhtään kivalta näin aikuisena ihmisenä. Puuh.

No sit..jääkää kotiin. Sanot molempiin paikkoihin että on liian raskasta lapsille lähteä kulkemaan sinne ja tänne.

Me menemme tänäkin jouluna mummalaan ( miehen kotio ). Olemme olleet tuolla myös jouluna -08 ja -09. Omassa kodissa vietimme joulun -07 ja joulut 99-06 vietimme omien vanhempiemme luona.

Olen ajatellut tämän asian niin, että on myös miehenkin vanhemmilla oikeus nauttia joulusta kanssamme ja myös katsoa lapsemme jouluiloa.

Meilläkin on se tilanne, että emme voi käydä kummassakin paikassa, koska välimatkaa on sen verran.

Meillä ei asiasta stressata. Miehen äiti on kysellyt suunnitelmiamme mutta on sen luonteinen ihminen ettei vedä herneitä nenään jos emme tulekaan juuri aattona. Jos päädytään siihen että ollaan kotona, niin ovi on avoin miehen vanhemmille ja muille sukulaisille jos tahtovat tulla syömään tai joulukahveille.

No sit..jääkää kotiin. Sanot molempiin paikkoihin että on liian raskasta lapsille lähteä kulkemaan sinne ja tänne.

Ei mitään tekosyitä. Naurettavaa sanoa että olis liian raskasta lapsille. Lapset jaksaa jos vanhemmat jaksaa. Kyllä ne ihmettelee jos valehtelette, kaikki tietää että tollanen olis tekosyy. Ei tarvii selitellä jos haluaa olla kotona joulun.

Ootko koskaan ajatellut, että miehesikin mielestä joulusta puuttuu jotain silloin kn hän on sinun vanhempiesi luona. Ai, niin unohdin, ei puutu, miehesikin haluaa mieluumin sinun vanhempiesi luo, niinhän se nainen aina näissä ketjuissa väittää asian olevan.

Ei mitään tekosyitä. Naurettavaa sanoa että olis liian raskasta lapsille. Lapset jaksaa jos vanhemmat jaksaa. Kyllä ne ihmettelee jos valehtelette, kaikki tietää että tollanen olis tekosyy. Ei tarvii selitellä jos haluaa olla kotona joulun.

No ei se minusta mikään tekosyy ole jos matkaa on paljon. Ei ne lapsetkaan nyt yleensä riemusta kiljuen(muuten kyllä kiljuen) istu autossa tuntikaupalla.

Minä aikanaan ajelin taksilla kahden huushollin väliä, ja päätin, että lasteni ei tarvitse olla joulukiertolaisia.

Ilmoitin isälleni ja äidilleni uusine puolisoineen + anopille, että joulupöytä on meillä katettu aattona klo 15 ja pukki tulee klo 18, tervetuloa.

Hyvin ovat mahtuneet saman katon alle, vaikka joutuivat kai hetken ensin pohtimaan. Kaikki pääsevät osallisiksi lapsista, kaikki ovat kutsuttuja, kukaan ei loukaannu....

Mulla vähän samoja fiiliksiä... Mä viettäisin mieluiten rauhallista joulua kotona, kutsuisin omaan kotiini sisaruksia tai sukulaisia, mutta kun meidän kahden henkilön perheen kanssa, rupusessa vuokrakaksiossa, se on hieman hullunkurinen ajatus. Onneks sentään oon sinkku, omat vanhemmat eronneet niin siinä jo kaksi paikkaa mihin pitäis aattoa mennä viettämään. Sen lisäks pitäisi tavata niitä miljoonaa sukulaista jota on tapana jouluna tavata. Tänä vuonna mennään niin, että lounas syödään isäni luona, sinne tulee isänäiti aviomiehineen, sen jälkeen äidin luokse jossa hetki ehditään kahvitella äidin äidin ja äidin sisarusten kanssa, sen jälkeen he lähtevät ja ehdin ehkä hetken hengähtää. Käytännössä meillä joulunvietosta päättää siskoni perheineen kun heitä on eniten, samassa taloudessa viisi.

Me vietämme joulua kotona. Näin ollaan tehty siitä asti kun esikoinen syntyi. Tapanina sitten käydään anoppilassa syömässä. Mun vanhempia ei jouluna edes nähdä, koska ovat kännissä aatonaatosta toiseen joulupäivään. Lapsuudenkodista poismuuttaminen oli helpotus, koska enää ei tarvinnut viettää yhtään juhlapyhää katsellen vanhempien örveltämistä kännissä. Pitkään mä en edes pitänyt koko joulusta, koska siitä oli vaan huonoja muistoja.

Ap voisit sanoa isovanhemmille, että vietätte joulun kotona. Teille voi sitten tulla kylään jos haluaa (ja jos itse haluatte ). Mä en ymmärrä tuota, että vanhempien mieliksi ajellaan satoja kilometrejä joulunpyhinä, ja stressataan jo kuukausi ennen joulua sen vietosta. Tuskinpa lapsennekaan siitä nauttivat?

Meillä näin: Käydään mun vanhemmilla joko aatonaattona tai joulupäivänä. Miehen vanhemmat tulevat meille vähän ennen ku joulupukki tulee, ja ovat sitten sen aikaa ku ovat. Miehen vanhemmilla käydään aattona syömässä. Vaikka vietetään useampaan otteeseen aikaa miehen vanhempien kanssa joulun aikana, niin ajallisesti varmasti yhtä paljon kuin minunkin vanhempien kanssa.

Teinä tekisin niin, että viettäisin joulun OMAN perheen kanssa. Käy ennen ja jälkeen joulua vierailulla isovanhemmilla, jos haluatte/pystytte. En mä rupeis omaa joulua pilaamaan riidoilla. Päättäkää, että vietätte joulun oman perheen kanssa kotona, ja that's it! :)

Olkaa hyvällä omallatunnolla kotona jos se tuntuu parhaalta!
Mä en ainakaan jaksais tollasta joka paikkaan rehaamista yhtään, enkä kamalasti edes viihdy "toisten nurkissa", omassa kodissa saa tehdä sellaisen joulun kun tykkää.
Tai sit menette kylpylään tai lähdette reissuun, ihania vaihtoehtoja nekin.

Meillä on vähän samanlainen ongelma. Anoppi ja appi viettävät aaton sukunsa kanssa, mut joulupäivänä pitäisi mennä anoppilaan, johon se suku tulee myös. Myös mun vanhemmat odottaa meitä kylään. Mä haluaisin olla kotona, enkä tavata ketään. Mun lapsuudenkodissa ei ole ikinä vietetty mitään sukujoulua ja se ajatus tuntuu musta vieraalta. En viihdy miehen sukulaisten kanssa ja mua ahdistaa pelkkä ajatuskin siitä, että pienessä tilassa on liikaa ihmisiä ja lapset riehuu. Tiedän jo nyt, että tästä tulee riita tänäkin vuonna. Mä olen työelämässä, samoin mies, enkä ole varma riittääkö mulla energiaa työpäivän jälkeen vääntää jouluruokaa isommalle porukalle, joten mun mielestä olisi parasta, jos olisimme vain kotona. Mutta tiedän jo nyt, että riita tästä tulee, taas kerran.

Stressi loppui sinä vuonna kun päätettiin että joulu vietetään täällä meidän omassa kodissa. Joka tahtoo meidät nähdä aattona tulee tänne.

Vieraisilla käymme muina päivinä- ei todellakaan suhata paikasta toiseen aattona tai aatonaattona.

Jos suku loukkaantuu niin siitä sitten. Tärkeintä on se miten TE haluatte OMAN joulunne viettää.

Yhteistyössä