Joulusta, miten hoitaa tilanne ketään loukkaamatta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistus

Vieras
Eli tilanne on tämä: miehen vanhemmat eronneet, asuvat lähellä. Appiukolla on uusi puoliso, miehen äiti asuaa yksin. Muut laspetkin siis muutaneet pois kotoa. Minun vanhemmat kuolleet.

Joka vuosi alkaa se joulunvieton kinkutus jo syyskuussa. "tulettehan meille". Meillä on siis yksi lapsi, 2 vuotias.

Koen tosi vaikeana joulun vieton, eritoten sen aaton. Kun molemmat, sekä appiukko ja anoppi haluaisivat meidät luokseen. Molempien luona ei jaksa eikä ehdi ravata, haluaisimme myös rauhoittua joulun viettoon. Toisaalta haluaisimme omat perinteet, mutta jotenkin tylyä olla kolmistaan kotona kun on kilometrin verran matkaa appivanhemmille?!
Ja tietysti mies haluaa olla vanhempiensa kanssa, minulle kotona oleminen omalla porukalla sopisi tosi hyvin...Ja sitä ehkä haluaisinkin. Mutta kuten jo totesin, olisiko se vähän tylyä...?

Miten pitäisi toimia nyt ja jatkossa? Vuorotellen? Sekin on niin tylsää. Joskus voisimme mennä minunkin sukulaisille vaikkei vanhemmat elossa olekaan.
Toisaalta surettaa sanoa anopille että ei tulla, sen luokse kun ei välttämättä sitten mene kuin yksi hänen lapsistaan. Mietin, että onko niillä sitten ankeaa...

Minua ahdistaa tämä tilanne suunnattomasti.

Me hoidamme noi ongelmat joka vuosi vähän eritavalla, apella kuitenkin käymme aina ennen joulua (sovittu juttu, kaikki ovat tyytyväiset) ja äitini ja anopin kutsumme joskus meille, joskus taas käymme kummassakin...

Pakkohan siinä usein on jollekulle pettymys tuottaa, mutta jokainen kai kuitenkin on itse vastuussa jouluilostaan, ei sitä voi toisten varaan laskea?

Onko appivanhemmat väleissä vai eivätkö halua olla missään tekemisissä toistensa kanssa?jos väleissä niin voithan sä kutsua heidän teille aattona.Mä olen tehnyt jo useamman vuoden niin kun ei millään keretty käymään mun isän ja miehen äidin luona.
Jos eivät ole väleissä niin kyllä mä varmaan ennemmin sen anopin luokse menisin kerta yksinäinen ihminen.Ja joulupäivänä sitten appiukon ja hänen uuden naisystävänsä luokse.

Siinähän se, että kun ne ei ole missään väleissä, Ei voi ajatellakaan, että kutsuisi esim. meille katsomaan pukkia tms. Että sitä ollaan joko jommankumman luona tai sitten kolmistaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Tribaali:
Vietätte aaton kotona, kyläilette toisen luona joulupäivänä ja toisen luona Tapanin päivänä...
Nin. Me ollaan aatto kotona ja pyhinä käydään kummankin vanhempien luona. Aatosta oman perheen kanssa en halua tinkiä.

Me vietimme viime jouluna ensimmäistä joulua omassa kodissa, siis omassa talossa. Ja me tehtiin jo hyvissä ajoin molempien vanhemmille selväksi, että aaton aiomme olla kotona ja kutsuimme kaikki halukkaat meille. Mä en halua enää lasten kanssa lähteä reissuamaan joka paikkaan vaan haluan luoda omat perinteet.
Sitten aaton jäkeisinä päivinä lähdetään mummoloihin.

Meille aatoksi tulivat mun vanhemmat, appivanhemmat halusivat olla kotonaan. Ehkä hekin tänä vuonna tulevat meille. :)

Onko se sitten tylyä olla kotona kolmistaan, eikä kutsua ketään meille esim. tosiaan sitä pukkia katsomaan....? Kun se on tietysti isovanhemmillekin tärkeä asia....

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
jokainen kai kuitenkin on itse vastuussa jouluilostaan, ei sitä voi toisten varaan laskea?

tää oli hyvin muotoiltu. tervettä itsekkyyttä vaan jokaiselle lapsiperheelle joulunviettosuunnitelmiin. miksi sen pitää aina olla se 6-henkinen lapsiperhe ja kolme koiraa, jotka vaihtaa kyläpaikkaa muiden pillin mukaan? jokaisella pitää olla oikeus viettää joulu oman perheensä kanssa parhaaksi katsomallaan tavalla silläkin uhalla, että joku sitten loukkaantuu.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Onko se sitten tylyä olla kotona kolmistaan, eikä kutsua ketään meille esim. tosiaan sitä pukkia katsomaan....? Kun se on tietysti isovanhemmillekin tärkeä asia....
Minusta joulu ja sen vietto on asia jonka jokainen perhe saa päättää itse. Siihen ei tarvitse kenenkään tulla säätämään. Teette tasan niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Se on vain tervettä itsekkyyttä. Jokaisella oikeus OMAAN jouluun *messuaa*

oon ihan samaa mieltä että pitäisi olla oikeus siihen omaan jouluun! ja tätä olen yrittänyt miehellekin sanoa. Mutta kun tuntuu, että se on niin lapsellinen, että haluaa välttämättä olla aattona äitinsä kanssa. Eikä hän uskalla sanoa, että ollaan kotona kolmistaan. Kun äiti suuttuu...ja mies ei ymmärrä miksei voida olla äitin luona (tai isän) kun ne kerran asuu melkein naapurissa....

olivatko omat isovanhempasi aikoinaan joka joulu teillä katsomassa joulupukkia? varmasti on isovanhemmille tärkeää, mutta te muodostatte omat jouluperinteenne ja päätätte itse, keitä siihen kuuluu. anoppi ja appi ovat aikoinaan nähneet varmasti omien lastensa kanssa riittävän monta joulupukkia ja jos eivät ole, niin mikäpä estää heitä tilaamasta semmoista itselleen omiin koteihinsa?

oon ihan samaa mieltä että pitäisi olla oikeus siihen omaan jouluun! ja tätä olen yrittänyt miehellekin sanoa. Mutta kun tuntuu, että se on niin lapsellinen, että haluaa välttämättä olla aattona äitinsä kanssa. Eikä hän uskalla sanoa, että ollaan kotona kolmistaan. Kun äiti suuttuu...ja mies ei ymmärrä miksei voida olla äitin luona (tai isän) kun ne kerran asuu melkein naapurissa....
Vaikuttaa siltä ettei miehes ole kasvanu irti vanhemmistaan eikä käsitä että olette oma perheene nyt. Vaikea tilanne :(

Meillä on samalla paikkakunnalla sekä miehen vanhemmat, minun äiti ja minun isän uusi perhe, joissa kaikissa pitäs käydä. Sekä oma mummoni. :S

Sanomattakin selvää, että joulu sujuu reissaten, mutta tehdään tuo yleensä niin, että mennään aaton aattona miehen vanhemmille, ollaan siellä yö ja jouluaatto n. viiteen asti. Sen jälkeen mennään mun äitille ja ollaan siellä joulupäivä. Tapanina mennään mun isälle kylään. ...ja jos mun mummo ei ole äitillä jouluaattona, niin 25. päivä ollaan käyty sen luona.

Mutta prkleen reissaamista tuon on ja oonkin miettiny, miten onnistuis, jos kutsuis kaikki meille. :D (käytännössä mahdoton, kun tappelevat keskenään kuin pahaiset kakarat. Mutta ei tunnu reilulta, että se on sitten me, joiden joulu kuluu tolleen "pakko vierailla jokaisella, ettei kukaan suutu" -menolla :/ )

Pyryharakan kanssa samoilla linjoilla, eli voisitteko kutsua koko sakin teille.
Toiminut meillä jo kaksi joulua järjettömän hyvin. Ruoat ollaan sovittu niin, että jokainen perhe tekee jotain, eli ei itsellekään niin kamala homma.
Ei oo tarvinnut raijata poikaa (ja kamalaa määrää lahjoja) erikseen kotiin ja ollaan saatu sälli ajoissa myös nukkumaan aattona.

Ja meidän koti on tavallaan myös "puolueetonta maaperää", eli kaikki ovat tunteneet olonsa rennoiksi.

Me ravattiin muutama vuosi kumpaankin mummolaan jouluaattona, mutta nyt ollaan kotona. IHANAA!

Meille saa toki tulla. Mutta eivät tule :) Käydään sit joulupäivänä toisessa ja tapanina toisessa tai sitten käydään molemmissa toisena päivänä. Isovanhemmista en niin tiiä, mutta me tykätään ja meidän perheen jouluhan on just sellainen kun me itte halutaan.

Meillä on nyt tulossa eka joulu lapsiperheenä. Aiempina vuosina meidän joulunvietto on ollut aika juoksemista: ensin tuttavien kanssa joulurauhan julistukseen, sitten miehen vanhempien luokse, jossa syödään ja odotellaan joulupukkia, eli menee monta tuntia. Sitten minun siskon luokse, missä on sitten joulusauna ja ateria. Mulla on tapana myös tehdä muutama ruokalaji siskoni luo vietäväksi, niitäkin sitten raahataan mukana jouluaatto =)

Viime jouluna sitten ilmoitettiin, että enää ei voida tällä lailla juosta kun lapsi talossa, elikäs vietetään jouluaatto ihan oman perheen kesken ja vasta joulupäivänä ja Tapanina kyläilemään. Täytyy katsoa miten miehen vanhemmat suhtautuu, kun heille on aina heidän 50-vuotiaat lapsetkin tulleet jouluaattoa viettämään :ashamed:

Mä ainakin odotan innolla että saan viettää ekan joulun "omassa kotona". Kyllä tekin varmaan löydätte hyvän ratkaisun, jonka sukulaisetkin ymmärtää. Jouluna pitäisi saada olla rauhassa eikä stressata =)

voisitte sopia että kaikki tulee teille.kyllä aikuisten pitäis pystyä yhessä viettämään aikaa lapsensa ja lastenlasten takia.
jos ei pysty niin siten silleen että vaikka appi tule ensin naisensa kanssa ja anoppi sitten illan viettämään teidän kanssa. mutta te pysytte kotona

Mä en tiedä sopiiko tää teidän tilanteeseen, mut meillä kun kummankin vanhemmat tahtois meidät jouluksi, niin ollaan jo 4 vuoden ajan toimittu niin että me kutsumme kaikki aatoksi meille, minä laitan ruuan, pukki tulee meille ja ketkä tahtoo joulua kanssamme viettää - tervetuloa =) :xmas:

Tuossa teidän tilanteessa tekisin varmaan niin, että kutsuisin anopin, joka muuten viettäisi yksin jouluaan, viettämään aattoa teille ja sit kyläilisin jompana kumpana toisista pyhistä appiukon perheen luona.

Me ollaan vietetty melkeinpä vuorojouluina kotijoulut ja miehen vanhempien luona. Ihan kivasti menee näin, mun vanhempien luo ei oltaisi edes tervetulleitakaan. Tänä vuonna mummolajoulun vuoro ja kivalta tuntuu sekin!

Te ootte ihania! Kun tuntuu kivalle, että muutkin ajattelee niin, että meillä saa ja voi olla oma joulu. Kun en jaksaisi aina taipua miehelle ja mennä sen vanhemmille.
Ehkä voisi ajatella, että kutsuu kaikki meille katsomaan pukkia ja kahville. Syödä saa kyllä jokainen omassa kodissaan, siihen rumbaan en ala, en vaikka kaikki toisi jotain. Ja tulkoon sitten ne jotka haluaa ja ne jotka ei tuu niin ei tuu....

Ja mies vetäsee varmaan herneen nenään tästä ajatuksesta.

Te ootte ihania! Kun tuntuu kivalle, että muutkin ajattelee niin, että meillä saa ja voi olla oma joulu. Kun en jaksaisi aina taipua miehelle ja mennä sen vanhemmille.
Ehkä voisi ajatella, että kutsuu kaikki meille katsomaan pukkia ja kahville. Syödä saa kyllä jokainen omassa kodissaan, siihen rumbaan en ala, en vaikka kaikki toisi jotain. Ja tulkoon sitten ne jotka haluaa ja ne jotka ei tuu niin ei tuu....

Ja mies vetäsee varmaan herneen nenään tästä ajatuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistus:
Eli tilanne on tämä: miehen vanhemmat eronneet, asuvat lähellä. Appiukolla on uusi puoliso, miehen äiti asuaa yksin. Muut laspetkin siis muutaneet pois kotoa. Minun vanhemmat kuolleet.

Joka vuosi alkaa se joulunvieton kinkutus jo syyskuussa. "tulettehan meille". Meillä on siis yksi lapsi, 2 vuotias.

Koen tosi vaikeana joulun vieton, eritoten sen aaton. Kun molemmat, sekä appiukko ja anoppi haluaisivat meidät luokseen. Molempien luona ei jaksa eikä ehdi ravata, haluaisimme myös rauhoittua joulun viettoon. Toisaalta haluaisimme omat perinteet, mutta jotenkin tylyä olla kolmistaan kotona kun on kilometrin verran matkaa appivanhemmille?!
Ja tietysti mies haluaa olla vanhempiensa kanssa, minulle kotona oleminen omalla porukalla sopisi tosi hyvin...Ja sitä ehkä haluaisinkin. Mutta kuten jo totesin, olisiko se vähän tylyä...?

Miten pitäisi toimia nyt ja jatkossa? Vuorotellen? Sekin on niin tylsää. Joskus voisimme mennä minunkin sukulaisille vaikkei vanhemmat elossa olekaan.
Toisaalta surettaa sanoa anopille että ei tulla, sen luokse kun ei välttämättä sitten mene kuin yksi hänen lapsistaan. Mietin, että onko niillä sitten ankeaa...

Minua ahdistaa tämä tilanne suunnattomasti.

oisko mahdoton yhtälö jos kaikki kokoontuisivat teille???

Yhteistyössä