Joulupukkikysymys ja lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Omasta mielestäni joulupukkiasiassa valehdellaan aika törkeästi lapsia kohtaan. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että minkä vuoksi lapsia opetetaan valheeseen ja lapsia opetetaan uskomaan sellaiseen, mitä ei oikeasti ole olemassa. Joulunaikaan aina joka vuosi laitetaan liikkeelle niin iso valhe, että itse en ole oikeastaan koskaan ymmärtänyt sitä, että miksi ihmiset valehtelevat niin törkeästi.

Minä en hyväksy valehtelemista lapsia kohtaan. Totuus tulee kyllä tuossa asiassa lapselle ennemmin tai myöhemmin ilmi, viimeistään koulussa lapsi saa tietää totuuden, kun joku koulukaveri möläyttää asiasta.

Omasta mielestäni olisi sen vuoksi parempi, että lapselle opetettaisiin asian oikea laita ennen kouluunmenoa. Lapsen on parempi kuulla totuus omalta vanhemmalta kuin toiselta lapselta. Vielä parempi olisi, että lapsia ei opetettaisi valheeseen lainkaan.

Mitä mieltä te muut olette tuosta asiasta?

Vielä sen verran, että kun aikuiset aina opettavat lapsilleen, että "Ei saa valehdella. Valehteleminen on rumaa." niin tuossa joulupukkiasiassa aikuiset kuitenkin itse valehtelevat lapselle.

Oletko koskaan kuullut saduista? Entä oletko lapsena uskonut niihin?

Jostain syystä kaltaisistasi aloituksista tulee mieleen karu lapsuus tai aikuisuus... jossa ei sadulle ja sen ihmeelle ole tilaa. Mielikuvitusta ei ollenkaan.

Noh, tuota kun on sukupolvia jatkettu, eikä kai sen suuremmin ole mielenterveys aiheesta järkkynyt missään päin, niin en jaksaisi ottaa asiasta ihan hirmuisen isoa hernettä minnekään. Meillä on oltu mukana joulun odotuksessa lasten kanssa, eikä nyt suoranaisesti puskettu tuota juttua, muttei korjattukaan - joulun odotus on lapselle iso asia, ja kumma kyllä, lapsetkin tilanteen selkiydyttyä eivät halua särkeä pienemmiltä satua.

Se on ehkä yhteinen salaisuus niille, jotka uskovat ja niille, jotka tietävät, mutta osana joulun taikaa tuo salaisuus osataan pitää puolin ja toisin :)

Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Omat vanhempani eivät koskaan valehdelleet joulupukista ja tiesimme aina kuka oli pukkina. Ei pilannut joulufiilistä ollenkaan! Omille lapsilleni olen kertonut joulupukista satuhahmona kuten se onkin.

Mä kyllä kerron joulupukista. Ja keijuista, hammaspeikoista, hammaskeijuista, maahisista ja vaikka mistä. Meillä kerrotaan muutenkin satuja. Musta ei ole mitään pahaa siinä, että lapsella on maailma, jossa sadut on totta. Aikanaan se sitten paljastuu, että asia ei välttämättä ole ihan niin, mutta toisaalta opetan myös lapsille, että pitämällä mielikuvituksen virkeänä he saavat elämäänsä suunnattoman suuren voimavaran.

[QUOTE="vieras";24657491]Oletko koskaan kuullut saduista? Entä oletko lapsena uskonut niihin?

Jostain syystä kaltaisistasi aloituksista tulee mieleen karu lapsuus tai aikuisuus... jossa ei sadulle ja sen ihmeelle ole tilaa. Mielikuvitusta ei ollenkaan.[/QUOTE]

Satuihin en lapsena uskonut, koska minulle kerrottiin, ja aloin ymmärtää itsekin, etteivät ne ole totta.

Lapsuuteni eikä aikuisuuteni ole ollut karuja kumpikaan, vaan hyviä molemmat.

Minä en voi silti vain sitä ymmärtää, että miksi ihmisille pitää valehdella. Minä en hyväksy valehtelemista ketään ihmistä kohtaan. Aikuiset itse opettavat lapsille, että ei saa valehdella ja valehteleminen on rumaa, mutta aikuiset itse kuitenkin valehtelevat lapsille ja se on monien mielestä ihan hyväksyttävää.

[QUOTE="aapee";24657545]Satuihin en lapsena uskonut, koska minulle kerrottiin, ja aloin ymmärtää itsekin, etteivät ne ole totta.

Lapsuuteni eikä aikuisuuteni ole ollut karuja kumpikaan, vaan hyviä molemmat.

Minä en voi silti vain sitä ymmärtää, että miksi ihmisille pitää valehdella. Minä en hyväksy valehtelemista ketään ihmistä kohtaan. Aikuiset itse opettavat lapsille, että ei saa valehdella ja valehteleminen on rumaa, mutta aikuiset itse kuitenkin valehtelevat lapsille ja se on monien mielestä ihan hyväksyttävää.[/QUOTE]

Meillä on aina luettu paljon satuja, mutta en koskaan ole nähnyt tarpeelliseksi ennen sadun lukua painottaa että tämä ei sitten ole totta... tyyliin mitäs niissä amerikklaaisissa elokuvissa lukee "ei perustu tositapahtumiin jne..."

:D

miten nii jouupukkia ei ole olemassa? tule käymään napapiirilllä, sielllä neät joulupukin.

Me uskotaan koko perhe joulupukkiin, se kuuluu jouluun. Toki lapset tietävät että joulupukkia ei oel oikeasti olemassa että seon selleinen satuhahmo joka kuuluu jouluun, mutta joulun taikaan kuuluuu uskoa joulupukkiin.
Joka joulu , myös nämä teinit kirjoittavat "joulupukille" lahjatoiveitaan. :laugh:

Kyllä meidän koululainen uskoo pukkiin ihan täysillä. :) Ja toivottavasti mahdollisimman pitkään. Mutta aina on näitä ap:n kaltaisia äitejä jotka pilaa kaiken mitä lapsuuteen kuuluu.

Mullehan on ihan sama, jos joku ei halua lapsensa joulupukkiin uskovan. Kukin perhe käsittelee asiaa omalla tavallaan. Se, mitä en ymmärrä, on kuitenkin se, että mitä se aloittajaa kaivelee, jos jossain perheessä on toisenlainen tapa kuin heidän perheessään.

Niin, no eihän kukaan aikuinen varmaan kerro satuja lapsille siinä mielessä, että väittäisi niiden olevan totta? Jos lapsi kysyisi, onko Lumikki ja 7 kääpiötä oikeasti olemassa ja missä ne asuvat, niin eikö siinä vaiheessa sanottaisi että ei niitä oikeasti ole, ne ovat satua. Eli eii näitä kahta asiaa oikein voi rinnastaa toisiinsa.
Joulupukista pitäisi minun mielestäni kertoa totuus siinä vaiheessa, kun lapsi kysyy.

Kyllä meidän koululainen uskoo pukkiin ihan täysillä. :) Ja toivottavasti mahdollisimman pitkään. Mutta aina on näitä ap:n kaltaisia äitejä jotka pilaa kaiken mitä lapsuuteen kuuluu.

Siis mitä pilaamista siinä on? Omasta mielestäni ei ole hyväksyttävää valehdella lapselle. Huijaamista ja valehtelemista se on, vaikka sitä asiaa miltä kannalta katsoisi!

Lisäksi epäilen tuota "koululainen uskoo joulupukkiin" juttua, sillä eiköhän joku toinen koululainen koulussa kuitenkin viimeistään sen asian paljasta.

[QUOTE="aapee";24658110]Siis mitä pilaamista siinä on? Omasta mielestäni ei ole hyväksyttävää valehdella lapselle. Huijaamista ja valehtelemista se on, vaikka sitä asiaa miltä kannalta katsoisi!

Lisäksi epäilen tuota "koululainen uskoo joulupukkiin" juttua, sillä eiköhän joku toinen koululainen koulussa kuitenkin viimeistään sen asian paljasta.[/QUOTE]

Jaa, minulla uskoo vielä kolmas-luokkalainen joulupukkiin, vaikka koulussa osa lapsista ei usko. Puhuu tästä kuitenkin avoimesti. Ja ekaluokkalainen väänsi itkua, kun juttelin, että josko joulupukki tänä vuonna jättääkin lahjat ovelle, kun pienempiä lapsiakin on niin paljon, ja pitää ehtiä käydä heidän kotonaan.

Joulupukki on osa joulun satua, sitä sadunomaista ilmapiiriä. Olen itse rakastanut joulupukkia, se ei ole vale vaan vanhempien lapsille luoma satu. Vai onko sinusta Muumimaailma valetta?

[QUOTE="poikia3";24658152]Jaa, minulla uskoo vielä kolmas-luokkalainen joulupukkiin, vaikka koulussa osa lapsista ei usko. Puhuu tästä kuitenkin avoimesti. Ja ekaluokkalainen väänsi itkua, kun juttelin, että josko joulupukki tänä vuonna jättääkin lahjat ovelle, kun pienempiä lapsiakin on niin paljon, ja pitää ehtiä käydä heidän kotonaan.

Joulupukki on osa joulun satua, sitä sadunomaista ilmapiiriä. Olen itse rakastanut joulupukkia, se ei ole vale vaan vanhempien lapsille luoma satu. Vai onko sinusta Muumimaailma valetta?[/QUOTE]

Niin, Joulupukki on satua, eli toisin sanoen ei ole totta. Mutta kun vanhemmat uskottelevat lapsilleen Joulupukin olevan totta, niin silloin vanhemmat valehtelevat.

[QUOTE="vieras";24658284]Niin, Joulupukki on satua, eli toisin sanoen ei ole totta. Mutta kun vanhemmat uskottelevat lapsilleen Joulupukin olevan totta, niin silloin vanhemmat valehtelevat.[/QUOTE]

Et vastannut kysymykseeni, onko Muumimaailma valetta? Ne muumihahmot siellä?

Minusta molemmissa on kyse samasta sadunomaisesta elämyksestä. Minä en valehtele joulupukista lapsilleni, kerron heille satua joulupukista, ja kun tulee oikea aika, lapsi näkee itse sen ihanan sadun. Minulla on 14-vuotias esikoinen, joka ei usko joulupukkiin, mutta ei kerro pikkuveljilleen, ettei pukkia ole olemassa. On 9-vuotias, joka vuoroin uskoo ja vuoroin ei, vaikka suurin osa luokkakavereistaan ei usko. Ja 6-vuotias ekaluokkalainen, joka ehdottomasti haluaa pukin tulevan kotiin - ja vaikka kuvittelin viime joulun olevan viimeinen joulu, kun meille pukki tulee, niin pukki tulee tänäkin vuonna.

olen yli kolmekymppinen ja lapsia on liuta ja heille todellakin kerrotaan joulupikista ja joulupukki käy joka jouluaatto, juttelee lapsille ja jakaa lahjat. ja meillä kävi samainen joulupukki silloinkin kun eides ollut lapsia. KYLLÄ minäkin haluan uskoa joulupukkiin, koska se kuuluu jouluntunnelmaan ja jouluun. onhan se kutkuttavaa että on joku "salaisuus". meillä lapsille on normaalia että pukki on olemassa jopa vanhempi lapsemme joka ei usko pukkiin on täysillä pukin lumoissa aattona koska ei tiedä kuka pukki on ja ei ole nähnyt mitään naruja tmv naamareissa tai mitään muuta epäilyttävää mikä kertoisi että pukki ei olisi pukki. mummolassa käy hänen mielestään joulupukki vaikka lahjat ostaakin vanhemmat ja isovanhemmat=)

Yhteistyössä