Joulupukki-uskomis ongelmaa ja joulunviettoa, mielipiteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä ei lapset usko joulupukkiin, ovat aina tiennet et se on satua. Silti joulupukki-aiheisia kirjoja luetaan ja ovat innoissaan jos vaikka kaupassa näkevät pukin. Eli se pukki on kiva ja jännä vaikka tietävät että ei oo oikeasti olemassa.

Serkut (aika samanikäisiä) uskovat joulupukkiin ihan täysillä.

Ja tässä se ongelma, ei voida viettää aattoa siihen aikaan mummolassa kun pukki tulee, kun serkkujen joulupukki-usko menisi. Meidänkin lapset vois mielellään nähdä pukin ja tykkäisivät, mutta varmasti se tulis esille ettei se pukki ole _oikeasti_olemassa. Muuten on lapsille sanottu ettei niin saa serkuille sanoa mut jos se pukki olis siinä niin varmasti tulis esille.

Ja kyllä, mua veetuttaa ihan tosissaan et siksi kun muut haluaa valehdella lapsilleen pukkisatuja niin me ei voida olla mummolassa aattona. Ei joka vuosi oltaiskaan mut välillä se vois olla kiva jo ihan lastenkin kannalta.

no mistäs tiiät ettei ne omat lapsesikin olisi täpinöissään pukista siinä määrin,että unohtuisi se totuus pukin vieraillessa?minkä ikäisiä lapset on?jossain vaiheessahan ne serkutkin saa tietää,ettei pukkia ole oikeasti olemassa,joten en usko että siitä mitään traumoja tulee,vaikka omasi vahingossa kertoisikin asiasta heille..

No mikset sano, että serkut uskoo Joulupukin olevan totta ja niille ei saa kertoa totuutta, kun pukki tulee käymään? Kyllä meidän lapset osaa ainakin pitää salaisuuden, kun osa tietää ja osa ei.

pakkoko sitä on huutasa, että ei pukkia ole olemassa. Eikö sinne mummolaan voi mennä ja sanoa lapsille, että kun pukki tulee niin kohteliaasti ollaan hiljaa koko asiasta ja kiitetään lahjoista kauniisti. Ei mitään showta tarvita!

Meidän 5v tyttö on aina ollut sellainen, että ei usko pukkiin. En tiedä miksi, mutta aina kun pukin näkee, niin sanoo, että tuo on pukeutunut ihminen ja sillä selvä. Isoveli uskoo ihan täysillä ( 6v ) eikä meillä tästä ole tehty mitään showta. Tosin pukkia meille ei tule kun lahjat ilmestyy kuusen alla saunomisen aikana.

Ei kai tuo voi olla este. Kai lapsesi ymmärtävät että serkuille ei saa kertoa jos oikein hyvin selität. Meillä lapset uskovat joulupukkiin, mutta vanhin alkaa oleen siinä iässä että kohta totuus paljastuu, toivon kuitenkin että ei paljasta vielä pienemmille. Joulussa saa olla vähän taikaa ja salaisuuksia.

no huh, en minä ainakaan aio kenenkään valheiden takia omien lasten joulunvietosta tinkiä. siis oikeasti, eihän se meidän perheen ongelma ole jos joku valehtelee lapselleen pukin olevan totta. enkä tod. aio sanoa lapsille että pitäisi teeskennellä pukin olevan totta kun se ei ole

[QUOTE="Sara";25264214]No mikset sano, että serkut uskoo Joulupukin olevan totta ja niille ei saa kertoa totuutta, kun pukki tulee käymään? Kyllä meidän lapset osaa ainakin pitää salaisuuden, kun osa tietää ja osa ei.[/QUOTE]

No on sanottu, ja hienosti lapset on muistanu ettei asiaa niiden serkkujen kuullen sanota. Musta se on aika paljon vaadittu alle 5-vuotiailta kun serkut jauhaa siitä pukista ennen joulua aina nähdessä.
Mutta jos se pukki on paikanpäällä ja meidän lapset kysyis et onko se oikeasti olemassa, en lähtis valehtelemaan. Meillä siis isompiakin lapsia (koulussa) ja he toki osaa olla kysymättä, mut nuo pienet hyvinkin kyselee.

Ja toisaalta meidän lapset on sanoneet joskus aikuisille kun kyselevät "mitä ootte toivoneet pukilta" et aikuiset ostaa lahjat ja pukki on satua eli saattais tuollaista tulla silloinkin jos pukki on siinä.
Meillä lahjoihin kirjoitetaan keneltä ne on, ja se tuodaan esille lahjoja antaessa, serkuilla "pukki" tuo kaikki ja niissä ei ole antajan nimeä.

[QUOTE="esse";25264269]no huh, en minä ainakaan aio kenenkään valheiden takia omien lasten joulunvietosta tinkiä. siis oikeasti, eihän se meidän perheen ongelma ole jos joku valehtelee lapselleen pukin olevan totta. enkä tod. aio sanoa lapsille että pitäisi teeskennellä pukin olevan totta kun se ei ole[/QUOTE]

Ihana :) Miten se on teidän lapsilta pois joulun vietosta? Meillä isommat lapset on tyytyväisiä, kun tietää jotain aikuisten kanssa yhdessä, mitä pienemmät ei tiedä.

Niin ja sen verran vielä et musta on aika paksua et mun pitäsi valehdella omille lapsille et muiden joulu olis ihana.
Missä muussa asiassa sama hyväksyttäis?
Muistelen mikä kohu nousi kun joku mamma ei halunnut seksuaalivalistusta ala-asteelle, tällä joulupukki-logiikalla kaikkien muidenkin olis pitäny omat pilttinsä hyssytellä asiasta, samoin opettajat, koska jonkun mielestä kiva valhe on aina etusijalla.

Ja siis, kyllähän tässä sekä isovanhemmat että serkkujen vanhemmat asettaa joulupukki-VALHEEN tärkeämmäksi kuin meidän seurassa olemisen jouluna..Kivaa vai?

[QUOTE="vieras";25264334]Niin ja sen verran vielä et musta on aika paksua et mun pitäsi valehdella omille lapsille et muiden joulu olis ihana.
Missä muussa asiassa sama hyväksyttäis?
Muistelen mikä kohu nousi kun joku mamma ei halunnut seksuaalivalistusta ala-asteelle, tällä joulupukki-logiikalla kaikkien muidenkin olis pitäny omat pilttinsä hyssytellä asiasta, samoin opettajat, koska jonkun mielestä kiva valhe on aina etusijalla.

Ja siis, kyllähän tässä sekä isovanhemmat että serkkujen vanhemmat asettaa joulupukki-VALHEEN tärkeämmäksi kuin meidän seurassa olemisen jouluna..Kivaa vai?[/QUOTE]

Noh, mun mielestä tämä on asia, jossa vois edes yrittää kunnioittaa sitä pienen lapsen uskoa pukkiin. Eihän sun tarvi omille lapsille valehdella vaan kertoa miten asiat on. Kyllä pienetkin lapset osaa käyttäytyä, jos sen niille opettaa... Ja jos tulee vahinko lapsen suusta, niin sille ei voi mitään, mutta yrittää voi.

Kyllä me kunnioitetaan noiden serkkujen joulupukki-uskoa, ja on se opetettu lapsillekin, muutenhan ne olis jo asian menneinä vuosina möläyttäneet.
Mutta kun just se että meille joulu ei ole joulupukki-juhla sinänsä, niin ei voida viettää joulua yhdessä, vaikka kuinka kunnioitettais. Meidän vakaumusta kun ei kunnioiteta, tai lähinnä veetuttaa se, et valehteleminen lapsille on tärkeäpi arvo kuin meidän linja et kerrotaan miten asia on.

En minä valehtele lapsilleni tietenkään, mutta jos mennään ja mun pitää esittää et se pukki on totta ja hiljentää omien kysymykset jo etukäteen niin aika tyhmää se on.

Sori kun jankkaan, mut ongelma on nimenomaan siinä ettei voida viettää jolua yhdessä ettei noiden serkkujen pukki-usko kärsi ja sit meille kuitenkin nupistaan kun ei olla siellä jouluna.

[QUOTE="vieras";25264421]Kyllä me kunnioitetaan noiden serkkujen joulupukki-uskoa, ja on se opetettu lapsillekin, muutenhan ne olis jo asian menneinä vuosina möläyttäneet.
Mutta kun just se että meille joulu ei ole joulupukki-juhla sinänsä, niin ei voida viettää joulua yhdessä, vaikka kuinka kunnioitettais. Meidän vakaumusta kun ei kunnioiteta, tai lähinnä veetuttaa se, et valehteleminen lapsille on tärkeäpi arvo kuin meidän linja et kerrotaan miten asia on.

En minä valehtele lapsilleni tietenkään, mutta jos mennään ja mun pitää esittää et se pukki on totta ja hiljentää omien kysymykset jo etukäteen niin aika tyhmää se on.

Sori kun jankkaan, mut ongelma on nimenomaan siinä ettei voida viettää jolua yhdessä ettei noiden serkkujen pukki-usko kärsi ja sit meille kuitenkin nupistaan kun ei olla siellä jouluna.[/QUOTE]

Sori, mutta mä en edelleenkään ymmärrä miten se estää teidän yhteisen joulun. Mä uskoisin, että ne lapset kyllä osaa olla hiljaa ja pitää sitä pukkia vain hauskana lisänä, kun sen etukäteen niille selittää. Se pukkihan on kuitenkin vain muutaman minuutin juttu koko joulusta.

Mä en varmaan osaa selittää hyvin. Meillä kaikissa lahjoissa on antajan nimet jotka sanotaan (eli tämä on Tiinalle Eki-kummilta jne). Serkuilla kaikissa on vaan "Tiinalle" ja ne on kaikki pukilta.
Tästä me ei tingitä koska me halutaan et lapset tietää et kummit ja sukulaiset on just heitä muistaneet. Serkkujen usko kärsii jos joku lahja on ihmisiltä eikä pukilta.
Toisekseen alle 5-veet ei aina muista mitä sopii sanoa.
Kolmannekseen, tuolta serkkujen/mummolan puolelta on tehty melko selväksi että tää on ongelma ja serkkujen joulun pukkifiilistä ei sovi tulla pilaamaan edes vahingossa.
Ratkaisu olis heidän mielestä se et me alettais uskotella noille nuoremmille et pukki on sittenkin olemassa, mihin me ei lähdetä.

Mietin kyllä et mennäänkö vaan, ja sanotaan ääneen et jotkut uskoo pukkiin ja me ei kun se ei ole totta, mut eiköhän tuota sais aikaan jonkun kymmenen vuoden sukuriidan sitten..

[QUOTE="vieras";25264534]Mä en varmaan osaa selittää hyvin. Meillä kaikissa lahjoissa on antajan nimet jotka sanotaan (eli tämä on Tiinalle Eki-kummilta jne). Serkuilla kaikissa on vaan "Tiinalle" ja ne on kaikki pukilta.
Tästä me ei tingitä koska me halutaan et lapset tietää et kummit ja sukulaiset on just heitä muistaneet. Serkkujen usko kärsii jos joku lahja on ihmisiltä eikä pukilta.
Kolmannekseen, tuolta serkkujen/mummolan puolelta on tehty melko selväksi että tää on ongelma ja serkkujen joulun pukkifiilistä ei sovi tulla pilaamaan edes vahingossa.
Ratkaisu olis heidän mielestä se et me alettais uskotella noille nuoremmille et pukki on sittenkin olemassa, mihin me ei lähdetä.

Mietin kyllä et mennäänkö vaan, ja sanotaan ääneen et jotkut uskoo pukkiin ja me ei kun se ei ole totta, mut eiköhän tuota sais aikaan jonkun kymmenen vuoden sukuriidan sitten..[/QUOTE]

Ok, nyt ymmärrän paremmin, jos ongelma on enemmän toisen puolen mielestä :)

[QUOTE="Sara";25264550]Ok, nyt ymmärrän paremmin, jos ongelma on enemmän toisen puolen mielestä :)[/QUOTE]

Joo, enemmän niin päin.
Ollaan käyty sit muuhun aikaan joka joulu, mut sekin aika kurjaa kun siitäkin tulee vähän sellaista "miksi ette jää pitemmäksi aikaa" ja syyllistystä siitä ettei me voida lapsille "vähän valehdella".
Mutta onneks joulu on kohta taasen ohi, ja seuraavaan on vuosi aikaa.:)

[QUOTE="vieras";25264534]Mä en varmaan osaa selittää hyvin. Meillä kaikissa lahjoissa on antajan nimet jotka sanotaan (eli tämä on Tiinalle Eki-kummilta jne). Serkuilla kaikissa on vaan "Tiinalle" ja ne on kaikki pukilta.

Mietin kyllä et mennäänkö vaan, ja sanotaan ääneen et jotkut uskoo pukkiin ja me ei kun se ei ole totta, mut eiköhän tuota sais aikaan jonkun kymmenen vuoden sukuriidan sitten..[/QUOTE]

No onko teidän tosiaan pakko mennä sinne, silloin kun pukki tulee kylään? Mun mielestä lapset saa olla lapsia ja uskoa pukkiin niin pitkään kuin haluavat, eikä sitä saa aikuiset pilata omilla periaatteillaan.

[QUOTE="vieras";25264635]No onko teidän tosiaan pakko mennä sinne, silloin kun pukki tulee kylään? Mun mielestä lapset saa olla lapsia ja uskoa pukkiin niin pitkään kuin haluavat, eikä sitä saa aikuiset pilata omilla periaatteillaan.[/QUOTE]

Ei ole pakko, eikä ole menty.
Mutta kun serkkujen kanssa olisi lapsista kiva olla, ja leikkiä jne. Ja se pukki, vaikkakin satuna, olisi lapsille hauska kokemus välillä kun se sinne mummolaan kuitenkin tulee.
Ja voin sanoa,kun meillä noita kouluikäisiäkin on, et ei se lapsen joulu pilalle mene siitä ettei usko pukkiin, päinvastoin. Ei mun lapset ainakaan ole niin mielikuvituksettomia että keijusadut tai muut olisi tyhmiä kun keijuja ei ole olemassa, se satu ja sen sadun maailman mahdollisuudet on lapselle huikeat vaikka tietääkin sadun saduksi.
Tässä nurisenkin lähinnä siksi, et se pukki-valhe on aikuisille niin tärkeä ylläpitää se et ajaa lähimpien ihmisten seuran ohi.

[QUOTE="vieras";25264740]Ei ole pakko, eikä ole menty.
Mutta kun serkkujen kanssa olisi lapsista kiva olla, ja leikkiä jne. Ja se pukki, vaikkakin satuna, olisi lapsille hauska kokemus välillä kun se sinne mummolaan kuitenkin tulee.
Ja voin sanoa,kun meillä noita kouluikäisiäkin on, et ei se lapsen joulu pilalle mene siitä ettei usko pukkiin, päinvastoin. Ei mun lapset ainakaan ole niin mielikuvituksettomia että keijusadut tai muut olisi tyhmiä kun keijuja ei ole olemassa, se satu ja sen sadun maailman mahdollisuudet on lapselle huikeat vaikka tietääkin sadun saduksi.
Tässä nurisenkin lähinnä siksi, et se pukki-valhe on aikuisille niin tärkeä ylläpitää se et ajaa lähimpien ihmisten seuran ohi.[/QUOTE]

Eiköhän se pukki ole ihan lapsia varten, voittehan te tilata oman pukin kotiinne, jos se joka tapauksessa on niin jännää. Pukki -valheen paljastaminen on aikuisille niin tärkeää, että se menee lapsien joulumielen edelle? Jos teidän lapset ei usko, eivätkä omasta mielestäsi pysty pitämään suuta supussa, niin ei teillä ole muuta vaihtoehtoa kuin olla menemättä. Jos teidän lasten joulu ei mene pukki uskomuksen mukana pilalle, niin yritä ymmärtää että muiden lasten joulu voi mennä, eikä teillä ole oikeutta pilata toisten joulua.

[QUOTE="vieras";25264772]Eiköhän se pukki ole ihan lapsia varten, voittehan te tilata oman pukin kotiinne, jos se joka tapauksessa on niin jännää. Pukki -valheen paljastaminen on aikuisille niin tärkeää, että se menee lapsien joulumielen edelle? Jos teidän lapset ei usko, eivätkä omasta mielestäsi pysty pitämään suuta supussa, niin ei teillä ole muuta vaihtoehtoa kuin olla menemättä. Jos teidän lasten joulu ei mene pukki uskomuksen mukana pilalle, niin yritä ymmärtää että muiden lasten joulu voi mennä, eikä teillä ole oikeutta pilata toisten joulua.[/QUOTE]

Joo, kyllähän mä ymmärrän, siksi me ei olla yhtenäkään jouluna siellä mummolassa oltu pukki-aikaan, vaan on muut joulumenot sun muut ajoitettu tuon mukaan ja samalla kuunneltu syyllistämiset siitä kun ei olla illalla ja kaikilla on paha mieli ja blaa blaa.
Mun pointti, jota kukaan ei oikein tunnu tajuavan (ilmeisesti täällä kaikki valehtelee pukista lapsilleen) että valhe jostain mitä ei ole, on tärkeämpää kuin läheisten kanssa vietetty joulu.
Kun niille serkuille ei voi edes selittää et jotkut ei usko pukkiin, vaan meidän pitää "salailla" sitä ettei meillä uskota ettei niille tuu paha mieli.

Mutta ei tää nyt mikään elämää suurempi asia ole, ajattelin lähinnä et jos joku jonka lapset uskoo pukkiin olis voinu selittää mulle miksi se pukki (joka ei ole edes totta) on tärkeämpi kuin läheiset ihmiset jouluna. Mut niin se kai vaan on, et se pukki on tärkein ja mä jolle se pukki on satu muiden joukossa en ikinä tule tajuamaan.

[QUOTE="vieras";25264179]Meillä ei lapset usko joulupukkiin, ovat aina tiennet et se on satua. Silti joulupukki-aiheisia kirjoja luetaan ja ovat innoissaan jos vaikka kaupassa näkevät pukin. Eli se pukki on kiva ja jännä vaikka tietävät että ei oo oikeasti olemassa.

Serkut (aika samanikäisiä) uskovat joulupukkiin ihan täysillä.

Ja tässä se ongelma, ei voida viettää aattoa siihen aikaan mummolassa kun pukki tulee, kun serkkujen joulupukki-usko menisi. Meidänkin lapset vois mielellään nähdä pukin ja tykkäisivät, mutta varmasti se tulis esille ettei se pukki ole _oikeasti_olemassa. Muuten on lapsille sanottu ettei niin saa serkuille sanoa mut jos se pukki olis siinä niin varmasti tulis esille.

Ja kyllä, mua veetuttaa ihan tosissaan et siksi kun muut haluaa valehdella lapsilleen pukkisatuja niin me ei voida olla mummolassa aattona. Ei joka vuosi oltaiskaan mut välillä se vois olla kiva jo ihan lastenkin kannalta.[/QUOTE]

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Sano, etteivät kerro pukkiin liittyvää salaisuutta. Toisaalta tämä toinen perhehän voi sanoa omille lapsilleen, että pukki on olemassa...ei kai tämä voi estää yhteistä joulunviettoa?

Minkä ihmeen takia nujakoidaan joulupukista?
Joulupukkihan on ihanaa satua jonka lapset tajuavat aikanaan.
Aikuiset uskovat kaikenlaisiin uskontoihin koko ikänsä, eivätkä tajua.
So sad!

Yhteistyössä