Joulunvietosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siiri

Vieras
ollaan lapseton pariskunta, yhdessä vietettyjä jouluja takana 7, 6 niistä vietetty mun perheen parissa ja 1 miehen perheen kanssa. Syynä siihen, miksi noin paljon mun perheen kanssa on miehen työt, jotka riippuu aina säästä.

Tuo yks joulu mikä oltiin miehen vanhempien luona meni mun osalta ihan itkuks ja hampaiden kiristykseks. ei tuntunut joululta yhtään, koska heillä erilaiset perinteet kuin meillä.

No nyt oltais menossa sit miehen perheen kanssa viettämään tulevaa joulua, jos säät sallii. Mutta kun minä en halua, en tosiaan ole miehelleni sitä sanonut, koska tiedän, että hän haluaa mennä omien vanhempiensa luokse. Mutta ahdistaakin ajatella tulevaa joulua.

Voinko sanoa miehelle etten halua lähteä vaan jäädä oman perheeni pariin vai mitä teen. Tyhmäähän tällainen on aikuiselta ihmiseltä, mutta minun elämänihän tämä on tai antakaa edes vinkkejä miten saisin jouluni tuntumaan mukavammalta tuolla anoppilassa.

Mies on joustanut niin monena jouluna, joten ehkä munkin ois vaihteeks joustettava, mutta oman perheeni parissa joulu tuntuu joululta...

Koita ajatella niin, että menet anoppilaan miehesi vuoksi, koska hänkin on niin monta kertaa tehnyt sinun mieliksesi. Opettele tuntemaan miehesi suvun joulunviettotavat ja yritä löytää niistä sellaisia, jotka sinuakin miellyttävät. Kun teillä on aikanaan omia lapsia, osaat sitten helpommin yhdistää oman sukusi ja miehesi suvun tapoja niin, että niistä muodostuu teidän perheellenne "teidän näköisenne" joulu.

lähde avoimin mielin ja ajatuksella voivasi kokea jotain uutta.. muistan kyllä tunteen "vieraassa" paikassa ja erilaisilla tavoilla, tuntui kuin joulua ei olisi ollutkaan, mutta sitten päätin vain löytää sen erilaisen joulun uuden suvun keskeltä

olisiko mahdollista ainakin vihjaista tästä tilanteesta miehelle. kertoa että mitkä asiat sinua satutti sinä jouluna kun olitte miehen vanhempien luona. syyllistämättä ketään, ettei miehesi joudu puun ja kuoren väliin ja ala puolustuskannalle. jos miehesi voisi vaikuttaa jotenkin niihin hankaliin tilanteisiin kun tietää mihin kiinnittää huomiota. ettei niitä tilanteita ehkä edes pääsisi kehittymään.

saapiko olla utelias että minkälaisia ne vaikeat tilanteet oli? jos vaikka joku osaisi neuvoa konsteja niistä selviämiseen.

Siis tuo paha olo vaan oli siitä, kun ei ollut omaan perheen parissa ja ne perinteet niin erilaiset, jotenkin tunsin itseni ihan ulkopuoliseksi siinä porukassa.

Tulen miehen perheen kanssa ihan toimeen, mutta mitään hirmu lämpimiä välejä ei ole.

Meidän jouluun kun kuuluu, että saunassa käydään päivällä, ruoka joskus kolmen aikaan, pukki tulee 6 ja 7 välillä ja illalla pelaillaan, käydään ulkona ja nukkumaan mennään myöhään. Jouluaattokin on minulla aina alkanut kummien luona vierailulla ja paketteja viemällä sukulaisille.

Miehen perheessä syödään päivällä puuro, käydään haudoille sytyttämässä kynttilät ja kirkossa, sitten vasta saunaan ja saunan jälkeen syönti ja joulupukki. Nukkumaan mennään melkein heti pukin käynnin jälkeen.

Yks asia mikä vielä tekee joulusta vaikeamman on se, että meillä olisi nyt pieni matkassa mukana, jos ei olisi ollut tuota keskenmenoa huhtikuussa, joten mieli on siitäkin jo vähän apea ja surullinen. On yksi sytytettävä kynttilä siis itselläkin, saattaa siis mennä itkuksi kirkko reissu ainakin, kun olen vain niin herkkä.

Yhteistyössä