Jouluna töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katatsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katatsu

Vieras
Joillakin aloilla - varsinkin hoitoalalla - on ihan sama, onko kyseessä pyhäpäivä tai ei. Kyllä ne hoidettavat ihmiset tarvitsevat apua myös jouluna, juhannuksena kuin arkenakin.

Oletko ollut joulun töissä? Miltä se tuntui viettää jouluaatto töissä? Onko joulu sinulle edes tärkeä?
Onko lapsiperheen äiti/isä etuoikeutetumpi saamaan esim. jouluaaton vapaaksi? Miksi? Miksi minun perhe (minä, mies, kaksi kissaa) menee sinun perheesi edelle?

Minulle joulu on todella tärkeä, se on aina ollut minulle perhejuhla. Minun jouluni ei ole kovin kristillinen, vaan merkitsee rauhoittumista ja ajan antamista perheelle. Kurjin työvuoro, minkä voisin jouluna saada, olisi jouluaattoilta. Yhden työkaverin kanssa keskusteltiin näistä joulunajan työvuoroista ja komppaan hänen mielipidettään täysin; miks minun perheeni on vähäpätöisempi kuin lapsiperheen? Miksi äidin täytyy saada joulu vapaaksi? Minun perheeseeni kuuluu mies ja meidän lemmikit, ne ovat minun perhe.

Toivon asiallista keskustelua aiheesta :)

No eipä ole ollut, päinvastoin meidän työpaikalla on ollut puhetta siitä että miksi joulut ovat jehoville yms. tuplapalkkaisia, heille se on tavallista arkea ja he tekevät myös meillä joulun huonoimmat vuorot.

Aina vedotaan siihen että joulu ois lasten juhla ja siksi perheellistenpitäisi saada joulut vapaaksi tai siten ne "parhaat" vuorot, mielestäni juhlapyhät pitää kierrättää, eli jokainen on ne vuorollaan töissä.

Itse olen ollut aikoinaan vuorotöissä, ennen lapsia, ja meillä oli tuo kierrätyssysteemi onneksi käytössä, nykyään joulut aina vapaalla :)

Itse olen n. 4v lapsen äiti ja olen toivonut saavani olla joulun töissä!!! Joulu on mielestäni yksi juhlapyhä muiden kanssa.... Se tietysti, että toivoin juuri aattopäivän että saan olla aamuvuorossa, että pääsen illaksi kotiin.. lapsi on kumminkin hetken pieni vain. :)
Sitä mieltä olen myös, että jos olet esim. valinnut hoitoalan, niin täytyyhän ne pyhät tehdä ainakin joskus.

Noh varaudun jo nyt siihen, että joulu menee töissä tänä vuonna. Olen kanssa hoitoalalla töissä. Tosin ajattelin laittaa sellaiset toiveet listaan, että jouluaatto: aamu, joulupäivä: ilta, tapaninpäivä: vapaa. Kun juttelin työkavereiden kanssa, he sanoivat, että jouluna on mahdollisuus saada 1 vapaapäivä ja muut päivät menevät töissä. Mies oli taas sitä mieltä, että aatto vapaaksi, mutta ei minua se aamuvuoro lainkaan haittaisi. Voi olla hyvin tunnelmallistakin olla jouluna töissä.

[QUOTE="niin";24859759]Aina vedotaan siihen että joulu ois lasten juhla ja siksi perheellistenpitäisi saada joulut vapaaksi tai siten ne "parhaat" vuorot, mielestäni juhlapyhät pitää kierrättää, eli jokainen on ne vuorollaan töissä.

Itse olen ollut aikoinaan vuorotöissä, ennen lapsia, ja meillä oli tuo kierrätyssysteemi onneksi käytössä, nykyään joulut aina vapaalla :)[/QUOTE]

Onneksi meidän työmaalla ei noin mene.. ymmärrän kyllä esim. yh:ta jotka eivät välttämättä saa joulua vapaaksi tai lasta siis hoitoon/toiselle vanhemmalle tm.
Itse olemme ammattimme valinneet!!

Toki olemme itse ammattimme valinneet :) Eikä minua haittaa olla töissä pyhäpäivinä, milloin lie viimeksi ois ollu vapaa juhannus tai uusi vuosi. Joulunkin voin töissä olla, kunhan vain työvuorotoiveita otetaan huomioon eikä tehdä tuota että perheelliset pistetään edelle.

Tuo on muuten jännä juttu, kun sanotaan että itse se ammatti valitaan. Ei minulla ainakaan silloin 15-kesäisenä yläastelaisena eikä 18-vuotiaana lukiolaisenakaan tullut mieleen miettiä, missä ammateissa saisi olla joulun ja muut pyhät kotona. Silloin kyllä mietin vain sitä työtä itseään ja millaiset mahdollisuudet minulla mihinkin on. Ehkä toiset sitten ovat olleet niin nällejä jo silloin. :D

Minä perheellisenä olen viisas ja meillä joulua vietetään jo aatonaattona ja sitten mies vie lapsia joulukirkkoon yms. ja minä olen töissä yötä päivää ja teen kunnon tilin.

Me olemme molemmat vuorotöissä ja tänä jouluna todennäköisesti myös molemmat töissä, kotona sitten 3 lasta ja yksi päiväkodissa...
Minulla ei ole vanhempia mutta ehkä tarjoamme lapsia vaikka anoppilaan tms jos oikein päällekkäiset vuorot tulee aattona, mutta muina päivinä (25. 26.12 jne) näin että kuopus on tarhassa ja koululaiset kotona.
Vielä ei olla listoja saatu, mutta sen tiedän jo että vuodenvaihde menee rattoisasti työn touhussa 4 x yövuoro 'a 12h...
Kyllä joulun voi viettää joku toinenkin päivä, ja töissäkin on oma tunnelmansa.
Eniten ehkä toivon että olemme eri vuoroissa miehen kanssa, lasten vuoksi.
Muoks. niin ja minun mielestäni lapsiperheet ja lapsettomat pitäisi pitää samalla viivalla oikeuksien suhteen!

Viimeksi muokattu:
mun kokemuksen mukaan juuri ne lapsettomat vinkuvat juuri sitä vapaata jouluksi, koska heidän vanhemmat yms.asuvat toisella paikkakunnalla, ja he haluavat matkustaa jouluksi toiselle paikkakunnalle.. tämähän ei onnistu jos on töissä..

itse olen ollut kaksi joulua peräkkäin töissä ja kaksi juhannusta, työparini rutisi jo heti heinäkuussa sitä jouluaattoa TAAS vapaaksi ja ilmoitin, että nyt on mun vuoroni, sama ensi juhannuksena, tahdon minäkin viettää jussia vaikka mulla lapsia kaksi onkin! no eiköhän tämä työpari hae sitten saikkua, mutta minä olen vapaani kyllä nyt ansainnut, työnantajankin on nyt turha mua pyydellä töihin paikkaamaan saikkulaista, koska olen tosiaan ollut sen kaksi viimeistä joulua töissä.

työskentelen hoitoalalla ja useana jouluna ollut töissä. Ennen, ku oli omia lapsia, tein ihan mielelläni iltavuoroa jouluna, että ne joilla pieniä lapsia, niin saisivat viettää aikaa lastensa kanssa. Nyt itellä kolme pientä lasta ja mielellään en jouluaatto iltaa haluisi tehdä, aamuvuoron voin hyvinkin tehdä ja mielelläni teenkin :)

Useana jouluna töissä. Onneksi on vuorotteluperiaate(samoin kesälomien suhteen), jolloin saa aina vuorollaan vapaata. Toinen ongelma on juuri nuo saikun hakijat. Ensin pyydetään vapaaksi ja jos ei saa niin uhataan sairaslomalla ja sitten toteutetaan tämä. Maailma täynnä itsekkäitä ihmisiä! Meillä on yksi työntekijä, joka aina syysloma, hiihtoloma, juhannus takuuvarmasti saikulla.

Hoitoalalla työskentelen ja meillä kysytään ensin vapaaehtoisia ja sen jälkeen täytetään kiertävän listan mukaan jos joka vuoroon ei vapaaehtoista löydy. Perheellisenä joulu on mulle tärkeetä aikaa, hiljentymistä ja yhdessäoloa. Olen ollut töissä sekä aattoillan että yönkin ja onhan se lapsista haikeeta että äiti on töissä. Mutta töitä on tehtävä, niin se vaan menee!

Hoitoalalla minäkin ja töissä on tullut oltua myös jouluna, tosin kertaakaan en ole aattona ollut iltavuorossa (joka tuntuis kaikkien kurjimmalta). Aina siihen aattoiltaan on löytynyt vapaaehtoinen. Ja sijaiset on myös automaattisesti joulun töissä. Viime vuonna olin aaton aamussa ja sitten joulu- ja tapaninpäivän välisen yön joten tänä vuonna saan olla vapaalla. Vuorotteluperiaatteella meillä mennään kaikki pyhät.

Yhteistyössä