***Joulun Odottajat*** KESÄKUU

Helou taasen pitkästä aikaan!
Voi kateellisena odottelen että liikkeet alkaisivat tuntua. Moni niitä täällä jo sanoi tuntevansakin!

Tuitsulle myös täältä suuret sympatiat.. Itse kärsin myös selästä ku mulla on tuolla alaseläs rangas joku mutka niin yöllä ku makuuasennos pitää olla, niin yhtä tuskaa ku vihloo niin pirusti... Mutta ei tosiaan vaivaa mua muuten päivisin.. ( ainakaan vielä )

Tänään olin ylimääräisessä ultrassa, jonka ne jostain syystä halusi tehdä kun tuo LA heitti viikolla alkuraskauden ultrassa. Täällähän np-ultraa ei ole, joten ihanaa oli nähdä pikkuinen sätkimässä. Kaikki oli hyvin ja vastasi viikkoja, joten LA edelleen tuo 19.12. Fiilis on oikeastaan ihan loistava! :D
3:n viikon päästä sitten rakenneultra jolloin viikkoja 18+0 eli aikaisin pääsen!

Ihanaa kun maha alkaa kasvaa ja näkyä! Just olin alennusmyynneissä ja erittäin halvalla hamstrasin pitkiä toppeja ja neuleita. Huomaa kyllä, että alkaa olemaan paljon paremmalla tuulella ja energiaakin on enemmän. =)
Tähän asti oon jotenki vielä ollut skeptinen uskomaan, että kaikki menee hyvin, mutta nyt kyllä alkaa huomattavasti helpottaa ja liikkeitä odotellessa nautin raskaudesta!

Oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ja tervetuloa uusille! =)

Minky 14+6
 
Mötkylä tässä viikoilla 16+6, heippatihei!

Juhannus meni rauhallisesti, lähes samoissa maisemissa kuin arkenakin. Mökeiltiin 20 km päässä vähäsen vain.

Mä oon nyt 2 viime yönä herännyt siihen mahan kutinaan ja poreiluun! Oon herättäny miehenkin muta eihän se oo mitään ymmärtäny. Mulla siis liikkeet on alkaneet tuntua! Ihanaa! Ne yölliset on ollu tosi selkeitä, ihan niin selkeitä että aamulla oonkin miettiny, näinkö vain ihanaa unta :LOL: Töissä kerroin tänään taas yhdelle odotuksesta. Vielä olisi muutamia jäljellä :whistle:

Masu ei oo taas omasta mielestä kasvanu yhtään. Ja täälläKIN odotellaan sitä ihanaista keskiraskauden energistä oloa. Nukun edelleen 9-10h yössä ja silti on väsy. Masulle on soitettu klassista musiikkia ja on mulla semmonen korukin joka pitää pientä helinää, jonka Mötkyläisen pitäs kuulla, ainakin 20. viikolta lähtien... :whistle:

Oon seurannu yhtä vanhan opettajani blogia jo jonkin aikaa, heille kun on ollu tulossa vaavi (vaikka opettajana mulle vanha, silti melko nuori tyyppi siis kyseessä!) Nyt äsken pitkästä aikaa kävin lukasemassa ja 7 päivän supistusten ja 20 tunnin synnytyksen jälkeen tyttö oli tullut maailmaan, ihanaa. Syynä synnytyksen vaikeuteen oli ollut ilmeisesti risti-istunta! Se kun ei oikein sovi kohdun asentoa ajatellen. Tietääpä tuonkin nyt sitten! Mä oon alkanu muutoinkin vähän pelkäämään synnytystä, täytyy ehkä vähäsen keskustella neuvolassa asiasta, että saisin ajoissa apua. Mä tiedän että oon ihan varppina se jolla tulee oleen maailman vaikein synnytys. Mutta nyt mä menen taas vähän katteleen. Oli taas kiva käydä täällä höpöttämässä! :heart:
 
Snoopy: Se että sulla on istukka takana, tarkoittaa et se on tuolla sisäelinten puolella, kohdun takaseinässä. Mulla se on edessä, ja se alkuun hieman häiritsi sydänäänten kuuntelemista koska istukasta kuului mun syke vahvana. Mutta et se on takana, on hyvä juttu, sillä silloin se ei ole kohdunsuun(?) edessä. :)

Täällä toiset on irvistelleet :D mun broiskuinhoa kohtaan... :D Mulla tää inhokki johtuu siitä, kun joskus kun olin kakara, niin vanhemmilla oli viikonlopuille vakioruoat perjantaille ja lauantaille: perjantaina spagettia ja jauhelihaa koska se tuli nopsaan töiden jälkeen ja lauantaina oli aikaa kokata niin oli broiskunkoipia ja riisiä. :LOL: Syytän siis ihan vanhempiani tästä. :saint:

JEps, omaan napaan ei uutta, liikkeitä tuntuu toisinaan, illalla kaveri alkoi muksia kun istuin miehen kainalossa sohvalla ja miehen käsi oli mahalla. :heart: Eihän ne ulos vielä tunnu, mut kerroin kyllä miehelle et kaveri potki häntä just. :D

Nyt pitääkin lähteä hääräämään, koska sinne reissuun ollaan tänään lähdössä. JEE! B) Että en varmaan pääse reiluun viikkon koneelle, mut on ainakin lukemista sitten kun kotiudutaan. :D

Shamandalie ja Histamiini 16+2
 
Minäkin taidan vihdoin korjata luuni tänne tuolta tammikuisista(vaikka varmaan sinne synnytys meneekin),kun la on muutettu 24.12.
Alkutaipale oli aika kivikkoinen,ensin oli km,sitten maaliskuussa leikattiin kohdunulkopuolinen..ja viikkoo sen jälkeen raskauduin :whistle:
Meillä on ennestään 4 lasta,vanhin 9v,sekä maatila jonka pyörittämiseen kaikki aika meneekin..toivon vaan saavani tehtyä töitä mahd pitkään mutta huolettaa kun maha on jo nyt niin iso :D
Viimeaikoina ollut ihan saamaton ja väsynyt olo,ei viittisi tehä mitään mutta pakkohan tuo on.Vajaatoiminnan takia kilppariarvot pitäsi tarkistaa mutten jaksa mennä lääkäriin ja migreeni vaivaa päiväkaudet.
Mutta se siitä valituksesta,oon vaan aika kuitti,hyvää kesää kaikille joululaisille!
 
Täällä on niin sikana tekstiä, etten ikinä muista kommentoida mitään :ashamed: .

Kyselikö täällä joku rytmihäiriöistä? Mulla niitä oli muutama viikko sitten ja hengenahdistusta myös, mutta menivät itsekseen ohi. Tuo on mulle yleinen vaiva silloin tällöin, sain jotain lääkitystäkin pari vuotta sitten tykytykseen, mutten ole niitä käyttänyt. Voi vain miettiä miltä tuntuu sitten, kun ipana painaa keuhkoja :eek: .

snoopy ihmetteli mun terkkarin mahakasvun veikkausta. Mä luulen, että hän perustaa arvionsa johonkin kokemukseen siitä, missä vaiheessa kohtu on niin iso, että se näkyy pömppönä ulkopuolisillekin. Itseasiassa mulla on juhannuksen syömisten jäljiltä niin iso maha tällä hetkellä, että tällä menolla maha näkyy hyvinkin pian. Toisina päivinä se on litteämpi, toisina hirveä pömppö. Myös nipistelyt ja kiristelyt alavatsalla kertonevat siitä, että kasvaa se masu pikkuhiljaa. Mulla on kai kohtu normaalisti eteenpäin kallellaan, eli periaatteessa maha tunkee ulospäin heti kun mahdollista. Lääkärineuvolassahan mä en oo käyny, niin en tiedä istukkani sijainnista esim. mitään.

Jännä juttu muuten, että just kun eilen sanoin, ettei mitään uutta eikä mitään tunnu, niin johan nippaa ja selkääkin särkee :/ . Ja sen lisäksi valkkaria tulee taas ihan ärsyttävässä määrin, luulin siitä päässeeni jo eroon :kieh: .

Mitäs muuta täällä oltiin ihmetelty. Vauvan hankintoja ei tehdä ennen syystalvea varmaankaan, ainoastaan muutaman pienen vaatteen ostin heti rv 7 alkuraskauden ultran jälkeen. Saadaan kuulema miehen kummipojan vanhemmilta kasa pieniä lastenvaatteita ja niitä mun ja veljeni vanhoja äidiltäni, mutta muut konkreettiset hankinnat tehdään vasta kun on ajankohtaisempaa. Teutonian Mistral-yhdistelmävaunut on tällä hetkellä rankkingissa ykkösenä, vihreenä tai punaisena :) .

Jajepoo, toivottavasti sun pahoinvointi loppuu pian, eikä kestä koko raskausaikaa :hug: .

Kiiuskan vuotokin saisi viimein hävitä.

Ja selkävaivaisillekin jaksuja. Mun energinen keskiraskaus hävisi juhannuksen myötä ja taas väsyttää :( . Varmaan tuo matalapaine vie voimat.

Onnea sydänäänistä, ultrakuvista ja potkuista kaikille niille, jotka sellaisia olette päässeet ihastelemaan :flower: .
 
Nyt puski päälle kunnon flunssa. Silmät kirvelee, kurkku kipeä, nenä tukossa ja koko kroppa tuntuu ihan hakatulta. Raahauduin tänään töihin toivoen, että olo helpottaisi mutta ei... Ja nyt on se muutto sun muuta... Voi prkl, että ottaa päähän :headwall: Flunssa on peräisin siskon lapsosilta, jotka aivastelivat kuorossa juhannuksena. Pitihän se jo arvata että mulla seuraavaksi. Onko tietoa paljonko 500 mg panadolia uskaltaa ottaa päivässä? Mun pää räjähtää kohta...

Toivottavasti kaikki muut säilyvät tältä kesäkuumeelta, ainakin täällä meilläpäin sitä on liikenteessä. Kipeänä on kurjaa, mut raskaana kipeänä vielä kurjempaa... :'(

Huomenna neuvola, saas nähdä mitä siellä on ohjelmassa. Toivottavasti sieltä löytyisi jonkinmoinen dobbleri... Olis kiva päästä kuuntelemaan jumputusta. Ja tulee taas vauva yhä konkreettisemmaksi :) Paljonko te olette saaneet "oheiskamaa" neuvoloista? Tarkoitan esitteitä, oppaita, yms... Mä sain ekalla kerralla meille tulee vauva -vihkosen ja pari ravintoesitettä, mutta muistaakseni neuvolatäti sanoi, että niitä pitäis saada vielä lisää. Otan innolla kaiken mahdollisen informaation vastaan, kun kerran ensimmäistäni odottelen. Mikä se paljon puhuttu vaukirja on???

Tervetuloa suurperheellinen, sullapa sitä tekemistä ja työtä riittää! Jaksamisia sulle! Mulla on myös noita kilppariarvoja seurailtu, mulla vaan kilppari tahtoo toimia liian vilkkaasti... :ashamed: Olen ymmärtänyt, että raskausaikana tämäkin vaiva vähän helpottaisi. Syötkös tyroksiinia nyt odotusaikana?
 
suurperheellinen :wave:

Snoopy, mä sain kasan esitteitä neuvolasta ekalla käynnilläni. Sain myös Vau-kirjan ja koska sellainen mulla jo oli ennestään, niin tuo toinen ajelehtii turhana. Luullakseni se on samaa vuosimallia kuin omani 2006-2007 enkä muistaakseni ole siihen mitään kirjoittanut. Noilla perusteilla saat sen multa postikulujen hinnalla, jos haluat? Siis sikäli, etten ole siihen mitään kirjoittanut. Vau-kirjassa kerrotaan sekä äidille että isälle odotuksesta, ruokavaliosta, pahoinvoinnista, raskauden etenemisestä viikko viikolta ja sikiön kehityksestä myös lähes viikottain. Mukana on sivut, joille voi kirjoittaa omia kokemuksia ja tuntemuksia. Mä tykkään kirjastani ja se on ahkerassa käytössä.

ON: rakenneultra on mulla 7.8., muistaakseni rv 20. 4 d-ultra houkuttelisi, mutta saas nähdä, viitsinkö siitä maksaa, jos se sattuu lähelle rakenneultraa. Terkkarini sanoi, että se olisi hyvä tehdä joskus about rv 24, koska muutamaa viikkoa myöhemmin sikiö alkaa olla liian suuri. Miten teille muille on sanottu?

Eikö muuten aika ja raskaus etene ihan hirveää vauhtia :eek: ?! Rakenneultraan on reilu kuukausi ja sitten ollaan jo puolivälissä :eek: . Ihanaa sinänsä, haluan, että ipana kasvaa ja vahvistuu huippuvauhtia :heart: .
 
terve terve vanhat ja uudet naamat =) Suurperheellisen arki kuulostaa aika pyöritykseltä...
Vinkiksi kaikille neuvolan palvelun epäilijöille, käykää yksityisellä, siellä ainakin tutkitaan. Sain ihan päinvastaiset ohjeet ja diagnoosin kuin neuvostoliitosta ja polilta: vältä seksiä ja raskasta liikuntaa. ei repiviä liikkeitä. Sekstata saa kun ei tiputtele vuorokauteen (alkuviikko on mennyt nyt ilman tiputtelua). Samalla sain Starogyn-kuurin (käsikauppalääke jota voi turvallisesti käyttää jos on tulehdukseen viittaavia oireita) ihan varmuuden vuoksi, koska kohdunsuu punotti (neuvolalääkärinhän mukaan oli kohdunsuu oli ok). Papa otettiin ihan sen takia koska raskauden aikana tulehdukset ovat tosi yleisiä. Tulokset tulevat ensi viikolla, katsotaan saanko antibiootit. kohdunsuu alkoi vuotamaan papan otostakin joten oli aika herkkä kosketukselle, ilmeisesti se siellä tiputtelee ja ehkä myös matalalla oleva istukan reuna joka kasvaessaan repii verisuonia herkästi rikki (?) mutta ei pitäisi olla vaarallista, täytyy ottaa rauhallisesti. Oma pikkuiseni nukkui ja imi sormeaan :heart: (lääkäri tarkasti ultralla varmuuden vuoksi että kaikki oli hyvin.) 80 euroa omasta mielenrauhasta :kieh: niinkuin tässä tilanteessa nyt olisin niin ihanan seesteisen rauhallinen) oli mun mielestäni aika vähän.

tivoli, aika tosiaan menee nopeasti mutta saisi mennä vieläkin nopeammin, rakenneultrassa selviää onko istukka noussut tarpeeksi ylös, tässähän voi joutua vielä sektioonkin, tosin ei mulla ole mitään väliä millä tavalla ulos tulee niin kauan kuin rääpäleeni on kunnossa :heart:

Snoopy soita apteekkiin tai teratologiseen tietopalveluun (numeron saat googlaamalla netistä) tuosta panadolista, mulla olisi muistikuva että ihan paketin ohjeitten mukaan voisi tuota lääkettä ottaa. ainakaan parasetamoli ei aiheuta mitään pahaa sikiölle. oikein hyvä luonnonlääke flunssaan,sori, on pakko aina pulista näistä :wave: on kuuma mustaherukkamehu.

Jajepoo, komea maha sulla ainakin on vaikka ruoka ei pysy sisällä! toivottavasti pahoinvointisi helpottaa.

Tietääkö kukaan milloin alkaa 4. raskauskuukausi, mikä viikko silloin on kyseessä? Oon aina ollut huono matikassa :LOL:
 
Sue
Olen ymmärtänyt että täysiaikainen raskaus (40 vkoa) jaetaan 10:een 4 viikon mittaiseen raskauskuukauteen eli
4. raskauskuukausi on viikot 13-16,
5. raskauskuukausi 17-20 jne

Korjatkaa jos olen väärässä

Sue 17+4 ja 5. raskauskuukausi menossa

Ja eiköhän siirrytä jo heinäkuun listalle kaikki!
 
Kiiuska[/b] pari kolme päivää tiputteli, välillä enemmän välillä vähemmän, pikkuhousunsuojaa pidin. Neuvolaan otti heti 2h sisään soitosta, kuunteli sydänäänet, jotka kuului hyvin, eli vauvalla kaikki hyvin. Neuvolan täti käski ottaa rauhallisesti, jos olisin töissä enkä kesälomalla niin olisi kirjoittanut saikkua. Sanoi, että tiputtelu on merkki minulle, että ota rauhallisemmin. Pahoinvoinnista oli edelleen huolissaan, kun välillä ei pysy mikään sisällä. Pitää kuulema syödä vähän kokoajan. Napsia, olenkin laittanut keittiöön pöydälle kuppeja joissa on mansikoita, herneitä, rusinoita, milloin mitäkin et tulis ees jotain vähän syötyä... "salaa"... ettei tulis heti ylös.

Nyt olen ollut tosi energinen ja siivonnut, maalannut pari seinää pohjamaalilla, huomenna pääsen leikkiin väreillä =)
Pahoivointi jatkuu, mutta vuoto on loppunut. Vaikka pelkäsin, et alkaa taas, kun "riehuin" rätin, imurin ja telan kanssa. Onkohan tää jotain pesänrakenus hömppää...?

Mulla ei oel vauvalle mitään työnimeä, mutta nimet on tytölle ja pojalle mietitty. Onko joku muu miettinyt?

Entä kuka tulee synnytykseen mukaan? Mulla kun isukki poistu taka vasemmalle niin ei taida olla ketään. Kuka haluaa joulun viettää sairaalassa. :eek: Eikä täällä ole doula palveluakaan, pääkaupunkiseudulla olis ja isommissa kaupungeissa. Mutta täytyy toivoo, että kaikki sujuu nopsaa niin ei tule tylsää yksin ähistä.

Oletteko kertonut raskaudesta monelle ihmiselle? Minun odotuksesta tietää 6 ihmistä + neuvola yms... kohta ei tarvi ite kertoa.. alkaa toi maha pömpöttää painon putoamisesta huolimatta sen verran, että ei ole epäilystä... Esikoisesta kerroin/-mme vasta vko:lla 20, silloin olin niin pieni, että ei ollut tarve edes peitellä tai mitään. Siinä oli oma viehätyksensä - salaisuus, joka oli vain meidän tiedossa. :heart:
Nyt kerroin esikoiselle, koska jännitin vähän miten suhtautuu, ja halusin, että kuulee asian minulta eikä muualta. Hän olikin aivan innoissaan, nyt puhuu vain pikkusiskosta- veljestä. Miettii kuka istuu missäkin autossa, ruokapöydässä jne.. Oli huolissaan myös pikkusisaruksen syntymäpäivistä, kun on ihan epäreilua hänen mielestään, että jonkun synttäreitä juhlittaisiin jouluna, saisi vain yhdet lahjat. (hän itse on syntynyt toukokuussa) On ihanan helpottavaa, ettei nostanut mitään hässäkkää.

Vaunut on ostettu, tosin en vielä ottanut niitä kaupasta mukaan, haen ensi viikolla. Takuu kuulemma lähtee vasta 2008 tammikuusta, kun on talvi vauva, ettei kuulema heti voi ottaa käyttöön - ulkona. Aika fiksua!
Kirpparilta oli ihan pakko ostaa 56cm farkkuhame, pehmeää ihanaa materiaalia. Hurahtanut mamma! :LOL:
Olen varmaan pahemmin hurahtanut, kuin esikoisten odottajat... vaikka melkein se siltä tuntuu, kun edellisestä on 8 vuotta! Nautin tästä onnen tunteesta! :heart:

Ihanaa odotusta kaikille!

Pinkeiju 14+2
 

Yhteistyössä