Joulumenu, miltä kuulostaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei-niin-kätevä emäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-kätevä emäntä:
Meille on ekaa kertaa tulossa joulua viettämään mun vanhemmat, mun isovanhemmat ja miehen vanhemmat. Ajattelin perinteistä joulumenua parin erikoisemman lisukkeen kera. Miltä kuulostaa:

* Kinkku
* Imellytetty perunalaatikko
* Lanttulaatikko
* Bataattilaatikko
* Maksalaatikko
* Kinkunliemi
* Karjalapaisti
* Keitetyt perunat
* Rosolli ja kermavaahtoa
* Päärynä-pähkinä-sinihomejuusto-salaatti
* Lämminsavulohi
* Lasimestarin silliä
* Joululimppua ja hiivaleipää
* Kermajuustosiivuja

Jälkkäriksi mä ajattelin tehdä sellaisen puolukkaisen juustokakun, mutta mies haluaisi että jälkkärinä oli heidän perheen perinteen mukaan hedelmärahka.

Mun mielestä karjalanpaisti on ihan turha.

Kinkku ja lämminsavulohi riittää "päälihoiksi".

Lisäisin itse tuohon vielä graavilohen, sinappia, kurpitsaa ja herneitä. Ehkä vielä salaattiakin. Eli pikkulisukkeita ruoan seuraksi.

meillä:

kinkku
porkkanalaatikko
lanttulaatikko
keitetyt perunat
rosolli
kylmäsavuporosalaatti
maksapatee
graavilohi
graavisiika
mäti+smetana+sipuli
kylmäsavulohimousse
lasimestarinsilli
glögisilli
karjalanpiirkat ja saaristolaisleipä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä:

kinkku
porkkanalaatikko
lanttulaatikko
keitetyt perunat
rosolli
kylmäsavuporosalaatti
maksapatee
graavilohi
graavisiika
mäti+smetana+sipuli
kylmäsavulohimousse
lasimestarinsilli
glögisilli
karjalanpiirkat ja saaristolaisleipä

imelletty perunallatikko vielä lisäksi

Meille on ekaa kertaa tulossa joulua viettämään mun vanhemmat, mun isovanhemmat ja miehen vanhemmat. Ajattelin perinteistä joulumenua parin erikoisemman lisukkeen kera. Miltä kuulostaa:

* Kinkku
* Lanttulaatikko
* Bataattilaatikko
* Maksalaatikko
* Kinkunliemi
* Karjalapaisti
* Keitetyt perunat
* Lämminsavulohi
* Lasimestarin silliä
* Kermajuustosiivuja

Jälkkäriksi mä ajattelin tehdä sellaisen puolukkaisen juustokakun, mutta mies haluaisi että jälkkärinä oli heidän perheen perinteen mukaan hedelmärahka.

Mun mielestä karjalanpaisti on ihan turha.

Kinkku ja lämminsavulohi riittää "päälihoiksi".

Lisäisin itse tuohon vielä graavilohen, sinappia, kurpitsaa ja herneitä. Ehkä vielä salaattiakin. Eli pikkulisukkeita ruoan seuraksi.

Siis eikö teillä ole mitään tapoja? Karjalanpaisti kuuluu aina juhlaan kuin juhlaan. Sitäpaitsi ei sitä mene kuin yksi paketti, ei ole kallistakaan.

voi vaan sanoa: mikä kuuluu MEIDÄN jouluun. Esim, meillä tosiaan nakit ja lihapullat kuuluu jouluun, toisilla karjalanpaisti jne. On paljon myös juuri sitä, mistä on kotoisin itäsuomessa eri asiat on jouluisia kuin varsinais-suomalaisille jne. Oikein herkullisen kuuloisia ruokapöytiä kaikilla. Hyvää joulua, god jul!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Jos jättäisin perunat ja karjalanpoistin pois?

meillä ei esim. ole kuin lanttulaatikko laatikoista. Mutta perunoita meillä kaipaa kaikki. Meillä siis:
- Rosolli
- Fetasalaatti
- Sienisalaatti
- punajuurisalaatti
- Paistetut kasvikset

- Keitetyt perunat
- lanttulaatikko
- punajuuri/auralaatikko

- Kinkku
- lihapullat
- nakit

- leipää ja juustoja ja maksapateeta
- suolakurkkua ja hillosipuleita

ei kuulosta alkuunkaan joulumenulta :O

Hyvältä kuulostaa, tätä vois itsekin kokeilla. Nuo lihapullat ja prinssinnakit kuuluu ainakin ruotsalaiseen joulupöytään ehdottomasti. :)

Kirjoitit tosta jälkkäristä, että puolukkainen juustokakku. Miten olis puolukkarahka? Jos se ollut miehen puolelta perinne, siis hedelmärahka, vaikkei puolukka nyt hedelmä olekaan. Juustokakku ON hyvää, mutta niin on puolukkarahkakin, ei liian makeaa. Rahkaa, kermaa, puolukoita ja makeutukseksi hunajaa. Toimii, ei oo liian ällöä. Alunperin Kolmosen resepti ja hyvä. Siinhän saisit käyttää ne puolukatkin ;) Menu sinällään kuulostaa loistavalta. Muista kuitenkin kunnon sinappi viel kinkulle, tai mä koittasin muistaa, sillä sinappi kruunaa kinkun.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Jos jättäisin perunat ja karjalanpoistin pois?

meillä ei esim. ole kuin lanttulaatikko laatikoista. Mutta perunoita meillä kaipaa kaikki. Meillä siis:
- Rosolli
- Fetasalaatti
- Sienisalaatti
- punajuurisalaatti
- Paistetut kasvikset

- Keitetyt perunat
- lanttulaatikko
- punajuuri/auralaatikko

- Kinkku
- lihapullat
- nakit

- leipää ja juustoja ja maksapateeta
- suolakurkkua ja hillosipuleita

Lihapullia ja nakkeja. OMG!

lapset ja mieheni kun sattuu pitämään minun tekemistäni kreikkalaisista lihapullistani ja prinssinakit ovat jääneet mun omasta lapsuudestani traditioon. Ihan omalla porukalla joulua vietetään ja pöydässä on sitä mistä kaikki tykkää. Eikö se ole joulun tarkoitus? :)

Hyvä vastaus :)

Alkuperäinen kirjoittaja huom:
Siis eikö teillä ole mitään tapoja? Karjalanpaisti kuuluu aina juhlaan kuin juhlaan. Sitäpaitsi ei sitä mene kuin yksi paketti, ei ole kallistakaan.

Paketti mitä? Siis karjalanpaistiin kuuluu hirven ja possunliha. Saako sitä valmiina pakettina? Ostan heti jos jossain näen!

Kinkku
Keitetyt perunat
Makaroni
Savustettu kala
Keitetyt kananmunat
Herkkusienet (minulle)
Porkkanalaatikko
Maksalaatikko

Rosolli
Herneet
Kurkku
Suolakurkut

Vaalea leipä
Ruisleipä
Karjalanpiirakat
Leivän päälle savustettua hevosta

Tässä alustava lista. Makaroni on esikoiselle jolla yliherkkä maku- ja hajuaisti eikä olla päästy niin pitkälle, että peruna menisi alas

Joulupöytään kuuluu ehdottomasti itse tehdyt lihapullat :p Ja meidän äitin ohjeella tehty rosolli ja silli. Mä pärjäisin koko joulun tolla. Mies nyt haluaa kinkun ja graavilohta, mun äiti ei pärjää ilman itse tehtyä perunalaatikkoa, anoppi haluaa kalkkunaa ja juustoja, isäni porkkanalaatikkoa ja ananasta... Siinä sitä jokaiselle jotain. Varmaan pöydästä löytyy muutakin, pääasia kai että jokaiselle löytyy se oma lemppari, ja muutakin niin että maha täyttyy? Ollapa jo joulu! :p

Meillä:
graavilohi
graavisiika
lämminsavulohi
kylmäsavulohirulla (tuorejuusto täytteellä)
lasimestarin silli
sinappisilakat
mäti, sipuli, smetana
katkarapusalaatti
munasmetanasilli
sienisalaatti
rosolli
marinoidut oliivit, herkkusienet, tomaatit
peruna

lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikko
kinkku

Meillä oli perheen perustamisvuosina aina hyvin perinteinen jouluateria, josta nyt on pikkuhiljaa muokattu enemmän omannäköistä, tyyliin kaikille (lapsille ja aikuisille) jotain... Heittäkääpä ehdotuksia :).

Pieni kinkku
Kylmäsavuhirvipaisti
Kylmäsavuporo
Graavi lohi
jotain muuta lohesta/kalasta, mitä?
Prinssinakit tai pienet lihapullat
perunamuusi tai uunijuurekset (perunaa, porkkanaa ym. lohkoina, hieman mausteita, hunajaa uunissa)--- kumpi?
kevyempi salaatti
pastasalaatti
sienisalaatti
juustoja
viinirypäleitä
hyvää leipää (limppua, rieskaa...)
kotikalja/mehu/maito

* Kinkku
* Lanttulaatikko
* Bataattilaatikko
* Maksalaatikko
* Kinkunliemi
* Karjalapaisti
* Keitetyt perunat
* Lämminsavulohi
* Lasimestarin silliä
* Kermajuustosiivuja

Missä alkuruoat? siiat, kraavilohet ja muikunmädit?

Kyllä te syötte paljon... Tai sit me syödään tosi vähän. Meidän pöydästä löytyy vain seuraavat:

kinkku
porkkanalaatikko
lanttulaatikko
imelletty perunalaatikko
rosolli

Näin on ollu niin kauan ku mä muistan, joskus on leipää+päällisiä mut ei niitä kukaan koskaan syö. Lipeäkala syödään sit joulupäivänä.
herneitä

Alkuperäinen kirjoittaja Kutistunut:
Alkuperäinen kirjoittaja huom:

Paketti mitä? Siis karjalanpaistiin kuuluu hirven ja possunliha. Saako sitä valmiina pakettina? Ostan heti jos jossain näen!

valmispaketissa on lehmää ja possua.

Meillä:
graavilohi
graavisiika
lämminsavulohi
kylmäsavulohirulla (tuorejuusto täytteellä)
lasimestarin silli
sinappisilakat
mäti, sipuli, smetana
katkarapusalaatti
munasmetanasilli
sienisalaatti
rosolli
marinoidut oliivit, herkkusienet, tomaatit
peruna

lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikko
kinkku

loistava meny! siihen vielä hyvät viinit ja oluet!

* Kinkku
* Lanttulaatikko
* Bataattilaatikko
* Maksalaatikko
* Kinkunliemi
* Karjalapaisti
* Keitetyt perunat
* Lämminsavulohi
* Lasimestarin silliä
* Kermajuustosiivuja

Karjalanpaisti pois. Lisäisin kylmäsavulohta ja tekisin pari jälkiruokaa.

Yhteistyössä