Joululahjoja ei pitäis ostaa kirpparilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Otan mielelläni vastaan esim.50-60 luvun kotimaisten suunnittelijoiden lasitavaraa. Appi ilahtuu, jos löytyy vanhaa Arabiaa. Kyllä kukin tietää, mitä voi ostaa. Jollekkin juuri sen uuden tavaran saaminen on rasittavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;25164495:
Otan mielelläni vastaan esim.50-60 luvun kotimaisten suunnittelijoiden lasitavaraa. Appi ilahtuu, jos löytyy vanhaa Arabiaa. Kyllä kukin tietää, mitä voi ostaa. Jollekkin juuri sen uuden tavaran saaminen on rasittavaa.
Oliko sulla se appi, joka tykkäsi Arabian kesäkukasta?

huoh.. Onneksi itsellä ei noin dorkia ystäviä/sukulaisia.. :stick:
Eniten mua inhottaa lahjat jotka ovat ostettu kaupasta ja vielä siellä "paketointipalvelussa" paketoitu. Mitä SE kertoo antajastaan?
Helppo se on vain napata valmis tuote ja antaa se.. itselle ei sillä merkitystä onko se kaupasta vai kirppikseltä, paras jos itse tehty.

huoh.. Onneksi itsellä ei noin dorkia ystäviä/sukulaisia.. :stick:
Eniten mua inhottaa lahjat jotka ovat ostettu kaupasta ja vielä siellä "paketointipalvelussa" paketoitu. Mitä SE kertoo antajastaan?
Helppo se on vain napata valmis tuote ja antaa se.. itselle ei sillä merkitystä onko se kaupasta vai kirppikseltä, paras jos itse tehty.

Jotkut ei osaa paketoida...esimerkiksi minä :ashamed: Minun paketit on järjestäen ihan kamalia...

Mun täytyy sanoa että mä en oo koskaan ostanu käytettyä lahjaa eikä kävis mielen vieressäkään tehdä niin vaikka muuten suosin kierrätystä ja kirppareita. Ehkä jos ois kaveri jolle kierrätys on koko elämä ja tietäisin varmasti että ilahtuu ikihyviksi kirpparilahjasta niin sitte mutta en tunne ketään sellaista.

ihme asenne. Lahja pitää aina olla saajalle sopiva - ei ole mitään järkeä ostaa kaupastakaan sitä paskaa. Ap on todellakin sitä mieltä, ettei keräilyesineitä, antiikkia, kierrätysmateriaaleista valmistettuja tarvikkeita voi antaa? Jatkossakin käytän kirpparia hyväksi. nytkin on pakattuna kuusi pakettia käsintehtyjä kynttilöitä, valettuna käytettyihin kahvikuuppeihin. Joululahjoina ne annan.

Ikävää, jos ajattelemattomuuttaan (tai ajatellen) saatetaan esim. bakteerikammoinen vaikeaan tilanteeseen raahaamalla niitä käytettyjä tavaroita lahjaksi.
Miksi edes hommata lahjaa, jos on niin piittaamaton, että kysymättä päättää, että tämän täytyy kelvata. Onko tarkoitus kiusata, vai?

Mä ihmettelen myös, kuinka moni kieltäytyisi esim. Picasson taulusta, jos sellaisen lahjaksi saisi? Uutena sellaista ei saa enää mistään? Entäs ne ihmiset jotka haluavat kotiinsa vain antiikkia, väkisinkö heille on ostettava kaupasta uutta?

Sainpahan hyvät naurut! Itse löysin niin mahtavan lahjan sukulaistytölle, tykkää titinalleista ja löysin violetin tau nalle mekon kuin uuden kirpparilta ja todellakin menee joulupakettiin. Omille lapsilleni ostan aina vain yhden uuden joululahjan ja muut käytettyä. Riippuen mitä kukin tuttu toivoo, niin ostan käytettyä enemmän, mutta tavarasta riippuen uuttakin..

Maailma hukkuu tähän paskaan ja roskaan joten olisi kaikkien aika alkaa miettimään mitä ympärillä tapahtuu eikä vain tujoitella sitä omaa napaa.

Olen ketjun ap ja kyllä, ymmärrän antiikin ja keräilyn, mutta en niitäkään hankkisi lahjaksi.
Meillä ostetaan 1-3 lahjaa per lapsi, kummilapsille yhdet. Ollaan melkoisen kulutuskriittisiä, ostetaan kotimaista, ekologista ja eettistä kun sitä vaan saa.
SILTI mun mielestä on todella mautonta viedä käytettyä tavaraa lahjaksi. Se on vaan epäkohteliasta.

Itsetehdyt lahjat on eri asia, mutta en mä neulois lahjaksi käytetyistä/purkulangoista, vaikka itselle niistä voisinkin tehdä.
En siis kritisoi kirppareita, kierrätystä jne sinällään, ne ei vaan kuulu lahjoiksi.

• Tykkää
Reactions: Coffee Break
Mä olen nimenomaan pyytänyt lahjaksi käytettyä, vaikkei kyseessä ole edes mikään antiikkijuttu.

Ja olen siis myös ostanut, sekä omille lapsille, että muille lähipiirin ihmisille. Ja tiedän, että ne otetaan ilolla vastaan.

• Tykkää
Reactions: SininenSatutar
Mua ei haittaa vaikka saisin kirppikseltä ostettua lahjaksi. Tykkään kiertää kirppiksiä itsekin. Mutta itse en osta kirppikseltä lahjoja, koska tiedän että kaikki eivät noita lahjoja arvosta. Joillekin kaiken pitää olla uutta. vaikka se olisi huonompaa kuin vanha.

[QUOTE="vieras";25165832]Olen ketjun ap ja kyllä, ymmärrän antiikin ja keräilyn, mutta en niitäkään hankkisi lahjaksi.
[/QUOTE]
Viet siis mielummin jotain lahjan saajalle epämieluisaa - pääasia että se on UUTTA?

No, kukin tavallaan. Minä annan lahjaksi mieluiten jotain sellaista, mistä tiedän lahjan saajan oikeasti tykkäävän. Kerran se oli kirppikseltä löydetyt käyttämättömät koristetyynyn päälliset jotka sopivat lahjan saajan sisustukseen kuin nyrkki silmään - tuotu Kaakkois-Aasiasta, sellaisia ei kaupoista löydy. Kerran se oli samanlainen puinen koiralelu, jollainen lahjan saajan äidillä oli itsellään lapsena, ja jollaista oli omalle lapselleen jo jonkin aikaa etsinyt. Yksi lahja oli japanilaistyyliseen kahviastiastoon kuuluva kannu - samanlainen joka lahjan saajalla joskus oli, mutta joka oli särkynyt. Jne.

[QUOTE="Mä";25165170]Miksi edes hommata lahjaa, jos on niin piittaamaton, että kysymättä päättää, että tämän täytyy kelvata. Onko tarkoitus kiusata, vai?[/QUOTE]

Kysytkö sinä aina lahjaa ostaessasi ensin saajalta, että olisiko tämä sinulle hyvä lahja...? Aika outoa, sanoisin.

Kysytkö sinä aina lahjaa ostaessasi ensin saajalta, että olisiko tämä sinulle hyvä lahja...? Aika outoa, sanoisin.
Niinpä :O. Paras lahja on saajalleen yllätys, sellainen josta saaja pitää - ja osoitus siitä että lahjan antaja on todella käyttänyt aikaa ja vaivaa, ja tuntee lahjan saajan tarpeeksi hyvin tietääkseen mistä tämä ilahtuu.

Mä annan kirpparitavaraa ihmisille, joille se on OK ja mun lapset on saaneet kirpparilta leluja lahjaksi vaikka kuinka, enkä osta mitään kauheuksia vaan sellaisia mahtavakuntoisia. Sanon kyllä aina jos olen ostanut jotain käytettynä ja kysyn etukäteen että kelpaa second hand lahja... ystäväni ovat joskus ihmetelleet kun annan 15 euron vauvalahjan ja olen saanut luvan ostaa käytettyä. Pakettiin kuului kerrankin:
- Polarn o pyretin farkut
- uusi Ciraf-paita
- Tutta-bodeja 5 kpl
- Lindexin velourhousuja 2 kpl
- tunika ja leggarit
- parit uudet sukat
Ja siis nämä olivat UUDENVEROISIA, ystäväni luuli mun käyttäneen lahjoihin yli 50 eur

Mä olisin onnesta soikea jos joku laittais pukinkonttiin my little ponyja (G1 ja G3 versioita), barbapapa-dvd:n tai fabuland-legoja tai fabuland-kirjoja (jos jollain on ylimääräisiä, saa tarjota yksärillä).

Ja jos ostan lahjoja kirpalta, niin ostan vain sellaiselle, jolle tiedän sen olevan ok.
Just jotain sellaista, jota ei enää kaupasta saa.

No, mä olen kysynyt. Viime jouluna lähti siskolle täkit kun niitä tarvitsivat. Mies tarvitsi monitorin joten ostin sille sen (mies tosin ei tiennyt että sellainen on tulossa). Siskon muksut toivoivat joulupukilta X lahjoja joten ostin ne jne.

*muoks. Eikä näistä mikään ollut kirppikseltä hankittua vaikka varmaankin olisi sieltäkin löytynyt.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä