Joululahjoja ei pitäis ostaa kirpparilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vaikka muuten olis miten kirppistelijä, ei joululahjoja, tai lahjoja ylipäänsä pitäisi ostaa kirpparilta.
Käytetyn tavaran antaminen lahjaksi on musta mautonta ja ei osoita kovin kummoista arvostusta lahjan saajaa kohtaan.
Te jotka ostelette kirpparilta lahjat, oletteko oikeasti varmoja et se on niille saajille ok?
Tästä poislukien omat lapset, meilläkin on omille ostettu käytettynä sellaista suosikkilelusarjaa jota ei ole mistään uutena saanut, ja esikoinen puettiin pääosin kirpparivaatteisiin jne.

Mutta muille, sisaruksille, kummilapsille jne, ei musta ole asiallista ostaa käytettyä tavaraa tai vaatetta lahjaksi.
Ja ne jotka ekologisuudesta tässä kohtaa älähtää, ei se ole ekologista kantaa kirpparilta tavaraa kotiin, ekologisempaa on ostaa elämyslahja/lahjakortti tai vaikka reilun kaupan suklaata kuin välillisesti tukea kerskakulutusta kirpparikaupan välityksellä!
Kun ei sieltä kirpparilta kovin usein mitään ekologisesti valmistettua/eettistä löydä ja se halpislelu lapsityövoimalla on epäeettinen ja ekologisesti kestämätön vaikka kuinka olisi joku sen jo kaupasta ostanut!

Ap ostaa siis myös alesta jos sopivaa löytyy. Pointti oli siis nimenomaan siinä että käytetyn tavaran antaminen lahjaksi on minusta epäkohteliasta, ei lahjan hinta sinällään ole olennainen asia.

Ja Anatolia: jos olisin ystäväsi ja et tietäisi kantaani käytettyinä ostettuihin lahjoihin, kysyisitkö sitä? Tai jos olisin kertonut etten pidä kirpparilta ostetuista lahjoista ostaisitko niitä minulle?

Tietyin osin samaa mieltä aloittajan kanssa mutta jos tuote on UUSI ja sen löydän kirppikseltä niin onko väliä ostanko sen kalliimmalla kaupasta vaiko halvemmalla kirpparilta uutena :)
Meillä kirppis myy omia uusia tuotteitaan ja sitten siellä on jotakin myyjiä jotka myy uutta kiinalaista tavaraa :)
Ja kyllä muutamaan pakettiin juuri näitä kyseisiä uusia tavaroita on mennyt ;) (sukkia käsineitä eräs korurasia ja pikkuneidille käsilaukku)

Mä ostan jatkossakin kirpparilta lahjoja, jos jotain sopivaa tulee vastaan. Esim. mä oon saanut astiasarjaani kuuluvia lautasia ja kuppeja lahjaksi ja tiedän niiden olevan kirpparilta. Valmistus on lopetettu ajat sitten, joten eipä niitä muualta saakaan.

Nyt olen kirpparilta etsinyt nättejä lasipurkkeja, jotka täytän ja annan lahjaksi. Ja todellakin arvostan jokaista lahjansaajaa, enhän mä heitä muuten lahjoiskaan.

Löysin kirpputorilta hukka-merkkisiä vuolukivituotteita saunaan omissa paketeissaan. En tiedä olivatko käytettyjä, mutta jos olisin laittanut sellaisen kaksi kertaa kalliimmalla kaupasta ostetun rinnalle, ei olisi voinut sanoa kumpi on kaupasta ja kumpi kirpputorilta. Ostin siis pukinkonttiin enkä näe tässä mitään sopimatonta.

Lisäksi ostan kirpputoreilta vanhoja, selvästi käytettyjä tavaroita joululahjoiksi - ihmisille, jotka haluavat sellaisia. Arvostavat vanhaa ja kulunutta sisustuksessa, keräävät jotakin vanhaa, pitävät aidosta retrosta tms.

[QUOTE="vieras";25164013]
Ja Anatolia: jos olisin ystäväsi ja et tietäisi kantaani käytettyinä ostettuihin lahjoihin, kysyisitkö sitä? Tai jos olisin kertonut etten pidä kirpparilta ostetuista lahjoista ostaisitko niitä minulle?[/QUOTE]
En osta lahjoja ystävilleni. Ja jos ostaisinkin, ja kertoisit ettet pidä kirppikseltä ostetuista lahjoista, niin toteaisin sun olevan kiittämätön nirppis enkä ostaisi sulle mitään lahjaa.

En juuri kirppareilla käy mutta teen lahjoja jotka on kierrätetty, Esimerkiksi neule puretaan ja siitä tehdään uutta tai länganjämistä teen uusia juttuja, kangastilkuista tulee vaikka ja mitä....Osto-ja myyntiliikkeestä minä olen saanut niin kirjoja kuin Arabian astioita lahjaksi. Harvinaisuuksia ja keräilyjuttuja joita ei mistään muualta enää saa.
Jos minua haluaa miellyttää niin voi mennä hakemaan lahjani Kasvihuoneilmiöstä...ihania vanhoja tavaroita. Tai niinkuin mieheni teki viimevuonna....oli Krookikalaan tehnyt varauksen kun saapuu tietty harvinainen astia sinne ja sellainen ilmestyikin...aatonaattona...
Meitä on joka junaan totta...mutta täytyy sanoa, että kyllä nuo kirpparit, osto-ja myyntiliikkeet sekä antiikkiliikkeet ovat kyllä mahtavia aarreaittoja.

• Tykkää
Reactions: chef
Minusta kirpputorilta voi ostaa hyvinkin lahjaksi myös läheisilleen, kun on varma asiasta. Esim. isälle voisin hyvin ostaa astiastoa, jonka hänen vanhempansa ovat saaneet häälahjaksi ja joka on hänelle sitten tärkeä, koska vanhempansa ovat kuolleet isän ollessa hyvin pieni. Astiastosta ei ole kuin pieni osa jäljellä, ja vanhempani ovat itsekin tuota Arabian astiastoa kerryttäneet - mutta sitä on harvoin saatavissa mistään järkihinnoin. Kyse onkin arabian 30-luvun tuotannosta.

Minulle itselleni kelpaisi hyvin kirjat ja iittalan kivituikut. Isälleni ostin juuri Untinen-Auelin uusimman teoksen ja joululahjaksi se menee - ei ole edes luetun näköinen tuo kirja.

Eli kyllä kirppiksiltä voi hyvin ostaa lahjaksi tavaraa, pitää vain olla tarkkana tavaran laadusta.

Miten kirja voisi olla ekologisempi kuin kirppikseltä ostettuna tai entäs nuo astiat?
Itse ne kirjat, joita en itse halua pitää kirppiksen kautta vielä eteenpäin.

On kirpparilta ostettuja hyviä lahjoja sitten on kirpparilta ostettuja huonoja lahjoja. Hyviä on esim. iskemätön paketti legoja ja huono on tupakalle haiseva vanha (muttei tarpeeksi vanha) barbie jonka tukka ihan sotkussa ja ilman vaatteita. Nykypäivänä ei ole enää epäkohteliasta ostaa lahjaa kirppikseltä, jos siinä muuten ei ole mitään vikaa. Mä ostan usein kirppikseltä tavaroita joita ei enää muuten saa mistään, kuten antiikkia tai muuten arvokasta vanhaa tavaraa. Eikä siinä ole mitään loukkaavaa, vaan nimenomaan arvostan sitä lahjan saajaa näkemällä vaivaa etsimällä sellaisen lahjan jota itse ei välttämättä mistään löytäisi.

En osta koskaan lahjoja kirpparilta. Miksi? Koska niissä voi olla homeitiöitä, ne voivat olla varastettuja tavaroita, niihin on voinut koskea kuka tahansa jne. Joku avaamaton Legopaketti voisi vielä mennä, mutta en ehkä lahjaksi veisi sitäkään.

Niin. Se ajatushan ei ole tärkein, vaan se, että tavara on uusi. Sen pitää olla uutta, prkle! Onhan se nyt ihan hirveää, jos joku muu on koskenut siihen tavaraan! Ajattele nyt! Joku toinen ihminen on voinut koskea siihen vaikka KÄSILLÄÄN!

Voisit oikeastaan vähän perustella, mikä käytetyssä tavarassa on mielestäsi niin epäasiallista tai mautonta. Sekö, että se on ostettu halvalla?

• Tykkää
Reactions: chef
En osta koskaan lahjoja kirpparilta. Miksi? Koska niissä voi olla homeitiöitä, ne voivat olla varastettuja tavaroita, niihin on voinut koskea kuka tahansa jne. Joku avaamaton Legopaketti voisi vielä mennä, mutta en ehkä lahjaksi veisi sitäkään.
Kaupassa onneksi kukaan ei voi myynnissä oleviin tuotteisiin koskea :xmas:

• Tykkää
Reactions: mamatsu
[QUOTE="vieras";25163982]Vaikka muuten olis miten kirppistelijä, ei joululahjoja, tai lahjoja ylipäänsä pitäisi ostaa kirpparilta.
Käytetyn tavaran antaminen lahjaksi on musta mautonta ja ei osoita kovin kummoista arvostusta lahjan saajaa kohtaan.
Te jotka ostelette kirpparilta lahjat, oletteko oikeasti varmoja et se on niille saajille ok?
Tästä poislukien omat lapset, meilläkin on omille ostettu käytettynä sellaista suosikkilelusarjaa jota ei ole mistään uutena saanut, ja esikoinen puettiin pääosin kirpparivaatteisiin jne.

Mutta muille, sisaruksille, kummilapsille jne, ei musta ole asiallista ostaa käytettyä tavaraa tai vaatetta lahjaksi.
Ja ne jotka ekologisuudesta tässä kohtaa älähtää, ei se ole ekologista kantaa kirpparilta tavaraa kotiin, ekologisempaa on ostaa elämyslahja/lahjakortti tai vaikka reilun kaupan suklaata kuin välillisesti tukea kerskakulutusta kirpparikaupan välityksellä!
Kun ei sieltä kirpparilta kovin usein mitään ekologisesti valmistettua/eettistä löydä ja se halpislelu lapsityövoimalla on epäeettinen ja ekologisesti kestämätön vaikka kuinka olisi joku sen jo kaupasta ostanut![/QUOTE]peesi ihan joka sanaan. on parempi olla antamatta vieraille sitten kokonaan, kuin raahata kirppiskamaa, jota varmasti jokaisen huushollista löytyy muutenkin

• Tykkää
Reactions: Coffee Break
Olen ollut töissä eri kaupoissa sekä kauppojen varastoissa ja myöskin valmistuslinjalla, ja voin kertoo että noilla sun periaatteilla sulta jäis kyllä lahjat ostamatta.

En koskaan ostaisi muille kirpparilta ellen tietäisi ks. ihmisen keräilevän jotain antiikkia tms.

En itse myöskään haluaisi saada lahjaa joka on ostettu kirpputorilta.

Mä ostan kyllä lahjoja kirpputoreiltakin, mutta vain sellaisille, joiden tiedän sitä arvostavan. Itse toivoisin saavani tänä vuonna kaikki lahjani kierrätettynä, mutta tiedän, että toiveeni ei toteudu. Mm äitini kuuluu niihin ihmisiin, joiden mielestä lahjan pitää olla uutta. Tosin taannoin hän ihaili yhtä taulua, jonka maalari on kuollut jo aikoja sitten, joten aika hankalaa saada sitä taulua hänelle uutena :D

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Mun meilestä kirppistavara on eriasia, kuin omasta kotoa tarpeettoman antaminen. Eli jos kirpparilla tulee vastaan astia, joka juuri täydellisesti sopii tätille lahjaksi, tai jos kirpparilla on aivan loistava lelu ja ne on hyvässä kunnossa eli uuden veroisia.

Mutta vaikka se oman lapsen vauvalelu olisi uuden veroinen, ei mielestäni sovi lahjaksi, sen voi antaa muuten vain, kun käy vierailulla, mutta ei jouluna paperiin käärittynä tai jos päättää luopua omasta astiasarjasta, sitä ei sovi laittaa pukinkonttiin.

Yhteistyössä