Joulukuun vauvat 2012

Mä joutusin luopumaan imetyksestä, koska yksinkertasesti maidon tulo loppu :/ luulen syyksi sitä, et se oli niin kivuliasta(vauva imi niin lujaa) ja koska muutenkin olen niin kipuherkkä, ni tässä kohtaa kroppa nousi vastaan... Aluksi pumppasin, ni maidon tulo nousi, mut sekin kävi pidemmällä kaavalla niin kivuliaaksi, et varmaan sen takia se maidon tulo loppu kokonaan...

Ainiin, meillä löytys tänään syy tuohon oksenteluun(ja runsaaseen, sekä välillä ruskeaan puklailuun), eli pojun lahalaukun ja ohutsuolen välinen lihas oli liian ahdas.. Ja joduinpa kokemaan jokaäidin painajaisen; pätkä 6vko jouduttiin leikkaamaan :/
Mut onneks pienet lapset paranee nopeasti ja hänkin viellä pääsääntöisesti nukkuu, joten sekin edesauttaa toipumista! :)

Kukkis87: kiva kuulla sinustakin! Ei vielä olla unohdettu sinua :) mukava kuulla, että vauva-arki on lähtenyt sujumaan mukavasti ja toivottavasti pysyykin sellaisena!

LilMy: Voi harmi,että pikkuinen joutui jo tässä vaiheessa operoitavaksi. Toisaalta on varmasti helpottunut oli kun nyt tietää mistä pykailut johtuivat. Mietin viime yönä, että miten etuoikeutettuja me täällä Suomessaollaan kun saadaan apua ja terveydenhoito on huipputasoa.

En ole saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään kun mitään erikoista ei tässä arjessa ole oikein tapahtunut. Päivät menee samoilla rutiineilla. Ollaan oltu kotona lasten kanssa kun tammikuun alusta on ollut pelkästään yksi auto käytössä. Tällä viikolla mies sai vihdoinkin työsuhdeauton tilaukseen, joten kohta minäkin pääsen lasten kanssa liikenteeseen ja ihmisten ilmoille silloin kun halutaan.

Miten teidän parisuhde on voinut nyt vauvan synnyttyä?

Itselle tämä toisen syntymän jälkeen on ollut parempi tilanne kuin esikoisen kohdalla.. Silloin itselle oli vaikeaa se vauvan hoidon sitovuus, vaikka olihan se toki jo etukäteen tiedossa, mutta silti se yllätti. Tuntui, että annan vauvalle kaikkeni, mutta kukaan ei anna minulle mitään huomiota ja hellyyttä. Mies ei ole mikään pussailija tyyppi vaan osoittaa rakkautensa enemmän tekemällän asioita ja pitämällä huolen että koti ja kaikki on kunnossa (eli jos lähden jonnekin niin auto on tankattu,öljyt ok ja pissanestettä riittävästi). Siitä väännettiin ja keskusteltiin paljon ja toki mieskin koki jääneensä vaille entisenlaista parisuhdetta.. Onneksi tilanne helpotti ajan kanssa kun esikoinen kasvoi ja elämä helpottui.

Nyt pojan kanssa vauva-arjen sietäminen on ollut huomattavasti helpompaa ja ei ole tarvinnut vakavammin keskustella asioista. No joo.. Yhteinen parisuhdeaika.. Mitä se on? ;) sitä on entistäkin vähemmän, mutta se ei ole niin maata kaatavaa kun tiedetään, että tämä on vain väliaikaista.

Joku kysyi imetyksestä, että miten on sujunut. Täysimetyksellä edelleen mennään ja nyt huomaan maidontulon tasaantuneen kun rinnat eivät ole enää silikonit jatkuvasti vaan löysät pussit.. Silti poika imee nstä pitkään ja hartaasti. Öisin herää 3-4 kertaa syömään..

Sori virheet.. Kirjoitan kännykällä ja osa tekstistä menee oudosti piiloon oikeassa reunassa..

Mä annan sen takia korviketta, kun silloin kun synnytin niin vauva vietiin heti pois mun luota enkä saanu ollenkaan viereen sitä, kun vauva oli nielaissut lapsivettä keuhkoihin ja vauva joutui sitten antibioottikuurille ja oli viikon lastenosastolla, enkä saanu vauvaa ollenkaan sinne puolelle missä mä olin. Eli en päässyt muuta kuin kaks kertaa kokeilemaan imetystä ihan pienen hetken eikä kukaan katsonu oliko imetystyyli edes oikea ja kun sitten päästiin kotiin, niin kokeilin monta kertaa imetystä ja aina sattui kamalasti, sitten aloin pumppaamaan maitoa rintapumpulla ja lisäks annoin myös vähän korviketta, mut sit en aina yksin ollessa enää ehtiny kokoajan pumppaamaan kun piti olla vauvan kanssa niin pikkuhiljaa maidon tulo alkoi vähenemään. Ja ne jo siellä lastenosastolla sano et anna korviketta lisäks kotona, niin eipä sitä maitoa sitten alkanu ikinä ees kunnolla senkään takia tulemaan. Juttelin tosta jälkitarkastuksessa neuvolalääkärin kanssa, ja se sanoi, että yleensä käy noin ettei imetys ala sitten sujumaan, kun lapsi joutuu olemaan lastenosastolla, niin äiti ei pääse heti imttämään ja sitten maitoa ei ala tulemaan kunnolla ja se lääkäri sano, etten mun ei pidä syyttää siitä itteäni, kun oon yrittäny parhaani eikä se ole mun vika.

LilMy: Hyvä, että pulauttelun syy selvisi :) Pikaista paranemista pikkupotilaalle! Onneksi täällä on hyvä terveydenhuolto.

Pippariina: Kiva kuulla, että joku ainakin muistaa :)

Aluksi minusta tuntui, että on pakko selitellä, miksen imetä. Se tuntui kuuluvan ihan kaikille. Anoppikin vielä syyllisti aiheesta... Tokihan läheisimmille ihmisille kerroin, mutta mun mielestä se ei muille kuulunut. Siksi otinkin sellaisen periaatteen, etten enää selittele kenellekään mitään. Minä en imetä ja sillä siisti. Itse tiedän syyn ja mies tietää syyn. Molemmat hyväksytään se syy ja se riittää mulle :) Siksi en ala täälläkään sen enempää aiheesta avautumaan, kun haluan pitää periaatteestani kiinni :) Vauva kasvaa ja on perustyytyväinen luonne. En koe epäonnistuneeni äitinä tai olevani muita huonompi, enkä tosiaan enää koe mitään tarvetta selitellä, miksi meillä on näin :)

Meillä on parisuhde voinut hyvin. Mies ei ihan aina tunnu ymmärtävän, että vauvan tarpeet on laitettava omien tarpeiden edelle. Sen huomaa sellaisissa tilanteissa, kun tullaan vaikka kaupasta ja sekä mies että vauva on nälkäinen ja kauppakassitkin pitäisi purkaa ja vauva riisua. Mies saattaa riisua vauvan, mutta sitten se ottaa itselleen syötävää, eikä ala syöttämään vauvaa. Ja ne kauppakassitkin jää mulle. Mun on aina joustettava, vaikka mitä olisi kesken, kun mies ei tosiaan muista, että vauvan tarpeet menee aina edelle, vaikka telkkarista tulisi mitä tai itsellä olisi kuinka nälkä tahansa. Riitoja ei olla saatu aikaiseksi. Kodinhoito, eläimet ja vauvanhoito on pääasiassa mun vastuulla. Siitä on monet kerrat keskustelu, jonka jälkeen mies aina vähän aikaa muistaa skarpata, ennenkuin taas unohtaa, mitä on puhuttu :D Molemmat ollaan siis kotona tällä hetkellä. Onneksi vauva on helppo, tyytyväinen ja nukkuu hyvin, niin itsekin jaksan hyvin, eikä viitsi turhista riidelläkään :) Kahdenkeskistä aikaa ei tietenkään samalla tavalla enää ole, mutta molemmat sen hyväksyy ja ymmärtää, ettei enää voi olla toisen huomion keskipisteenä, kun tuo vauvakin tuossa on. Ei meidän suhde mun mielestä ainakaan huonommaksi ole vauvan myötä muuttunut, vaikka mies saisikin olla enemmän apuna kotitöissä ;)

Mä olen kanssa kiitollinen, et asun suomessa! sellasella vauhdilla mentiin perjantaina tutkimuksesta toiseen, ennenku syy löyty ja tuntu, et kaikki ois ottanu henk. koht. huolekseen mun pikkusen! :) tosin neuvolatätiin mun meni luotto, hän kun kahteen kertaan puhelimessa sano, et mä taidan vähän liiotella, et hänest se ois enemmän vauvan normaalia, vähän runsaampaa puklailua
eikä oksennusta...
Meillä on 6vko neuvola tiistaina ja siel on neuvolalääkäri joka tekee sit sen jälkitarkastuksen... Pillerit sieltä ainakin haluan(ts reseptin..), mut mitä siellä oikeen tehdään? :)

SSL
Osaatteko sanoa kuinkahan paljon vauvalle pitää olla maitoa jos olen esim 8h pois? :) Vauvan paino tällä hetkellä pikkasen vajaa 5kg, ja syö varmaan 1-2h välein. En osaa oikein arvioida tota määrää, kun imettää, niin eihän sitä tiä paljon sitä maitoa menee. :)

Mä kävin täällä kanssa jossain kohtaa ihan päivittäin, mutkun kauheesti ei ollu kirjoittajia, niin "innostus" lopahti...

Mut meidän uutisia: jätkä tänään tasan 8vko vanha! Leikkauksesta loistavasti toipunut. Nyt on kovasti ruvennut hymyilemaan ja nauramaan ja oppinut tykkäämään mobilensa pyörimisestä :D
Edelleen nukutaan "täysia öitä" yhdellä herätyksellä, päivisin on suht tyytyväinen, kunhan saa seuraa ja ruokaa, sekä vaippa vaihdetaan ajoissa :)

Mitens muille?

SSL
Oo ihanaa ku joku kirjottaa tänne! Mäki kävin ennen täällä joka päivä kyttäämässä onks mitään uutta, mutta kun ei ollut, niin en viitti enää käydä.

Meillä tytsy tänään 7vko. Hymyilee kyllä paljon, mutta ei oikein vielä tiedä missä kohtaa pitää hymyillä. :D Yöllä herää 1-2 kertaa. Eilen oltiin miehen kanssa elokuvissa, ja miehen äiti hoiti vauvelia, ja loistavasti oli kuulma mennyt(niinhän ne aina sanoo) noo ei oltu kun 2 tuntia pois, nii kyllähän sellasen ajan pärjää lähes kuka vaan. Tyttö onneks juo pullosta tosi hyvin, niin pääsee välillä itekki johonkin.

Meillä tytsy ei valita vaipasta ollenkaan, joten huomaan että välillä on vähän liian monta tuntia samassa vaipassa, kun en muista yhtään vaihtaa sitä kun ei toinen valita. Meijän päivät menee yleensä niin et herätään puol9 aikaan, puetaan, lähetään lenkille siellä 1-2h, sit tyttö nukkuu vielä saman verran parvekkeella, sitten herää ja syö, nukahtaa yleensä rintareppuun tunniks, sit kun taas herää lähetään johonkin, kaverille, kaupunkiin tms. Jos ollaan vaan kotona niin neljän-viiden aikaan nukkuu uudestaan pidemmät unet. Illalla seittemän aikaan meen uudestaan lenkille ja sit nukkuu vaunuissa sen lenkin ajan, ja ehkä hetken vielä vaunuissa kotona, silleen et kerkee saunassa käydä. Sit siitä aika lailla sänkyyn, katellaan siel telkkaa, vauva syö yötä varten ja 11 aikaa käy yöunille :)

Ootteko miten saanut raskauskilot tiputettua? Mulla olis vielä 3kiloa lähtöpainoon, mutta haluun siitä vielä n. 5 kg pois :) Hyvin tippuu lenkkeilyllä,imettämisellä, ja terveellisellä ruokavaliolla noi kilot.

Meillä on viikon päästä ristiäiset ja ne jännittää mua aika paljon! Pidetään kotona, ja n. 40 vierasta, toivottavasti kaikki menee hyvin :) Mites muitten ristiäiset on sujunu?

Mulla on ollu vähän samat fiilikset tän kirjottelun kanssa, kun teillä SSL ja Lilmy! ..ja sit just, kun olis saattanu jotain alkaa kirjottamaanki, ni tyttö on ollu äidin ideasta täysin eri mieltä :p

Meillä tyttö on jo 11vk (apua, miten tää aika kuluu!), aika tyytyväinen tapaus, kun vaan äiti ja isi muistaa toimia hänen kellonsa mukaan ;) Useimmiten meillä herätään 8-9 välillä, syödään, puetaan ja hengaillaan. Noin tunti heräämisen jälkeen tyttö alkaa väsyä ja menee partsille vaunuissa nukkumaan. Nukkuu yleensa noin 3 tuntia, jonka jälkeen taas syödään ja hengaillaan tunnin verran ja toistetaan tätä kaavaa iltaan :D Nyt perjantaina aloin ihmetellä, et onkohan kaikki kunnossa, kun tyttö ei ollu kakannu yli 3 vuorokauteen! Otin jo neuvolaankin yhteyttä, ja tunti sen jälkeen tuli kakat - aika tehokasta! :D Mut ilmeisesti on siis ihan normaalia, et jossain vaiheessa alkaa kakat tulla vain muutaman päivän välein, tai yksilöllistähän se tietysti on, jotku kakkii useamman kerran päivässä, jotkut kerran viikossa ja niin noi, kuin kaikki niiden väliltä on normaalia! Mut yli viikon tauosta meille neuvottiin hakemaan mallasuutetta apteekista avuks, ja hakeutumaan lääkäriin, jos tyttö alkaa kärsiä tilanteesta :)

Mä oon kyllä SSL ihan kateellinen sulle, miten jaksat noin paljon lenkkeillä vauvan kanssa! Mä oon niin saamaton, et mulla päivät menee suurimmaks osaks kotona vaan, tai yhen noin puolen tunnin - tunnin lenkin saan ehkä aikaseks koiran ja vaunujen kanssa. Pitäis varmaan vähän skarpata! :p Mä oon muuten kans SSL miettiny tota maidon määrää, tosi vaikea arvioida vauvan tarvetta, kun rintaa syö..!

Mulla toissaviikon jälkitarkastuksessa paino oli 1kg vähemmän, kuin ekalla neuvolakerralla, eli kaikki on kyllä onneks jo karissut, eikä haittais, vaikka lähtis enemmänki - varaa on! ;) Pitää nyt ottaa itteä niskasta kiinni, ja alkaa vähän ahkerammin lenkkeillä beibin kanssa.. :) Joko sulle Lilmy selvis, jälkitarkastuksen sisältö? :)

Meillä oli ristiäiset 3 viikkoa sit, mentiin miehen kanssa samalla naimisiin :) Meillä oli noin 50 vierasta, ja ihan kivasti meni, vaikka tyttö ei kyllä tykänny kasteosuudesta, ainakaan huudosta päätellen! ;) ..voi kyllä olla, että sotkeutunut unirytmi vaikutti kans, ja tais vähän pelätä papin kirkossa kaikuvaa ääntäkin. Kyllä teillä varmasti tulee kans mukava juhlapäivä! Tarjootteko vieraille kakkukahvit vai ihan ruoan? :)

Moi! Kuulumisia täältäkin sen verran, ettei niitä oikein ole.. :D tasaisen tappavia päiviä yksi toisensa jälkeen.. Toisaalta se on hyväkin kun se tarkoittaa sitä, että molemmat ovat terveitä.

Ihmisten ilmoilla ollaan pyöritty paljon kun nyt on auto ollut meillä käytössä. Kaupungin avoimiin kerhoihin en ole uskaltautunut vielä lasten kanssa kun pelkään, että saadaan sieltä flunssaa. Myöhemmin keväällä sitten nun pahin flunssa kausi on ohi.

Nimiäiset oli reilu viikko sitten ja poika sai nimekseen Väinö Kalevi. :) Vanhan ukon nimi :D Miehen ukki oli Väinö ja minun isä on Kalevi.. Sukurasitteita siis molemmilta puolilta :D :D

Ai niin.. Miehen kanssa ollaan vaihdettu sängyssä nukkumapuolia ekaan kertaan kymmeneen vuoteen. Syynä on se, että poika on alusta asti herkemmin pitänyt päätään käännettynä oikealle päin ja niin yölläkin nukkui kasvot oikealle kun minä imetin siltä puolelta. Huomasin viikko sitten, että pojan pää on tästä syystä vähän litteämpi oikealta puolelta. Nyt yritetään estää kallon pahempi muotoutuminen pitämällä kaikki kiva pojasta vasemmalla puolella ja sitä myöten myös nukkuminen vasemmalla kyljellä. Aika näyttää onnistuuko.. Onneksi kallon muoto vielä muuttuu pitkän aikaa. Itse tajusin vasta kolmikymppisenä, että mulla on ihan litteä takaraivo.. Olen todennäköisesti vauvana nukkunut selälläni. Onneksi tajusin sen näin myöhään niin ei ollut teini-iässä stressin aiheuttajana :D tosin silloin mulla oli muodikas permanentti ja punaiseksi hennavärillä värjätty tukka :D :D

Yöt mennään kahdella kolmella herätyksellä ja päivisin poika nukkuu kahdet pidemmät unet ja jokusen välitorkahduksen. Mulla ei ole harmainta aavistustakaan paljonko painan, mutta vielä on matkaa varmasti lähtöpainoon. No, mulla esikoisenkin kohdalla paino tipahti välittömästi kun lopetin vuoden iässä imetyksen ja ennen sitä ei tapahtunut mitään, vaikka kovasti yritin. En siis stressaa asiasta..

Perjantaina on jälkitarkastus. Saa nähdä saanko lähetteen sterilisaatioon... Sitä toivon kovasti.. päätöksen asiasta olen tehnyt jo esikoisen odotusaikana, joten ihan hetken mielijohde ei ole kysymyksessä. Pitäkää peukkuja! :) ovat kuulemma aika nihkeitä antamaan noita lähetteitä...

SSL
Mä jaksan lenkkeillä sen takia että kotona on niin tylsää :D Niin on tullu tavaksi lähteä aamulla lenkille että saa samalla vauvan nukkumaan, ja illalla uudestaan kun ei oo mitään tekemistä.. :D

Ja siinä samalla tietysti mietin että näin pääsen bikinikuntoon kuin itestään :p
Ja oon aina ollu tosi menevä, en tykkää hirveesti olla paikoillaan :)

Meillä on ihan vaan voileipäkakut,täytekakut,kuivakakut ja yks suklaakakku.. Mun mielestä ristiäiset ei oo niin seurustelujuhla, vaan sitten kun pappi on kastanut vauvan, juodaan kahvit ja aikalailla lähdetään kotiin.. :)

em-posti, ihanaa kun nukkuu noin hyvin parvekkeella vaunuissa. Meilläkin useimmiten nukkuu lenkin jälkeen parvekkeella vielä, että unta tulee yht 3h, mutta ei aina.

Viime yö meni heräämättä kertaakaan! Ihanaa. Olokin oli aamulla ihan erilainen. Vauva nukkui siis 23-07 ja sen jälkeen 07-9.30, oltais varmaan nukuttu pidempäänkin ellei mun puhelin olis soinu :)

Mäkin varmuudeksi nukutan vauvaa mun molemmilla puolilla just ton pään takia :D Hirvee kammo jos siitä tulee jotenkin erilainen. Mutta näin pienenä se on onneks helposti korjattavissa :) Meijän vauvalla on ollut syntymästä asti tuplavaipat,kun toisessa lonkassa on jotain löysyyttä, nyt 28pvä selviää päästäänkö niistä vihdoin kokonaan eroon, vai onko sitä vaivaa jalassa vielä.. Jos on siihen ehkä tulee se lasta. Toivottavasti ei!

Pippariina, miksi haluat sterilisaation..? Tai siis varmaan siksi että et halua lapsia enää :D Mä en kyllä uskaltais. Ku jos EHKÄ sittenkin joskus haluais. Oon kanssa kuullu että sitä ei noin vaan saa, vaikka täyttäis ne kriteeritkin.

SSL: Juu..ehkä se suurin syy on se, etten halua enää lapsia :D Mulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta ja nämä kaksi on tehty siis "järjellä ajatellen" (jos niin voi sanoa :D ). Olen lasten osalta saanut sen minkä olen toivonut, vaikkei se ole ollut ehdoton pakko. Pillereitä olen syönyt 17-vuotiaasta lähtien siihen saakka kun alettiin yrittämään esikoista ja nyt olen tullut siihen tulokseen, etten halua enää minkäänlaista hormonaalista ehkäisyä ollenkaan. Jäljelle jää siis vaihtoehdoiksi kuparikierukka, kortsut tai sterilisaatio.. Kierukka raskauksista olen kuullut paljon ja eivät oikein houkuta. Otan siis mieluiten sterilisaation niin ei tarvitse enää ikinä murehtia ehkäisystä omalta osalta. Mieheltä en sterilisaatiota voi vaatia, koska enhän voi hänen puolestaan määrätä monta lasta hänellä saa olla. Jos meille tulisi ero, niin voihan olla että mieheni haluaisi lapsen uuden puolison kanssa. Omalta osaltani tiedän, että lapsiluku on tässä ja kun ikääkin on jo päälle 30-vuotta niin ei enää kiinnosta vauva-arjen aloittaminen taas alusta tämän pojan jälkeen.

Ainut tilanne missä voisin harmitella sterilisaatiota jonkin aikaa olisi lasten menehtyminen, mutta toisaalta.. Miten uusi vauva voisi korvata menehtyneitä? Kauheita ajatuksia, mutta ne on vaan mietittävä läpi. Haluaisin tuon sterilisaation essure-menetelmällä, mutta saa nähdä mitä suositellaan. Jos eivät suostu julkisella puolella niin kait se on sitten mentävä yksityiselle...

Esikoisen jälkeen söin muuten yhden kierron ajan niitä cerazetteja ja oli ihan kauheat pillerit.. Jatkuvaa vuotamista ne päälle kolme viikkoa mitä niitä popsin. Lääkäri ei suostunut antamaan yhdistelmäpillereitä minun aurallisen migreenin ja satunnaisen säännöllisen tupakoinnin takia ennen ekaa plussausta (mulla oli siis yhdistelmäpillerit ennen raskauksia).

SSL
Sithän se kannattaakin hankkia jos on ihan varma :) Mullakin on aina ollut sellanen olo että haluan vaan yhen lapsen, mutta en oo kuitenkaan 100% varma, joten en vielä ainakaan 10 vuoteen harkitse tota :)

Mulla oli ennen raskautta noi minipillerit^^ja tykkäsin niistä tosi paljon, ei ollut menkkoja enää ollenkaan. Huomenna jälkitarkastuksessa aattelin pyytää niihin taas reseptin kun ne sopi niin hyvin mulle. Ennen sitä ollut e-pillerit ja laastari, ja molemmista tullut niin järkyttävät pahoinvoinnit että ei oo voinut käyttää niitä :(

Onpas outoa olla hereillä näin aikasin :) Tänään meillä on klo 9 se lääkäri. Kuljetteko muuten paljon bussissa vaunujen kanssa..? Mä joudun tänään mennä ja se on ihan kamalaa, kukaan ei auta väistä tms, onneks yks mun kaveri lähtee mun kanssa tonne lääkäriin niin ei tarvi yksin mennä.

Moikka!

Meidän vauvalle on tulossa hammas, se näkyy jo ikenen alta ja vauva kokoajan kuolaa paljon ja laittaa nyrkkiä suuhun. Jännä kun jo noin pienelle tulee hammas :) Ens viikolla on 3kk neuvola ja sit vauva saa taas rota-rokotuksen ja pari pistettävää rokotusta, tuntuu inhottavalta aatella jo nyt kun varmaa alkaa itkemään kun pistetään ja sit vielä kaks kertaa ja sit jos tulee vielä kaikkia sivuoireita kuumetta jne kun on monta rokotusta :( Mut tärkeethän ne on ottaa, ettei tuu mitään vakavia sairauksia sen takia ettei ottais..Täytyy toivoa, ettei tulis mitään sivuoireita ollenkaan. Ens viikolla kuulee taas et paljon vauva painaa ja on pitkä :) Viihtyyks teidän vauvat sitterissä tai leikkimatolla? Meillä onneks viihtyy ihan hyvin, niin saa välillä juotua vaikka aamukahvin tai tehtyä jotain muuta sillä aikaa. :) Mulla on vielä tiputettavaa painossa, oon yrittäny kans käydä joka päivä lenkillä ainakin kerran päivässä. Mut viikonlopuks luvattu kovia pakkasia, ni sit jää taas sen takia väliin :( Meillä on ens viikolla myös ne 3kk vauvatreffit :) Sinne yritetään päästä menemään, niin Samuli näkee muita vauvoja :) Tykkääks teidän vauvat ulkovaatteiden pukemisesta? Meillä on alkanu nyt "isompana" pistemään hanttiin, ni on nyt siinäkin haastetta :)

Apua kuinka paljon kirjotuksia! :D
Eipä oo jälkitarkastuksen sisältö selvinny, mut selvii tos 11 päivä :D

Me ollaan pyritty tämmöseen päivärytmiin; 8-9 ylös, syödää ja nakustellaa, n. 10 aikaa Vili nukahtaa nakuna tunniksi, sit pyllypesu ja vaatteet.. sit hengailaan ja syödään ja 12-14 ois päikyt sängyssä, sen jälkeen taas hengaillaan ja syödään.. Sit ois viellä 18-19 päikyt sängyssä, jonka jälkeen syödään paaljon, 21 alotetaan iltatoimet nakuilulla ja syödään ja klo 21-22 nukkumaan! Ja 1-2krt yössä syödään nopeasti ja tarvittaessa vaipan vaihto ja takas pehkuihin :D
Tosin Vili on 2kk, et nukkuu myös muutoinki ku päikkyaikoina ja välillä ollaan jossain liikenteessä ni se sekottaa rytmiä :)

Multa on lähtenyt n. 20kg, vaik imetin vaan 3vko.. Ei sais enempää lähteä, tai must tulee omaan silmään liian laiha :/

Minkäs kokosia vauvoja täällä on? Meillä oli just 2kk neuvola ja pituutta oli 62,7cm ja painoa 5970g...

Ainii, me kuljetaan lähes aina bussilla, vaik autoki ois.. Musta se on vaan helpompaa ja ilmasekski ku pääsee.. Ja jos johonkin kaupunkiin/ostoskeskukseen menee, ni helpompi se on rattaaitten kans ku jätkää autokopas kantaen, meillä kun ei rattaat mahu autoon ku renkaat irrottamalla ja musta se on kauheen hankalaa :D

LilMy: minun piti silloin vastata sulle tuosta jälkitarkastuksesta, mut unohtui viimeksi kirjoitellessa. Tänään kävin ja on nyt lähimuistissa asiat :D ..eli katsotaan paino, hemoglobiini ja verenpaine. Sitten kyselevät vointia yleisesti ja minä olen molemmilla kerroilla täyttänyt sellaisen "masennuskyselyn" :D eli missä kysellään tunnetiloja yms. yrittävät kartoittaa tietysti onko synnytyksen jälkeistä masennusta. Nämä on aina tehnyt terveydenhoitaja ja lääkäri tekee vain sisätutkimuksen ja kyselee ehkäisytoiveista. Multa otti tänään myös papan kun sitä ei ole otettu kolmeen vuoteen. Sieltä saa sen jälkitarkastustodistuksen, mikä pitää toimittaa kelaan.

Mulla on matkaa lähtöpainoon enää neljä kiloa.. Positiivista.. Tosin ennen raskauksia painoon on matkaa reilit kymmenen, joten on tällä projeltia vielä edessä. Muuten jälkitarkastuksessa kaikki oli ok. Lääkäri suorastaan käski ennen tarkastuksen tekoa, että alapää jumppaa pitäisi tehdä ahkerasti kun nyt on kaksi synnytystä takana.. Ja varsinkin kun sanoin, etten sellaista muista tehdä kun mulla on kaikki niiltä osin kunnossa.. Alapää tutkimuksen lopuksi käski kokeilla lihasten supistamista, että tunteeko hän puristusta.. Ilmeisesti tunsi kun ihan huudahti, että juu ei tarvitse sen kovempaa enää puristaa :D :D Mulla on aika hyvä lihasten hallinta ollut aina koko kropassa, vaikkei kukaan sitä tällä hetkellä uskoisi minut nähdessään. :D

Ens viikolla olisi pojan 2 kk neuvola :)

Eipä täälläkään oikein kerrottavaa ole. Ollaan löydetty kiva rytmi vauvan kanssa. Aamulla heräillään siinä 9-10 välillä, vaihdetaan vaippa, syödään ja pistetään päivävaatteet päälle. Lenkille lähdetään n. 10.30-11.00 välillä. Tunnin verran ulkoillaan, vauva nukkuu vaunuissa sen aikaa. Lenkin jälkeen on taas märkä vaippa, vaihdetaan kuiva, minä syön aamupalaa :D Seurustellaan ja katsellaan telkkaria. N. 13-14 välillä vauva syö ja sitten ottaa pikkupäikkärit 15-45min. Sitten taas seurustellaan, vaihdellaan vaippoja ja syödään. 16-17 välillä lähdetään taas tunniksi ulkoilemaan, vauva nukkuu päivän toiset pidemmät unet. Tuo ei hirveästi nuku päikkäreitä, ihan lyhyitä torkkuja vaan. Kahdeksan aikoihin vaihdetaan univaatteet, 21-22 välillä iltamaito ja sitten sänkyyn. Nukutaan 7-8 saakka, ennenkuin vauva herää syömään ja vaipan vaihdolle. Sitten mennään vielä pariksi tunniksi sänkyyn torkkumaan ennen aamutoimia. Eli päivät menee ihan mukavasti tuollaisen iloisen vauvan kanssa, joka ei turhia kitise :)

Raskauskiloja mulla on jäljellä 4,5kg, kaikkiaan niitä tuli sen 15kg. Periaatteessa siitä ei tarvitsisi tiputtaa enää yhtään, kun en sitä lähtöpainoa (42kg) tavoittele. Pari kiloa saisi kuitenkin vielä lähteä. Ja siis minähän olin sitten oikeasti lyhyt :D Mitään aikataulua, paineita tai stressiä en asiasta ota.

Jälkitarkastuksessa minä sain e-pillerireseptin, mutta lopetin ne pillerit kolmen viikon jälkeen. Jatkuvaa ja runsasta vuotoa koko sen kolme viikkoa, kova päänsärky lisäksi, niin ei kiitos. Ensi viikolla on lääkärin soittoaika, jos saisin reseptin johonkin muuhun. Minähän käyn yksityisellä, enkä tosiaan haluaisi toista satasta maksaa muutama viikko jälkitarkastuksen jälkeen...Viimeksi söin samoja pillereitä, vahvempana versiona (kuulemma), eikä nekään sopineet. Silloin oli just tuota päänsärkyä, haluttomuutta ja huonotuulisuutta. Nyt haluaisin kokeilla jotain muuta.

Ristiäiset oli ja meni. Lapsi sai nimen ja käyttäytyi kuin unelma. Ei itkenyt, eikä kitissyt :) Yleensä vieraat ihmetteleekin, onko tuo aina niin hyväntuulinen ja rauhallinen. On se :)

Mutta nyt taitaa nälkä vaivata lapsosta, joten palaillaan taas joskus :)

Mulla on "aina" ollu ne minipillerit, mitä vissiin synnytyksen jälkeenki saa.. Niissä kun ei sitä naishormoonia ole, niin pitäisivät olla turvalliset myös imettäjälle :)
Tosin nyt en tiiä sit rupeenko niitä syömään kun reseptin saan, asiat sillä mallilla, et saatetaan hyvinkin pian ruveta tekemään kaveria esikoiselle :)

Kuinka monta lasta teillä on ja millä ikäeroilla? :)

Meillä on nyt siis 2 lasta ja ikäeroa on 1v8kk. Tyttö on nyt 1v10kk ja poika 2kk vanha. Esikoisen synnyttyä söin kuukauden niitä minipillereitä (cerazette), jonka jälkeen päätettiin heittää ehkäisy pois. Tyttären yöimetykset pitivät ovulaation ja sitä myöten kuukautiset poissa siihen saakka kun tyttö oli 10 kk vanha. Unikoululla saatiin yöimetys jäämään pois ja heti parin viikon päästä tuli ekat kuukautiset ja toisesta kierrosta tärppäsi. Minä tunnen selvästi milloin ovulaatio tapahtuu ja kummalta puolelta munasolu irtoaa.

Ihan hyvä ikäero minun mielestä.. :) Hyvä tietysti sanoa näin kun muusta ikäerosta ei ole kokemusta. :D

Huomenna pitää varata omalääkärille aika sterilisaatiosta keskusteluun... Täällä asia hoidetaan omalääkärin lähetteen kautta..

Huh, Pippariina, mä en oo ees (onneks) tajunnu, että vauvan pää vois litistyä toiselta puolelta, jos pitää enemmän toisella puolella! Mä heti tsekkailin meijän typyn pään :D Se on kyllä aika hyvin ollu molemmilla kyljillä/poskilla ja selällään, et mä en ainakaan siinä litistymisiä huomannu.. Multa kysyttiin kans papasta, mut ymmärsin, et synnytyksestä pitäis olla vähintään 6kk ennenku se otetaan? Tai ainakin mulle laitettiin labraan lähete vasta toukokuulle? :O

Meijän tyttö viihtyy aika vaihtelevasti sitterissä/lattialla - joskus jaksaa puuhata ja peuhata pitkäänkin, kun sille juttelee ja irvistelee välillä, joskus taas meinaa hermo mennä heti kun saa sitterin vyöt kiinni tai pää laskeutuu lattiaan :p

Lilmy, wau, 20kg! Saako kysyä, miten paljon sulla tuli painoa raskausaikana? Teillähän on hyvänkokoinen jäpikkä! :) Meillä tyttö oli 2kk neuvolassa 58,6cm ja 5340g (tasan 2kg enemmän ku syntyessään), ens viikolla on 3kk neuvola, niin saa päivitetyt mitat. Niitä aina odottaa innolla :)

2 kk neuvola takana.. Painoa 6420 g ja 61 cm :) Kolmessa viikossa paino noussut 750 g.. Ilmankos tuntui, että poika kasvaa kauheata vauhtia. Tytön neuvolakorttiin vertasin ja likka on ollut 4 kk:n iässä saman painoinen ja pituinen kuin mitä poika nyt. Tietysti syntymäpaino pojalla oli isompi, mutta siltikin kyllä tuo kasvuvauhti on ihan eri luokkaa kuin tytöllä.

Onneks jollain muullakin on iso vauva! :D Siis Pippariinan pojua meinaan.. Mulle kun aina sanotaan, et onpa pojalla kokoa ja luulis et ois 1kk vanhempi :D

Mulla tuli joku vähän pääl 15kg.. Paino pudonnu lähtöpainostakin nyt siis se vajaa 5kg :D Mut toisaalta ihmekkös tuo, kun on tollanen 6kg kotipunttis tossa ja tuol ulkona pitää viellä hankijumppaa vetää väh. 3krt/pvä ja joskus viellä vaunuillakin :D Nyt alotan viellä sählyn (1krt/vko) ja kuukauden päästä meen vesijuoksee ku isi ja poju menee vauvauintiin, ni pitäs vähän lihast tulla, ni ehkä se painokin siitä nousee :D

mä oon siis 170cm ja risat ja haluisin et sitä painoo ois se 70-75kg, tällä hetkellä on 71kg, eli ei laiha vaan muodokas.. Mut toisaalta en tuijota lukuja niinkään, vaan katon mikä peilistä miellyttää :D

Yhteistyössä