Joulukuun tonttuset 2013

Heippa kaikki :)

Meidän vauva on aika tyytyväinen tapaus, silloin kun ei kitise ;) :D Me jouduttiin antamaan lisämaitoa kun paino laski liikaa, enkä ole saanut mitään ohjeita siihen että miten lisämaidosta pääsisi eroon? tai voisi vähentää? määrät senkuin lisääntyy vaikka multa tulee omaa maitoa ihan reippaasti ja vauva tykkää olla tissillä, tosin nukahtaa siihen tosi nopeasti.

Miten ihmeessä makuultaan voisi imettää??? Rasittavaa aina nousta istumaan! Varsinkin kun vauva herää heti kun siirtää tissiltä pois, saataisin nopeammin unta kun pystyisin imettämään makuuasennossa.

Miten muilla vanhemmat lapset on reagoineet? Meillä neiti yli 2v oli ensin ihan innoissaan, pussaili ja halaili vauvaa ihan kauheasti, mutta sitten alkoi uhmaaminen, kiukuttelu ja vauvaa tukistetaan ja revitään :( Oon tosi surkeana tästä :( Esikoinen ei voisi enää enempää huomiota saada, saa osallistua vauvan hoitoon ja vaikka mitä ja silti kohdistaa meihin ja vauvaan ihan yhtäkkiä aina tollasia kamalia aggressioita :( Mun ihana tyttö onkin ihan kamala välillä :'(

Miten muut on sektiosta toipuneet? Mulla on vielä arpi välillä vähän kipeä, aluksi oli hitaampaa toipuminen kuin viimeksi, mutta nyt menee jo ihan hyvin :) Tosin huomattiin että mulle ei Burana sovi, sain vatsalaukun krampin - esikoisen jälkeen sain noita kramppeja kerran viikossa ja niitä hoidettiin selkäkramppeina ja sappikivinä... vihdoinkin siihen löytyi joku oikea diagnoosi, kylläpä tuli itkettyä kun sellanen sama kramppi iski mistä kärsin monta kuukautta yli vuosi sitten. Ei oo mitään niin hirveää kipua kuin se...

Meidän nimiäiset on yhä suunnitteluasteella. En tiedä miten saadaan tässä rahatilanteessa ja näin väsyneenä ja alakuloisena mitään aikaiseksi... no onneksi ei ole kiirekään ihan vielä. Nimeäkään ei ole vielä päätetty ihan varmaksi.

Nyt vauva kutsuu taas, palataan asiaan :)

tömpsis ja pikkusiskoPersikka
 
Hei,

Hauska kuulla sinusta Tömpsis :) Itsellä tuo sektiohaava oli tooosi pitkään toosi kipeä. Jouduin vetämään särkylääkkeitä pari viikkoa. En käsitä miten toiset kertoo että kun kotiin päästiin niin lääkkeitä ei enää tarvittu... Meille tuli 7 viikkoa täyteen maanantaina (eikä 8 niin kun viime viestissä laitoin, näköjään laskutaito on kadonnut) ja nyt haava on edelleen mahan päältä kosketusarka niin että sellaisia housuja jotka tulisivat lanteille ei pysty pitämään, tosin ei ne kyllä kunnolla jalkaan menisikään :) Mulla on myös edelleen sellainen pömppis että näyttää että olisin viidennellä kuulla raskaana. En oikein tiedä onko vatsa edelleen turvoksissa kun napa ei ole palautunut normaaliksi vaan onko tuo kaikki vaan rasvaa...Miten teidän muiden mahat on palautunut? Olenko taas vaan hätähousu?

Meillä on ristiäiset viikonloppuna ja pappi on tulossa käymään huomenna. Ahdistaa, siivota pitäisi jotta tänne kehtaa jonkun päästää. No, onhan tässä onneksi koko päivä aikaa. Myös nimiasia pitäisi pistää kuntoon. Sukunimestä tulee varmaan se isoin vääntö....

Eilen oltiin sairaalassa käymässä. Kuten ajattelinkin tytössä ei ole mitään vikaan, mutta hienoa että se nyt kuitenkin tarkistettiin. Myös maidottomasta dietistä saa luopua. Ihanaa! Lääkäri totesi että neiti on ahmatti :LOL:

Neiti muuten meinasi alkaa tehdä kuperkeikkaa lääkärin pyödällä. Kun lääkäri laittoin neidin mahalleen niin hänpä sai jotenkin jalat ikäänkuin alleen ja suoristi sitten jalat niin että oli sellaisessa asennossa kun mitä lapset on kun lähtevät tekemään kuperkeikkaa....toive siitä että neiti lähtisi "myöhään" liikenteeseen ei taida toteutua.

Me ollaan keksitty neidin kanssa uusi leikki. Kun hänelle hymyilee ja näyttää kieltä, hän tekee saman perässä. Tippa tuli linssiin kun ensimmäistä kertaa tapahtui. Neidin oivalluksesta tullut hymy oli niin suloinen :) Tosin tämä toimii vaan kun neiti on hyvällä päällä ja hereillä jota ei kovin usein tapahdu....

Jos vielä menis katsomaan noita vauvan ristiäisvaatteita....

Maikkis
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Sektiohaava on parantunut tosi hyvin. Arven yläpuolelta on minullakin vielä melko arka, mutta kuulunee asiaan. Älkääkä säikähtäkö jos arven yläpuolelle jää tunnoton kohta tms. Itselläni edellisestä sektiosta se 7v ja siitä jäi tunnoton kohta arven yläpuolelle. Tämän sektion jälkeen on edelleen tunnoton tosta sektioarven keskikohdan yläpuolelta. Masu on myöskin palautunut ihan ok. Alavatsalla edelleen sellainen löllyvä pömppö :LOL: mutta uskon sen osaksi olevan leikkauksesta johtuvaa, että on vielä tuollainen. Painoa kun on tippunut enemmän kuin odotuksen alussa painoin ja vatsa muuten lähes olematon. Toivotaan, että tuo pömppökin tuosta vähän tasaantuisi ;)

Maikkis ~ Kivoja uutisia sait sairaalasta! Hyvä, että kaikki on kunnossa :) Ei tarvitse uutta pinoa laittaa pystyyn, tämä kelpaa. Aivan ihana leikki sinulla ja pikkuisella!

Meidän 1v koiraneidillä (kultainen noutaja) alkoi toissapäivänä ensimmäiset juoksut, joten kun kastepappi tulee tänään käymään, niin ei meillä ole edes mattoja lattialla. Joten ei siivouspaniikkia maikkis! Pitää varmaan edes yksi matto tuohon keittiöön laittaa, että näyttää vähän kodikkaalta. On jotenkin niin kolkkoa ja kylmää ilman mattoja.

Tömpsis ~ Itse lopetin lisämaidon niin, että vain imetin kun vauva osoitti ruokahaluja, enkä enää antanut korviketta imetyksen päälle. Ajattelin, että vauva kyllä ilmoittaa jos jää kovakin nälkä eikä tule kylläiseksi. Ensimmäisenä iltana annoin lisäksi vielä nannia kun oli edelleen nälkäinen ennen nukkumaan menoa. Sen jälkeen on pärjätty omalla maidolla. Ensimmäinen punnitus täysimetyksellä oli palkitseva ja painoa oli tullut 560g, vaikka kokoajan epäröin riittääkö oma maito. Odotan kovasti ensi viikon neuvolalääkäriä kun nähdään onko painoa tullut edelleen riittävästi. Oikein tyytyväiseltä poju vaikuttaa :) Yritin myös välillä pumpata, että näkisin paljonko tuota maitoa tulee, mutta ei rinnat heru samalla tavalla pumpulle kuin vauvan imiessä. Toissapäivänä pumppasin molemmat rinnat 15min/rinta ja tulos oli yht.100ml. Silloin kun vauva joi lisämaitoa vielä niin molempien rintojen imemisen jälkeen joi vielä 50-60ml nannia. Nyt riittää yksi rinta/syöttö, joten eiköhän vauva ole saanut maitomäärän kasvatettua omaan tarpeeseensa sopivaksi. Jos vauva nukahtaa rinnalle nopeasti, niin minulle opetettiin, että silittää suht kovalla otteella kyljestä, jalanpohjasta tai säärestä - ei kuitenkaan niin että tekee vauvalle kipeää! Tarkoitus on ettei vauva ihan kunnolla nukahda, vaan on vähän hereillä tämän "ärsykkeen" johdosta.
Makuultaan imettämistä pitää harjoitella. Itse makaan kyljellä ja otan vauvan ihan lähelleni "napa napaa vasten", eli vauva on myös kyljellään ja sitten patjan puoleinen rinta suuhun. Aluksi kannattaa pyytää mies asettamaan vauvan päätä rintaa kohti, koska meillä vauva ei ainakaan aluksi tajunnut mikä on homman nimi ja yritti päätään kallistaa kokoajan poispäin. Tuskan ja hien kautta tämäkin taito on kehittynyt ja nyt vauva osaa hamuta itse oikeaan suuntaan. Toinen asento makuulta on, että vauva on tyynyn päällä vähän kohoasennossa kyljellään ja sinä kyljelläsi vauvan vieressä - taas napa napaa vasten ja nyt imetätkin kattoa lähinnä olevasta rinnasta, eli et patjan puoleisesta. Minä ja vauva tykättäisiin kovastikkin makuulta imettämisestä ja vauva nukahtaakin siihen mukavasti vaikka ei ihan väsy olisikaan - tämä asento on pelastanut monet yöt. MUTTA jos nukahdamme molemmat tuohon asentoon enkä pientä röyhtäytä hän pulauttelee ihan mahdottomat määrät makuuasennossa ja sit vauva rohisee nenästäkin kun sitä puklua on noussut kunnolla :( Jos röyhtäytän kun vauva on imenyt, ei hän nukahdakkaan sen jälkeen ja taas halua rintaa, joten saisi aika kauan tehdä tätä imetys-röyhtäytys rumbaa, että nukahtaisi. Olen yrittänyt antaa tuttia, että nukahtaisi sen kanssa viereeni, mutta ei - rinta kelpaa vain öisin. Nukahtaa kyllä näin päivällä/illalla tutin kanssa. Sen takia koitin myös tuota, että vauva olisi koholla, mutta tuo tyyny on liian löllö. Kun vauva irroittaa otteensa ja on kyljellään hän valahtaa, yleensä niin tyynyn sisään / tai minua vasten, etten uskalla enää pitää vauvaa tyynyn päällä. Viimeyönä koitin imettää istualteen ja kun vauva nukahti rinnalleni nostin sänkyyn, niin eiköhän pieni herännyt ja vaikka kuinka yritin tuttia antaa tai imettää taas ja laittaa sänkyyn, ei millään nukahtanut. Ei auttanut kuin ottaa pieni viereen ja pestä tänään paljon puklupyykkiä. Kannattaa vauvan ja itsesi alle laittaa vaikka lakana + tyynyliina jos vauva pulauttelee, niin saa tuon tyynyliinan vedettyä pois ja alle jää lakana suojaamaan omia petivaatteita. Tulipas paljon tekstiä, mutta toivottavasti oli jotakin apua.

Odotan kovasti, että vauva alkaisi hymyilemään, jakelee hymyjään vain unissaan. Miten paljon teidän pikkuiset nukkuvat vielä päivisin? Meillä poju nukkui eilen 11.30-17.30 ja söi vain välissä kaksi kertaa. Nukkui vielä pienet unet illalla ja nukahti yöunille klo.22.30. Öisin nukkuu joskus ensimmäisen pätkän 4-4,5h ja sitten heräilläänkin 1-2h välein. Monesti ähisemään jos vieressä nukkuu ja olen makuultaan imettänyt. Pulauttelu kun herättää ähisemään pikkuisen monesti. Olisikin unelma kun saisin pojun nukahtamaan öisin omaan pinnikseen. Sängynpääty on koholla, eikä puklaile siinä paljoa.

Jospas laittaisi itsekin vähän pitkälleen kun poju vielä nukkuu ja isommat lapset ovat menneet mamman luo koulusta.

Mukavaa viikkoa kaikille!

-Judie ja poju 1kk 6pvä
 
Mukava lukea teidän vauva arjen kuulumisia :)! Meillä poika tänään 12 pv. ja kotona olo alkaa pikku hiljaa sujua ja löytää uomansa...Heti iski arki aika kovasti päälle kun tultiin sairaalasta kotiin kolmen päivän vanhana...mies joutu lähtee seuraavana päivänä iltavuoroon ja mä jäin 3 lapsen kans käytännössä yksin kotiin : /...

Alku vähän hankalaa, kun vauva paljon sylissä ja mahavaivoja itkee jonkin verran ja sit kakkonen 2,5 v. haluis syliin ja kaikkea mahollista just silloin ku vauva kiukkuaa ja tissillä...tietty ymmärtää että reagoi siihen ku äiti ollu sairaalassa ja uusi tulokas vaatii kaiken äitin ajan...Mutta ihanasti myös tykkää hoitaa vauvaa, vaippaa vaihtaa ja harjata hiuksia yms. :heart: Ja esikoinen 5 v. on innokas myös pussailemaan ja sylissä pitämään aina kun saa :heart: mietinkin että teen hänestä vauvan sylissä pitäjän niin äiti saa joskus kädet vapaaks :D no tietty pitää vahtii tarkasti, ei voi täysin luottaa ja jättää kaksin kuitenkaan!

Kantoliinan hommaamista oon kyllä kovasti harkinnu, että sais kädet vapaaksi ja kaikesta vähän helpompaa! Kertokaas kellä kokemuksia kantoliinoista!? Oon ihan ummikko näissä jutuissa ja pelkään etten osaa laittaa vauvaa oikein liinaan,sitoa yms...saisin tutulta ehkä lainaan kudotun kietaisuliinan ja vois varmaan näyttää pari sidontaa...kuinka helppo niitä sidontoja olis ite oppii netistä esim.?

Täällä ollu puhetta imetyksestä ja se sujuu meiltä tosi hyvin,poika syö aika usein kai...2 tunnin välein suurinpiirtein... oon imettäny kaikkia lapsia 6 kk. täysimetyksellä ja sit jatkanu vielä aika pitkään ;)! mutta voin kuvitella että stressaavaa,jos ei onnistuis syystä tai toisesta...kaikki tavallaan ja ei imetys ole musta niin iso asia,mitä monet siitä tekee...tai sillai että kurja jos syyllistetään tai tulee niitä huono äiti fiiliksiä! Ei äidin hyvyys ole imetyksestä kiinni!

Masuvaivoistakin taisi olla puhetta...niihin aina kaipaa apuja!? Sairaalassa yks kätilö vähän neuvo miten vyöhyketerapiaa vois tehä vauvan jalkapohjiin ja masua hieroa,jumpata...ne auttanu jonkun verran ja eri asennoissa kantelu...en oo viittiny vielä mitään tippoja hommaa (cuplaton, rela tipat) kun ei ne ole aikaisemmilla auttanu huomattavasti! Ite oon nyt käyttäny laktoosittomia tuotteita varmuuden vuoksi, kun sairaalassakin oli,et sekin voi auttaa =)!

Oon miettiny myös d-tippojen aloitusta,kun ne varmasti taas lisää vaivoja...että kuinka kauan niitä vois lykätä antamasta? tai antaa sit vaan muutamaa tippaa aluksi kauan aikaa...No huomenna tulee lasten neuvolan täti koti visiitille,niin voi kysellä siltäkin :)! Ahistaa ku pitäis siivota ees vähän,et kehtaa päästää tätiä sisälle :p! Nyt mies yövuoro putkissa,että senkin pitäis saada nukuttuu tän melu lauman keskellä...mut taidan silti imuroida kohta...

Meillä ei nimeä ole vielä päätetty,kun ei tosiaan miehen kans ehitä oikein toisiamme ees nähä saati jutella mistään :mad: nukutaan vuorotellen ja yritetään lapset hoitaa ja sillai et mä jaksan päivät näiden murujen kans, niin tää on nyt jonkun aikaa tällästä...On meillä varmaan se yksi nimi ehdotus mikä käy molemmille,muttei olla vielä lukkoon lyöty! Haluisin kyllä jo kutsua poikaa nimellä :heart:

Mitäs muuta...oon kerran yrittäny näiden kans ulos tuplarattaiden voimin ja kauppaan ja se oli aika hikinen ja hermoja raastava homma viikko sitten :kieh:! sen jälkeen oltukin vaan kotona...onneks on mummut jotka käyny välillä tyttöjen kanssa puistossa ja meille kaupassa ja ottanut hoitoon :heart: mutta ei niitäkään aina viitsi vaivata kun töissä käyvät...Mies sano kyl ihan hyvin, ku eka viikko meni vaan itkiessä kun kaikki niin vaikeeta,eikä muistanu millasta tää alku aina on,että "tän kuuluukin olla vaikeeta" :LOL: jotenkin se autto mua asennoituu erilailla ja yrittää nauttii pienistä ihanista hetkistä ja asioista :heart: ei tää kauaa kestä kuitenkaan,kun vauva on pieni...

MeMaMi ja poitsu 12 pv. :heart:
 
Heipä hei,

miekin voisin vihdoin ilmottautua tänne vauvautuneiden joukkoon.
Poikamme siis syntyi 1,5 vrk:n väsytystaistelun jälkeen sektiolla 20.12.2013. Jannu on nyt siis kypsässä kolmen viikon iässä ja on alkanut sen kunniaksi jaella hymyjä oikein urakalla =)

Imetyksestä oli täällä puhuttu aika paljon. Imetys lähti täällä aluksi mukavasti käyntiin, mutta parin viikon iässä jannu alkoikin syödä tunnin välein (aiemmin syöttövälit n. 3h) eikä miulla maito enää riitäkään pojan tarpeisiin. On sitten annettu lisäksi korviketta iltaisin, kun syö normaaliakin tiheämmin. Terveydenhoitaja onneksi myös antoi "siunauksensa" korvikkeen antamiselle, kun pojan paino ei meinannut aluksi nousta riittävän nopeasti. Nyt on syntymäpaino onneksi saavutettu ja ylitetty, ja muutenkin alettu kasvaa ja kehittyä hirmuista vauhtia. Itselle tuli aluksi jotenin hirveän syyllinen olo tuosta korvikkeen antamisesta, kun oli jotenkin semonen olo, että pitäähän miun pystyä oma lapseni ruokkimaan omallakin maidolla. No, nyt mennään sitten pääosin omalla maidolla ja tarvittaessa annetaan korviketta lisäksi.

Poju on aivan ihana! Vauva-arjella jotenkin peloteltiin etukäteen hirveästi (miten silloin on niin kauhean väsynyt ja kulkee ihan sumussa eikä muista jälkikäteen mitään), että tämä onkin yllättänyt erittäin positiivisesti! Ollaan molemmat nautittu vauvan kanssa touhuilusta tosi paljon =) Toki yövalvomiset väsyttää, mutta meillä on kuitenkin n. puolet öistä ns. hyviä öitä (syöttövälit n. 3h, eikä jannu juurikaan kitise syöttöjen välissä) ja vain puolet (tai jopa vähemmän) viime yön kaltaisia "nukutaan puolen tunnin jaksoissa" -öitä. Ei siis kehtaa edes valittaa, kun odotin jotain paljon väsyttävämpää =)

Onnea vielä kaikille vauvan saaneille :flower: Onhan tämä melkoisen ainutlaatuista aikaa.

Viestiä aloittaessa oli mielessä paljon kommentoitavaa teidän keskusteluun, mutta mihinhän ne kaikki ajatukset hävisi tässä matkan varrella… Kommentoinpa lisää kun muistan =P


Lisconen & pikkujannu 3vk 2pv
 
Viimeksi muokattu:
Moikkis.

Voisin itsekin alkaa kirjoitella tänne puolen. Meidän pikkuherra siis syntyi 3.1.2014. Ensimmäisen viikon olimme vauvan kanssa kaksin illat kotona, kun isi oli vielä töissä. Tämän viikon on sitten isyysvapaalla ja saa opiskella vauvaa. Hän kun ei olr ikinämilloinkaan pidellyt vauvaa edes sylissä ennen tätä. Kätilöllekin sanoin pojan synnyttyä, että onneksi on kaverilla kokoa, niin isikin uskaltaa. Siis herran mitat oli 3980g ja 53cm. :) Isillä ois saattanu paniikki iskeä, jos olisi ollut pienempi kaveri.

Vauva on oikein kiltti, enemmänkin yöeläjä. Mutta viime yönä, kun napero nukahti klo 3.20 niin kukkua tursotti 9.30 asti. :O Kuus tuntia putkeen. Ja kaverilla ikää 10vrk :) Perus tyytyvinen lapsi, ei turhia kitise. :) Esikoiseksi oikein unelma lapsi, vielä. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo. Mutta vielä oikeinkin kiltti. :)

Imetyksestä ollu jotain puhetta täällä. Aluksi menimme yö korvikkeella kotona, että mies saisi unta, kun vauva ei hoksannut, miten nänniin tartutaan ilman rintakumia. Se on kyllä kyllä ärsyttävä luttero. Mur... mutta nyt kun pikkunen on hoksannut, et "heeii, tästähän saa kiinni ilman rintakumia" niin täysimetyksellä menty nyt 3 päivää.

Huomenna olisi eka neuvola ja täti tulee kylään. Onko tapana neuvolatätille tarjota kahvit? :O

Paivih ja palleroinen 10vrk
 
Tervetuloa tänne puolelle Lisconen ja paivih :)

Paivih - meillä neuvolatäti ei tullut kotiin käymään joten en oikein tiedä käytäntöä noista kahveista, mutta ei kai siitä mitään haittaakaan ole jos kysäsee että haluaisiko hän...kuulostaa myös todella lupaavalta tuo 6 h putkeen :)

Lisconen - tuo sinun synnytys kuulosti niin omaltani. 1,5 vuorokautta neiti teki tuloaan ja päätti sitten että enpäs tulekaan joten sektioon päädyttiin meilläkin. Täytyy myöntää että hieman kateellisena olen kuunnellut/lueskellut niitä 5 h ja synnytys ohi juttuja...onneksi ei kuitenkaan itselle jäänyt mitään traumoja ja olisikin kyllä valmis samaan uudestaan kun palkinto on niin lutunen :)

Meillä oli lauantaina ristiäiset. Hieman jänskäsin etukäteen kun oli mennyt järjestelyissä todellakin sieltä missä aita on matalin. Kaikki meni kuitenkin tosi hyvin ja tilaisuus oli lämmin henkinen, intiimi (meitä oli vaan 10 henkeä) sekä rento, juuri kuten halusimmekin. Sukunimikin saatiin päätettyä autossa kirkon pihalla ennen kuin mentiin sisälle.....

Lunta on tullut tänne eteläänkin ja pakkanen paukkuu. Mitä olette pitäneet pakkasrajana vauvojen kanssa lenkkeilyyn? Neuvola sano meillä että -10 olisi raja että ei enää kannata lähteä mutta tämä taisi koskea vaan alkuviikkoja?

Maikkis ja neiti 8 viikkoa tänään!
 
Täällä imetyksen sujuminen vaihdellut aika paljon. välillä onnistuu ihan hyvin mutta silti olen joutunut antamaan usein lisäksi maitoa pullosta tai korviketta kun vauva jää nälkäiseksi. nyt sitten taas yhtäkkiä ei tissi kelpaakaan ja olen joutunut antamaan vielä enemmän korviketta ja kun ei sitä pysty sellaisia määriä pumppaamaankaan mitä poika nykyään syö. poden myös välillä aika huonoa omaa tuntoa asiasta mutta olen tullut siihen tulokseen että on se parempi antaa sitä lisämaitoa kun antaa vauvan rääkyä nälkäisenä jatkuvasti ja siinähän jo oma mielenterveyskin menisi. huomasin myös sen että yöt menneet paljon paremmin sen jälkeen kun lopetin sen väkisin täysimettämisen jolloin vauva oli jatkuvasti hereillä. nyt kun on antanut korviketta illalla niin vauva nukkuu yöt hyvin ja herää yleensä vaan kerran tai kaksi. toki yritän antaa omaa maitoa ja imettää niin paljon kun pystyy ja toivon että vauva suostuu imemään tissistäkin vielä ainakin muutaman kuukauden. toisaalta huomaan että vatsavaivoja tulee vaan mun maidosta eikä korvikkeesta joten sekin tuntuu ikävältä. ehkä jotain ruokavaliomuutosta pitäis harkita..

vauva on kasvanut hirveästi ja osittain olen siirtynyt käyttämään vaatteissa jo 62 kokoa kun niin pitkäraajainen tuo poika, hoikka tosin on ja leveydeltään menee 50 kokoiset eli pieni vaatepulma täällä. Hui kun tuntuu että kasvaa aivan liian nopeasti :D Tuntuu tosin helpommalta vauvan käsittely kun sillon alkuun kun on ne niin rääpäleitä ensimmäisinä viikkoina. Ja kehityksessä tapahtunut myös selvästi muutosta. Vauva hymyilee usein ja seurailee jo maailman menoa aivan eri tavalla. Nyt siis ikää reilu kuukaisi. Ja yksi päivä ihmettelin kun vauva makoili hetken mun vieressä sohvalla selällään ja sitten yhtäkkiä huomaan että vauva kääntyi itse kyljelleen ottamalla vauhtia jaloilla musta. Mietin että voiko noin käydä jotenki vahingossa vai voiko noin pieni tosiaan kääntyillä kyljelleen jo? :O Poika on ollut kyllä alusta asti kova liikkumaan.

itse en tarjonnut neuvolatädille kahveja kun aattelin että tarkotus on punnita vauva ym eikä rupatella pöydän ääressä ja niinhän se meillä ainakin meni. katottiin hoitopöydällä navan hoitoa ja muuta. toisaalta voihan sitä aina tarjota vaikka en usko että ne olettaa että kahvit ja pullat pöydässä :D mietin nimittäin samaa kun kastepappi tui käymään ja olin laittanut keksit ja kahvit pöytään mutta ihan turhaan kun pappi kieltäyty varmaan juuri siksi kun eihän sitä nyt työajalla jokapaikassa voi kahveja jäädä juomaan. kauheeta kun tollasista asioistakin täytyy itekkin stressiä ottaa :D

Miips ja pikkumies 1kk 4pv
 
maikkis mietin ihan samaa ton pakkasrajan kanssa että koskikohan se vaan ekoja viikkoja.:O huvittaisi lähteä vaunuttelemaan kun on noin mukava aurinkoinen pakkaspäivä mutta aattelin että ei voi kun neuvolassa sanottiin että jos -10 niin ei vauvaa ulkoilemaan. kun jos pukee villavaatteet ja toppahaalarit ja vielä lämpöpussinkin ja joku vaununsuojus eteen suojaamaan viimalta niin luulis että vauva pärjää. onhan sitä kait ennenkin vauvat esim nukkunut ulkona vaunuissa kovemmallaki pakkasella. ootteko muut ulkoillu kuin kylmällä ?
 
Moi kaikille..löysin tämän ketjun. Olin siis joulukuun tonttusissa odotusajan puolella. Mukava lukea muiden kuulumisia.

Meillä vauva pulauttelee todella paljon. Käytin jopa ykstyisellä, joka ei oikein osannut muuta kuin antaa vinkkejä. Poikamme on kuulema liian pieni vielä gaviscooniin, painaa nyt siis n. 3,4 kg, neuvolalääkäri onneksi tällä viikolla. Poikamme syntyi 2 155g, koska istukka ei oikein toiminut, tai tästä oletan johtuvan.

Lääkäri neuvoi etten saa syöttää liian tiuhaan (mennään siis rinnalla) syöttöväli vh. 2h..noin 1,5 kohdalla alkaa mahdoton huuto. Nyt en tiedä johtuuko nälästä vai vatsanväänteistä. Mutta tuo pulauttelu tekee kipeää vauvallekin välillä. Herään kun hän örisee yöllä ja sitten pulauttaa. Onko muilla kokemuksia? Paino on tähän asti noussut, mutta muuten ikävä vaiva. Refluksia siis itse epäilen ja kaikki kriteerit täyttyvät:( Niin ja kuinka usein vauvanne syövät?

Minnie82 ja vauveli 6 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille, minäkin tänne lopulta pääsen kirjoittelemaan!
huh, onpa kolme viikkoa vierahtany melko sujuvasti ohi :)

Ensi alkuun kerron, että meillä painitaan nyt pikku ummetuksen kanssa.. joten jos jollain on vinkkejä miten sen sais vauvalta helpottamaan niin tänne päin! :D Pierujumppaa on kokeiltu ja masun hellää hieromista. >Missä vaiheessa tässä pitää mennä lääkäriin, jos suoli ei toimi?? Vielä ainakin terveysneuvonnan täti sai mut uskomaan, että pysykää kotona, kaikki on hyvin :)

Imetys näytti ensi alkuun sujuvan hyvin, mutta sitten tapahtui jotain, joka laski mun maitomäärää aika radikaalisti. Siispä siirryimme sujuvasti "sekakäyttöön" ja luulen, että minun pitää kohta luovuttaa täysin :/ Korviketta menee enemmän, kuin rintamaitoa. Ja ilmeisesti myös korvike kovettaa masua?
Epäilen, että minun nopea painon lasku vie maidon pois. Laitokselle jäi -13kg ja kotona pudonnut muutama kilo lisää. . En oikein tajua, miten nämä kilot nyt niin vauhdikkasti lähtee ja minkä takia. Yksi selitys voisi olla kilpirauhaslääkitys...

Tyttö on ihana, suloinen ja kipakka. Luonteesta tiedän kyllä, että on mun beibi ;) Kärsivällisyyttä ei tahdo olla, ja varsinkin jos tissi/tuttipullo ei oo nokan alla HETI kun nälkä vaivaa, niin kyllä saa kuulla kunniansa :p

Pari ensimmäistä viikkoa meni loistavasti, mutta nyt on ollut paljon unettomia öitä tuon mahavaivaisen pikkuisen kanssa. Viime yönä tyttö nukkui suurimman osan ajasta mun sylissä, sänky tai vaunut ei tunnu kelpaavan. Eihän se tämmöinen peli kuitenkaan pidemmän päälle vetele, että sylissä muhitaan 24/7 joten toivotaan että uni alkaa jossain vaiheessa maistua paremmin, siellä sängyssä.
 
Onpas tänne tullu paljon juttua! :) Ja ihana kun lisää porukkaa tullut mukaan odotuspuolelta! :) Tulkaahan tuonne facebookin puolelle myös! ;)

Tänne kuuluu hyvää! Poika on nyt 5 viikkoa ja risat... Tuntuu, että arki sujuu hyvin ja mieli on oikein positiivinen, voisin sanoa että nautin elämästä täysin kahden ihanan pojan äitinä! <3 Esikoisen vauva-aikana ekoina viikkoina ja kuukausina mulla oli mieli aika maassa ja kuljin ns. sumussa... Nyt on kyllä ihan toiset fiilikset! :) En stressaa joka asiasta ja se tekee kyllä paljon... vauvakin varmaan vaistoaa äipän rauhallisuuden ;) Meidän vauva on aika tyytyväinen, päivisin nukkuis vain sylissä ja ottaa pieniä torkkuja... nukahtaa vain syliin ja kun nostan sylistä pois, herää herkästi. Öisin nukkuu hyvin, nukkuu mun vieressä ja siinähän onkin ihana nukkua iho äidin ihoa vasten. :) Herää n. 2-4 kertaa syömään yön aikana ja ei syö kauaa, n. 5 min ja sit sammuu uudelleen. Yöt on nyt ihan erilaisia kuin esikoisen vauva-aikana, hänhän siis valvoskeli ja aina kun oli heränny syömään ja syönyt, jäi hereille ja kauhea työ oli saada nukahtamaan uudestaan. Oon koko ajan täysimettäny ja poika on kasvanu hyvin. :) Huomenna mennään ekaan neuvolaan!

Tosiaan huomiseksi luvattu pakkasta -15-20 astetta... Kuinkahan me päästään sinne neuvolaan jos toi -10 pakkasraja on edelleen voimassa?! Me ei voida autolla mennä kun mies menee sillä töihin. No, onneksi neuvola ei oo kaukana... pitää vaan suojata vaunut hyvin. Onhan siellä vaunujen sisällä lämmin eikä pakkasilma sinne kunnolla pääse :)

Meillä oli eilen nimiäiset ja ne sujuivat hyvin. :)

Miips - Meilläkin poika alkanu jo käyttää välillä 62 kokoa vaatteissa, on niin pitkä että pituuden puolesta ne on hyviä mut leveydestä ei kaikki... 56 on sopiva mut jotkut bodyt saattaa kinnata.

Maikkis:) - Nauroin ihan vääränä tuolle sun aikaisemmalle kirjoitukselle teidän tuttileikistä, kuulostaa erittäin tutulta :D :D ihanasti ja hauskasti kirjoitit... :)

Olis enemmänki kirjotettavaa ja juttua, mut tällä puhelimella kirjottaminen on niin hidasta... ikinä en kerkee vaan koneelle :D

Merve ja poju 1 kk
 
Maikkis: kiva nähdä suakin :) ja muitakin :)

Diipadaapa: kaikki on vauvalla normaalia väliltä joka vaipassa kakkaa - kerran viikossa kakkaa. Mut tietty voi olla tukala olo jos ei kulje tavara. Kuinkas pienelle saa antaa mallasuutetta? Toiset joutuu ihan "kakattamaan" pumpulipuikolla vauvoja että ne kakkaa, se ei kyl kuulosta kivalta puuhalta. Kysy neuvolasta jos ne osais auttaa. Kauanko sulla on synnytyksestä? 1kk päästä pitää lääkitys ja arvot tarkistaa.

Minnie: meille annettiin sairaalassa neuvo että 3 h välein piti syöttää, esikoisen kohdalla oli jopa 2h välein. Ei kai sitä voi liian usein syöttää, varsinkin tiheän imun kausina. No tosin ruoansulatuksen pitäisi joskus levätäkin ja vauvan nukkua myös, mutta noin pienillä varmasti on aiheellista ruokkia tosin usein. Ja jos se huutaa niin eihän sitä voi nälässä pitää :) Meilläkin on vauvalla välillä "örinää" ja sellaista kurkun selvittelyä, mutta en usko sen olevan refluksia koska pulauttaa vähän, eikä itkeskele samalla. Toivottavasti saatte pian apua jos vaivat jatkuu!

Me ei olla kuultu muusta ulkoilurajoituksesta kuin että 2viikon ikäisenä saa mennä ulos ja sitten aloitella vähän kerrallaan. (miten ihmeessä tää käytännössä toimii perheissä jotka joutuu kävelemään kauppaan ja joutuu ottaa aina vauvan mukaan esim yksinhuoltajat?! :eek: ) Me ollaan esikoisella pidetty pakkasrajana n.-18 astetta, ettei nuku sen kylmemmässä enää ulkona. Vaatetustahan voi lisätä vaikka miten mutta se hengitysilma tulee vauvoille liian kylmäksi, niiden keuhkot ei tykkää hyvää siitä. Sen takia niitä rajoja on. Tosin jos laittaa harson vaunujen päälle, niin aika lämmin ilma siellä sisällä nopeasti on, koittakaa lämpömittarilla joskus vaunujen sisältä että kuinka kylmä siellä sisällä oikeasti on niin on ihan eri lämpötilat kuin "ulkona" :)

paivih: meille sanottiin 2vk neuvolassa että max 5 ja puol tuntia saa vauva nukkua putkeen, ja sekin vain yöllä että päivällä pitää yhä herättää 3 h välein syömään. Mutta sulla tietty ei ollu noita ongelmia vauvan sokereiden ja painonlaskun kaa, ehkä sen takia meillä on tiukemmat ohjeet? No nyt on kyll tyttö niin pullerossa kunnossa että varmasti saadaan helpotusta ruoka-aikoihin ;) tai no, on me niistä jo luistettukin kun on ollu niin kiirettä ja aikataulut kusee ihan kokonaan jos kokoajan vahtaa ruokailua...

memami: mä oon kanssa ihan hukassa ton kantoliinan kanssa. en oikein tajua niitä sidontaohjeita ja sit vauva huutaa just silloin niin ei oikein pysty rauhassa harjottelemaan. parasta ois jos ois joku kokenut kädestä pitäen auttamassa. hitsi ku ei sairaalassa tajuttu harjotella tällä kertaa! (esikoisen ajasta muista mitään ;) ) Me annetaan yhä yhtä tippaa, välillä kokeiltiin kahta mut tuntu kipristävän vatsaa niin palattiin yhteen. Ehkä kohta taas koitetaan lisätä sitä. Eikä joka päivä ees muisteta antaa kun on niin hankala muistaa sitä aamulla kun esikoinen ottaa omansa illalla niin ei jotenkin muista tota sit siihen aikaan.

Nimi on meilläkin vielä mietinnässä... yks on aika vakiintunut jo ajatuksissa mutta pelkään että se ei sovi sit aikuiselle tai että kadutaan sitä... mut niin se esikoisenkin kanssa vaan pinttyi se yksi eikä sen jälkeen mikään muu enää kelvannut. Ja nykyään katotaan sitä ja todetaan, ettei sille mikään muu nimi ois voinutkaan tulla. :heart: Kyllä tän kohdalla varmaan käy sit kans niin. :) Toivottavasti. Nimiäiskutsut pitäis tehdä ja miettiä et ketä ees kutsutaan..... ja mistäs rahat siihen taiotaan...... no joo, pakko ne juhlat on järjestää kuitenkin kun esikoisellakin oli :) Ois kyl kiva tietää mitä nimiä ootte miettinyt/antanut - minä oon utelias joo :D - mutta eihän niitä täällä voi julkasta :|

Miten muilla menee vanhempien lasten kanssa? Mä oon ihan rikki tosta esikoisen temppuilusta - sille on tullut nyt sit uhmaikä, mustasukkasuus ja huomionkipeys kaikki tähän samaan syssyyn, ei kivaa..... :( Mun täydellinen ihana tyttö on muuttunut yhtäkkiä ihan kamalaksi (mun mielestä) ja just kun oon väsynyt ja masentunut muutenkin, ei hyvä :(

Pitäis taas koittaa nukkua mut just nyt ei nukuta ja harmittaa se jatkuva heräily, äh.

Murunen on tänään 4 viikkoa :) :heart: Alkaa olemaan aika söpö tapaus ;)

Tömpsis ja pikkusiskopersikka :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Mukavaa kun muutkin löytävät tänne vauva puolelle odotuksen jälkeen :)

Sunnuntaina meillä oli ristiäiset ja ihanasti meni. Pikkuinen vähän kitisi kummin sylissä kun nälkä yllätti, mutta tutti kelpasi mukavasti. Nukkuikin sitten syömisen jälkeen päiväunia niin ehdin seurustella vieraidenkin kanssa. Meillä oli pienet ristiäiset, kun kutsuimme vain läheisimmät sukulaiset ja esikoisen kummit.

Maikkis ~ Saitko neuvolasta apua/vinkkejä vauvan pulautteluun ja unettomiin öihin?

Tömpsis ~Jaksamisia esikoisen kanssa. Meillä esikoinen 8v on aina ollut herkkä ja nyt vauvan syntymän jälkeen ei ole kuin tarvinnut joku asia kieltää tms. niin on ollut pojulla kyyneleet silmissä. Sunnuntaina sitten hanat aukesivat ja poju itkien sanoi, että haluaisi minun olevan enemmän läsnä ja kuuntelevan myös hänen asioitaan. En ollut itse ymmärtänytkään että olen tahtomattani ollut poissaoleva. Olen yrittänyt huomioida isompia lapsia vauvanhoidon lomassa, mutta en nähtävästi tarpeeksi. Tuli niin paha olo itselle. Olen nyt yrittänyt huomioida esikoista enemmän ja iltaisin lukenut pojille iltasadun ja keskustellut päivästä... Jotenkin sydäntä raastaa vieläkin :'( Tähänkin auttaa parhaiten aika. Kun vauva kasvaa, niin ei tarvitse olla 24h/7 kiinni vauvassa ja kaikki helpottaa kun vauva viihtyy enemmän itsekseen tai isänsä seurassa.

Vauvan nukkumisesta : Synnärillä ja ensimmäisen viikon piti minunkin herätellä vauva syömään 3h välein. Nyt ei ole neuvolassa enää puhuttu mitään, enkä ole pientä herätellyt vaikka nukkuu päivällä 3-5h unet ja yöllä ensimmäisen pätkän nukkunut nyt 5-6h. On kuitenkin virkeä ja syö hyvin sitten herätessään. Meillä onkin huomenna lääkärineuvola niin nähdään paljonko poju on kasvanut ja onko painoa tullut tarpeeksi :)

Minnie82 ~ Meillä poju on myös oikein puklusankari! Örisee / on levoton yöllä ennen kuin puklaa. Olen myös yrittänyt pitää välillä pitempiä taukoja syömisen kanssa, mutta jos poju on hereillä, niin max.1-1,5h jaksaa olla syömisen jälkeen tyytyväinen sitten jo lutkutetaan nyrkkiä tai maiskutellaan. Miten teidän vauva nukkuu? Jos nukkuu pitempiä pätkiä, niin vatsa saa edes silloin levättyä pitempään ettei kokoajan ole masu täynnä. Imetätkö? Itse imetän ja sen takia pojulla tuntuukin olevan useimmin nälkä - rintamaito kun sulaa paljon nopeampaa kuin korvike. Edelliset lapset olivat myös kovia pulauttelemaan ja korvikemaidolla. Tällöin pidin ihan kellosta katsottuna 2-3h syöttövälejä, että masussa meni ruoka eteenpäin. Eipä tuohon varmasti auta kuin aika, jos ei ole allergioita tms. Isompien lasten kanssa kaikki mahdolliset keinot käytettiin, puklaaminen loppui kuitenkin vasta 1v synttäreiden jälkeen...

Imetyksestä ja tiheän imun kaudesta : Poju nyt 6vk ja iltaisin olisi tissillä jatkuvasti. Toissailtana melkein 4h putkeen, mutta voi sitä määrää mitä pulautteli sitten sen jälkeen. Pitääkö vauvan vain antaa imeä ja pulautella? Vinkkejä taas kaivataan kokeneemmilta tiheän imun kausista. Huolii tutin vaihtelevasti, eli siitä ei ollut tuona iltana apua kun tutti ei kelvannut.

Eilen päivällä säikähdin oikein kunnolla! Vauva söi ja laitoin sitten sänkyynsä päiväunille. Nukahti puoleksitunniksi jonka jälkeen heräsi ja puklasi. Ei sitten meinannut saada enää unta ja yritin toiselle tuttia antaa. Pulautti sitten niin, että puklua tuli nenästäkin. Kääntää yleensä pään selälleen kun makaa ja puklaa niin vauvahan meni ihan tukkoon. Nostin pienen,käänsin väärinpäin ja taputtelin selkään - oli pieni jo ihan punainen kun ei henki kulkenut. Pikkuhiljaa sai ilmaa keuhkoihinsa ja lopulta alkoi kunnolla hengittämään. Minä etsin jo puhelinta tuossa samalla että saan hätänumeroon soitettua ja mietin, että vauvahan kuolee ennen ambulanssin tuloa. Täällä kun ambulanssi saattaa olla naapurikunnassa tai 80km päässä. Voi elämä kun säikähdin ja pelkäsin!!! Nyt olen yrittänyt laittaa vauvan taakse tyynyn tms. että olisi enemmän kyljellänsä ja puklu tulisi kunnolla ulos, eikä nousisi nenään. Se on vain niin vaikea olla syöttämättä liikaa rinnasta. Vaikka syötän yhden rinnan/syöttökerta, niin silti maitoa tulee pukluina ihan mahottomasti ylös. Onneksi kaikki nyt hyvin :heart:

Ihanaa kun on tullut lunta ja pakkasta! Tosin ei ihan -20C tarvitsisi olla. Kylläpäs sai aamulla puettaa koululaisille paljon päälle, että tarkenivat kouluun pyöräillä.

Pieni heräsi :) Jospas hän tänään hymyilisi minulle ensimmäistä kertaa...

Mukavaa viikkoa kaikille!

-Judie ja poju 6vk
 
Judie; vauva nukkuu 2-3h yöllä yhteen putkeen, viime yönä jopa 5 h , enkä herätellyt...annoin illalla lisämaitoa omaa ja korviketta. Imetän muutoin. Nyt rinnat alkaneet olla tyhjän tuntuiset, toivottavasti maito ei lopu ja vauva on rinnalla pidempiä aikoja. Aiemmin olivat pinkottuneet...

Meillä myös maito tulee välillä nenästä. Ja itkut johtuvat päivällä pulauttelusta ja nieleskelystä. Harmittaa pienen puolesta! Ai kauhee miten pitkään voi kestää...Todella ikävä vaiva! Sängyn päätyä kannattaa nostaa kunnolla. Ja sitterissä nukuttaa myös, lääkäri neuvoi.
 
Minnie82 ~Kun maidontuotanto tasaantuu rinnat eivät enää pingotu ja kivistä, tuntuvat ns.tyhjiltä. Eli ihan normaalia ja sitä maitoa kuitenkin rinnoissa on :) Toivottavasti teidän pienen pulauttelut ja itkut helpottavat :heart:
 
Miips - meillä kanssa juuri vaihdettiin 62 bodyihin. Kokopotkareista menee vielä 56:t. Hassua miten paljon noi koot vaihtelee vauvan vaatteissa. Bodyn pituudessa voi olla monta senttiä eroa vaikka kokolapussa lukee sama numero.

Judie - meillä noi nenäpuklut on ihan normeja. Harmittaa vaan toisen puolesta kun nenä on sitten ihan tukkoinen hetken aikaa....onneksi sitten aina helpottaa...

Diibadaaba - meillä on kanssa aika kipakka tapaus kotona. Yksi kaverin vauva oli meillä kylässä ja kun hänelle tuli nälkä niin piti sellaista pientä ininää...meidän neidillä kun on nälkä niin jos henkilökunta ei samantien saa tissiä/pulloa asetettua suuhun niin huudetaan niin että ääni särkyy ;)

Puklaamisesta - me käytiin sairaalassakin tuon puklaamisen ja painon heikon kehityksen takia. Sieltä osaatiin ohjeeksi, että pitäisi syöttää usein ja vähän kerrallaan, sängyn päätyä voisi hieman nostaa ja stten lääkäri ehdotti kokeilemaan maidon sakeuttajaa. Muut ohjeet on jo kokeiltu mutta tuota sakeuttajaa ei meitin pikku kaupasta löytynyt joten täytyy odottaa että pääsee isoon markettiin. Vaihdettiin myös korvike tuutista nanniin, tosin sillä ei meillä ole ollut kovin paljon vaikutusta....

Tänään on taas vaihteeksi meikäläisen vuoro valvoa. Ollaan yritetty hieman jakaa noita yövalvomisia niin kumpikaan ei ihan täysin väsähdä. Yllättävän hyvin sitä jaksaa vaikka unta saa vaan max. 3h pätkissä, saapi nähdä kuinka kauan tätä jatkuu...

ai niin, joku kyseli miten usein syömisväleistä (olemme sekakäyttäjiä tissi/korvike). Meillä vauva syö rinnan ja sitten päälle noin 80 mm korviketta. Syömisväli vaihtelee tosi paljon saattaa mennä neljäkin tuntia tai sitten vain 1,5 tuntia. Yleensä iltaisin hieman tankkailee ja nukkuu sitten aamuyöstä pienellä syötöillä noin yhteentoista...
 
Viimeksi muokattu:
Maikkis tuota "sakeutusainetta" saa apteekista, olisiko lääkäri tarkoittanut sitä? käytetään myös vanhuksilla tai muilla joilla aspirointi riski suurempi :)

Ristiäiset on ohi, neidin rutinat on alkaneet vähentymään ja hymyt lisääntymään :heart: Uni ei silti vaan meinaa tulla kuin äitin sylissä tai sängyssä tissi suussa.

Vaatekokoasiaa, meillä menee joistakin vaatteista vielä 50 cm ja joistakin koko 56cm käytössä :D Vaikka 2 kk nlassa oli 53 cm 4095 g .
Joku mietti sitä ummetusta, apteekista saa mallasuutetta jota sekoitetaan pieneen määrään maitoa, se on meillä edellisillä lapsilla auttanut. Tällä neitillä ei sitä ongelmaa ole ollut, vatsa toimii väh kerran päivässä.

Rapsakkaa viikon jatkoa kaikille !

syyselo ja tyttö 2kk 9 pvää
 
Juu, meille ei eilen sanonu neukkutäti mitään unista. Kolme tuntia päivällä on aikalailla uni aika kerrallaan pojulla. Herää itse syömään sitten. Toki nyt on enemmän hereilläkin päivällä ja uni on nyt puolen tunnin ja kolme tunnin väliin. Toki paino oli viikossa noussut sen 260g. Ja sanoi sen olevan oikein hyvä. Maito siis riittää.

Tuntuu, että viikossa meidän poika on kasvanu ihan älynä. :O Toki oli iso jo syntyessään.

Pitäisi alkaa miettiä nimi herralle, että sais pidettyä kastejuhlan. Hankalaa... -.-


Paivih ja palleroinen 12vrk
 
Täällä alkaa olla jonkinlaista helpotusta havaittavissa ummetuksen suhteen. Nykyään kakka tulee kerran päivässä ja on sellainen iso läjä, ei siis enää niitä "ruikkuja" vähän väliä.
Ensi viikolla on neuvola ja meillä onkin liuta kysymyksiä lääkärille :p Nyt on muutama yö menty oikein "isojen tyttöjen" tyyliin, eli nukuttu omassa sängyssä (ei enää tarvi pitää sylissä yötä päivää) ja kunnon unia. Toivottavasti tämä rauhallisempi tyyli jatkuu, mutta eipä sitä pieneltä mitään rutiineja voi vaatia. Vaikuttaa kuitenkin huomattavasti esim. äidin vuoristoratamaiseen mielialaan, kun saa nukkua 3-4h ihan hyvillä mielin ilman heräämistä. Sitten välitankkaus ja hetki hengaillaan hereillä ja taas unille. :)

Vauvalle on tullut vähän näppyjä naamaan, onkos muilla näin? Luin, että ovat hormoninäppyjä ja varmistan toki asian vielä lääkärissä. Allergiaakin voisi olla, meiltä molemmin puolin lapsi on saanut ainakin valmiudet saada atooppinen iho, laktoosivaivaa yms.. toivotaan kuitenkin ettei vielä tulisi kauheita ongelmia.

Vieläkin meillä ollaan maidon sekakäyttäjiä, en osaa siitä vähästä imetyksestä oikein vielä luopua.. tosin olen havainnut, että imetyksen jälkeen AINA pulautellaan oikein urakalla, ei korvikkeen kanssa ole noin rajua tuo maidon ylösnousu vatsasta.

Minulla on alkanut tulla taas sappikohtauksia tosi rajuina, ja välillä useampi päivässä. En pysty siis syömään vieläkään kunnon annoksia ruokaa, ja se takuuvarmasti vaikuttaa maidon määrään. Soitin sitten sairaalaan, että koska leikataan ja sepä on reilun viikon päästä jo mulla leikkaus!

Vaan toivotaan että sitten helpottaa, ja pääsen täysillä mukaan tuohon vauvan hoitoon. Mies on kyllä ihanasti ottanut vastuuta ja hoitaa tyttöä hyvin. Että eiköhän me selvitä <3
 
Viimeksi muokattu:
kantoliinailusta kiinnostuneet tsekatkaas sellainen sivusto kuin kantoliinayhdistys (olikohan .fi, googelilla löytyy jokatapauksessa). Niiden kautta pitäisi saada tarvittaessa henk.koht. Neuvontaa sidontoihin ja myös ilmeisesti voi vuokrata kantoliinoja. Minua kiinnostaa etenkin tuo vuokraus, kun en tiedä onko kantoliinailu mun juttu.

ummetusta on myös meillä ja ollaan annettu mallasuutetta. Tosin lastenlääkäri sanoi, että 10 päivän taukokin vatsantoiminnassa on vielä ihan normaalia. Ollaan rintamaidon lisäksi annettu vauvalle Nanin HAta, mutta vauvalle on tullut viime viikkojen aikana ummetuksen lisäksi ihan hirveesti ilmaa vatsaa ja sitä kautta kipuitkuilua. epäilenkin, että neiti olisi maitoproteiinille allerginen. Nyt itse maidottomalla ja vauvalle allergiamaitoa. Neiti ei ole vaan erityisen ihastunut uuteen allergiamaitoon. Pakko laittaa vielä Nania sekaan, muuten ei millään keinolla saa vauvaa syömään. Täytyy pikku hiljaa yrittää vähentää Nanin osuutta.

sektiohaava on parantunut mulla tosi hyvin. Pikkasen on vielä ihan haavan kohdalla tunnottomuutta. Sektiosta mulla siis vajaa pari kuukautta. Mun täytyy kyllä sanoa, että sektio synnytystapana oli mulle ehdottomasti paras.

näppyjä tosiaan tulee varmaan kaikille ja ovat ihan normaaleja. Meille on tullut kahden tyyppisiä näppyjä, sellaisia joissa on punaisen alueen keskellä vaaleampi kohouma ja ihan perinteisen finnin näköisiä (toki pienempiä kuin finnit).

Nyt tuffaa varten laittamaan kaffetta pöytään.

Marel ja neiti 7 vkoa
 
Diipadaapa - kiva kuulla, että ummetus on hieman helpottanut. Meilläkin tulee tytöltä aina kerran päivässä kunnon satsi. Tosin meilläkin on hetki niin että kakka tuli vaan kerran viikossa..Tsemppiä myös leikkaukseen!

Kantoliinailusta
- katselin eilen youtubesta noita kantoliinojen sitomisohjeita mutta en kyllä jotenkin kuitenkaan ehkä luottaisi omiin solmuihini. Ostin raskausaikana netistä käytettynä Manducan ja eilen kokeiltiin sitä ekan kerran. Tyttö kyllä viihtyi siinä ihan hyvin mutta äidistä se oli vielä aika pelottava. Päätin että odotan vielä hetken että tyttö kannattelisi paremmin päätä ennen kuin meillä otetaan se kunnolla käyttöön. Onhan siinä se ns. niskatuki mutta kuitenkin...

Näppyistä - meillä on kanssa näppyjä ja ne on muutaman lääkärin toimesta todettu hormooninäpyiksi. Hauskinta niissä on että ne "elävät" päivän aikana. Aamulla saattaa olla paljonkin ja puolenpäivän aikaa ne ovat jo kadonneet..

Koin taas tossa viikolla huono-äiti-hetken. En ole tiennyt että vauvaa olisi hyvä pitää lattialla myös vatsallaan niin että selkälihakset vahvistuisivat ja pään kannatus paranisi. No, jatkossa meillä treenaillaan tätä nyt sitten joka päivä. Nyt tyttö viihtyy masullaan noin 5-10 min ja sitten menee hermo. Toinen on kyllä maailman suloisimman näköinen kun makaa mahallaan ja potkii hulluna kun kiukuttaa.

Miten paljon teidän mielestä 2kk:n ikäinen vauva voi/pitää syödä? Meidän neiti veti eilen yöllä yhen maissa koko nanni-paketin kerralla!!!! ...tämän jälkeen olin ihan varma että neiti nukahtaa, mutta mitä vielä...seurusteltiin aamuseiskaan eikä tytölle tuosta tullut edes vatsavaivoja, äiskälle kylläkin sillä yöllä tulee syötyä vähän mitä sattuu :)

Mukavaa lauantai-iltaa,

Maikkis ja juniori 2 kk tänään
 
Viimeksi muokattu:
Meillä myös tullut esiin noita näppyjä varsinkin nenän päässä sellasia valkoisia. Myös poskissa on sellasia ihan pieniä mitkä juuri ja juuri erottuu. Huomasin nenänpäässä olevat jo sairaalassa eikä niistä silloin sanottu mitään, kuulemma ihan normaalia eikä haittaa ole. Välillä tulee sellaisia ohimeneviä pieniä punaisia läiskiä mitä oon myös ihmetellyt.

Vatsan toiminnasta Vauvalla on vatsa toiminut alusta asti vähintään kerran päivässä ja yleensä useamman kerran päivässä ihan kunnon satsit. Mietinkin välillä että onko se normaalia että kakkaa tulee niin paljon päivässä. Puklailua ei ole ollut ollenkaan. Muutaman kerran ehkä teelusikallisen verran tullut heti ruuan jälkeen. Nyt mennään siis aika paljolti tuttelilla kun vauva ei suostu enää imemään rinnasta kuin öisin.. en ymmärrä mikä siinä on mutta kait se on se kun on alusta asti antanut myös pullosta niin vauva haluaa nyt sitten siitä kun ei tarvitse niin paljon työtä tehdä sen maidon saannin eteen.. tiedä sitten kun yöllä kuitenkin kelpaa. Loppuukohan maidontulo kokonaan jos imetyskerrat vähenee vain muutamaan kertaan päivässä?

Maikkis meillä kanssa manduca lainassa ja olen kokeillut muutaman kerran mutta jotenkin se asento vauvalla tuntuu pelottavalta ja se ettei päällä ole niin hyvää tukea kun ei pieni vielä kannattele niin hyvin sitä. Minusta se niskatuki siinä ei toimi ollenkaan hyvin ja on ikävä kun se on tiellä ettei vauvaa näe kunnolla. Pelottaa myös ettei vauva saa tarpeeksi hyvin henkeä kun nojaa rintaa vasten. Päätin myös odottaa vähän että vauva kasvaa ja kehittyy ennen kun alan käyttää sit enemmän.

Miips ja pikkumies kohta 6vko
 
Moikka pitkästä aikaa! Olen ollut itse kipeänä ja olen edelleen niin on jäänyt kirjoittelu vähiin... Flunssan lisäksi sain rintatulehduksen, joka oli kyllä aivan kamala kokemus. Onneks antibiootit alkoi puremaan heti ja sain tihennettyä syöttävälejä niin rinta tyhjeni hyvin. Jatkuvien pätkittäisten unien ja hormonien takia mulla on ollut migreenikohtauksiakin tässä aika ajoin, viimeeks eilen. Alan olla kyllä aika finaalissa... Mies tekee vuorotyötä ja oli viime yön töissä, pakko oli soittaa oma äiti apuun kun olin niin kipeä. :( No, jospa tämä nyt tästä. Pieni voi kuitenkin hyvin, mitä nyt minun ab-kuuri kipristelee mahaa.

Vauva nukkuu päivisin hyvin ja sikeästi, nyt yö meneekin sitten pomppiessa. Nukahtaminen on vaikeampaa ja vatsaansa valittelee yöllä. Joka yö on sitten loppujen lopuksi kakat tehnyt. Noin kahdet kakat tulee vuorokaudessa. Syö noin 4 h välein, täysimetys on. Nyt on vauva jaksanut olla pidempiä aikoja hereillä päivisin. Seurustelee, hymyilee ja silleen jokeltelee eri äänillä. Painoa on tullut hyvin (n. 200 g/vko), ke mitattu 5,5 kg ja pituutta 58 cm. Vaatteet vaihtuneet täälläkin jo pääosin isompaan kokoon. Riippuu vaatemerkistä.

Nyt pitää taas mennä pitkälleen että jaksaa kohta taas imettää ja hoitaa vauvaa. Odotan niin, että tää tauti menis ohi! Onneks on ristiäiset vasta 2 viikon päästä.

Liise ja poika 6 vko (huomenna)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä