Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Täällä ei oo kans oikein mitään rutiineja vielä. Nyt on käynyt yö unille yleensä siinä puol 12-12 aikaan kun normaalisti unille mentiin siinä 21-23 välissä.

tombatar, tuntuu varmaan mukavalle kun joku haukkaa tissistä kiinni hampaillansa. Täällä ei vielä hampaita ole mutta muutama valkonen piste näkyy ja ikenet on ihan vaaleet ja näkee oikein mihkä hampaat ilmestyis.

Juu täällä siis pojalla on nyt sitten korvatulehdus:( Käytiin perjantaina taas lääkärissä kun oli huutanut pari iltaa monta tuntia putkeen. Jostain syystä päivällä oli ihan ilonen mutta 18 aikaan alko huuto. Olis voinut luulla että on yliväsynyt mutta nukkunut ihan normaalisti joten ei siitä ollut kyse. Oli myös pari kertaa oksentanutkin kun sai niin hirveet yskän puuskat. Lääkäri tarkisti taas keuhkot ym. mutta ei ollut mitään. Ja kuumettakaan ei ollu. Korvat tutkittiin eikä taaska nähny mitään ku oli niin täynnä vaikkua. Täyty siis imasta vaikut pois. Ei tykännyt yhtään kun alettiin imee niitä koneella pois. Meinas mennä putkikin tukkoon ku oli niin paljon vaikkua korvassa. Toisessa korvassa oli tulehdus mutta toiseen korvaan jäi vielä vaikkua ettei nähnyt vieläkään. Ei sit viitsinyt alkaa imemään pois niitä enempää ku kumminkin antibiootti kuurille joutuu.
Nyt siis kysyn sitä tietääkö kukaan saako vauvan korvia putsata vanupuikoilla? Muistan lukeneeni joskus ettei saisi mutta en sit tiedä minkä ikäsisenä sitä sit saisi putsata. Lääkäri käski ostaa jotain ceridal -öljyä jota laitetaan tippa korvaan ettei vaikkua kerääntyisi niin paljon.
Nyt siis täytyy toivoa ettei ala mikään hirveä korvakierre. Ois kyl aika syvältä:(

sandem, annatko velliä ihan suoraan vai sekotatko maitoon sitä? Täällä velli ei kyllä auttanut ainakaan maidon seassa noihin yö uniin:D

BoB, no hyvä tietää ettei täällä ole ainoa vauva joka ei suostu nukkuun pitkiö pätkiä. No ehkä meidänkin vauvat oppii joskus nukkumaan yönsä heräilemättä parin tunnin välein;)

ceecee ja poika joka viikon päästä 4kk
 
Meillä käydään yöunille klo 22. Nukahtaa mun viereen sänkyyn. Välillä nukahtaa suunnilleen heti, joskus saattaa äheltää kymmenisen minuuttia, ennenkuin nukahtaa. Siinä sitten nukkuu 8-9.30 asti, ennenkuin herätään syömään :D Pitkät unet siis. Iltapalan syö kuitenkin jo n. klo 21. 1/3 purkillinen sosetta ja maitoa päälle joku 100-170ml, illasta riippuen. Meillä päivärytmikin on jo ihan selkeä. Velli meillä annetaan ihan vellinä. Aluksi maitoon sekoitettuna ehkä viikon verran, sitten lopetin sekoittelut kokonaan ja hyvin on mennyt :)

Eipä mulla muuta tällä kertaa :)
 
Hyvää maanantaita mammat =)

Korvien putsaamisesta. Eli korvia ei kannata mennä putsaamaan vanupuikoilla, ei vauvojen, eikä isompienkaan lasten. Työntää vain vaikun vielä syvemmälle ja tiukempaa korvaan. Itse joskus putsasin isomman tytön korvia ja sain kyllä noottia korvalääkäriltä, että ei todellakaan kannata :ashamed:
Mekin joskus saatiin ceridalia korvaan laitettavaksi, mutta siitäkin sanoi meidän korvalääkäri, että ei ainakaan meidän pojalle auta mitään, kun vaikku on sellaista kuivaa, niin parhaiten saa pois korvalääkärillä käydessä pienillä pinseteillä. Toivottavasti ceecee tulehdus paranee ja ei tulisi mitään kierrettä! Itse suosittelen korvalääkärillä käymään jälkitarkastuksessa, jos yksityisellä käytte.

Meillä tyttönen oli viimeviikolla kuumeessa :( Ei onneksi kestänyt kuin yhden yön ja päivän ja nuhaa pari päivää. Oli kyllä tosi reppana kuumeisena. Nyt taas oma tyytyväinen itsensä.

Kiinteistä Neljä kuukautta tuli täyteen ja nyt mietin kiinteiden aloittamista. Jotkut täällä jo aloitelleetkin. Meinasin soseita alkaa antamaan tällä viikolla. Velliä ei olla annettu, kun yöt on menneet hyvin pelkällä maidollakin ja aikoinaan pojalla ne eivät yhtään pidentäneet yöunia.

Täällä kääntyillään! Vajaa pari viikkoa sitten yhtä-äkkiä tyttö hoksasi kääntymisen selältä vatsalleen ja nyt sitä tehdäänkin vähän väliä lattialla. Kyllä tämä aika vaan menee nopeeta...

Mukavaa viikkoa kaikille :wave:
 
Tiistaina oli taas neuvola ja kävi vähän nolosti, koska muistin ajan väärin ja menin melkein 10 minuuttia myöhässä. Huomasin vasta paikan päällä tuon myöhästymisen, kun katsoin neuvolakortista. Muistin, että aika ois ollut klo 13, mutta se aika olikin lääkärille ja sitä ennen th:n piti punnita ja mitata neiti. Onneksi oli ymmärtäväinen th, kun selitin tilanteen. Tällä kertaa ei ollut edes omaa th:ta, eikä lääkäriä, joten oli vähän erilaisempi tilanne. Varoitin heti alussa, että Laura on alkanut vierastamaan, mutta eihän se sitten onneksi vierastanutkaan kumpaakaan, vaikka olin varautunut itkuun. Paino oli noussut 720g ja on nyt 6270g, mutta pituutta oli tullutkin 4 senttiä ja on nyt 64,4cm. Th mittasi kahdesti Lauran, kun oli niin yllättynyt tuosta kasvusta. Viimeksi pituutta oli tullut vain reilu sentti. Nyt selvisi miksi 60 ja 62 alkoivat yhtä aikaa näyttämään pieniltä. =)

Meillä ei vielä käännytä ja vaikka sunnuntaina Laura meinasi jo kääntyä itsekseen, nyt näyttää, että se ei enää kiinnosta. Mielummin se nousisi jo istumaan. Sen verran kovasti aina punnertaa ylöspäin, jos ottaa kädestä kiinni. Neuvolassakin otti lääkäriä sormesta kiinni, kun lääkäri yritti kuunnella keuhkoja ja sydäntä ja yritti punnertaa ylös. Lääkäri sanoi, että voi olla, että tämä neiti ei edes käänny vatsalleen, vaan nousee mielummin ylös.

Kokeilin eilen jä tänään yhdellä aterialla maissivelliä korvikkeen seassa ja eilen tuntui, että Lauralle tuli siitä vähän vatsa vaivoja. Eilen oli 30ml maissivelliä ja 100ml korviketta ja tänään 20ml velliä ja 120ml korviketta. Taidan seuraavaksi kokeilla sitten porkkanasosetta, koska perunaa meille ei edes suositeltu, kun neidillä on välillä vatsa kovana. Ostin mie päärynäsosettakin jo valmiiksi yhden purkin, mutta aloittaa kuitenkin ensin porkkanalla. Bataattia vois ostaa yhden kappaleen ja tehdä siitäkin sitten sosetta. Harmi, kun sitä ei saa purkista yksinään, vaan siihen on aina sekoitettu jotain muuta.

Peppi1981 ja Laura 4kk ja 1vko
 
Viimeksi muokattu:
Täällä maistettiin tänään eka kerta perunaa äidinmaidolla soseutettuna :) Poika oli ihan ihmeissään eikä oikein hiffannut että pitäis nielaista välillä. Sitten oli niin nälkä, että meni hermo totaalisesti, joten tissiä äkkiä ja tuohon sitten nukahti. Huomenna kokeillaan uudestaan ja ehkä vähän taktikoiden, että ensin maitoa ja jälkkäriksi pottua, ja ei ihan näin lähellä päikkäriaikaa... Viikon verran meinaan maistattaa pottua ja sitten porkkanaa, eihän tässä ole kiire.

Mä en tiedä onko meillä hampaita tulossa vai joku 4kk "kriisi". Poitsu on ollut muutamana iltana itkuinen (pitkästä aikaa), ehkä kärttyisempi/vaativampi kuin yleensä, kuolaa ihan hirveesti ja syönyt mielestäni vähemmän. Toissa iltana piti antaa Panadolia suun kautta, kun oli ihan selvästi kipuitkua, nukahti 5min lääkkeen antamisen jälkeen, reppana :'(

Ja täällä ei kääntyily enää hirveesti kiinnosta, vaan kokoajan yrittää kammeta pystyyn ja seistä töllöttää niin kauan kuin häntä jaksaa kannatella :)

Hui, parin päivän päästä täytetään jo 4kk, missä se pikkuvauva on?? :D
 
Mekin aloiteltiin soseiden maistelu reilu viikko sitten. Perunalla aloittelin ja päärynää ollaan myös maisteltu. Ja nyt peruna-porkkanaa sekä mangoa. En oo ainakaan huomannu että aiheuttais mikään mitään ongelmia. Tosin ei meillä kummallakaan oo (eikä lähisuvussakaan) ruoka-aineallergioita niin toivottavasti ei tulis tytöllekään.

4kk neuvola oli tiistaina. Painoa oli 7,6kg ja pituus 64,7cm. Muutenkin kaikki ok.

Oletteko muuten miten tarkkoja hygienian suhteen? Esim. keittelettekö tutteja tai pulloja? Mä oon aika suurpiirteinen noiden kans, keitän kyllä tutit päivän käytön jälkeen mutta en todellakaan joka kerta kun tippuu lattialle. Pistäähän se suuhun leikkimatolla ollessaankin leluja jotka on saattanu käydä koirankin suussa :) Uskon (tai onhan siitä ihan tutkittua tietoakin) että liiaallinen hyysääminen puhtauden kanssa altistaa vaan enemmän allergioiden ym. herkkyyksien puhkeamiselle. Ja eipä tuo likka oon kipeä ollut vielä kertaakaan...
 
Viimeksi muokattu:
heipparallaa!

mä annan luumuosetta perunan kylkiäisenä,ei mee maha kovalle!!!

Wera ei keitellä.IKINÄ!!! tutin huuhtasen vaan hanan alla jos tarvii ja pullon pestään koneessa...
samoin oon menetelly kaikkien kans ja tosiaan kipeitä ei olla oltu,max kerran vuodessa jonkun asteinen nuha.

meillä on nyt aloitettu viljojen maistelu. oi kun tykkää ONNI-puolukkaisesta puurosta. suu auki oottaa koko ajan :heart: muutenki nuo soseet uppoo hyvin ja syö PALJON!

mulla ihan selvästi alannu nyt maito vähenemään tuon kiinteen aloituksen jälkeen,ja sit minimies on NIIN kärsimätön,et jos ei heti tuu sitä maitoo nii alkaa vetämään nipukasta. ja ne hampaat :headwall: suu auki ja silmät pyöreenä kattoo ku mä kiljahdan.sattuu niin vietävästi!!!

nyt jos jatkais aamutouhuja...

aurinkoista maanantaiaamua kaikille
 
Wera, ei keitellä meilläkään. Ennen ensimmäistä käyttöä olen tutit ja pullot keittänyt, mutta en enää sen jälkeen kuin ihan harvakseltaan. Kerran kuukaudessa ehkäpä :D Hanan alla huuhdotaan ja pullot menee tiskikoneeseen. Ainakin tähän saakka tyttö on pysynyt hyvin terveenä, ei edes pientä nuhaa ollut *koputtaa puuta* :) Meillä tosiaan on joskus yritetty laittaa suuhun koiran häntääkin ja muutenkin kaiken, minkä käteensä saa, laittaa myös suuhun.

Hampaita ei meidän tytöllä vielä näy. Minkäänlaisia alkujakaan, mutta eiköhän ne sieltä aikanaan ala ilmestymään.

Soseiden syönti sujuu hyvin. Tällä hetkellä menee 1-2 soseateriaa päivässä, yksi velliateria ja muut on vielä pelkkää maitoa. Onnin 5kk puuroja on myös tarkoitus alkaa kohta maistattamaan. Vielä ollaan maltettu pysyä soseissa ja vellissä. Mistään ei ole mitään ongelmia tullut. Luumusosetta meilläkin on kotona ummetuksen varalta, mutta vielä ei ole ummetustakaan tullut, vaikka on aika laidasta laitaan maisteltu kasviksia (mitä nyt kauppojen onnettomista valikoimista tuon ikäiselle löytyy...) ja joitain hedelmiäkin.

Pihla ja tyttönen 4,5kk
 
Heippa.

Ei oo kerenny taas hetkeen lueskelemaan ja kirjoittelemaan kun iski viime viikolla norovirus ja siitä kärsittiin muutama päivä. Onneks vauva ei saanu sitä! Ja nyt viime vkl olikin muutto ja nyt siis uudessa kodissa.

Täällä yritetään kovasti kääntyä mahalleen mutta ei oo vielä ihan onnistunu. Kyljelleen asti pääsee.

Soseiden syönti on edelleen vähän harjoittelua. Ei oikein tajua niellä ja sylkee edelleen pois osan suusta. Aateltiin kanssa aloittaa puurot sitten kun poika vähän hiffais kuinka noita kiinteitä oikein syödään.

Ite keittelen aina sillon tällön pullot ja tutit. Yleensä sattuu oleen aika tylsää kun poika nukkuu niin samalla pesasen pullon ja keitän sen. En kyllä aina jaksa keittää mutta sillon kun ei muutaka tekemistä oo niin siinä samalla se menee.

Täällä on korvatulehdus varmaan menny ohi. Ei olla nyt kohta viikkoon annettu antibioottia eikä poika oo huutanu mitään. Ilonen ja jutteleva oma itsensä:)

Täällä kanssa vaan pyritään istuma asentoon. Sitterissäkin yrittää kammeta itsensä ylös. Joskus täytyy jopa syöttääkin niin että poika istuu ku ei suostu oleen makuu asennossa syötön ajan kun kampee heti pystyyn ja suuttuu heti jos ei nosta istuun.

Perjantaina ois 4kk neuvola. Saas nähä onko 8kg jo menny rikki.
 
Moikka pitkästä aikaa!

Täällä arki rullaa samaa rataa, pikkuhiljaa jäbä alkanut hiffaamaan tän liikkumispuolen, luojan kiitos!! Reilun viikon päästä 5kk ja aattelin et jos ei mitään siihen mennessä tapahdu niin kyllä huolestun. Nyt kääntyy kyljelleen ja pari kertaa päässyt vatsalleen saakka, hiukan se toinen käsi aina pistää vastaan kun jää alle eikä toinen tajua sitä sieltä siirtää :) Akselinsa ympäri on myös alkanut pyöriä ja hitaasti kiukun kanssa kyntää eteenpäin, ihan kun yrittäisi ryömiä :D Ja äiti on ilonen kun toinen oppii <3

ceecee annettiin aluksi äidinmaidon seassa pullosta 20ml ja joka päivä viikon ajan kasvatettiin vellin määrää suhteessa maitoon kunnes jätettiin maito pois ja nyt menee velli ihan sellaisenaan. Tyyppi tykkää :)

Hygieniasta, mä oon ollut sen suhteen tosi laiska, ekan kuukauden jaksoin huuhtoa tutteja joka kerta kun putosi lattialle ja keitin kerran päivässä, pikku hiljaa harveni ja nyt en edes muista koska olisin viimeks keitellyt.. Tutti kun putoo katson vaan ettei oo elukoiden karvoja (meillä kissa ja koira) ja suuhun vaan :D

Millä te soseutatte perunan? Musta tuntuu et meidän perunasoseet on jatkuvasti joko liisteriä tai kökkäreistä, muut soseet oon kyllä saanut pehmeiksi mut toi peruna tökkii. Vinkkejä?
 
Mä olen raastanut ensin keitetyn perunan ja sit äidinmaidolla löysäksi soseeksi. Toimii tosi hyvin.

Perunamaistelu teki meillä ainakin sen, että kakka alkoi tulemaan aiemman 3-4 krt päivässä sijasta vain kerran ja väri muuttui astetta tummemmaksi ja tavara hiukan kiinteämmäksi. Aika jännä, kun ajattelee, että sitä pottua meni varmaan päivässä 1-2 tl niin heti vaikuttaa suolen toimintaan noinkin pieni määrä.

Nyt maistellaan vuorostaan porkkanaa ja sitä menikin jo 3tl tänään! Taitaa olla enemmän mieleen, onhan se makeampaa. Mietin vaan, että kuinka kauan näitä makuja pitää maistella ennen kuin voin yhdistellä kasvissoseeksi? Neuvola peruuntui niin ei päästä tänään kyselemään... Niin ja voisikohan kohta alkaa maistattamaan myös hedelmiä toisella aterialla? Vaikea jotenkin hahmottaa tätä "ateriamäärät/kerrat päivässä/annoskoot/ruoka-aineet.

Yöt on edelleen ihan ...seestä; päikkäreille voi nukkua 3h keinussa, mutta yöllä heräilee 1,5-2h välein :( alkaa väsyttää, kait se unikoulu pitää kohta aloittaa (ainakin henkinen valmistautuminen siihen...)

Tulispa jo se kevät, oikeesti!
 
Me maisteltiin ensin porkkanaa kolmisen päivää, sitten pari päivää bataattia ja nyt olen sitten yhdistänyt noita kahta. Hyvin maistuu, eikä ole tullut vatsavaivoja. Annamme kaksi kertaa päivässä 3-4tl kerralla ja lisäksi sitten korviketta noin 150ml. Meillä on alkanut vatsa toimimaan paremmin, kun aikaisemmin kakka tuli parin päivän välein, nykyisin tulee kerran päivässä. Ja on muuttunut kiinteämmäksi ja haisevammaksi. Ei kyllä ihan hirveälle vielä onneksi haise. Seuraavaksi kokeilemme päärynää ja kukkakaalta, kumpaakin on yksi purkki ostettu. Tuota porkkanaa ja bataattia olen itse keittänyt ja soseuttanut sauvasekoittimella ja olen sitten pakastanut kuutioina, kuten suositellaan. Ajattelin nyt viikonloppu reissullekin ottaa noita mukaan, pitää vain huolehtia, että pysyy pakastettuna matkan ajan.

Itselläkin mietityttää millaisina annoksina noita soseita pitäisi antaa ja koska noiden määriä uskaltaa lisätä. Ei onneksi ole vaikuttanut yhtään enempää imettämiseen eli imee yhtä usein kuin ennenkin. Yötä vasten en ole viitsinyt antaa soseita, kun korvikkeellakin nukkuu ihan hyvin, joskus herää useammin toisinaan taas nukkuu yhtä menoa kuuteen asti.

Peppi1981 ja Laura 4kk
 
BoB mä ainaki aika nopeesti annoin jo hedelmäsosettakin kun oltiin perunalla aloiteltu. Ja sit peruna-porkkanaa myös. Varmaan 3 päivää putkeen oon antanu aina yhtä makua. Nyt mennään niin että annan aamupäivällä kasvissosetta ja päivällä/itapäivällä hedelmä- tai marjasosetta. Aika pieniä annoksia kuitenkin vielä menee että maistelumielessä lähinnä. Ihme kyllä tuolle likalle uppoaa paremmin nuo kasvissoseet kuin hedelmät ja marjat. Bataatti-kesäkurpitsa oli aivan ykkösherkkua :) Oliskohan siinä että ovat lämpimiä aterioita...? Maitoa myös menee n. joka toisella kerralla korviketta, voi olla että pikkuhiljaa jätetään sit se imetys kokonaan pois, alun perin suunnittelin että sinne 6kk asti olisin jatkanu mutta kun tuo pulloruokinta on niin helppoa että saattaa jäädä pois jo aiemmin.

Yöt menee yleensä joko niin että ei herää syömään ollenkaan ja noustaan ylös joskus 7-8 maissa tai sit syö joskus 5-6 välillä ja nukutaan vielä 9 asti. Tai niinku tänään 9.40 :D Nukuin siis itekkin sinne asti ja vähän kyllä otti päähän kun katoin kelloa ja olikin jo noin paljon...

Lueskelen noita muitakin ketjuja välillä ja hurjaa että marraskuisissa on jo pari uudelleen raskaana :) Itselle se olis kyllä pahimman luokan järkytys jos nyt tulis uudelleen raskaaksi, ei ikinä! :D
 
Joo, mäkin luin marraskuisia ja mietin, että apua jos nyt tulis raskaaksi! :D
Kukkakaali saa odottaa vielä muutaman päivän ja sit teen sekasosetta. Ja päärynällä aloitetaan sitte toinen ateria ens viikolla jos tuo 1 ateria menee jatkossakin yhtä mallikkaasti kuin tänään :) ja siis maistelukokoja täälläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Meille neuvolassa sanottiin kun kyselin just näistä annosten koosta ja määristä ja kuinka usein yms, että viikon ajan joka kerta antaa pikkusen enemmän ja sen viikon jälkeen vauva saisi syödä niin paljon kuin itse haluaa/jaksaa. Kyl sen kuulemma sitten huomaa kun ei enää maistu :D Ja niitä annosmääriä per päivä sais lisätä samalla periaatteella et viikon jälkeen alottaa toisen soseaterian ja taas siitä pikkumaistelusta pikkuhiljaa kasvattaa. Kuulosti omaan korvaan aika hurjalta mut tällä ohjeella mentiin ja nyt poika syö aamulla riisipuuroa hedelmä tai marjasoseella, "lounaalla" kasvissosetta ja luumua, iltapäivästä hedelmä/marjasosetta ja illalla vellipullo. Näiden lisäksi imetän siis edelleen ennen jokaista ateriaa plus välipalan ja vellin välillä 2 krt. Ja joka aterialla annan vettä pullosta, eihän se sitä oikeen juo mut tarjoan kuitenki jos oppis ennen kesää :) Meillä toi poika on kova syömään, tykkää kovasti ja sen huomaa, on kasvanut soseitten aloituksen jälkeen aivan tajutonta vauhtia!!

sandem & E ens viikolla 5kk
 
Viimeksi muokattu:
Hei toosi piiitkästä aikaa..:wave:

En ole ehtinyt Sandemillekaan toivottaa, mutta tervetuloa joukkoon!

On tässä tullut "vähän" sairasteltua, joten ei oo voimat riittänyt kirjoittelulle.. Sitten on ollut kiirettä muitten juttujen kanssa, joten kirjoitustauko venähti kunnolla..
Meillä on siis Elliä lukuunottamatta kaikki influenssassa ja mä sain sen päälle vielä keuhkokuumeen.. Voin sanoa, että jälkikäteen ihmettelen kuinka tuostakin selvittiin, mutta selvittiin näköjään.. Elli sai sitten lopuksi pientä yskää ja nuhaa, mutta se meni parissa päivässä ohi, eikä haitannut tyttöä kummenmmin..

Tuosta keittelystä, pulloja ei onneksi tarvi, kun tyttö ei niitä huoli, mutta tutit keittelen.. öööh.. joskus?! Jos lattialle tippuu ja kovin on karvaisen näköinen, niin huutaisen, mutta ei kummempaa..:) Keittelystähän saa luopua, kun aloittaa kiinteät..

Kiinteistä.. Alkuun meinasin kokeilla imettää tuonne 6kk:n hujakoille, mutta kun meillä heräillään 3-5 yössä vain syömään, niin loppu tämän äitin kärsivällisyys ja potulla aloitettiin eilen.. Mutta päästiin me melkein 5kk:n ikään..:) Mä aloitin heti 3lusikallisella ja meinaan ottaa uusia ruokia 2-3 päivän välein.. Kun ei kerta mitään vaivoja oo tullu..:)

Meinasin kirjoittaa vaikka ja mitä, mutta tyttö päätti toisin ja heräili päkkäreiltä..:)

Niin, 4kk (oikeastaan4,5kk) neuvola mitat oli 64cm ja 6900g.

Sofi ja Elli ens viikolla 5kk
 
heippa.

mä nyt sit oon päättäny pikkuhiljaa lopettaa imetyksen. toi jäbä ku PUREE joka kerta ni ei oo enää mielekästä :$

tuosta vellin alottamisesta... miehän ekalla kerralla suoraan pullollisen juotin, emmää mitään korvikkeeseen sitä lisäilly. tuo on muutenki sellanen ahmatti. meidän ateriat menee suunnilleen näin: aamulla 5-6 saa tilkan kikkimaitoo ja joskus jatkaa unia,joskus ei. sit aamupuuro 7-8 välillä,pilttijauheesta.noin desi-puoltoista. nukahtaa hetkeks keinuun. 9maissa maitoo (nyt siis korviketta) sen verran mitä juo,yleensä koko purkki menee. puoliltapäivin ½purkkia lihaa,½purkkia kasvista ja kolmisen lusikallista luumua. sit sammuu ku saunalyhty. 5-6 kurkillinen velliä ja yöunille,nukkuu sinne aamukuuteen... noiden ruokien välillä annan tissiä. mut tosiaan pikkuhiljaa alan siirtyä kokonaan korvikkeeseen. jätän vähitellen imetyksiä pois ja annan pullosta. mut toi on nyt tällä hetkellä!
 
Vau, täällä vauvelit maistelevat jo kovaa tahtia kiinteitä. Meillä 4kk neuvola ens viikolla, saapi nähdä joko siellä ohjeistavat maistelun aloittamiseen. Me ei siis olla vielä alotettu maistelua, lusikat jo sentään ostin valmiiksi kaappiin odottelemaan :D Rintamaidolla ollaan pärjätty, iltaisin hörppää välillä tissimaidon lisäksi 100-200ml korviketta.. niin kovasti kun iltaisin välillä tankkaa että tuntuu maito loppuvan kesken.

Tuttien keittelystä; eipä olla mekään ahkeria keitteliöitä. Ehkä kerran kuussa keitetään tutit, jos sillonkaan. ;D Hups. Huuhtaisen vain jos nähtävästi likainen pudotessa lattialle. Ja välillä tietysti ihan muutenkinkin. Ei olla kertaakaan oltu ketään kipeinä. Oon vähän suurpiirteinen noitten hygienia asioiden kanssa, meillä on kaks koiraa - niin eipä tässä pysty hysteerinen noiden asioidan kanssa olemaan. Laps saa varmasti hyvän vastustuskyvyn tästä huushollista :D

Kääntyillään täälläkin vihdoin kovasti, menee jatkuvasti ympäri.. siis vain vatsalleen.

Jaahast, täytyy lähteä syöttämään neitiä..
 
Moikka! :)
Jos pitkästä aikaa kirjoittelis kuulumisia. Luettua tulee joka päivä teidän kirjoituksia, mut oma kirjoittaminen on jääny, kun poikaa nykyään kiinnostaa vähän liikaa kaikki ympäristö, eikä malta syödä, jos äiti näpyttää puhelinta samalla. :D Nyt kävi yöunille.

*Tuttien keittelystä* joo, en keittele, paitsi tietty ennen käyttöönottoa. Muuten tulee vaan tarkastettua, ettei oo täynnä kissankarvoja tai mun hiuksia, joita muuten tuntuu irtoavan nykyään reippaanlaisesti. :/

*Soseita* ei oo täälläkään aloiteltu vielä. Aikeissa tosiaan täysimettää sinne 6kk, jos E vaan hyvin kasvaa pelkällä maidolla. Nyt tuntuu ainakin että ois pituutta venähtäny taas hurjasti. Varmaan perunalla tai bataatilla aloitellaan sitten. Meillä 4kk neuvola on vasta reilun viikon kuluttua, jolloin E jo melkein 4,5kk.
L
*Sormiruokailu* kiinnostaa täällä.

Täällä ei kyl ois katastrofi, jos tulisinkin piakkoin uudestaan raskaaksi, ainakaan mulle, miehelle ehlä. ;D No ei kai. :D Niin kivasti sujunut tähän asti.

Sympatiat teille, jotka olette sairastelleet! :)
Pitiköhän jotain vielä kommentoida... Tällä puhelimella ei onnistu tuo edellisten kirjoitusten selailu.
Noh, toivottavasti huomenna paistaisi jo aurinko!! Pääsis vaikka vähän lenkkeilemään! :) Nyt pitäis tarttua pääsykoekirjaan... Saattaa olla et tv ja uni vie voiton! :D

Ainiin, *hampaita* ei täällä vielä näy eikä tunnu. Jos olisi, niin loppuisi täälläkin varmaan imetys melko piakkoin! :D

*Kääntymään* selältä vatsalleen täällä opittiin kaks viikkoa sitten. Kovin usein ei sitä kuitenkaan tee. Tykkää edelleen selällään katsella ympärilleen. Sylissä pönkää ylös ja "seisoo" niin tanakasti jos kainaloista kannattelee. Leluihin tartutaan ja ne otetaan omaan käteen ja viedään tietty kaikki suuhun... :)

Pepsimax ja E 4kk 2päivää
 
Viimeksi muokattu:
Pepsimax, täältä löytyy kanssa tuleva sormiruokailija. :) Jos siis ruoka alkaa sellaisessa muodossa maistua, ainakin isosiskollaan onnistui hyvin. Vielä kolmisen viikkoa niin ollaan tuossa maagisessa 6kk iässä jolloin on tarkoitus aloitella.

Reipas ja kovasti kääntyilevä tyttö tuo on. Vaununkopassa ei vaan enää viihtyisi ainakaan noissa p&t-malleissa ja mahdollisuuksien mukaan sitten ollaan siirrytty jo ratasistuimeen ja kantoliinailuun ulkoillessa. Jos on lähtiessä ihan väsy nukahtaa tuohon koppaankin mutta hereillä ollessaan tahtoo paremmille näköaloille.

Sisaruksista tykkää ja yhdessä naureskelevat kovasti, kerhoillessa ja leikkipuistossa kiinnostaa myös muut lapset ja varsinkin toisia vauvoja katselee mielellään. Odottelen jo niin kesää että päästäisiin kunnolla viettämään aikaa ulkona, nyt jo piristää kun puistot alkavat hereillä.

Madicken ja tyttönen 5kk ja 1vko
 
Me keitämme vielä tutit ja tuttipullot. Harvemmin tulee tiskattua niitä, mutta virutamme vain ne ja keitämme. Yleensä olen vaihtanut uuteen tuttiin, jos se on tippunut lattialle, mutta pikku hiljaa alan vain viruttamaan ne ja annan takaisin. Meilläkin on koira, joten karvoja saa vähän väliä puhdistaa Lauran käsistä, suupielistä ja leluista. Leluja ei tuu kovin usein puhdistettua, joskus pyyhin märällä paperilla ja kangaskirjasta tarraharjalla pahimmat karvat ja sotkut.

Mie olen välillä miettinyt, että mitä jos sitä tulisin nyt raskaaksi. Pikkuisen se tietty pelottaisi, kun synnytys oli pitkä ja rankka ja alussa vauva-aikakin oli kaikkea muuta kuin helppoa, mutta toisaalta olisin iloinenkin. Meille kun raskaaksi tulo on vaikeaa. Meillähän ei ole mitään ehkäisyä käytössä, mutta todella harvoin sitä tulee mitään tehtyäkään. Minulla ei ole vielä menkat alkaneet osittaisesta imetyksestä huolimatta, mutta kyllä ne varmaan kohta alkaa, joten testiäkään ole viitsinyt turhaa hankkia.

Peppi1981 ja Laura 4kk 2vkoa
 
Täällä oli netti pari päivää katki joten en oo päässy kirjotteleen tai lueskeleen juttuja.

Täällä on alkanu soseet maistuun enemmänkin. Nyt aukee jo suukin kun lusikka tulee ja mielellään ottais lusikan käteenkin. Päärynä aiheutti aika pahaa ummetusta joten jätettiin se nyt vähäks aikaa sivuun. Peruna porkkana sose on tällä hetkellä ollut se herkku.

Täällä uus raskaus ois järkyttävä. Muuten vois tulla vaikka heti raskaaks jos molemmat lapsoset nukkuis kunnolla koko ajan mutta sitä on turha kuvitellakkaan:D

Täällä käyty tosiaan perjantaina 4kk neuvolassa. Painoo oli 8030g ja pituutta 64cm.

Täällä edelleen nukutaan yöt huonosti. Alku yöstä 2h välein herätään ja klo 04.00 jälkeen aletaan nouseen tunnin välein. Alkaa ottaan kyllä voimille noi tunnin pätkät. Ei kyllä millään kiinnostaisi nousta kun juuri on saanut nukahdettua. Toivottavasti alkais pian nukkuun pidempiä pätkiä tai äiti alkaa palaan puhki.

nyt mentävä kun lattialla aletaan huuteleen nyt siihen malliin.

Hyvää vappua kaikille!:):flower:

ceecee ja poika 4kk ja 9pv
 
Jospa nyt ehtisi kirjoittelemaan vähän paremmin..:)

Ceecee, teidän poika oli yhtä pitkä kuin meidän tyttö 4kk neuvolassa, mutta yli kilon painavampi..:) Mahtaa sulla olla kantelemista, kun itselläkin kädet välillä väsyy..:) Toivotaan parannusta teidän öihin!!

Noista soseista jatkan vielä.. Alkuunhan meinasin imettää pitempään, mutta neuvolassa terkka puolihuolimattomasti totesi, että öihinhän se nälkä ekana vaikuttaa.. Meillä oli monta viikkoa hereilty 3-5 kertaa yössä syömään, joten pari yötä tuon lausahduksen jälkeen, päätin, että miksi kiusata itseäni enempää ja otin soseet esiin.. Ja viime yönä, vajaa viikko soseiden aloituksen jälkeen, herättiinkin enää 2 kertaa syömään, edistystä..:)
Kasvissoseet on tehny itse, muussaamalla vastikseeseen ja hedelmäsoseet tulee kaupanhyllyllä.. Kukas sitä kyselikään, että kuinka ne kokkareet saa pois, niin mä oon keittänyt niin pehmeiksi (ylikypsiksi), että on hyvin saanu sileäksi..
Kaksi ekaa kertaa Ellin ilme oli melkoista irvistystä, nyt näyttää jo kelpaavan..:) Viikossa me ollaan saatu ruokalistalle peruna, porkkana ja päärynä, ilman mitään vatsaoireilua.. Huomenna olis kukkakaalin vuoro..

Niin muuten, kaksi hammasta täällä on ollut jo useamman viikon! Etukäteen vähän pelkäsin, millasta parkua niiden tulo aiheuttaa, mutta ne vaan "pompsahti" parin päivän välein.. Sattuu niin pirusti, kun purasee sormeen, mutta tissit on saanu toistaiseksi olla rauhassa..:)

Raskaaksi tulo olisi täällä toivottua.. Mutta sen suurempia toiveita ei sen suhteen ole, kun meilläkin raskaaksi tulo oli niin työn ja tuskan takana.. Menkat on kyllä alkanut, mutta tulee kuinka sattuu, enkä oo tunnistanut edes ovulaatiota (tunnen sen kipuna), joten uusi raskaus tähän hätään on hyvin epätodennäköinen..

Kääntyilemään tyttö aloitti vajaa 4kk:n iässä, ensin harvakseltaan, sitten ihan jatkuvalla syötöllä.. Puolivahingossa pääsee välillä takaisinkin.. Hoitopöydällä vaipanvaihdosta on tullu aika haasteellista, kun ei pysy paikalla yhtään..

Jaha, taas heräs..

Sofi ja Elli melkein 5kk
 
Vois sitä itsekin tulla vähän päivittelemään.
Lukemassa oon käyny, mutta ei oo vaan saanu aikaseks kirjautua. :D

Kääntyileminen on täällä aloitettu! Ekan kerran Nelli-Maria kääntyi n. kaks viikkoa sitten. Mut sen jälkeen oli vähän hiljaisempaa mutta nyt maanantaina on kääntyny aina välillä.

Raskaaksi tulo on täälläkin toivottua mutta ei me nyt varsinaisesti yritetä. Jos laskee yhteen raskausajan, synnytyksen ja sen miten tähän asti on mennyt niin voin sanoa, että uusi vauva ois enemmän kuin tervetullut. :)

Soseita ei nyt vielä olla mitenkään aloitettu. Meillä tosiaan mennään tolla korvikkeella ja katellaan miten Nelli-Maria on kasvanut(tuntuu, että hyvin) noilla ja katsellaan mitä neuvolantäti sanoo.

Miehen armeija on paremmalla puolella. Juhannuksena pääsee sieltä pois, joten sitä odotellaan.

Muuten kesää ei välttämättä täällä odotettais tai ainakaan minä. Mulla kun alkaa ihanat allergiat jo näin keväällä ja kesällä ne sitten pahentuu..

Yöt menee täällä hyvin. Nukkumaan menee yleensä siinä 21.00-22.30 ja herää kerran siinä syömään yleensä n. kolmen aikaa ja sitte nukkuukin joskus suoraan 09.00-10.00 asti, joskus herää kuuden-seitsemän aikaa syömään ja nukkuu sitte ysiin-kymmeneen.

Vaunuilusta tykkää sekä äiti, että tytär. Me vaunuillaan väh. Kerran päivässä joskus kaksikin. Viihtyy hyvin, eikä rupea "kränäämään" kun herää.

Tuttien keittelystä Pyritään ainakin kerran viikossa keittämään, mutta muuten huuhtelen vaan. Meillä kun tuo koira ei nyt ihan niin valtavasti niitä karvojaan pudottele. Toki aina jos putoaa niin tarkistan ettei koiran karvoja ole.

Velliä aletaan antamaan kans tässä lähipäivinä.

Siskokin odottaa toista lastaan, jonka pitäs kesäkuun lopussa syntyä. Ja sain kuulla omana syntymäpäivänä. :) Ei tuu kuin vähän päälle vuoden ikäero isomman kanssa, kun kummipoika on syntynyt tän kuun 30.pvä. :)

Ja toisen siskon lapsen ristiäiset oli tossa viime lauantaina ja tyttö sai ihanan nimen. :)

Olikohan jotain muuta vielä.. No jos oli niin saa jäädä seuraavaan kertaan. Kun alkaa tuolta sängystä kuulumaan ääntä.

Myöhäisesti toivottelen vielä hyvät vaput kaikille!

Susanna#1 & Nelli-Maria 4kk(jos mun aivot nyt oikein toimii.:D )
 
voi hitsi kun päivät menee niin vauhdilla ettei oo kerenny tänne kirjotella olleskaan...

Soseita ja puuroa täällä on nyt jokunen viikko maisteltu. Bataatti ja maissi on vihaneksista ja hedelmäsoseista persikka.. Puuroista riisipuuro. Nyt ostin kaurapuurojauhetta ja meinasin sitä alkaa antaan tässä joku päivä.
maidon saa tissistä enkä oo ajatellu korvikkeelle tuota edes opettaa, katsoo nyt kuinka onnistuu :)

4kk neuvolan mittoja en muista tarkkaan, mutta pituutta ei ollu vielä 60senttiä eikä painoa 6kiloa. Pieni sirppana tyttö :) Kovasti sai kehuja kun nostaa itseään käsillä ja kääntyy. Nyt tyttö on jonku aikaa kieriny pitkin lattioita eli ei oo enään ollenkaan paikallaan :D Kovasti on nyt muutaman päivän yrittäny saada jalat mahan alle mutta napa vain nousee eikä jalat mahan alle mene... Kauhulla odotan, että millon alkaa ryömimään koska kovasti sitäkin yrittää...

Uudestaan raskaaksi... ei enään ikinä! tai jos raskaaksi tulisin niin en kyllä tiiä mitä tekisin... Mulle riittää nää viisi eri ikästä lasta ja miehellekin tuo yksi oma on hyvä. Mulle laitettiin viime viikolla hormonikierukka ja todellakin toivon, että se sopii mulle.

Kesää meillä odotellaan innolla :) Tämä kuukausi tulee oleeun meillä aika härdelliä kun pitäisi muutella Tampereelle.Avaimet saadaan ensi viikon perjantaina ja sitten pikku hiljaa alkaa tän kämpän kamat siirtyyn uusiin maisemiin :) Kivaa, tykätään kun saadaan tukiverkko lähelle ja muutenkin siellä asuu paljon tuttuja.

Mutta nyt Suomen pelin pariin kun tyttökin simahti yöunille :)
 

Yhteistyössä