Joulukuun toivevauvat 2012 *Syyskuussa*

mulla onneks ei oo hätäpäivää hbn kanssa. viimeks oli 146 :LOL: ja toihan on siis mulle normaali. en oo tarvinnu odotusaikana ikinä mitään lisärautaa. mut se onki "sukuvika"

liitoskipuja alkanu pikkusen tuntua.ei mitenkään kipiästi vielä,mut silleen,et tuntuu. tosin koko viikonloppu onki menny tallilla heppahommissa. jaloilla oon ollu pitkiäaikoja ja kävelly paljo.

Susannalle onnea. meillä oli heinäkuussa 2. hääpäivä ;)

Ihanaa sunnuntaipäivää kaikille! Mahtava ilma tänään, nautitaan siitä :)

Peppi1981: Tämä tulee nyt myöhässä, olen niin laiska istumaan koneella, mutta minulle sanottiin että pitää olla syömättä 12 h ennen koetta. Tuohan vaihtelee ihan labroittain, yleensä ohjeistus paastokokeisiin on 10-12 tuntia ja se kannattaa aina varmistaa omasta labrasta. Tämä meijän labra ei toistaiseksi kuulu Oulun kaupungille ;) Sokerirasitus meni muuten ihan hyvin, litkun maunkin sai valita (kokiksen tai vadelman makuinen), mutta pyörtyminen oli jälleen tosi lähellä ja makoilin sitten odotustuoleilla ja sain jopa tyynyn hoitajilta. Huono ja heikko olo oli koko aamun, sitten helpotti kun pääsin kotia syömään ja nukkumaan. En edes muista kuinka monta kertaa olen labrassa pyörtynyt elämäni aikana, aika monta... Paasto ilmeisesti ottaa koville tälle kropalle, ja jos siihen yhdistää kahdenkin putkilon verran veren ottamista suonesta niin hyi! Kerran minulta otettiin 4 putkiloa verta, pyörryin jo labran puolelle. Tulokset olisivat olleet perjantaina valmiina, mutta tiistaina on neuvola joten odottelen sinne asti kun tahtoo nuo puhelinlinjat olla niin ruuhkaisia.

Susannalle Oikein paljon onnea avioitumisen johdosta! Häät ovat ihania juhlia ja muistan ikuisesti sen oman tunteen kun asteli alttarille hieman yli vuosi sitten :heart:

(.) Hb oli viimeksi 142 ja on aina huidellut 140-160 välillä. Kun aloimme "yrittämään" pienokaista aloitin MultiTabs raskausvitamiinien syömisen, ja veikkaan että jos en sitä söisi niin hemoglobiini olisi laskenut enemmänkin. Verenpaineet mulla on aina olleet matalat ja salmiakkia menee jonkun verran kun tuntuu ettei siihen muu auta...

Nyt ulos nauttimaan kauniista säästä koirulin ja miehekkeen kanssa!

-PikkuR ja Juniori 25+5

Alko nää "joko on laskettu aika lähellä" kyselyt nyt samoihin aikoihin ku viimeksikin. Ihan kiva et ihmisten mielest mun maha on niin iso kolme kuukautta ennen laskettua aikaa et voisin olla jo synnyttämään lähdössä =) Nyt se vast oikeesti alkaa kasvamaan:attn: Sinänsä itteäki vähän hirvittää. En pelkää niinkään raskausarpia koska ne haalistuu mulla aika tehokkaasti, vaan sitä et napa pullahtais ulos. Pelkäsin viimekski mut onneks pääsin synnyttämään ennenku semmosta pääs käymään! En tiedä miks mut jotenki se napa asia kammoksuttaa mua. Nyt on mulla selkeä tyttömaha kyllä et oon levinny sivuille ihan reippaasti, pojasta oli iso mutta selkee edessä oleva potkupallo. Painoa tullu 9kg, lääkäri sano siihen vaa että ei kannata ruveta panikoimaan ku sokeriarvot on ollu normaalit. Sit laitokselta tulon jälkeen se paniikki yleensä varmaan vasta iskeekin et mitä on tullu oikee syötyä viimeset kuukaudet :stick:

PikkuR: Kiitos vastauksesta. Mie tein sitten niin kuin aikaa varatessa sanoi tämän lähineuvolan terveydenhoitaja ja söin 7 jälkeen aterian ja join vielä ennen kahdeksaa kunnolla vettä. Toivottavasti 11 tunnin paasto riittää, kun kerta niin sanottiin.

Minun kyllä piti syödä paremmin ja tasaisemmin tänään, mutta käytiin sitten ajelemassa iltapäivällä Hailuodolla ja eihän sinne tullut otettua mitään evästä. Söin vain täysjyväpatukan ja join vettä. Tuli sitten päivän kolmas kunnon ateria syötyä vasta nyt illemmalla, mutta eipä tarvinnut syödä iltapalaa. Toivottavasti ne arvot ovat sitten kunnossa aamulla, eikä tarvitse alkaa tarkkailemaan noita sokereita. Miehän jätin keskiviikkona karkit ja mehut pois ja olen kirjannut joten kuten noita hiilareita mitä syön. Minusta vain tuntuu nyt, että tuo pikkuinen liikkuu hitusen vähemmän, mutta ehkä hän onkin ollut sokerin takia aktiivisempi. Katsoin tänään Fakta-kanavalta synnytyssairaala-sarjaa ja siinä oli synnyttäjä, joka sairasti diabetesta ja hän tunsi todella pahaa syyllisyyttä, kun hänen vasta syntyneellä lapsella oli hengitysvaikeuksia. Itsekin olen välillä tuntenut huonoa omaatuntoa ja itkenytkin, kun olen syönyt noita karkkeja ja juonut mehuja, enkä ole ajatellut, että voin aiheuttaa pahaa tuolle pikkuiselle. Kyllä noiden sokereiden löytyminen oli aika shokki ja pisti ajattelemaan mitä suuhunsa pistää. : /

Peppi1981 ja Sykerö 27+6

Helou.

Täällä rentoutuneena palattu yhden yön reissulta Kuusamon Tropiikista..
Kyllä oli ihana tullu tuttuun hälinä arkeen, mtuta ikävä kyllä isoin poitsu kuumeessa ja muuten sairaana, joten meidän arki alko sitten tk ajan tilaamisella..

Kyllä se on ihana kun pääsee kahestaan etes yheks yöks johkai.. Tekee ihmeitä ja tulee niiiiiin ikävä lapsia.

Navan pullahtamisesta.
Mulla viimeks pullahti napa ulos ja voi että se oli inhottavan tuntosta. en muista että millä vkoilla se lopullisesti pullahti, mutta uhkaavasti nytkin alkaa näyttää että pullahtaa.. Kahdesta ekasta ei ole pullahtanu

Linea negra
Mulla joka kerta oikeastaan ollu erilailla.. Mulla normaalistikki näkyy navan kohdalle asti se viiva, on näkynyt laspesta asti, mutta yhdestä lapsesta se on menny ihan tonne tissien väliin asti..

Painosta
Painoa tullu kuitenki jo 6-7kg, vaikka aluks laskiki vaan.. Saa nähä paljonko tulee. Edellisistä tullut yht jotain 13-17kg..

Multa kans kysellään jo että millonkas minä saan vauvan :)
Kai se masu sen verran jop on iso että tarttee kysellä, mutta jos entisen kaavan mukaan mennään niin ehtii siihen 37-38vkoon kasvaa vielä reeeeeilusti..

Raskausarvista
Mulla ei ole tullu uusia yhtään nyt. Yks joka tuli edellisessä raskaudessa n. 3-4cm pitkä on alkanu näkyyn taas, mutta muuta en oo ainakaa nähny :)

Tyttö ja poikamahoista
Mulle yks tuttu vkl aikana povas että tyttö tulee mahan perusteella...
Muita mahakommentteja en oo kuullukkaan ku oon ilmottanu että poikaa povailtu :)
Itsestä tuntuu että levenen joka kerta enemmän, vaikka poikia kaikki onkion :D

Hb
Mulla ei viimekskää mitattu, mutta kai se ihan hyvä on ku virtaa riittää jne.

Yöunet
Välillä nukun niin sikeästi etten herää ku aamuyöstä kauheaan pissahätään, mutta toisinaan, kuten viimeyönä, närästi, oli levoton jalka johon muuten kokeilin sitä kylmägeeliä nyt laittaa ja ehkä seki vähän autto, hätistelin koppakännärin olkapäältäni ja unessani ampparin, hyppäsin veskissä pari kolme kertaa ja sitte pojan kans vielä käytiin ottaan lääkettä ja mentiin sohvalle nukkuun ja sitten tahtonu saahakkaa unta ku puut kolisteli häkeissään.. Mut tällä hetkellä ei etes väsytä vaikka unet oli jotai tyyliin 3-4h..

kyllä minä sitte rakastan tota muljuntaa tuolla mahassa, vaikka se välillä sattuu tosissaan kun vetelee vielä ihan tyystin ympyrää siellä yksiössään. Välillä aika tuskasia potkuja ku kääntyessään potkii. mutta on niitä niin ihana tunnustella..

Mutta nyt pitää valmistautua soittaan aikaa pojalle..

Vaavimasu ja valonpisara 27+4

Raskausarvista ei oo vielä näkyny yhtään, vaikka masulla onkin jo kokoa.

Kyselystä se on hassua että tässä vaiheessa jo kysellään sitä, että koskas se syntyy. Todella kivaa että tässä vaiheessa jo luullaan että kohta se synnyttää. :D

Sukupuolesta jokunen on sanonut että poikalapsi tulossa, mutta suurinosa on taas sanonut että selvästi tyttömaha. Ja tyttöhän sieltä on tulossa, ja monesti maininnu. :)

Tyttö on rumbannu mahassa oikeen urakalla, kohta varmaan kolmatta tuntia putkeen, pieniä taukoja lukuunottamatta. :D Ei muuten, mutta rumba alkaa aina yöllä, ja uni ei sen johdosta ihan parhaimmasta päästä ole. :)

Painosta viimeksi torstaina oltiin neuvolassa ja tähän mennessä on 8kg tullut painoa. Ja vauvalla kaikki hyvin painoa oli pikkuisella 855g ja pituutta 33cm.

Täällä vihdoin toivuttu viikonloppusista hääjuhlista, ja jossain vaiheessa pitäs alkaa siivoilemaan. Oli toi sunnuntai vähän sellanen 'kooma' päivä täällä, joten tänään sitte enempi hommia. Mies meni töihin seittemäksi.

[/B]tombatar[/B] Kiitos! Onnea myös sinne 2. hääpäivästä, vaikkakin vähän myöhässä. :)

PikkuR Kiitoksia paljon! :) Onnea sinnekkin. :)

*POKS*

Susanna#1 & LillaMy 26+0 <3

Susanna kiitos :D
meillähän kävi tuon vihkimisen kans vielä niin,et oltiin jo sovittu päivä (maistraatissa siis vihittiin) pari viikkoo aiemmin torstaille 15.7 ja ajattelin,et voidaan sit juhlistaa kuohuvalla todistajapariskunnan kans. nooh,eipä sitte menkat alkanukkaa saman viikon maanantaina ja tein sitte plussatestin sillon 12.7 :heart: kaveripariskunta oli vielä varannu meille häälahjaksi matkan Tallinnaan. eipä sitte juhlistettukaan kuohuvalla tai millään muullakaan ja aika tuskaa oli kierrellä vanhassa kaupungissa yli +30 helteessä. mut kiva reissu kyllä muuten oli.

painoo mulla tullu noin 9kg,vaikka oli ylimäärästäki omasta takaa :ashamed:

multa ei oo kukaan tullu kyselemään mitään :p tosin en mä liikukkaa juuri missään... mun tutut tietää jo millon on LA

arpia on edellisistä jo ihan tarpeeksi,uusia ei oo tullu (vielä)

napa mulla on vaan syvä kuoppa,se ei oo ikinä pullahtanukkaa :whistle:

Peppi mä juon ihan LIGHT-tiivisteestä tehtyä mehua. siin on hiilareita VAAN 0,2g/desi. meillä on niin pahaa vettä,etten pysty "raakana" juomaan.

( . )
juu.myllää,pyörii,potkii niin,et koko maha heiluu :heart: sokerit edelleen hyvät ja painoo ei oman puntarin mukaan oo tullu viime neuvolan jälkeen...
nytkii heiluu niin,et kone hytkyy (läppäri siis mahan päällä)

Viimeksi muokattu:
Susannalle onnea rouviintumisesta:)

Onpa pitkä aika edellisestä kirjoituksesta, vaikka ketjua olen kyllä lukenut säännöllisesti. Edelleen käyn polilla ultrassa kuukauden välein ja kaikki on ollut hyvin. Sokerirasituksessa "jäin kiinni". Paastoarvo oli 0,1 raja-arvoa korkeampi eli ei paljon kuitenkaan ollut noussut. Mutta nyt sitten mittailen verensokereita. Painoa on tullut 3,5 kg tähän mennessä. Esikoisesta painoa kertyi kaiken kaikkiaan 10 kg eli aika samoissa mennään. Sf-mitta menee myös aivan samoissa lukemissa. Ultrassa sanottiin, että pieni vauva on taas tulossa. Esikoinenkin painoi 40+3 viikolla 3140 g. Pääsenpähän helpommalla synnytyksessä:)

Maha on kasvanut paljon ja on pallona kaikki tuossa edessä. Samanlainen maha oli edelliselläkin kerralla, vaikka tyttö tuli:) En siis usko poika-ja tyttömahoihin. Pelkään myös navan pullahtavan ulos. Viimeksi niin ei onneksi käynyt. Viimeksi oli linea negra, mutta tällä kerralla ei ole näkynyt.

Ilmeisesti maha on noussut ylöspäin, sillä jatkuva pissahätä on helpottanut. Tilalle on tosin tullut närästys, eipä ole kivaa sekään.

Liikkeet näkyvät vihdoin myös mahan päältä ja niitä on kiva seurata. Potkut ovat jo varsin kovia.

Alle sata päivää synnytykseen, jee! Toisaalta on haikea olo, sillä tämä on sitten viimeinen kerta raskaana. Nyt pitää muistaa nauttia potkuista!

Kiri ja viuhti 26+1

Neuvolakäynti takana =) Painoa oli tullu 160g lisää, eli ei paha :D edellisellä äippäpolikäynnillä painoa oli 2,2kg enemmän niitten vaa'an mukaan :O neuvolan painoseurannan mukaan miulle on nyt tullu koko odotusaikana yhteensä 400g painoa lisää, mut äippäpolin seurannan mukaan 2,2kg..ei tuo nyt oo kumpikaan paljoa mut ärsyttää vaan se edellisen äpoli käynnin valitus painon noususta : / Hb oli noussu 118 (114) vaikka lisäraudan syönnin lopetin aikaa sitten :p RR 112/65 (120/61) ja sf oli 24 (18), syke 150. Nuo edelliset mitat on siis rv21 kun oon sillon viimeeks käyny neuvolassa. Ja edelleen poikittain siellä masussa köllötellään :heart:

Kyselyitä on alkanu tulemaan synnytyksen ajankohdasta ja sitä myöten myöskin päivittelyjä että "voivoivoivoi kuinka sie jaksat vielä muutaman kuukauden kantaa tota pötsiä", yms..noh, onhan tuota masua jo kolme kertaa tullu kannettua aikasemminkin ja ihan samanlainen tää on ollu joka kerta :D

tyttö- ja poikamaha lähes jokainen on veikannu poikaa meille tulevaks mahan perusteella, mutta malli on ollu joka kerta sama vaikka 3 tyttöä on tullu eli en usko noihin yhtään :D

Kärsiikö muut yöllisistä suonenvedoista? miulla ei koskaan näin aikasessa vaiheessa oo nuo alkanu vaivaamaan ja kaiken lisäks tää on eka kerta ku syön magnesiumia juurikin ehkäistäkseni kyseistä vaivaa :stick: pohkeet on järkyn kipeet yhä kun toissa yönä kramppaili kintut oikeen huolella :|

Nyt paineltava syömään taas ja raahauduttava iltavuoron iloihin :wave:

Sokerirasitus onneksi nyt takana. Paastoarvo oli onneksi 4,3 ja loput saan kuulla sitten huomenna. Se juoma oli kylmää vähän kokista muistuttavaa litkua, eikä kyllä mennyt montaa minuuttia, kun join sen. Sen verran oli jo janokin. Ensimmäinen tunti meni penkillä istuen, selkä ei kyllä siitä tykännyt. Toisella tunnilla pääsin makoilemaan, kun sanoin, että on vähän huono olo. Aluksi tuntui, että se makoilu aiheutti vielä huonomman olon ja oli pakko istua siinä sängyllä, kunnes sain vähän ilmaa pois vatsasta, vissiin se juoma aiheutti niitä ja sen jälkeen pystyi taas makoilemaan. Vatsakin tuntui hetken, että se olisi ihan sekaisin. Olin sitten todella väsynyt ja torkuin sen puolisen tuntia. En saanut oikein viime yönä nukuttua ja pitää toivoa, että tuo väsymys johtui siitä eikä sokereista. Viimeisen verikokeen aikana olo oli jo parempi ja kun sain syötyä vähän leipää ja nektariinia ja juotua vettä, jaksoin kotiin. Kotona söin vielä leivän ja aattelin ottaa pienet torkut, mutta nukuinkin sitten pari tuntia. Nyt alkaa olo olla ihan ok.

Minulla kramppaa pohkeet öisin, jos se vähänkin saa kylmää tai on edellisenä päivänä liikkunut enemmän. Tai sitten ne ovat niitä suonenvetoja. Olen kyllä välillä miettinyt magnesiumin syömistä, vaikkakin sitä taitaa olla siinä monivitamiinitabletissa, jonka otan joka aamu. Pitäisi kysyä varmaan terveydenhoitajalta tuosta.

tombatar: Mie en taas pysty noita light-mehuja juomaan, koska ainakin ne, joita olen maistanut, maistuvat niin teolliselle. Täälläkin tuo vesi maistuu varsinkin kesäisin ihan hirveältä, kun se tulee tuosta joesta. Sen takia olen juonut jonkin verran noita täystuoremehuja raskauden aikana, mutta niitäkin kyllä kohtuudella. Vettä olen aina laittanut jääkaappiin viilentymään ja laitan edelleenkin, kunnes tuo joki viilenee tarpeeksi. Join mie tänään vähän mustaherukkamehua, kun on janottanut koko päivän ja vesi alkoi jo tökkimään. Mehu on onneksi miehen vanhempien tekemää ja siihen yleensä pitää lisätä sokeria, mutta mie jätin sokerin pois. Nytkin laitoin sitä samaa mehua kuuman veden kanssa, kun on ollut vähän flunssainen olo.

Peppi1981 ja Sykerö 28+0

Viimeksi muokattu:
Peppi missä labrassa kävit? missä oli tarjolla tuota kylmää "kokista"? Kesällä ainakin Oulun Kontinkankaalla oli niin kamalaa litkua, että vieläkin tekee pahaa... Pitäis mennä parin viikon päästä uudelleen sokerirasitukseen.

kaapo

POKS POKS 26+0 :heart:

Pitkästä aikaa ehdin tänne nopsaan kirjoittelemaan. Oon käynyt lueskelemassa muttei mukamas ole ollut aikaa kirjoitella.

Susanna: Onnea aviosäätyyn astumisesta! :)

Napa on pullahtanut, oon aika pienikokoinen ja kapoinen. Joka raskaudessa napa on nöpöttänyt viimeistään puolen välin tienoilla. Mulle ei ole aiheuttanut inhotus-tuntemuksia, pikemminkin toisin päin, on naureskeltu lasten kanssa et äidillä on nappinapa!

Linea negra tuli tytöistä ensin alavatsalle, kasvoi raskauden lopulla vähän yli navan. Nyt boitsun kohdalla ei minkäänlaista viivaa havaittavissa.

Mahan koko on valtava, pyöreä pallo edessä. Multa on kyselty että milloinkas syntyy. Tekis mieli vastata että mahtaako vauvakaan vielä tietää, la:han on vaan "eräpäivä". Yksi tokaisi et onko varma ettei kaksoset oo tulossa... :LOL: Esikoisen kohdalla eräs työkaveri ei toka vikana työpäivänä ollut huomannu mahaa, en kyl ymmärrä miten oli mahdollista mut ehkä luuli et oon reippaasti lihonu. :snotty: Tokan kohdallakin vitsailin puolivälissä et kasvatan mahaa sisään päin. :D Boitsusta mahaa ei voi olla huomaamatta. Taitaa "pikkuinen" kasvaa kunnon pontukseksi tai sitten on tehnyt itselleen reilusti tilaa, kunnon futari! ;)

Yöunet on katkonaisia. Muutamana yönä oon herännyt säpsähtäen ihan varmana siitä et ovikello on soinut (aamu neljältä!)... :whistle: Kerran piti mennä keskellä yötä tarkistamaan et jääkaapin ovi oli kiinni. Muuten nukun ku tukki, tavallistakin sikeemmin, paitsi vessassa ramppaan yleensä kerran yössä.

Suonenvedot ei oo vaivanneet mut oon nukkunut polviin asti ulottuvat villasukat jalassa, ne auttoi viimeksi. Miestä naurattaa villasukat, mutta on tyytyväinen niihin koska esikon raskaudessa meinas yksi yö saada sydärin ja lähteä hakemaan sairaalakassia synnärille lähtöä varten, kun keskellä yötä heräsin suonen vetoon niin et jalka ihan krampissa ja parkaisin puoliunessa niin et talo raikui. Nolona sitten selittämään miehelle että suonta vaan vetää säärestä ja jalkapohjasta. :LOL: :x

Taitaa olla paras painua pehkuihin. Aamulla aikainen herätys. Hyviä vointeja kaikille!

Tupuna ja Boitsu 26+0 (tai 25+3)

Viimeksi muokattu:
Täällä valvotaan...kuopus näki pahaa unta ja kävin vilaisemassa, että kaikki on hyvin ja sen jälkeen en tietenkään saanut unta.

Mahanmuodosta näköjään ihan höpötyksiä, että olisi tyttö ja poikaraskauksissa erilainen. Mahanmalli on tismalleen samanlainen, kun edellisissä tyttöraskauksissa eli levenee myös sivuun. Eikä näy linea negraa edelleenkään...ja sykkeet on aina vaan samat "tyttösykkeet" 150. Joku voisi siirtää kelloa 2kk:tta eteenpäin! Mun pitäisi palata 3v:n jälkeen töihin 1.10. vähän yli kuukaudeksi ja pistää tytöt hoitoon siksi aikaa ja mua jännittää ihan kauheasti, en tiedä kumpi enemmän: oma paluu vai lapsien puolesta. Olisi muutenkin ihana jo päästä odottelemaan synnytystä ym. Just tässä hereillä maatessani muistelin kuinka ihania yösyötöt on, kun vauva unen pöpperössä makaa kyljellään itseä vasten tuhisten ja saa itse keskittyä siihen pienen silittelyyn ihan rauhassa ilman, että tarvii pelätä vanhempien lasten tulevan mustasukkaiseksi. Mulle se on aina olleet sellainen oma ihana ylellinen hetki nauttia äitiydestä.

Malttamaton & poitsu rv 26+6 eli 2/3 osaa takana laskettuun aikaan.

Viimeksi muokattu:
Kaapo: Kävin keskustan terveysaseman labrassa. Nähtävästi taisin valita oikean paikan, jos samassa kaupungissa voi olla ihan erilaisia tapoja. Olen kaikki verikokeet käynyt tuossa samassa paikassa, koska sinne pääsee helposti täältä bussilla ja on helppo löytää.

Peppi1981 ja Sykerö 28+1

Mulla on ihan kamala makeanhimo. Normaalisti en juurikaan ole makean perään, vaan syön mieluummin suolaista. Viime viikot olen vähän liiankin huolettomasti syönyt mitä mieli tekee, eli jäätelöä, vanukasta, pullaa, piirakkaa, sokerisia jogurtteja ja muita herkkuja. Ja sen näkee painossa ja tuntee olossa. Pidän itseäni tällä hetkellä valaana, kauhistuttaa ajatella miltä näytän kolmen kuukauden kuluttua. Mä kuulun niihin ihmisiin, joita raskaus ei pue. En tunne itseäni yhtään kotoisaksi tän mahan kanssa, mutta tiedän, että siellä kasvaa jotain rakastettavaa, joten pakko kestää. Ahdistun, kun ihmiset tuijottavat mun mahaa ja analysoi onko iso, pieni vai normaali. Meinasin repiä erään sukulaisen kappaleiksi, kun se yritti ottaa kuvaa mun mahasta:mad:. Jotenkin raskaana olevan vartalo tuntuu olevan vapaata riistaa, jota saa häpeilemättä kommentoida, tuijottaa ja taputella.

Tällä viikolla pääsen ensimmäistä kertaa neuvolalääkärille. Terveydenhoitajan vastaanotolla olen käynyt kolmesti.Viimeksi terveydenhoitaja laittoi lähetteen sokerirasitukseen ja kehotti menemään viikolla 28. Miten muut, oletteko menneet töihin sokerirasituksen jälkeen vai onko tullut huono olo? Mietin, että ottaisinko koko päivän vapaata.

Kaveri mahassa möyrii ja potkii, joinain päivinä enemmän toisina vähemmän. Mies tunsi ensimmäiset potkut noin kolme viikkoa sitten. Olisi ehkä tuntenut aiemminkin, jos olisi vähän kärsivällisempi ja olisi jaksanut pitää kättä mahalla hieman pidempään.

Ilmavaivat ovat jatkuva riesa. Tuntuu, että kotia voisi lämmittää itse tuotetulla kaasulla. Muita vaivoja on kipu kylkiluissa rinnan alla ja vastaavassa kohdassa selässä. Täytyy lääkäriltä kysyä löytyisikö noihin kipuihin jotain apua. Ja väsymystä on myös täällä, olisikohan hemoglobiini alhaalla. Mulla on mitattu se vasta kerran rakenneultran yhteydessä, jolloin se oli 122. Helpolla olen kuitenkin toistaiseksi mielestäni päässyt.

lanttu-anttu + retiisi 25+2

Voi pastilli. Mie sitten narahdin siitä sokerirasituksesta. Paasto arvo oli 4,6 ( yli 5), 1h 10,3 (10) ja 2h 9,3 (8,6). Pikkuisen masentaa ja ottaa päähän. Vielä pitäisi jaksaa tänään käydä tuossa neuvolassa hakemassa se ruokapäiväkirja. Ei kyllä haluttaisi lähteä yhtään mihinkään, kun sen verran mieli on maassa. :(

Onneksi pikkuinen sentään välillä muistuttaa itsestään potkuillaan, niin muistaa käydä syömässä edes jotain, vaikka ruokahalukin katosi sen puhelun myötä ja hän on hyvä syy huolehtia itsestään.

Viimeksi muokattu:
Täällä kans suonenvetoa välillä, ja syön magnesiumia siihen vaivaan.

Mulle on aina veikattu mahan muodon perusteella poikaa, sekä esikoisen kanssa että nytkin. En tiedä mikä fiksaatio ihmisillä on sen suhteen... :LOL: Noh, joulukuussa sen sit näkee... :heart:

Mun pitää nyt sit antaa töissä todistus neuvolakäynneistä!! Älytöntä kyttäämistä mun mielestä.... Neuvolasta kiltisti luvattiin lähettää vaikka vähän kyselivät että miks sellainen tarvitaan.. : /

Peppi, menin sokerirasituksen jälkeen suoraan töihin ja otin vähän rennommin sen päivän. :)

Talvitaapero 27 + 6

Talvitaapero: Mie en olisi millään pystynyt enää menemään töihin sinä päivänä. Sen verran olin väsynyt. Mie just mietin siellä odotusaulassa istuessa, että meneeköhän joku tämmöisen aamun jälkeen vielä töihin. :)

Kyllä se on kumma, kun yksin on kotona, kaikki asiat vaikuttavat pahemmilta kuin ovat. Mies, kun tuli kotiin ja pääsin kertomaan kunnolla hänelle noista rasituskokeen tuloksista, oloni parani heti. Ei tarvitse yksi päässä noita asioita enää hautoa. :) Mieheni oli ihan ihmeissään, että noinkin pienistä arvojen kohoamisista tulee tämmöinen haloo. Onhan se hyvä, että pidetään huolta, mutta kyllä minua ahdistaa jo valmiiksi se, että pitäisi monta kertaa päivässä pistää itseään, vaikkakin vain sormeen. Mie en neuvolassa edes katso, kun minua pistetään sormeen, kun inhoan kaikenlaisia neuloja yli kaiken.

Tuosta ruokapäiväkirjasta pitää kysyä, jos joku osaisi vähän neuvoa, että kun siinä neuvotaan käyttämään noita kpl, dl, tl, yms mittoja, niin haittaakohan jos laittaa siihen painon mukaan? Mie kun olen nyt näiden viime päivien aikana tottunut merkitsemään syömäni ruuat painon mukaan ylös, niin punnitseminen tulee jo melkein automaattisesti. Tuntuu niin monimutkaiselta alkaa kuvailemaan esim. leivän kokoa tai minkälainen peruna on, kun paino on helpompi.

Pahoittelut sokerirasituksesta narahtaneille!!:( Harmillista lisästressiä tuo ruokavalion/sokerien kyttääminen..

Napa on pullahtanut esiin, jo hetki sitten, mutta mulle se ei oo ällötys, lähinnä vain hauska "nappi", kuten Tupunallakin..:)

Mahan muodosta, en kanssa usko noihin tyttö/poikamahoihin.. Eiköhän se oo paljon enemmän ruuminrakenteesta yms kiinni, kun sukupuolesta..:p Tytöstä oli muiden mielestä selvä poikamaha, kuten nyttenkin, mutta jännättäväksi jää joulukuulle..=)

Eilen oli neuvola, eikä sieltä sen kummempaa raportoitavaa.. HB mulla on mitattu joka kerta, nyt oli taas aavistuksen laskenut, mutta viimeviikolla kyllä unohdin muutaman rautanapin ottaa.. Painoa on tullu about 6kiloa, ihan ok..

Malttamattomalle tsemppiä työn ja lasten hoidon aloitukseen!! Se on jännä paikka molemmille, sekä lapsille, että äitille, mutta onneksi kuukausi menee nopeaan!!
Itse odotan tuota 1.10. kuin kuuta nousevaa siitä syystä, että silloin on mulla ensimmäinen lomapäivä ja siitä jäänkin sitten äippälomalle.. Töissä on selän kanssa ollu tosi raskasta, joten helpotus päästä jo pois..

Tänään poksuu 29+0 ja olen monta kertaa ajatellut, että ihana olla näinkin isoilla viikoilla, että jos vaikka sattuis syntymään, niin on tosi hyvät mahdollisuudet vauvan selvitä hengissä.. Noh, tänään oli paikallisessa sanomalehdessä kuolinilmoituksissa kuolleena syntyneen vauvan ilmoitus (anteeksi, että otan tällaista esille, jos joku ei tykkää..) ja siitä iski tonne takaraivoon taas se pieni pelko.. Ei sais näköjään edes lehtiä lukea..:(
Mutta siitä huolimatta yrittää ajatella vain positiiivista ja luottaa tulevaan!! Viikonloppuna haettiin pinnis (uutena) ja sitä käytettyä hoitopöytää yritän yhä edelleen metsästää.. Huomenna pitäisi olla postissa kaukalolämpöpussi, pinniksen reunus ja muutama kuvollinen harso, iski pieni nettishoppailuhimo..:whistle:

Sofi ja ekavekara esu siis poksuu ja lähtee nyt hakemaan tyttöä tallilta..:)

peppi: tsemppiä , toivotaan et mieli kohenee ja menis ihan ruokavaliolla- joku vinkkasi et löytyisi parempia neuvoja jos googlettaa diabetes ruokavalion, kuin raskausd.-ruokavalion, en sitten tiedä..

paino mulle sanottiin nyt toista kertaa, että ei oikein nouse. Vauva kasvaa hyvin, mutta oma paino ei kerkeä kuulemma tätä tahtia edes lähtöpainoon ennen synnytystä- sano neuvolan täti.Eli mullahan putos se paino oksentamisen takia, eikä se nyt lähde nousuun, vaik mitä söis. Jäi mietityttämään että onko siitä jotain vaaraa?- eivät nyt erityisesti kehottaneet mässäilemäänkään, mut antoivat ymmärtää, et ei niin hyväkään juttu. Tietääkö joku?

poksun huomenissa 27 :)

p.s. pohdin jo ristiäisiä ja joulua- olenko ihan vinksahtanut ;) olenko ainoa?
Joulua siksi, että jos masukaveri ilmaantuu just sillo, ni haluun et esikolla on kaikki valmista, eikä tarvi lahjojakaan sit ihan viimesillään vaappua- nyt jo sen verran liitoskipuja. Ja ristiäisiä ihan huvikseen vaan- koin esikon kanssa, että mun äiti vähän liikaa päsmäröi- ni aattelen ehkä et jos suunnat on jo selvät, ni sitte väsynennäkin saa tehtyä näköisensä juhlat :)

Tässä viime viikolla tajusin että on jo syksy ja me alotellaan todella jo viimeisiä kolmanneksia! Eihän tässä oo enää paljon mitään aikaa siihen ku pallero on sylissä, ihanaa:)

Liitoskipuja on nyt alkanu tulla, samoin kaikkia mahdollisia muita kipuja vähän joka paikkaan. Eniten on sellanen yleispuutunut olo, enkä ole jaksanu liikkua läheskään niin paljon kun ennen, mikä ei kyllä ainakaan helpota tätä olemista. suonenvetoja on melkein joka yö, ja ne on todella kipeitä, ei auta magnesiumit. Jalkapöytiin on tullut sellasta rasitusvammamaista kipua, epäilen sen johtuvan muuttuneesta kehon painopisteestä. En kyllä malta odottaa että vauva tulee ja kroppa alkaa taas tuntua normaalilta:)

Maha-asukki on nyt alkanut myllätä niin, että se näkyy jo tosi hyvin ulospäinkin. Mä menen meillä aina ennen miestä nukkumaan, ja rutiiniksi alkaa vähitellen muodostua se et sänkyyn tullessaan mies vetäsee multa peiton pois ja alkaa hihitellä vauvan liikkeille. Ihanaa että hänkin pääsee nyt niin konkreettisesti mukaan tähän odotukseen.

Linea negraa ei näy ei kuulu. Samoin napa on ihan normaali. Tyttö- ja poikamahoihin en usko, enkä myöskään tyttö- ja poikasykkeisiin.

OIkein hyviä vointeja kaikille, jatkan vapaaillanviettoa (yksin kotona!!)

Julia_ 26+3

Moikka! Päivitystä neuvolalääkärin jälkeen...

Muuten kaikki ok, mutta pissassa oli aavistus proteiinia :( nyt saa sitten jännittää, että oliko vaan joku ohimenevä juttu, vai kenties kehkeytymässä ongelma. Verenpaineet onneksi huippuhyvät, joten se ei enteile raskausmyrkytystä. Täytyy nyt kyllä alkaa ottaa rauhallisemmin töissä ja muutenkin. Jotenkin, kun on ollut niin helppo raskaus tähän asti, niin ei ole osannut jarrutella normieloa.

Sokerirasituksen arvot oli ok, vaikka pelkäsin niitä etukäteen, sen verran on makeaa mennyt täälläkin... Suklaa, pulla, piirakat jne... Onneksi on muitakin makean uhreja täällä!

Vaunut on tilattu - huojennus - ja meille tulee nyt sitten Brion yhdistelmät pehmeällä kantokopalla. Jotenkin ne Brion mallit miellyttivät eniten silmää, ja samalla otettiin Brion turvakaukalo. Seuraavaksi listalla on sitten pinnasänky ja hoitopöytä, ja sen jälkeen voi keskittyä pienempiin tilpehööreihin. Vaatteita ei tarvitse ostaa enää ennen 6kk ikää; vähän on itse ostettu ja loput saatu ja vielä ä-pakkaus tulossa. Äitiyspakkausta odottelen, viime viikolla tuli Kela-päätös ja nyt jännittää kumpi pakkaus sieltä tulee.

Linea negra tuli minulla tosi aikaisin ja ulottuu selvästi navan yli melkein rintojen alle, eli poikahan meille on lupailtu :) Napa on myös pullahtanut aikoja sitten, lääkäri sanoi tänään, että on pieni "napatyrä" (!) Sinänsä jännä, koska minulla on muuten aika pieni maha viikkoihin nähden, ja poika kasvaa hieman keskikäyrän alapuolella (sf24cm). Painonnousu kyllä antaisi ymmärtää, että on isokin maha ja vauva:D

Ensi viikolla alkaakin jo perhevalmennukset. Odotan eniten asiaa synnytyksestä ja sairaalan tutustumiskäynti kiinnostaa kovasti. Kaikki muu taitaa olla sellaista liirumlaarumia, mutta kun meillä on tämä esikoinen, niin ajattelin nyt kiltisti käydä kaikki ohjelmat ja täytellä liput ja laput.

Hyviä vointeja kaikille!

BoB 27+4

Yhteistyössä