***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Onnittelut kaikille vauvautuneille ja vauvanhaussa oleville :)

Tänne ei ihmeempiä kuulu, tätä samaa odottelua vain...joten ainakin mä tulen olemaan täällä vielä pitkälle joulukuuhun. Ja se on ihan okei, malttamattomuus on hävinnyt jonnekin.

Mä olen menossa k-sks synnyttämään ja mulla on ollut ainoastaan kanssa yks lekuritapaaminen raskauden aikana. Toki kävin alkuraskauden ultrassa ja ens viikolla on sitten synnytystapa-arvio. Itse en usempia tarkistuksia ole kaipaillut, kyllähän niihin pääsee, jos tarvetta kokisi olevan,kai....

miira ja muru 35+5
 
Tekstiä tulee niin ettei enää perässä pysy vaikka useamman kerran päivässä on pakko käydä lukemassa :D

Mutta tsemppiä taas vauvanhakijoille ja niille kellä merkit näyttäis siltä et kohta pääsee synnyttämään :) Kyllä näin loppukuun odottajana nyt tuntuu et on paljon jäljessä kun ei vielä hetkeen varmaan mitään tapahdu, eli tääkin varmaan koko joulukuun vielä kärvistelee täällä :LOL:

Huomen ois neuvola ja maanantain vihdoin se synnytystapa-arvio, muutamat viime päivät ollu täysin ilman supistuksia mut selkä on niin jumissa ettei liikkumisesta tuu oikein mitään.

Astre ja vauveli 35+2
 
Mieti Astre jos se synnytystapa-arvio yllättää sut samalla tavalla, ku meidät ;) kohdunsuu 3cm auki, kohdunkaulaa 1cm jäljellä ja pehmeä, poika kiinnittynyt :D Ihan ilman supistuksia ollaan siihen asti päästy :D Nyt jännitellään, et pysyykö ukko joulukuuhun asti sisuksissa :D

Tässä vähän isännän "kanssa-odotuksen" innosta selvennystä...
Herättiin aamulla siihen, kun koira kyökkää oksua sängyn vieressä...Isäntä pelästyi unenpöpperössä ja luuli että lapsivesi meni :D Joo se pitääkin sellasen höög! höög!-äänen :D Voi miun murustani :heart:

Kahlan ja massu-mökeltäjä rv.35+6 :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Astre
Ääh vieläkin kotona.. Ärsyttävään kun aamulla ja päivällä on normi olo ja taas sitte illalla ja yöllä olo pahenee. Nyt taas tuntuu,ettei tämä synny ikinä :D Noooh, jos ens viikonloppuna sitte ...

m0308 tänään 27v ja poika 37+0 !!!

muoks: oon muutes ny kahtena yönä peräkkäin nähny unta että synnytys käynnisty. toissa yönä näin unta että vedet meni ja viime yönä näin unta että tulppa irtos :D
 
Viimeksi muokattu:
m0308 mut eikö siinä ole joku riski jos päivätolkulla on vauveli masussa vesien menon jälkeen, että ei kai siinä enää viikkoa mee?! tyhmä ens kertalainen miettii..
Ja hyvää syntymäpäivää täältäkin!! :flower:
 
marmalle vaan tsemppii synnytykseen tai varmaan on jo nyytti kainalossa. :)

Äitsylle onnittelut tyttölupauksesta!

m0308Synttärionnittelut :flower:

Saa nähä kuinka moni täällä on vielä joulukuun puolen välin paikkeilla. Meikäläinen yksin. :) ..ja jos menee yliajalle sen 2vkoa niin oon vielä joulun jälkeenkin. :)

millis ja vertti 37+3
 
prinsessaV joo äippäpakkauksen haalariin kyl hukkuu. Itseasiassa ostin jo puikot ja langatkin villahaalaria varten, mut tuntuu niin heprealta nuo ohjeet mitä oon bongannu että parempi ku luovuttaa. |O

metsätähti, kiitos. Huutonetin ihmeellinen maailma. :headwall:

m0308 Paljon Onnea!

astre miulla kans maanantaina synnytystapa-arvio, jännää!! Enpä usko että yksin täällä kärvistelet joulukuussa. Mie pien seuraa! :attn:

kahlan hyvähän se on että mies on jo lähtökuopissa. :D

Missähän miun vauva ja synnytys unet oikeen viipyy? Mies noita tuntuu näkevän joka yö!! AARGH!

- Sid ja pikkuPentti 35+3 -
 
Jee Marmalle tsemppiä koitokseen!

Limatulpasta sen verran, että olin bongaavinani sen edellisellä viikolla eli siitä meni noin viikko, kun poika syntyi. En vaan luottanut siihen, että se oikeasti sitä on, kun en ole aiemmin toisista sellaista huomannut. :D

m0308 Onnittelut syndeistä ja täysiaikaisuudesta!
 
Marma Kyllä ne supistukset sieltä tulee, tsemppiä sinne!

m0308 Synttäri onnittelut :)

Miirakos se puhui synnyttävänsä Keski-Suomen keskussairaalassa? Mulle just sanoi tänään neuvolassa ettei oo mitään arviointeja. Siis koko arviota tai toista lääkärineuvolaa yleensä. Paitsi pyytämällä sain itselleni kohdunkaulan tsekkauksen.

Yöunet on täällä tuntematon käsite, nukahdin viimeyönä ihan nopeasti, ja olinkin hurjan väsynyt illalla. Tunnin päästä nukahtamisesta kuitenkin heräsin, enkä saanut millään unta, reilun kaksi tuntia pyörin hereillä, ja sitten torkuin aamuun, oli kyllä jo hereillä ennen kuin kellokaan soi. Onneksi sain nyt päivällä pari tuntia nukuttua.


Neuvolakuulumiset:

Sain tosiaan itselleni ylihuomiselle ajan cervix kontrolliin :D Eli siis kohdunkaulan tilanteen tsekkaa. Täällä Jyväskylässä sitä ei kuulemma yleisesti tehdä tässä vaiheessa jos ei ole "hyvää syytä". Vetosin äitini nopeisiin synnytyksiin ja siihen että kun nyt on ollut noita supistuksia ja poika on kiinnittynyt niin olisi kiva tietää kuinka pian on lähdettävä sairaalaa kohti jos aikoo sinne keritä. Torstaina siis tiedän enemmän.

Sf-mitta ei ole kasvanut, maha kuulemma on selvästi pudonnut ja siltä se kyllä tuntuukin. Ei ollut millänsäkkään tosta mitan kasvamattomuudesta, sanokaa te uudelleen synnyttäjät loppuuko toi kasvu jossain vaiheessa? Mulla kuitenkin mahanahka kutiaa ja on selvästi nyt venynyt kun maha on pudonnut. 31,5 se mitta on nyt.

Painoa on taas tullut pari kiloa parissa viikossa :D Huh huh! 1,050 viikossa! Viimeisen neljän viikon aikana painoa on siis tullut neljä ja puoli kiloa. Kuulemma se voi olla nesteen kerääntymistä, mutta mulla se kerääntyy sit jotenkin tasaisesti kudoksiin kun en ole mistään turvoksissa. Sormus on ehkä himppasen alkanut kiristää, mutta muualla ei huomaa mitään. Lihonut en ole missään vaiheessa raskautta. Saa nähdä tasoittuuko toi painon nousu jossain vaiheessa jos poju pysyy kyydissä vielä toiset pari viikkoa vai jatkaako nousua samaa tahtia..

Verenpaine 119/82 eli ok, hemoglobiinia ei katsonut kun mulla se on noussut läpi raskauden, Liikkeet ++ ja raivotarjonnassa tuo on.

Poika on kuulemma alhaalla lantiossa, ja kiinnittynyt, arveli olevan ihan kunnon taivotarjonnassa, eli takaraivo lantiossa. Sanoi olevan sen verran valmiisti tuolla että ei usko menevän lasketun ajan yli jos sinnekkään. Käski vahtia tuleeko limatulppaa tai tihkuuko lapsivettä.
Torstain kohdunkaulan katselmuksen jälkeen tietää taas enemmän ja saattaahan se jotain vaikuttaa..

Olo on neuvolan jälkeen jotenkin innostunut, kai se on pakko uskoa että kohta se syntyy :) Iih! :heart:

En muista pitikö jotain vielä kirjoittaa, on tullut niin hurjasti tekstiä tänne ettei meinaa mukana pysyä, mutta hyvä vaan, ihanaa kun on "vertaistukea" ja näin mahtava porukka!

Susimieli ja Pieni 37+2
 
Ai niin sitä piti vielä sanoa että neuvolassa oli puhetta ekasta neuvola käynnistä vauvan kanssa, viikon ikäisenä olisi kuulemma optimaallinen aika, sanoi tulevansa mielellään kotikäynnille tai sit saa tulla neuvolalle.

Sanoin että jos ei mies ole silloin kotona niin saapi tulla täti meille, mä en varmaan saa roudattua turvakaukalossa poikaa tuolla meidän portaissa (se saakuran hissiremppa ja viidennen kerroksen koti... ). Ihan mielissään sanoi että hän kyllä tykkää tehdä kotikäyntejä. Mun puolesta tulkoon, sit jos miehellä on se päivä vapaata että on kotona ja auto käytössä niin voidaanhan mekin mennä sinne. Mutta tuo neukkutäti kun haluaa jonkun imetysnäytöksen että on varma että se sujuu, niin kotona voi paremmin suttaantua semmoiset. Ihan kiva että tekevät kotikäyntejä, läheskään kaikkialla niitä ei enää tehdä ymmärtääkseni.
 
Neuvolatäti lähti just. Tytöllä on nyt painoa n. 3300 g, tarkka lukema unohtu samantien. :saint: Eil ei ihan vielä olla syntymäpainossa, mut toisaalta siihen ei tarttis päästä vielä viikkoon. Pojat on vaan ollu takasin syntymäpainossa jo tässä vaiheessa. Neuvolatädinkään mielestä ei näytä eikä tunnu yhtään Down-vauvalta. Tyttö kun ei meinannut edes vaalla pysyä. :)

Oma paino Tänään en muistanu vaalla käydä mut ainakin pari päivää sitten oli paino -6kg painosta ennen raskautta ja -7-8kg synnytytstä edeltäneeseen painoon. Tosin mulla tätä ylipainoa on vaikka muille jakaa. Kun ei tällä kertaa vaan imettäessä paino taas nousis samat 15kg kun viimeks. :ashamed:

Villahaalari Mä tein tytölle tällasen. http://www.garnstudio.com/lang/fi/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=2&lang=fi Tuolla on kaikenlaisia kivoja ohjeita, ja ohjeet saa näkymään suomeks kun käy valitsemasta kielen ohjeen sivulla, jos ne siis näkyy ruotsiks.

Synnytystapaarvio Onko tolla arviolla oikeesti kauheesti virkaa kun lantion sisämittoja ei voi tarkaan määritellä muuten kuin magneettikuvauksella? Eli käsikopelolla on mahdotonta sanoa varmasti et mahtuuko vauva tulemaan vai ei. Mut onhan se kiva päästä kuulemaan kohdunsuun ja kaulan tilannetta. :)

Fantaihana ja prinsessa tänään 1vk
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Hei vaan kaikille! Ja onnea koitokseen niille kenellä se on edessä! :)

Tänään on tutustuminen synnärille :) Ja huomenna neuvolalääkäri :)
Ja taas meni yö iha päin mäntyä. Puol yheltä heräsin ja puol kolmeen valvoin.
Tuli pahaolo ku meni makuulleen vaikka kyljellään olin, sitte tuli kyllä ihan selvästi supistus luultavastikki :O? Alavatsaan lähti oikeelta kyljeltä todella polttava kipu, nii ja selkäki on tosi kipee :) eihän siinä sitte saanu nukuttua :( Noh ehkä ihan hyvä että valmistautuu tulevaan että yöllä täytyy monesti herätä. :)

Baarbi rv 36!
 
Onnea Marma synnytyspuuhiin. Ja kaikille muillekin joilla lähtö tullut tai ihan käsillä. Ihanaa, vauvoja tulee- vain lumi puuttuu :D

Täällä ei mitään ihmeellistä. 7 paikkainen Wolkkari vihdoin parkissa, vaunut kasattu ja kaukalo odottamassa vauvankassin kera lähtöä. Mutta mammalla elämänsä vointi joten täällä ei todellakaan merkkejä mistään.. muutama "onneton" supistus päivässä, niillä mennään..

pikkuinen 37+4 :heart:
 
Hei vaan kaikille piiiitkästä aikaa! Ja onnittelut niille, jotka ovat saaneet jo tonttunsa :flower:

Aattelin vaan pikasesti kertoa kuulumiset. Elikkäs oon juossu päivystyksessä sieltä syys-lokakuun vaihteesta asti supistusten takia eikä se tilanne oo mihinkään muuttunu. Saa nähä mitä sanovat huomenna neuvolalääkärissä kun viimisen viikon aikana muuttunu nuo supistukset selvästi pahemmiksi ja kunnon paine tuntuu jo tuolla alhaalla (muutaman kerran luullu jo että lähtö tuli).. Neuvolassa sanovat viimeksi että oon kuulema niin hienosti selvinny 15 rv:n ajan supisteluista että saa tulla jos on tullakseen, ei tarviis enää kärsiä :)

Oli jotkut muutkin valittanu kivuista ja yöunien vähyydestä. Mulla ihan sama homma; selkä ja lantio huutaa hoosiannaa ihan sama missä asennossa sitä on ja tähän lisäksi vielä supistukset ja aivan järkyttävä närästys! :stick: Oon tainnu todeta tän jo useampaan kertaan, mutta ei tää raskaana oleminen oo yhtään mun juttu.. Noh onneksi tää on "kohta" ohi, eli peukut pystyssä huomiseen neuvolaan :)

Ainiin ja tänään täynnä huimat 36+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Fantaihana synnytystapa-arvio on vähän hassu nimitys kun sitä käytetään tavallisesta neuvolalääkärin tekemästä viimisestä tutkimuksesta :) Eihän siitä oikein mitään irti saakkaan (varsinkaan just siihen vauvan ulos mahtumiseen).

Sitten taas äitiyspoliklinikalla tehty arvio+ muut tutkimukset antaa vähän jo enemmän tietoa, mut sinnehän "pääsee" vasta jos ollut edellisessä synnytyksessä häikkää, väärä tarjonta, rd tms.

Mut ylipäätään kai aika harvalta oikeesti tutkitaan sitä ulos mahtumista? :)
 
m308, hyvää syntymäpäivää! Ja Marmalle onnea koitokseen!

(ja samalla huomasin että omaksi iäkseni saa päivittää 34, jokuset kuukaudet sitten ehdin kyllä jo täyttää :D )

Kävin Vassissa synnytystapa-arviossa viime perjantaina mutta kun sektio tehdäänkin Tayssissa, soittivat tänään että siellä arvio nyt sitten uudelleen torstaina. Jospa sitten saisin samalla jotain päivämäärääkin koska leikkaus on... Joka tapauksessahan sen on oltava ensi viikolla kun laskettu aikakin seuraavan viikon sunnuntai :)
Jännä että meneekö nippa nappa marraskuun puolelle vaiko sinne joulukuun 1. tai 2. päivälle, edellisen sektio oli 3pv ennen laskettua aikaa.
Minulle ei tehty arviossa ollenkaan sisätutkimusta kun ei ole millään mitoilla tai vauvan asennolla kuitenkaan mitään merkitystä leikataanko vaiko ei, en tiedä kuinka nyt sitten Tayssissa.

Villahaalaria ei ole minullakaan, nolottaa sanoa kun puikot suihkii koko ajan (tässä reilun kuukauden sisällä tullut tehtyä 4 miesten villapaitaa ja 2 naisten pitkää villatakkia) mutta haalaria en vain ole saanut aikaiseksi.. Kotiintulovaatteisiin täytyy laittaa siis varmaan välipuvuksi sellainen kevyt vanupuku.

Yksinäisyys vaivaa, ei ole oikein ketään muita kuin mies jonka kanssa jutella mistään vauvan tuloon liittyvästä ja askarruttavasta (eipä siinä mitään vikaa ole mutta.....). Miehen puolen sukulaiset kyllä soittelee hänelle ja kyselee missä mennään mutta oma puhelin ei turhaan soi.. (Onneksi tänne voi aina tulla lukemaan kuulumisia :) )
 
Viimeksi muokattu:
Villahaalarit on täällä edelleen vaiheessa :ashamed: Mähän alotin neulomisen jo monta kuukautta sitten ja aika perinteisesti taitaa käydä, viittä vaille valmiiksi asti saan. Neulottu on jo, ei tarviis kun päätellä ja ommella napit, eli ehkä tunnin homma mutta ärsyynnyin loppumetreillä koko haalariin kun piti nappilistaa purkaa niin monta kertaa ennenkun hokasin miten napinlävet neulotaan joten tuolla se nyt on maannut oottamassa inspistä.. On kyllä reilu koko joten ei tässä niin kiire oo, ei se vastasyntyneelle käy kummiskaan. Pitää ettiä jotai muuta lämpöstä kotiutumiseen. Varmaan kyllä riittää normaalit lämpöset sisävaatteet ja toppahaalari kun autolla kuljetaan kuitenkin, ei tarvi pihalla paljon olla sit. Ohje löytyi Moda-lehdestä, että jos Sidillä on kirjastossa käyntiä niin vilkases käsityölehdet, niissä on helppojakin ohjeita. Tuokin oli tosi helppo sitä typerää nappilistaa lukuunottamatta :) Jossain vauvalehdessä oli kans joku name it:in mainos jossa oli IHANIA villahaalareita, oikeen harmitti kun pojillaki jo on villikset talveks, ois voinu jopa törsätä ja ostaa kun oli niin kivan näköiset.

Enköhän mäkin täällä kärvistele varmaan vielä ens vuoden puolella jos ei sitten tule määräystä sektioon. Edelleenkään ei ole kääntynyt itsekseen enkä edelleenkään usko että kääntyy. Kyljet on aika kipeet etenki aamuisin kun vauva on tosi ylhäällä ja pungertelee pyllyllä ja päällä vuorotellen mun kylkiluita.

Mutta joo, olinpa eilen tosi reipas ja VIHDOIN sain aikasiks laitella vauvanvaatteita kaappiin :) Tuolla on neljä tai viis isoa kassillista vaatteita oottamassa, osa pojille ja osa vauvalle tulleita, aloin jo niitäkin lajitella mutta sitten iski tuskastuminen kun niitä on NIIN paljon ja kaikki isoja joten ei voi suoraan ottaa käyttöönkään. Vierashuone on ku ois pommi räjähtänyt kun pojat on vielä olleet "apuna" tossa vaatteiden lajittelussa. Pitäs vielä tarranauhoittaa noita vanhoja kestovaippoja, jostain kun löytyis vähän aikaa ja energiaa siihenkin hommaan. Niin ja tosiaan, pitäis kai myös tuoda hoitopöytä ja pinnis meidän huoneeseen :D Kauheesti siis edelleen tekemistä..

Tänään taas tuli aika epätodellinen olo tästä vauvan tulosta, nyt kun sitä on ootettu ja ootettu niin ihan hullulta tuntuu että laskettuun aikaankin on enää kuukausi ja pari päivää päälle :) Hyvä etten jo itkua ryystänyt kun kattelin kun pojat söivät ja mietin että vastahan ne oli vauvoja ja kohta tulee jo uusi pieni. No, enpähän mä sitä vauvojen tuloa oikeesti tajunnut viimeksikään, sitten vasta heräsin todellisuuteen kun kuulin ekat parkaisut :D

Miimau meillä pojat syntyivät just viikoilla 38+2 :D Etköhän sä ehi ihan hyvin synnytystapa-arvioon, ei nuo pojatkaan ois vielä sillon halunnu syntyä mutta alkoi tulla meillä se turvaraja vastaan joten käynnistettiin silloin, ja leikattiinkin sit samana päivänä. Mulla on arvio 36+jotain, täällä annetaan aikoja kai heti kun tulee se rv 36 mittariin.

Hyvää vointia taas kaikille, koitetaanhan jaksaa loppumetrit!
 
Belleihana harmi kun sulla ei oo ketään jonka kanssa jakaa raskaus ja vauva kuulumisia,paitsi tietysti me (se on kuitenkin niin mukavaa kun on joku joka on ihan samalla aaltopituudella asioista).
Toivottavasti vauvan synnyttyä tutustuisit johonkin mukavaa suht samanikäisen lapsen äitiin.

MARMA zemppiä ja supistuksia!

neljäskö onnea uudesta autosta!

Baarbi toivottvasti ensi yö menisi paremmin.

Fantaihana hyvä jos vauva ei vaikuta down-vauvalta:)
Miten vauva on öisin nukkunut?

Susimieli täällä neuvolan täti tulee automaattisesti ekalla kerralla käymään jollei äiti sitten ehdottomasti halua tulla neuvolaan.
Hienoa että vauva on jo laskeunut ja kiinnittynyt,jos vaikka vedet menee niin voi kotona rauhassa odotella supistuksia eikä tarvii pelätä että napanuora luiskahtaisi esiin:)
Hyvä että pääset kohdunsuun tsekkaukseen,niin tietää vähän mikä tilanne on:)

Miimau ei kai tuo myöhään ole... itselle sellaista ei oo ikinä tehty niin ei oo mitään hajua millä viikoilla se ois hyvä tehdä.Ainakin luulis että saa aika hyvän painoarvion vauvasta ja paikat voi olla jo hyvässä synnytysvalmiudessa:)

Käytiin miehen kanssa vessan uusia kalusteita katselemassa.Kalliilta se hinta kyllä kuulosti vaikka mies sai alennusta, mutta pääasia jos wc saa uuden ilmeen ja tulee paljon käytännöllisemmäksi.Ja tämän pitäis tapahtua vielä ennen vauvan syntymää:)
Eipä muuta mainittavan arvoista.

Metsätähti ja huomenna täysiaikainen pienokainen 36+6
 
Äitipolilla taas tänään käyty. Kirppuna tuo pikkuinen tyttönen edelleen kasvaa (siis verrattuna mun edellisiin lapsiin). Painoarvio oli nyt 3265g. Paikat edelleen ihan pehmeänä, kanavaa 2cm ja 1 sormelle auki. Viikon päästä ke on taas kontrolli, ehkä silloin jo saan käynnistysajan. La:n tietämissä edelleen ollaan käynnistämässä synnytystä. Lääkäri puhui myös ballonkikäynnistyksestä, saa nähdä mihin sitten lopulta päädytään.

Onnea m0308!

Poppeliini ja pikku kirppunen 38+1
 
m0308 Onnea! :flower:

metsätähti Vauva nukkuu oikein hyvin yöllä ja päivällä. Eli nukkuu 4 tuntia, herää syömään ja nukahtaa taas. Yöllä nukutaan vauvan kanssa perhepedissä joten siinä ei kauheesi tarvitse herätä. Keskimmäinen ei vaan nuku kunnolla yöllä kahtena viime yönä on valvonu kaks tuntia 00-02 välillä. Ihan vaan huutaa ja pyörii sängyssä. Onneks esikko nukkuu niin sikeesti ettei herää vaikka nukkuu samassa huoneessa.
 

Yhteistyössä