***Joulukuun Pikkutontut LOKAKUUSSA***

Pikapäivitys täältä:

Nyt tulee taas ensiodottajan tyhmä kysymys mutta minkälaiset ulkovaatteet kannattaa pakata vauvalle kotiintulovaatteiksi? Tänään tuli äitiyspakkaus ja katselin kauhuissani että se toppapukuhan on aivan liian iso!!!
Meillä on sellainen "pikku jääkarhu"-kaukalolämpöpussi mutta mitä sinne alle kannattaisi suunnitella?
 
Heippa!
Pakko tulla POKSumaan kun 30+0 tulee tänään täyteen!!! :heart:
Töitä olisi vielä 4 vko.. onneksi osa lapsista jää pois kuun vaihteessa mutta osa jatkaa ihan äitiysloman alkuun asti!!
Tosin ei mulle hoitolapset tee tiukkaa mutta toi oma melkein 4 v poika tuolla juuri huutaa sängyssään "ihan tyhmä äiti".. on ihan väsynyt mutta ei anna päiväunille periksi ja on sitten kestovihanen ja ärtynyt koko ajan ja minä sen mukana.. kun kaikesta saa tapella eikä mikään ole hyvin!! huh... että saa katsoa mihin suuntaan tämäkin kääntyy vauvan tultua! :(

Kovasti jo odotan että saisi laittaa vauvan huoneen kuntoon, pienimpiä vaatteita olen pessyt ja silittänyt kaappiin mutta huoneen kimppuun pääsen vasta kun äippäloma alkaa!

Ja mies tulee meillä mukaan synnytykseen.. viimeksi en puhua pukahtanut sille kun olin niin kipeä ja meinasi ettei pysty ponnistusvaiheessa olemaan lähellä kun pyörtyy mutta tosiasiassa oli suurena apuna ja puhkui ja puhisi mun mukana :D

Ja ponnistusvaihe mistä on ollut puhetta , oli minunkin mielestä jo "helpotus" kipeiden ja 1 1/2 vrk kestäneiden avautumisvaiheen jälkeen joten oli "mukava" päästä tositoimiin vaikkakin sitä tuskaa kesti myös 1 1/2 h.. joten nyt tilauksessa nopeampi synnytys :D olenkin saninut etten lähde kotoa kovin helposti vaan kärsin kotona niin pitkään kuin mahdollista!!! no katsotaan miten käy!!

Omaa napaa vielä vaikka koko teksti sitä on ollutkin..
Vauva on rt- tarjonnossa ja potkuja satelee kylkiin ja pyrkii molemmista kyljistä ulos.. on varmaan ahtaat olot jo.. muuten en koe itseäni kovin suureksi vaan toistaiseksi mikä on kasvanut on maha joka on täysin edessä eikä takaapäin näy ollenkaan koko raskaus! Myös turvotuksilta olen vielä välttynyt!

Ja nukkumisesta on ollut puhetta joku jossain kohtaa mainitsi että oli laittanut imetystyynyn jalkojen väliin.. kiitos siitä vinkistä.. olen nyt nukkunut imetystyynyn kanssa ja on ihan loistava! Mies kyllä nauroi että on tosi romanttista kun ei mun lähelle pääse mitenkään kun on vatsa ja vielä imetystyynykin välissä :LOL:

Hyvää päivänjatkoa kaikille!!!!

Hipu+pikkuveli 30+0
 
Tuosta rintamaito-korvike -pääkirjoituksesta: Ei siinä oikeastaan sanottu, että rintamaito ja korvike olisivat samanveroiset. Aika jännä otsikointi siis... Lisäksi ihmettelen tuota lausuntoa, että WHO:n suositus olisi pääasiassa kehittymättömille maille. WHO kyllä tekee erilaiset suositukset erilaisiin oloihin, esim. suosittelee imetyksen jatkamista vähintään kahden vuoden ikään juuri kehitysmaissa, mutta teollisuusmaissa vain vähintään yhden vuoden ikään. Lisäksi nuo rintamaidon huonot puolet koskivat juuri suositusta (joka siis on Suomessa 4-6kk täysimetys) PITEMPÄÄN kestävää täysimetystä. No jaa, imetys on vaihtoehto yksi, mutta hyviä lapsia sillä korvikkeellakin kasvaa, jos imetys ei syystä tai toisesta onnistu.

Ponnistaminen: Kyllä se kakan työntäminen on aika samanlaista kuin vauvan. Tosin, jos ei ole puudutetta, niin yleensä keho hoitaa sen ponnistamisen ilman suurempia apuja. Kunhan ei pistä hanttiin, pitää lantion rentona ja antaa mennä tuntemusten mukaan. Kätilöt neuvovat, että ponnista alaspäin selkärankaa pitkin, jos siitä ajatuksesta on jollekin apua.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä käyty tänään neuvolassa, kaikki ok, painoa tullut 600g per viikko :/ ei kyllä tarvis nousta enää yhtään, vaikkei sinänsä oo tullu ku 6,7 kiloa. Esikoista odottaessa tähän mennessä oli tullu jo 17 kiloa :O vaikka olihan siitä suurin osa vaa turvotusta... No sitten verenpaine oli 120/78 mikä on tosi hyvä, esikoisen kohdalla oli aina 130/80 tai vielä korkeampi. Pissa oli puhdas ja hemoglobiinia ei saatu mitattua, kun oli se laite rikki...harmitti kovasti ku olisin sen just halunnu tietää.. Sf-mitta oli 29, että aikalailla käyrillä mennään :) Vauvan sykkeet oli eka 160 ja oli niin vilkkaalla päällä ettei edes saatu kuulumaan, mutta lopulta sitten rauhottu, saatiin äänetkin hyvin kuulumaan ja syke laski 130:en :)

Esikoinen (1v3kk) oli muuten mukana neuvolassa, ja oli jotenki tosi herkällä päällä. Ensin kyllä naureli terveydenhoitajalle, mutta siinä vaiheessa kun alko mittaamaan multa verenpainetta ja otti stetoskoopin esille, se alko tosi pelokkaana itkemään. Tämä varmaan johtu siitä, ku pari kuukautta takaperin MPR-rokotteesta tuli ihottumaa ja turvotusta, jonka takia käytiin sitten lääkärillä kuuntelemassa sydänäänet ja muuta, j poika sitä pelkäsi ihan kamalasti. Itki ja kiemurteli niin kovasti että en meinannu saaha piettyä sylissä saatika sitten paikoillaan.. Mahollisesti siis muisti sen stetoskoopin ja pelkäs mitä sillä tehään!!
No kuitenkin... sitten välillä innostu leikkimään lattialla leluilla, mutta ku minä kiipesin siihen sängylle makaamaan, ja poitsu sen huomas, ni kamala itkuhan siitä taas synty. Terkka nosti sen sitte mun viereen makaamaan ja siinä se sitte nyyhkytti niin kauan että saatiin vauvan sydänääniä kuunneltua..

Mies mukaan synnytykseen meillä tulee tottakai, jos ei vaan mitää tosi ylläri lähtöä tuu, että saadaan poika hoitoon eikä miehellä oo just töitä semmosessa paikassa, mistä ei voi millään olla pois. Mies on siis maatalouslomittaja.. ens viikolla menee semmoseen paikkaan, mistä lähtee talonväki ulkomaille, olisko ollu Mallorcalle tai johonkin.. Niin sieltä tosiaan hieman hankalempi olla pois, vaikka onhan siellä toinenki lomittaja, joka tarvittaessa pärjäis vähän aikaa yksinkin.. Mutta tämän tosiaan pitäs olla ennen laskettua aikaa ainoa semmonen paikka, mistä väki on pois kotoa..
Alkaa kyllä tosiaan vähän jännittämään se että miten tulee lähtö ja miten saa pojan hoitoon ja ittensää ajoissa sairaalaan. En kuitenkaan uskois, että mulla ainakaan kovin älyttömän pitkä synnytys olis edessä, ku esikoinenki käynnistämällä tuli kuitenki 13 tunnissa.. Mutta koputetaanpa samalla puuta, eihän sitä vielä tiiä :whistle:

Kylläpä multa nyt tulis tekstiä ja taitaa olla vielä aika sekavaa semmosta, yrittäkäähän saada selvää :D

Vauvan kotiutumisvaatteita joku kyseli ite oon jo pistäny kaikki valmiiks, ja siellä on 56cm body ja potkuhousut sekä potkupuku. Sitten taitaa 60 senttinen kypärälakki, vaikka en kyllä siitä tiiä, kuinka sinne vauvan pää sitten hukkuu. JA lopuksi se 62 senttinen toppahaalari.. Ajattelin kyllä ottaa vielä toppahaalarille jonkun toisen vaihtoehdon, jos sillon onkin vielä ihan vesikelit, ettei vauvalle kuitenkaan tuu liian kuuma sitten autossa.. Kuitenkin 120 kilometrin matka kotiin sairaalasta!

Joo jospa tässä tälle kerralle tarpeeks.. :)

Jonna90 ja pikkukakkonen 31+5
 
Mä utelin kotiutumisvaatteista Facebookin eräässä keskusteluryhmästä ja siellä tuli todella paljon vastauksia!! Mut perussettiä on esim.(tähän tyyliin...) kietaisupaita, potkuhousut, villavaatteet, tumput, sukat, lakit...Erilaiset lämpöpussit ovat olleet kovin suosittuja :) Itse ostin tutultani tänään toppa-asun, joka on siis pussi tyylinen missä on hihat erikseen!!
Ja muutamia pieniä vaatteita, että mahtuu silloin kun vauva on pienimmillään ja juuri kotiutumisen jälkeen yms.
Eli niitä ei tarvitse enää murehtia!!

Kerkesin jo elvistelemään ukkelilleni, ettei minulla ole mitään loppuraskauden vaivoja tullut mitä olen täältä lukenut...Kuka käski mennä lesottelemaan liian aikaisin...Nimim. tänään ne alaselkäkivut alkoivat aamusella...
Että omaan nilkkaan nasahti...

Kahlan ja muruBullanen 30+0 :heart:
 
Mango joo raskausmyrkytys epäilyn takia seuraillaan :) Ilmeisesti sitten niin että muuten ei kriteerit raskausmyrkytykselle täyty jos ei sit protskua löydy (vaikka just kyllä luin sellaisenkin tarinan missä sitä ei ollu ja oli jo pahana sit tilanne). Mut mulla nyt ei vielä kauheissa lukemissa paineet huitele joten seuraillaan tiiviisti tilannetta :)

Tänään sitten saatiin pikkuisen vaatteet laitettua paikoilleen :heart:
Kyllä oli ihana niitä laitella, mutta se tuli yllätyksenä kuinka paljon meillä olikaan 50-62cm vaatetta :D Ja myös seuraavat koot 74cm asti toisessa kaapissa valmiina ja niitäkin ihan järjetön määrä :D

vauvalle kotiinlähtövaatteiksi pitkähihainen body, potkarit, tollanen teddyhaalari väliin ja sit lämpöpussi mis reiät kaukalon valjaille, tietysti pipo ja jotain käsiin sit kans :)

Ostoslistalla uusi telakallinen turvakaukalo, pinnikseen uudet reunasuojat, hajut pitävä vaipparoskis (mulle ei tavallinen kannellinen riittän, varsinkaan kun alko tulee haisevampaa tavaraa :x ) ja sit tietty vaippoja, liivinsuojia yms. hoitotarviketta :)

mies mukaan synnytykseen Tulossa kyllä jos ei mitään erikoista estettä tule :)

Ponnistaminen Ei ole kokemusta esikoisesta kun ennen kun siihen päästiin lähdettiin leikkuriin. Toivotaan että nyt sen sais kokea ja kai se siinä sit sujuu kun hetki on :) En osaa oikein kuvitella näin etukäteen koko tilannetta.

Olokin on vähän siedettävämpi vaikka onkin tullut touhuttua tänään, ehkä kun on saanut ajatukset vähän muualle kun kurjaan oloon :)


Astre ja vauveli 29+3
 
Heippa!

Eilisen neuvolakuulumisia:

Kaikki ok,
Sf-mitta 28cm eli ihan keskikäyrällä mennään

Painoa tullut +483g/viikko eli se on vähän laskussa aiempiin, kokonaisuudessaan painoa tullut 9kiloa, josta 7,5 viikon 19 jälkeen! Sanoi että painoa on tullut reippaasti mutta ei siinä ole huolta kun mun lähtö BMI oli 22 ja mun kokoisella kuulemma tulee keskimäärin 12-16kiloa raskauden aikana, eli sikäli ihan ok lukemissa mennään, ja en ole lihonut mistään, kaikki on tullut tohon mahaan vaan.

Sykkeet oli 140 ja poika on raivotarjonnassa. En ole itse osannut tunnustella missä pojan pää on, joten kätilö näytti sen, jestas kun se oli isompi kun olin aatellu! :D

Verenpaineet oli 125/73, hemoglobiinia ei ottanut

Synnytyksestä oli puhetta neuvolassa, olen sitä itse miettinyt ja tätikin halusi siitä puhua, sain jonkun verran vastauksia, kun haluaisin synnyttää luonnollisesti ja saada siihen ohjausta, kammottaa että kaikilla on kiire ja mua hoputetaan tai joudun tekemään jotain mitä en tahdo. Sain myös vinkin käydä josssain aktiivisynyttäjien nettisivuilla tutkimassa luentoja, pitävät kuulemma monessa kaupungissa ja noissa käsitellään mm. lääkkeetöntä kivunlievitystä.

Mun harkkasuppareihin sanoi vaan että kiireinen viikko viissiin kostautuu, ja ei ole huolta, lepoa vaan sit jos tuntuu että kovin kiristää. Eipä mulla ookkaan töitä nyt enää kun huomenna ja perjantaina. Aah!

Seuraava käynti onkin sit kahden viikon päästä, vasta 38 viikon jälkeen aletaan käydä kerran viikossa. Siis jos kaikki on ok, jos tulee häikkää niin sit useemmin tietty.

En muista mihin kaikkeen piti kommentoida, oon ihan naatti töiden jälkeen.

Susimieli ja Pieni 31+3
 
Täällä alkais olo oleen suht ok. selkäkivut on helpottanut hurjasti eikä hermotkaan ole enää niin kireellä. Kiitos niisku ja sid :wave:

Kovasti yritän päiviin keksiä tekemistä jotta sais ajan kulumaan. Tänään on pyykkikone laulanut kokopäivän, päätin pestä sohvatyynyt. Nyt jos saisi ton koiran pysymään poissa sohvalta niin pysyis noi tyynyt puhtaina. Muutenkin tosta koirasta lähtee niin paljon karvoja, että ihan pelottaa ajatuskin laittaa vauva karvojenpeitteiselle sohvalle, hyi :kieh: kamalasti on kyllä hommia mitä haluan saada tehtyä ennen vauvan syntymää.Eilen sain keittiönkaapit melkein järjestykseen ja kohta voisin käydä noiden vauvan vaatteiden + petivaatteiden ym tarvikkeiden kimppuun. Tosin päätin että niihin kosken vasta kun on rv 30+. mut kohtahan sekin on jo edessä :) vaatehuonekin vaatii järjestelemistä.. noh, onhan tässä aikaa :)

Närästys on uusivaiva täällä. Onneksi on vielä hyvin lievää ja tuntuu lähinnä hassulta kuin ilkeeltä, samoin kyykistely ja pää alhaalla oleminen saa ykät nousemaan suuhun :x ja joooo, muutamapäivä sitten suihkussa huomasin että maidonerityskin on alkanut, mies ei ollut tästä innoissaan. ei kuulema näytä valion maidolta :LOL:

Kotiintulovaatteiksi olen miettinyt ihan podyn, puolipotkarit, siihen päälle joku söpö puku(housut +paita) ja toppahaalari. Turvaistuimessa meillä on lämpöpussi. Jos on ihan vesikeli mitä epäilen, niin sitten varmaan riittää vähän vähempikin :) Pienet Vaatteet alkaisi muutenkin nyt olla hankittuna, enää sellaisia "isompia" hankintoja on patjat pinnasänkyyn, imetystyyny, vaipparoskis ja se vaipanvaihto alusta hoitopöydän päälle. Kaikkea pientä ehtii sitten ostella myöhemminkin.

Nyt teenkeittoon. Vauvalehti käteen ja sohvannurkkaan lukemaan :) Rakastan syksyä, pimeitä iltoja ja kynttilöitä<3 Ihanaa viikkoa kaikille mammoille ja masuille

Joulumamma ja vauva 28+5
 
Neuvolassa kävin tänään. Kaikki ok. Paino on vielä n. 1kg alle alkupainon ja nyt alkaa jalat välillä olemaan pikkasen turvoksissa joten sekin nostaa painoa ainakin jonkun verran. Viimeks mulla oli tässä vaiheessa jo kaks viikkoa kädet ollu niin turvoksissa et ne särki ja oli puutuneita 24h joten ihan kivasti mennyt senkin asian kanssa ainakin tähän menessä. Verenpaineet on edellisillä kerroilla lähteny pikkasen nosemaan siinä 34 viikon paikkeilla mut ainakin vielä nekin oli tosi hyvin.

Nukkuminen Mä nukun ainakin vielä tosi hyvin. Tai lähinnä niin että mä en edes kylkeä käännä vaan samasta asennosta herään pissalle joskus aamuyöstä ja samalla iskee yleensä suonenveto, mut sekin on nyt jääny siihen yhteen kertaan yössä joten se ei oikeestaan haittaa. Jos kylkeä on vaikee kääntää niin tosiaan kannattaa investoida siihen liukulakanaan.

Fantaihana 32+0
 
Hah, mulle tulee mieleen joku PVC-lakana :D Ehkä aika mennä takasin nukkumaan!! jos vatsa myllertäjä vaan antaa nukkua :D Eka kerta kun heräsin sitte siihen, et toinen mökeltää niin kovin et ei voi nukkua :)

Näköjään toisesta rinnasta tuli pienen pieni tippanen jotain kirkasta nestettä...Nytkö sieltä sitten alkaa jotain jo herua :whistle:

Tämmönen leikki-mielinen kalluppi
...Millasia teidän "sairaala-kassit" ovat? =) Reppu mallisia, kasseja, vai millaisia? :) Vai mäneekö Salen-muovikassissa? ;)

Meillä ei oo vielä asennettu pinnasänkyä, mut luulen et ukkelo saa pikkuhiljaa ryhtyä hommiin..Jotenki ku muksun liikkeet on alkanu tuntumaan entistä voimakkaammin, alkaa tulla se tosiasia mieleen, et meil oikeen oikeesti on tulossa se vauveli :)

En muista vastasinko tuohon, mutta...Mies on tulossa synnytykseen mukaan! Mulle se on itsestäänselvyys ja tuntuu olevan onneksi ukkelollekkin!!
Olivat kuulemma kaveriporukassa jutelleet synnytyksistä ja miten olla niissä tukena :D Mut aika ulkopuolisiksi ukkelit tuntevat itsensä kuulemma niissä, koska toisen kivulle et voi mitään, etkä pysty auttamaan toista...Nooh! Eiköhän se toisen läsnäolo ja tsemppaus ole tärkeintä!! :heart:

Miten voimakkaina te tunnette liikkeet?
Välillä tuntuu et vauva pitkiäkin aikoja mökeltää mahassa kovasti ja ihan kuin jopa "raapisi" yms...

Jeps...mut eipä mulla taas mitään sen järkevämpää...

Kahlan ja möyris 30+1
:heart: :xmas:
 
Sairaalakassina on ihan reppu :) On ollut joka kerralla ja riittänyt hyvin :)

Höyhenelle onnea loman aloituksesta =)

Liikkeistä Mä en tunne ihan kamalan voimakkaana, kun on istukka edessä (aiemmin ollut takana ja silloin tuntu tosi kovasti aina), kyljissä tuntuu välillä potkut niin että tekee mieli irvistää, mutta tää kaveri ei hirveen kauaa melskaa yhteen putkeen, joten ei oo häirinnyt yöuniakaan.

Hankinnoista puuttuu meillä vielä uusi patja pinnikseen, edellinen on niin hirveässä kunnossa jo, ettei sitä voi käyttää :x Tutit ja tuttipullon tutit puuttuvat myös.

Me ei jouduta kanssa muuttamaan onneksi evakkoon mihinkään, keittiön lattian lisäeristykset/eristyksen paikkailu tapahtuu niin, että siinä ei tarvi koko lattiaa repiä auki, kellarissa ollut kosteutta saanut hirsi niin saadaan paikattua ilman että pitää alkaa mitään suurempaa tekemään. Viikonloppuna kaivetaan salaojat pihaan ja mitäs muuta, tekemistä riittää... Meillä alkaa vaan tämä talo käymään pieneksi ja meillä on mahdollisuus muuttaa ensi kesänä isompaan, mutta mies on alkanut harata vastaan kun "juuri kun saadaan kaikki asiat täällä kuntoon niin sitten pitäisi myydä ja muuttaa pois, ja aloittaa uusi remontti". Se ei oo jotenkin sisäistänyt, että tää ei oo mun mikään unelmakoti, vaikka nyt asutaankin hyvällä paikalla jne.

Tää viikko on mennyt ihan todella nopeasti, maanantaina vietin Anopin kanssa koko päivän, tiistaina nukuin koko päivän, eilen kävin serkulla kylässä ja jos tänään sitten yrittäis miettiä jotain kotihommia...

Hilipatuinen & Silmukka 32+3 (kai :LOL:)
 
Hyvä Miimau kun kysyit kotiutumisvaatteista, samaa on tullut mietittyä ja pienimpiä vaatteita jo vähän sillä silmällä vilkuiltua. Jos olis ennen tätä keskustelua pitänyt pakata, niin päähineet olis kyllä jääneet kotiin.. Vielä en ole vaatteita valinnut, mutta se on varmaa, että pikkuisella tulee olemaan päällään sama mun äitin neuloma pieni villatakki kun mulla itselläni oli 35 vuotta sitten. :heart:

Eilen kasasin kaikki tähän mennessä kertyneet vaatteet sängylle ja lajittelin värien mukaan pesukasoihin. Aikamoinen vuori niitä oli! Tässähän se menee loppuloma niitä pestessä ja silittäessä.

Sairaalakassi taitaa olla muotoa lentolaukku, siihen mahtuvat varmasti miehen ja vauvankin tavarat. Itse tuskin ihan hirveen montaa vaatekappaletta tarvitsen mukaan, sairaalassa retkuja riittää ja niissä on se erinomainen puoli, että niitä ei tartte sit itse pyykätä. :)

Muakin kiinnostaa tämä liukulakana. Aikamoinen operaatio nähkääs tuo kyljen kääntäminen näinä aikoina.
 
Hei

Täälläkin jäätiin vähäksi aikaa sairauslomalle. Parin viikon päästä pitäisi vielä palata hetkeksi töihin. Kovin toiveikas olen senkin suhteen. Tilanne on kuitenkin sen verran hyvä, että on mahdollista palata vielä töihin. Paikat ovat vielä kiinni, vaikka pehmeät. Sokeri oli taas plussalla. Sinne rasitukseen pitäisi varata aika. Ajattelin sitä vasta ensiviikolla neuvolan yhteydessä. Minulla kun aika herkästi näkyy kaikki hiemankin sokerinen minkä syön. Verensokerit kuitenkin olleen aina hyvät, joten sen osalta en ole ollenkaan huolissaan.

Aika käy näin pitkäksi. Pari päivää meni täysin levätessä ja nyt kun supistukset ovat helpottaneet uskaltaa tehdä näitä kotitöitäkin. Viikonlopuksi ajateltiin mennä mökille rentoutumaan.

Kotiintulovaatteita en vielä ole pakkaillut enkä omaa kassia. Varmaan tulee otettua body, puolipotkarit, mahd. villapuku, haalari, lakit ja tumput. Oman kassin kyllä voisi jo pakata, jos tulee pikainen lähtö niin ei tarvitsisi kiireessä pakkailla. Viimeksi minulla taisi olla ihan jokin reppu, missä nuo omat vaatteet oli. Otan tälläkin kertaa joko repun tai kangaskassin matkaan.

Ponnistusvaiheesta minulla ei nyt ole kauhean hyviä muistikuvia. Sen muistan, että supistukset loppui silloin kun olisi pitänyt alkaa ponnistaan enkä oikein tiennyt milloin olis pitänyt ponnistaa. Kätilö ja lääkäri kyllä kertoivat asiasta. Minulla kun avustettiin tuolla imukupilla ja pikkuinen piti saada ulos nopeasti. Nyt mietin, että kannattaako tuota epiduraalia ottaa laisinkaan, koska se lopettaa ne supistukset. Mitähän voisi olla vaihtoehtona? Minä kun olen aika kipuherkkä, joten tuskin mitään ilmn pärjään.

Tällä kertaa minäkin ajattelin olla kotona mahdollisimman kauan, jo mitään hämminkiä ei satu. Meillä on vain vartin matka tuohon sairaalaan niin aika pianhan sinne pääsee.

Supistuksien loputtua täälläkin on ollut aika helppoa. Yöt olen saanut nukuttua yllättävän hyvin eiä selkä ole vaivannut niin paljon kuin aikaisemmin. Lisäksi kävaellessä tuleva kova painontunne on helpottunut. Toivottavasti näin jatkusikin pitkään.

täällä taas ja pikkuinen 30+5
 
Mun sairaalakassiksi pääsee varmaan mun Niken urheilukassi, taitaahan tuo synnytys melkoinen urheilusuoritus ollakin...En ole kyllä vielä yhtään miettinyt, että mitä sinne pakkaan. Varmaan aika minimi tavaroilla mennään, vauvalle jotkut vaatteet ja itelle samoin. Tuokoon mies sit, jos jotain muuta tarvitaan.

Meillä on kaikki tavarat aikalailla hankittuna, mutta odottelevat vielä laatikoissa rempan valmistumista. Olohuoneessa meillä on tällä hetkellä ainoastaan pinnasänky, näyttäähän se vähän hassulta kun se siinä nurkassa yksinään nököttää. Toivo elää, että remppa valmistuu ennen ku vauva syntyy, oppari tosin ei taida valmistua ennen, joten sitä on sit vielä tehtävä ens vuoden puolella :(

Tämän viikon olen itse voinut taas paremmin, eilen illalla hieman supisteli, mutta meni ohi, kun pääsi sohvalle pötköttelemään. Viimeinen työpäivä mulla on vasta 9.11. ja yritän selvitä sinne saakka ilman saikkua.

Nyt on masuun ilmestynyt linea negra, aika hentona kylläkin. Raskausarpia ei ole vielä tullut, toivottavasti ei tulekaan...Vauva liikkuu aika aktiivisesti, eilen oli todellinen mylläys käynnissä, mutta tänään tuntuu sit olevan hieman rauhallisempi. Oikeastaan ihan hyvä niin, koska välillä vauvan liikkeet tekee oikeasti kipeetä. Varsinkin, jos se jotenkin venyttelee siellä!

Nyt olis tasan 10 vkoa laskettuun aikaan. Sektiohan tosin taidetaan suunniteltuna tehdä joskus viikon 39 kieppeillä...

miira ja muru 30+0
 
Tervehdys sateen keskeltä!

Glögi ostettu!! Ja joku rupesi höpertämään jo jouluruuistakin..voi ei. NAM! :p

Kiitos kaikille ponnistuksen saloista avautuneille! Niin, kyllähän se sieltä ulos tulee, tavalla tai toisella.

Galluppiin: Sairaalakassiksi otan brion vaunukassin, kun se näyttäs olevan tarpeeks iso. Tosin saa nähdä sit kun rupee pakkaamaan että riittääkö. Mies saa tuoda sitten myöhemmin vauvan kassin (joku pieni reppu) kun päästään kotiin. Vauvan kotiinmeno vaatteiksi oon varannu kokoo 50 ja 56 pitkähihaisen bodyn, puolipotkarit ja kokopotkarit. (Saa nähdä osaako vauvaa pukea siihen kokopotkariin, sen vuoksi varuilta nuo puolipotkarit.|O) Ja lisäksi lisäksi villasukat, äippäpakkauksen smile tumput ja joku pipo. Varuilta villahaalari ja tiesti kaukalolämpöpussi. Tuo kaukalopussihan on toosi paksu, en usko että villahaalarille tulee olemaan käyttöö, mutta varuilta. Mistä muuten saa tarpeeksi paksun ja pienen pipon?? Äitiyspakkauksen pipo oli valtava. Ja tuntuu että kaupoissa myydään vaan tosi ohuita.

Nukkumisesta, yöt menee vessassa juostessa (lyllertäessä) ja mahan kanssa painiessa. Liukulakana olis kyl näppärä! Kiitti vinkistä! Nii ja tietysti se pari tuntia pitää joka yö keskellä yötä valvoa kun ei vaan uni tule. :mad:

Perhevalmennuksessa käyty. Oli kyllä niin turhat reissut, mutta oli kiva nähdä muitakin isomahaisia naisia. =)Tänään on sairaalan synnytystiloihin tutustuminen. Siellä nyt on pakko olla uutta asiaa näin ensikertalaiselle! Hui ku jännittää. Onko muut käyneet/menettekö perhevalmennukseen?

Eilen oli taas neuvola ja nyt alkaa käynnit kahden viikon välein. Neukkutätikin vaihtuu tästä eteenpäin. Oli kuulemma liian iso alue hoidettavaksi niin joutuu pudottaa minut kyydistä. Itellä oli vaihtaminen jo mielessäkin, kun ei jotenkin tultu juttuun. Saas nähä millanen tää uus nyt sitten on. Vähän kyl kauhulla ootan.

Hankinnoista puuttuu kaikkea pientä. Imetysliivit, käsidesi, maidonkorvike, kuumemittari, septidin... Mitä kaikkea meinasitte hankkia apteekista?

Päivänjatkoja kaikille! :xmas:

- Sid ja pikkuPentti 29+5 -
 
Neuvolassa käyty eilen ja onneksi pienen sykkeetkin olivat tällä kertaa ihan kunnossa. N.145 paikkeilla, joten huomattavasti rauhallisempaa kuin edellisellä kerralla. Mieskin lähti tsempiksi mukaan, vaikka olikin siis ihan peruskäynti. Jotenkin olin edellisen jälkeen niin hermostunut, joten arvostin todella, että meni hiukan "myöhässä" siitä töihin. (liukuva on kyllä työaika...)

Painon nousu tasaantunut (HYVÄ! 8-9 kiloa on tullut tähän saakka) ja verenpaine sama kuin on ollut ennenkin, nousua siihen terkka ennusti tästä eteenpäin kyllä. Hieman on turvotusta, vaikka en siis itse ole sitä oikeastaan edes huomannut. Sanoi vain, että käsien puutuminen on juuri tuota turvotusta ja nesteen kertymistä. Käski sitten näyttää kämmeniäni ja kyllähän niissä sitten näkyi pieniä vaaleita läikkiä, nestettä siis... Valittelin vaivojani, ja aika lääkärille huomiseks. Josko sitä saikkua tulisi lopuiksi 8 työpäiväksi!?

Sairaalakassina meillä tuommoinen Marimekon klassikko olkalaukku, josta myös tulee hoitolaukku. Sinne meinaan mahduttaa ihan omat hygieniatarvikkeet ja vauvan "sisävaatetuksen" eli bodyn ja potkarit kokoa 50 ja 56 varuiks.
Muut kotiinlähtövaatteet vauvalle on pakattuna kaukalossa. Olen itse neulonut silkki-alpakka -langasta myssyn, tossut ja tumput, näin siis saanut toivottavasti "sopivat". En itse myöskään ole ollut kovin innostunut kauppojen valikoimista... Lisäks on sellanen kevyesti topattu velourhaalari ja kaukalossa lämpöpussi. Näillä ajateltiin mennä. Niin ja lisäks kaukalossa on vielä harso... Josko tarvitsee esim. tuulensuojaks tms.

Synnytysosastolle mietittiin mennä vierailulle kahden viikon päästä. Toivottavasti siellä on ruuhkat jo helpottaneet.

Vauvan liikkeet on täällä ainakin kovinkin tuntuvia. Edessä pitäisi olla minullakin istukka, mutta ei kyllä tätä "myllerrystä" peitä! Vatsa velloo edes-takaisin ja närästää (esim. juuri nyt!!!) kun toisen peppu nousee tohon mun rintalastan alle. Eilen sain neuvolassa sitten varmistuksen mun tuntemuksille, että viistosti rt:ssä viihdytään. Juuri niin siis on, pää vasemmalla alhaalla /välillä enemmän sivulla) ja peppu tossa edessä, jalat oikeella kyljessä...
Hmmm... onhan tää tiettyyn pisteeseen saakka ihanaa, kun toinen on masussa, mutta jotenkaan ei ole minulla tunnetta, että jäisin tätä suuresti kaipaamaan... Niitäkin kommentteja kun löytyy. Tiedä sitten iskeekö jostain myöhemmin joku "raskausnostalgia". ;)

Ponnistuksista olette paljon keskustelleet... Mä en uskalla vielä edes ajatella! :O

SariP ja Poju 32+6
 
SariP mulle ei kyllä jäänyt esikoisen odotuksen jälkeen minkäänlaista raskausnostalgiaa. Muistan niin hyvin, ku sektion jälkeen olin heräämössä ja ajattelin vain, että onpa ihanaa, kun kukaan ei enää myllää mun mahassa! En usko, että tulen tämänkään jälkeen raskaanaoloa kaipaamaan, vaikka siis suhteellisen hyvin olen voinutkin.

Ainoastaan muutaman kerran, kun vauvalla oli itkuisempi päivä, tuli ajatelleeksi, että olisipa tuo vielä mahassa, niin olisi ainakin hiljaista...Muuten sitä vauvaa kyllä mieluummin kantaa mahan ulkopuolella ja paijailee:heart:
 
Mä jo ajattelin, et tunnen liikkeet jotenkin epätodellisen kovin :D Mut toki siellä alkaa olla sellanen n.1,5kg alieni, ni ei ihmekkään jos alkaa pikkuhiljaa tuntua :D
Mä huntsin heti kaikki, lapsiveden vähenemiset yms...Voe,voe mua :D
 
Kiitos miira! :flower:
On helpottavaa kuulla, että muutkin voivat kokea tietyt asiat raskaina, eivätkä kaikki hehkuttele pelkällä raskausajan autuudella... Täytynee pitää mielessä, että meitä mammoja, kokemuksia ja raskauksia on moneen lähtöön.

SariP ja Poju :heart:, jota niin malttamattomasti täällä "ulkomaailmassa" aletaan pian odottelemaan...
 
Päivitystä

Mun piti alkaa pakkaamaan viikonlopun muuttoa varten, mutta löysin itseni haravointi hommista ulkoota kera lasten. Sitten sisälle tultuani ajattelin että nyt on pakko aloittaa, mutta kas kas, löysin itseni keittiön halogeenivaloja ostamasta. Nyt kun mun OIKEASTI pitäisi ruveta pakkaamaan niin olenkin aivan loppu enkä jaksa mitään.
Tässä mietin että auttaisiko päiväunet vai täytyykö mun oikeasti myöntää että tästä ei vaan tänään tule mitään??? :LOL: |O En tiedä kumpi hymiöistä nyt kertoo paremmin tästä tilanteesta, joten mukavaa loppuviikkoa kaikille.

Täällä koululaisten syysloma parhaillaan, joten lapsipainotteisia pakkaamisyritys päiviä tiedossa!

Pikkuinen 31+6 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Hilipatuinen
heipparallaa taas! :D

tuosta äitiyspakkauksesta tuli mieleen ettei siellä tällä kertaa ollut liukuvoidetta mikä oli ihan mielyttävä yllätys silloin esikon aikana! noh, pitää hommata liukkaat kelit sitten jostain muualta ... mutta tällänen seksistinen huomio löyty.

kotoutumiseen ollaan hommattu koon 62 talvipuku kun se äitiyspakkauksen valtava puku ei oikein viime kerrallakaan istunut hyvin. Seuraavalla syksyllä sitä voi katsella päälle jos vielä mahtuu. Itse hommasin pienen talvihatun kirpputorilta. Siinä oli vielä hintalappu päällä joten ed.omistaja ei ole sitä ehtinyt kai käyttää. Olikoha ollut kokoa 46 joten kaipa se päähän menee sairaalasta kotiin. Villapukukin on hommattu kokoa 62 joten ehkä tää talvi menee näillä eväillä.

mies tulee sairaalaan jos saadaan esikolle hoitaja siksi aikaa. Viime ponnistusvaihe meni pikkasen hakuammunnaksi kun puudutus vei tosiaan tunnon ettei niitä supistuksia huomannu joten käyrältä mentiin. 30min meni ja kaveri oli pihalla. Onneksi en tuntenu mitää repeytymiäkään koska se puudute oli aika voimakas.

oma napa: ooon ihan kauheessa flunssassa kuten muukin perhe eikä jaksa tehdä mitään............. blääh, sitten yleisvitutus on aika voimakasta :) toivottavasti en kuole! huomenna poksuu taas!!! 32!!! :heart:
 
Tota "raskausnostalgiaa" on pakko kommentoida nopsasti, mä en myöskään usko että tuun ihmeemmin tätä mahan kantelua kaipaamaan taaskaan, paitsi ehkä joskus satunnaisesti sitä kun noi liikkeet tuntee. Viimeks kans muistan miten huojentunu olo oli kun sai sen mahan pois, ja sitähän riitti kun pelkästään vauvoja oli melkein kuuden kilon edestä, siihen vielä roippeet päälle niin hoh hoh. Heti kun pääsin kotiin sairaalasta, kiirehdin tyhjentämään tiskikonetta ihan vaan siksi että PYSTYIN :D Vaikka tääkin raskaus on mennyt hyvin ja toistaiseksi ilman kummempia vaivoja, on tää jotenkin yleisesti melko raskasta ja stressaavaa aikaa että ihan innolla jo odotan vauvan syntymää. Etenkin nyt kun tuntuu että vauva on turhankin rauhallinen ja pitää oikeen kuulostelemalla kuulostella että liikkuuko se niin alkaa jo vähän väsyttää tää.

Mut joo, hyvää vointia kuitenkin kaikille muumin muodot omaaville :)
 
Raskausnostalgiasta: Mä tulen kaipaamaan kyllä liikkeitä. Innolla niitä odotin, kun en enää oikein muistanut miltä ne tuntuu. Mulla ei liikkeet tunnu kipeesti oikeestaan ollenkaan vaan pelkästään ihanilta. Ja tokihan sellaista rv 20+ vauvamahakin on ihana :) Nyt se on jo liian iso ;)

Kotiintulovaatteiksi olen ajatellut 50cm kietaisubodya ja 50cm velourhaalaria. Lisäksi päälle kevyt topattu puku ja myssy, tumput ja villasukat :) Sairaalakassina toimii todennäköisesti hoitolaukku. Meillä on kans se kaukalopussi. Ilmoista riippuen jätetään sitten toppapukua pois välistä.

Liikkeet tuntuu kyllä jo komeasti ja maha hytkyy välillä hirveesti. Nythän se kai on se aika kun pikkuiset eniten myllää. Kohta ei enää ole tilaa kuin hiukan muljautella itseään. Ei sentään ole pikkuinen äitiään herätellyt yöllä liikkeillään, mutta yölllä kun herää ja vaihtaa asentoa tai käy vessassa niin johan myllerrys alkaa käydä. Toi asennon vaihto alkaa olla melko operaatio jo ja mullakin jos jonkinlaista tyynyviritystä jo käytössä. Lonkkiakin alkanut särkeä välillä, jos pidempään nukkuu. Joten kyllä huomaa, että alkaa viikot huveta :)

Flunssa täälläkin iskenyt päälle. Mies on ollut nuhassa jo toista viikkoa ja nyt sai sitten tartutettua sen mullekin. Kurkku on kipeä ja yskittää ja nokka ihan dukossa. Vauva painaa kivasti jo virtsarakkoa ja nyt on mukavaa kun saa oikein kunnon yskänkohtauksen ja jos on hiukankin pissahätä niin housuthan siinä kastuu :ashamed: On pitänyt sidettä käyttää oikein. Täytyy kai mennä jotain tenoja ostamaan kohta :)

(.)
Supistelut on selvästi rauhoittuneet viime viikosta. Nyt vaan kiristelee silloin tällöin. Eli onhan se lepo auttanut. Kiva huomata! Parin viikon päästä ois sitten se äitipoliaika. Tytöt olin irtisanonut päiväkodista nyt lokakuun loppuun, mutta onneksi siellä on tilaa niin saavat jatkaa vielä marraskuun tän mun tilanteen takia. Tänään kävin töissä perehdyttämässä mun seuraajaa. Ihan mukavasti meni sekin homma. Nyt vaan väsyttää, kun pitkästä aikaa piti olla pystyssä pidemmän aikaa. Tytöt on mummolassa, joten eikun sohvalle pötköttelemään. Ja glögi-muki kouraan :) kiitti vaan vinkistä, pitihän sitä heti ostaa kaupasta. Ja ne jouluruuat on kyllä munkin suosikkeja; lanttulaatikko varsinkin ja rosolli, nam!!!!

Piti eilen käydä poksumassa, mutten ehtinyt :)
Niisku 30+1 !!!! Oikeesti, tää aikahan alkaa käydä vähiin. Justhan sitä oltiin rv:llä 20 ja nyt ois saman verran enää edessä.
 

Yhteistyössä