Moi pitkästä aikaa
Meillä on ollut yövieraita, hirveästi ohjelmaa ja sitten ollaan nautittu täysillä tästä ihanasta kesästä niin en oo täällä ehtinyt kuin silloin tällöin lukemassa.Nyt ajattelin vähän tulla kirjoittamaankin.
Kiinalaisen kalenterin sukupuolista oli ollut puhetta ja meillä ne ei oo ikinä pitänyt paikkaansa ja tuskin siis nytkään.
Vakuutuksia meillä ei vauvalle oteta.Isommillakaan sisaruksilla ei ole ja uskon että nytkin selvitään ilman.Suomessa on kuitenkin hyvä terveydenhuolto.
Vaunuista itse ostin esikoiselle viisi vuotta sitten brion kombi vaunut ilmakumi rekailla ja teleskooppi aisalla ja oon ollut niihin todella tyytyväinen.Niissä on hyvä iso tuuletusaukko kuomussa josta myös tarvittaessa voi katsoa vaunuihin,isot kunnon renkaat maastoon kuin maastoon,todella hyvä jousitus,mahtuu autoon ja hyvin moneen hissiin,jalat ei helposti osu tilavaan ja tukevaan tavarakoriin jossa kulkee kätevästi ostokset,kevyt työntää ja kesävauvalle kovakoppa oli ilmava ja hyvä varavuode jossa kakkonen tykkäsi kovasti nukkua ensimmäiset kuukautensa,myös talvella koppa on ollut hyvä ja vauva mahtunut sinne puoli vuotiaaksi jolloin on siirtynyt ratasosaan istumaan.Jos saisin valita uudestaan niin samat yhdistelmävaunut edelleen hankkisin.Mutta kannattaa kyllä harkita vaunut oman käyttötarpeen mukaan.
kantoliinaa kokeilin esikoisen kanssa ja se sitominen tuntui työläältä ja hankalalta joten se loppui hyvin lyhyeen.Ergo kantoreppua kokeilin kakkosen kanssa mutta en kokenut sitä itselleni tarpeelliseksi joten sekin jäi käyttämättä,kolmannella oli rintareppu ja se oli kyllä muutamaan kertaan käytössä ja ihan ok,mut myin sen pois enkä mitään uutta kantovälinnettä aio hankkin.Tuun todella hyvin toimeen ilmankin.
turvakaukalona meillä on brion brimo ilman telakkaa ja sillä pärjätään mainiosti sen verran mitä liikutaan autolla (aika vähän)
itkuhälyttimen ostin juuri käytettynä kirpparilta kolmella eurolla.Esikoisella ja puolet kakkosen elämästä sitä ei ollut mutta kun sellainen saatiin huomattiin että se on ihan kätevä vaikka mainiosti pärjättiin ilmankin ja nyt oon tyytyväinen kun löysin uuden
Hoitopöytää meillä ei oo ikinä ollut eikä tule nytkään.Vaipat oon vaihtanut aina joko lattialla tai sitten hoitoalustan päällä joka oli meillä makkarissa arkkupakastimen päällä.Mutta hyvin pian vauva oppi kierähtämään joten siirryttiin kokonaan lattialle ja sit sylissä vaihtamiseen.Nyt meinasin laittaa hoitoalustan kodinhoitohuoneen pöydälle ja siihen kaksi rottinki koria joista toiseen laitan pienet vaipat ja toiseen muut tarpeelliset hoitotarvikkeet.Selän takana on vessa jossa lavuaari niin siinä on helppo hoitaan pyllyn pesut ja meidän makkrikin on ihan vieressä.
liikkeet niitä on tuntunut nyt muutaman päivän ajan kerran päivässä.En tiedä onko istukka edessä vai miksi masussa on niin kovin hiljaista vaikka oonkin jo neljännen odottaja niin liikkeet on alkanut tuntua tosi myöhään ja niitä tuntuu n.kerran vaan päivässä.
ikäerosta esikoisen ja vauvan välille tulee 5v5kk, toisen ja vauvan 4v4kk,kolmannen ja vauvan 1v9kk
tupalarattaita oon miettinyt mutta ei me niitä oteta.Aikoinaan ostin ne kun kakkonen syntyi mutta ne oli TODELLA vähällä käytöllä ja puolen vuoden päästä ne jäi kokonaan tarpeettomaksi.Ja kun mulla ei oo kumpikaan vanhemmista lapsista istunut enään rattaissa yli kaksi vuotiaina ja tää kolmaskin on niin liikkuvainen jo nyt että haluais vaan kävellä itse niin luulen että ne jää ihan tarpeettomaksi.
lääkärikäyntejen maksuista oli ollut jotain puhetta.mä oon käynyt neuvolalääkärissä rv 8? ja siellä ultrattiin eikä tarvinnut maksaa ja sitten nt-ultra oli rv12? niin sekin oli ilmainen mutta mun ystävä joutui kyllä maksamaan samasta ultrasta?Saa nähdä miten käy kun on
rakenne ultra 9.8
Kestovaipat mä oon käyttänyt kestoja kakkosella ja kolmosella ja meinasin käyttää tällä neljännelläkin sen minkä jaksan ja huvittaa.Tosi paljon silla kyllä säästää eikä tarvii kerttiksia kantaa niin tiheään kotiin eikä roskiin kun kestoilee edes osaksi.Yksi päivä laskin niin kolmannelle on ostettu koko 1v4kk aikana yhteensä vaan 10 kerttis pakettia vaikka oon osa kestoilija
Meillä on vaipoille kannellinen säilytys astia eikä hajuhaittoja oo ollut.Kerttikset kyllä haisee vaikka vaipassa ei mitään olisikaan ja varsinkin näin kesällä on tosi ihana pukea tytölle nättejä ja kivakuosisia kestoja kun vaippa näkyy
lapsiluku tä on meidän viimeinen pikkuinen.Haikeetahan se on ajatella ettei enään koskaan raskautta tai omaa pientä nyyttiä,mutta kyllä neljä tuntuu meille riittävän.Vaikka koskaahan ei voi sanoa etteikö varmasti koskaan
rd-ruokavalio mua mietitytti kun joku puhui siitä että maidon laktoosi (eli maitosokeri) nostaa verensokeria ja siksi ei voi koko raskausaikaa käyttää maitotuotteita niin entäs täysin laktoosittomat tuotteet?niissähän ei oo sitä maitosokeria...
Mä mittasin äidin verensokerimittarilla huvikseni mun paastoarvon ja se oli ihan kunnossa
Mut sokerirasitukseenhan mun on mentävä silloin rv27
(.) Silloin kun puhuin täälläkin niistä tiheistä neuvolakäynneistä niin kun viimeks kävin neuvolassa niin mun hb oli noussut 136:sta 145:een
Paino oli toistaiseksi pysynyt samana hurjasta ja tiheästä syömisestä huolimatta,verenpaine oli hyvä (muistaakseni 110/75) ja vauvan syke 140 ja koska kaikki on hyvin,en oo ensisynnyttäjä,oon nuori ja perusterve niin seuraavan kerran varaan neuvola ajan vasta rakenneultran jälkeen jos ei tuu mitään oloja tai muuta että miksi sinne pitäisi mennä niin sitten vaan soitan aikaisemmin
Pahoinvointi vaivaa edelleen josku helleiltaisin ja helteessä ei jaksa kauan olla.Nukkuminen on vähän levotonta ja kun yksi ilta erehdyin makeanhimossani herkuttelemaan niin seuraavana yönä sain neljä kertaa käydä oksentamassa:x joten syömisten kanssa saa olla tarkkana ja syödä varovasti.Ravitsemusterapeutin kanssa juttelin siitä että kun en pysty mitään lihaa syömään että saanko tarpeeksi B12 vitamiinia niin kyllä kuulemma saan mutta proteiinin saannista mun pitää pitää erityisen tarkkaa huolta ja kun laskeskeli mun syömisiä niin kuitua ja proteiinia pitää lisätä,joten näillä mennään.
Mä oon ihan pudonnut tän hässäkän keskellä siitä että millä viikoilla tää raskaus on.Sisko sitä yks päivä tiedusteli ja mun täytyi hämmästyneenä myöntää etten yhtään tiedä :O
Mutta pitemmittä puheitta annan muillekkin palstatilaa ja toivotan hyvää yötä kaikille:wave: