***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

siis oikeesti apua. tää karvankasvu mahassa on karanny iha käsistä :D nyt sitä kasvaa jo rinnassa asti! muualla ihan normaali kasvu mut huh tota mahaa, tässähä on apinaks muuttumassa hyvää vauhtia. toivon tosiaan että noi hävii tosta ku toukka pullahtaa ulos. :snotty:

Juhannuksista selvitty hienosti ja nyt pari päivää töitä jäljellä ja sitten LOMA!!!!!! B)

miauh Mulla sama ongelma, mahankarvoitus on ihan HIRVEETÄ!!!! Ja toivon todellakin että lähtee synnytyksen jälkeen pois!

Liikkeitä en ole vielä tuntenut, tänään alkoi rv 17. Raskauteni on ensimmäinen joten en välttämättä edes osaa tunnistaa liikkeitä mutta näillä viikoilla ja tämän jälkeenhän ne vasta alkaa tuntumaankin.

Joku kyseli venyilevästä limasta ja vuodosta ja mulla oli samanmoisia aiemmin. Taisin itsekin kysellä jo toukokuun ketjussa samasta asiasta vai olisko ollu jo jopa huhtikuun ketju. Mutta nyt ei ole niitä pitkään aikaan tullut, onneksi, ovat aika ällötyksiä.

Mulla on viimeisen viikonparin aikana ollut enemmän menkkamaista jomotusta tai alavatsa vähän siihen malliin arka. Kaikki on kohdussa kunnossa mutta silti vähän huolettaa nuo aristukset. Onko muilla minkälaisia kohdun kasvukipuja tai liitoskipuja?? Mä huomaan että kohtu on selvästi noussut ylöspäin ja kasvanut, kai se samalla pukkaa munasarja sun muita kasaan ja aiheuttaa tuntemuksia.

Onko teille painoa kertynyt minkä verran? Mä tunnen itseni kamalaksi plösöksi, painoa on tullut koeputkihoidon alusta ehkä n. 7 kg!!!! :ashamed: Hieman pelottaa miltä mahdan näyttää loppuraskaudessa :(

Mutta mukavaa viikonjatkoa kaikille, toivotaan aurinkoisia ilmoja! Ja tervetuloa jälleen uusille :flower:

-cisu 16+0

miauh ja Cisu: täällä on myös yksi mahakarvainen. Onneksi oon vaalee, jolloin noi ihokarvatkin on ainakin toistaiseksi suht vaaleita. Viikonloppuna mies havainnoi myös linea negran! Melko vaalea sekin vielä on, mutta selkeä viiva silti.

Ja vatsakipuja on ollut jos jonkinmoisia. Menkkamaisia juilimisia, alaselkäkipuja, repäisykipuja, paikallisemaa vihlontaa. Ja silti on ilmeisesti kaikki kunnossa. Taitaa vain vatsa totutella uuteen olomuotoonsa.

Nyt on sitten kerrottu esimiehelle ja lähimmälle työkaverille. Yllättävän positiivisesti esimies sen otti, sanoi vain olevansa iloinen kun nuoret lisääntyvät! :) Työkaveri järkyttyi vähän enemmän, kun mun äitiysloma tietää lisähommia muille. Nyt voikin sitten paljastaa vähän laajemmin töissä, ettei enää tarvitse vetää vatsaa sisään käytävillä ;)

neitoperho & toukka 13+3

kotiutui alemyynneistä =) ostin lindexiltä 3 bodya (joista 2 normihintasia), 2 housut ja velour takki+housut yhdistelmän..makso yhteensä 40e. Mun mielestä aika halvalla selvisin =) Kaikki on jotain valko, limen vihree, keltasia =)

synnytystarinoita voisin mäki tähä laittaa.esikko(3130g) synty 40+2,synnytys kesti joku 8h 40min,ponnistus 5min.helppo synnytys.keskimmäinen(3430g) tasan 39+0,synnytys kesti 5h20min,ponnistus 2min,helppo sekin.ja kolmas(3800g) 39+5,kesto 2,5h,ponnistus 0,5min.ja viimesimmästä olin jo 7 senttiä auki sairaalaan saavuttaessa,puoli tuntia kerettiin olla siellä kun tyttö oli jo syntyny.vähä jännittää millasella syöksyllä tää neljäs mahtaa tulla :eek: ja et keretäänkö ees sairaalaan vai syntyykö autoon jonnekki mehtätielle.meiltä ku on matkaa sairaalaan lähes 90km ja talviaikaan saa varata matkaa enemmän aikaa ku kesällä.no mieluummin mä syöksysynnytyksen valitsen koska se oli helpoin kaikista,olihan kivut toki kovat ku ei keretty mitää puudutuksia antaa.mutta onneks se oli nii nopsaan ohi ja kivut unohtu heti =) ja jäi ne ällöt sisätutkimukset ja ronkkimiset väliin :p

Pitkän etsimisen jälkeen terkka löysi sydänäänet ja kivi putosi harteilta =) Lupasin myös itselleni lakata nyt stressaamasta vaikkei liikettä tuntuiskaan.

Tervetuloa kaikki uudet mukaan :)

Mun täytyy nyt palata lukemaan kuulumisianne, kun Juhannuksena en joutanut koneella istumaan, sen verran haipakkaa oli niiden rippijuhlien kanssa :/

Unelmahöttö ja Kuutti 17+0

onnea hyvistä kuulumisista unelmahöttö!

Ihtiä pelottaa ku vasta viikon päästä neuvola, että onko pikkuinen vielä hengissä.. :/

tänään kävin osteleen vaikka ja mitä tarvikkeita vähä piristykseksi :LOL:

tänään 17+1

voi ei!! mun maha on taas kadonnu jonneki..mä jo luulin et nyt se vaan alkais kasvamaan, mutta ei, jonneki uumeniin se on taas eksyny =(

yövuorot alkaa taas tänään, blaah!!!väsyttää jo valmiiks, ei kiva!!

fanttomi & 14+5 (vois kohta keksiä jotain lempinimeä)

Mulla on pientä veristä vuotoa. Ei ole ollut aiemmin kertaakaan. Ja lisäksi vähän kirvelee/kutittaa, ja särkee selkää. Aion soittaa iltapäivän soittotunnilla neuvolaan, mutta nyt kyllä pelottaa ettei sikiöllä oliskaan kaikki hyvin.

donter 16+3

^^ Mun maha on kanssa kadonnut johonkin :D Viime viikolla pömpötti töissäkin niin, että mietin jo, että huomaakohan raskauden jo ulospäin, vaikkei siitä siis mitään tietäiskään. Tällä viikolla on taas normihousut menneet mukavasti päälle eikä massua huomaa oikeestaan yhtään. Iltaisin kyllä pömpöttelee enempi.

Isosisko + äitikin jo kommentoi viime viikolla, että pieni masu jo näkyy. Sain ekan masutaputuksenkin. :LOL: Saa nähdä, tuleeko vieraammatkin taputtelemaan, kun massu kasvaa. Itse en tykkää että vieraat tulee iholle ilman lupaa. Mutta onko sellanen yleistä?

^ Donter, paljon tsemppiä ja peukkuja, että kaikki hyvin!! :hug: Eikö sitä vuotoa voi kuitenkin keskiraskaudessakin tulla?

Hampiainen 16+6

Poksumisen kunniaksi tulin ilmoittautumaan B)

Ihanaa, kun paha olo ei enää vaivaa. Ei tarvii syödä aamulla ensimmäisenä paniikissa ja silti ei tule paha olo. Nyt kai on se parhain kausi tästä odotuksesta, pitää vaan hehkua ja nauttia!

Karvoja oli täälläkin napaan asti, nypin ne pois viime viikolla. Jahka maha vielä kasvaa eikä sinne ite enää yllä tai taivu, saa isäntä hoitaa poistamisen. En muista, että esikoisen aikaan olis tuollasta ollut. Kerrassaan inhottavia...

Pikkumenninkäinen ja Sintti 16+0

Mulla ei ole hajuakaan paljonko paino on noussut, vaa'alla kun olen käynyt viimeksi neuvolassa joskus silloin rv 7 tai jotain... Toivon, ettei se ole noussut juurikaan, sillä vaikka turvotus on kova, niin en välttämättä koe lihonneeni yhtään. Oon yrittänyt pitää silmällä sokerin ja rasvan syömistä, vaikka nyt on kyllä iskenyt järkyttävä sokerihimo. Pari viikkoa tossa jo lepsuilinkin, nyt ajattelin taas ottaa tiukemman linjan, kun tän viikon jälkeen ei tuu tota työmatkaliikuntaakaan enää harrastettua vähään aikaan.

Maha pömpöttää vielä täällä tasaisen varmasti, toivottavasti se ei siitä enää häviäisikään! Luulen kuitenkin, että koska toi on enimmäkseen turvotusta, niin se laskee ennen kun kohtu alkaa oikeasti kasvamaan enempi ja näkymään ulospäin.

Kaikki raskausoireet alkaa olla hävinneet, välillä kuvotus vielä iskee, mutta väsymys on VIHDOINKIN helpottanut!

Doter, etköhän pääse samoin tein tutkimuksiin ton vuodon johdosta, kun viikkoja on jo noin paljon! Raskauden missä tahansa vaiheessahan voi esim. limakalvot vuodella kun ovat niin herkillä, silloin voi tuntua myös kirvelyä ja kutinaa, joten mitään vakavaa sen ei välttämättä tarvitse olla. Onnea ja tsemppiä! :hug:

mamadread ja ihme 12+4 (UÄ 13+0 poks!)

PS. Ihanaa kun jotkut alkaa täällä jo viikoillaan hätyttelemään puoliväliä! Itsestä tuntuu, että sinne on vielä ikuisuus...

hampiainen mä oon saanu jo 2 ihmiseltä mahantaputuksia ja mä en kans voi sietää et joku tulee läpytteleen!!! viime viikolla näky mullaki selvästi masu mut nyt se on taas tosiaan kadonnu.

donter toivotaan et kaikki on kuitenki hyvin. Ei kai pieni vuoto kauheen vaarallista ole??

mulla on kans tullu enemmän karvoja navasta alaspäin ja vasemmalle??heheh, ne on ihan vaaleita..mä on tosi karvaton yleensä :LOL: siis ihan luonnostaan, ei oo oikeestaan muuta ku tukka..ni vähän toi massu näyttää hassulta ja tosiaan ku on vaan toisella laidalla. Muistan et joskus kun laihduin lyhyessä ajassa tosi paljon ni sillonki tuli mahaan karvoja ja naama kukki, meni hormonit niin sekasin.

fanttomi & 14+5

painosta ei ole hajuakaan paljon on tullu lisää..kaikkee roskaruokaa tekee mieli :D

synnytyksistä esikoista synnytin 16h 55min..ponnistusvaihe kesti 35min. salissa oltiin melkein 8h. kuopusta synnytin 5h 20min..ponnistusvaihe kesti 2min. salissa oltiin 1,5h.. molemmissa puudutuksena spinaali.

mahasta täällä on jo ihan selvä, varsinkin illalla korostuu entisestään..yleensä mulla on maha alkanu näkyä vasta 6kk lopulla, mutta nyt on edellisestä raskaudestakin niin vähän aikaa, että luulen senkin tuovan mahan nopeemmin esiin..

(.)täällä on neuvola maanantaina..odotan muuten kovasti, mutta se vaaka hieman jännittää :D mulla oli tossa juhannuksena hiivatulehdus ja oli pakko hakee canesten compi...saa onneks käyttää raskauden aikana, kunhan ei käytä asetinta...en tiedä mikä senkin nyt laukas..mut parempaan päin ollaan menossa..

vuodoista täällä tulee aika "vetistä" valkovuotoa..ihan kun kuseskelis housuunsa..täytyy ottaa puheeksi maanantain neuvolassa.. mulla tuli viimeraskaudessa niitä lima köntsiä, mutta on kait ihan normaalia,ellei ala haista pahalle..

donter ei muutakun yhteys neuvolaan jos siltä tuntuu.. :hug:

url=http://www.meilletuleevauva.net/user.php?id=3869]
[/url]

lumi-enkeli ja aarre 15+0 POKS

saz
Munkin puolesta tervetuloa punaviini.

Jennyli mulla on kans ollut tota "outoa" valkovuotoa, en oo ollut huolissaan kun esikon aikana oli samaa ja siitä silloin kyselin moneen otteeseen neuvolassa ja lääkärillä. Esikon loppuaikaan olin monet kerrat varma et nyt tiputtelee lapsivettä, vaikka se oli vaan sitä valkovuotoa. Välillä oli oikein sitkeetä ja venyvää, toisinaan tosi juoksevaa. Ja sitä tuli välillä ihan huomattavasti. Loppui mulla sit kun vauva tuli masusta ulos..!

Meillä esikoinen syntyi viikolla 39 viisi päivää ennen laskettua aikaa. Toivon että seuraavakin tulee aikaisemmin. Mulla oli viimeinen kuukausi niin tuskaisaa että. Ei sen kummempaa vaivaa mutta henkisesti olin jo ihan romuna sen ison vattan kanssa. Pissalla tuhat kertaa päivässä, piukea olo koko ajan, ällö-oloa, väsy, ei voinut olla missään asennossa ja nukkua oli kamalaa.

Synnytys mulla kesti esikon aikana 4,5h kaikkineen, kaksi tuntia salissa (sairaalassa suoraan saliin) ja ponnistus 20min. Mies on vitsaillut että ensi kerralla lenkkarit jalassa nukkumaan, meillä on jonkin verran matkaakin sairaalaan ja vielä pitäs poika ehtiä viedä hoitoon... Toivottavasti menis ensi kerralla ponnistus nopeampaa, mulla olis ihan just puhti loppunut ellei olisi sillä viimeisellä puskemisella tullut ulos.

Ihanat säät nyt, tää taitaa skipata jumpan ja grillata :)

Tervetuloa uusille!

Mä en ole antanut itselleni lupaa huolestua "oireettomuudesta" ja masu-asukin tilasta. Ei tässä vaiheessa kuitenkaan pysty mitään tekemään, jos jokin menee pieleen. Sitähän saisi murehdittua itsensä sekopäiseksi, jos sille tielle lähtee. Repäisykipuja ja juilimista on päivästä riippuen ei lainkaan tai paljon. Joskus ei pysty nenää niistämään, aivastamaan tai yskäisemään ilman, että täytyy mennä kyyryyn paineen vähentämiseksi. Nykyään jo vaistomaisesti tekee näitä toimintoja kyyryssä kipujen välttämiseksi.

Mä en tunne vielä mitään potkuja. On kiva odotella, et milloin ne tuntee 1. kerran.

Huomenna on toinen neuvolakäynti. Mitäköhän siellä sit oikein tapahtuu...

Mulla ei oo mitään outoa VUOTOA eikä erityisemmin pissatakaan. Yleensäkään en oo öisin heränny vessaan eikä sitä ole toistaiseksi raskauden aikanakaan tapahtunut - onneks. Pienimuotoinen ummetus sen sijaan vaivaa, vaikka mielestäni syön kuitupitoista sapuskaa normaalistikin. Hassua sinänsä, et nykyään tosin käyn useamman kerran vessassa, mut ulostuleva tavara on aika kuivaa ja pientä papanaa :)

Itse kävin jo ostamassa pari viikkoa sitten äitiyshousuja, kun alkoi noi normifarkut puristamaan. Normaaliolotilassa se ei olis haitannu - kyl ne housut päälle mahtuu - mut vyötärö painoi just ikävästi.

Hei!
Tulin vaan äkkiä merkkailemaan. Elikkäs soitin neuvolaan, ku mieltä paino että onko siellä mahassa enää elämää. pääsin sitte heti ultraan ja kaikki oli oikeenki hyvin :) pikkuinen vilkutteli ja imi peukaloa :) kylläpä putos iso kivi sydämeltä :)

tervetuloa kaikille uusille!! :flower:

marrari ja pikkuinen 17+2

Moi! Palasin päivystyksestä, jonne ohjasivat neuvolasta. Kiitokset kaikille kannustuksesta! Nyt on helpottuneempi mieli, mahassa oli kaikki hyvin. Verenvuodolle ja kivuille ei löytynyt selitystä, lääkäri lopulta arveli että voi johtua eilisestä raskaasta työpäivästä (12 tuntia) ja kielsi loppuviikoksi kaiken fyysisen. Pomolle sitten soitin, että ei ole ulkotöihin asiaa, onneksi on noita toimistohommia sen verran rästissä että loppuviikko sujuu mukavasti. Ensi viikollahan oon sitten jo lomalla.

Nyt sit vaan lepäillään ja toivotaan, että vuoto ei runsastu (silloin pitää kuulemma mennä päivystykseen takaisin).

Neuvolassa sanoivat tosiaan, että näillä viikoilla vuoto vaatii aina lääkärikäyntiä.

Marrari
onnittelut hyvistä kuulumisista!

donter 16+3

Hienoa donter =) Olen iloinen ja helpottunut sun puolesta. Itse tulen paria päivää sua jäljessä ja koska olen viimeisen reilu viikon kärsinyt menkkamaisista jomotuksista ja arasta alavatsasta niin on ollu pelko että jotain on vialla. Onneksi vuotoja ei ole tullut ja kaikki on ollut hyvin.
Toivotaan että jatkossakin sinulla menee kaikki hyvin ja vuodot loppuvat!

Ja marrarille kanssa hyvä että sinäkin sait huokaista helpotuksesta ja kaikki hyvin!! =)

Loppuukohan tämä raskausajan panikoiminen ollenkaan?!! On se hienoa että nykytekniikalla näkee nopeasti onko kaikki kunnossa ja saa äidin mielen rauhoitettua. Miten sitä ennen kesti pelkoja/huolia kun ei ollut laitteilla millä mitään katsella/kuunnella?! Tosin josko sillon edes osattiin pelätä mitään. Niinhän se on että tieto lisää tuskaa, myös raskaudessakin tieto lisää huolta.

cisu 16+1

No niin tänään oli neuvola pitkästä aikaa. Olisi pitänyt arvata että näin keskikesän aikaan varsinainen neuvolan täti on lomilla. Eli hänen tilallaan oli joku nuori "täti" enkä oikein ollut tyytyväinen käsittelyyn. Ikinä en ole tuollaista sydänäänikuuntelua kokenut mitä tänään kohdalleni tuli; ensinnäkin se kesti ikuisuuden ja laite oli hälle kai vieras ja väitti kokoajan häiriöitä tulevan ja väääänteli volyyminappulaa ja PAINOI LUJAA mahaan sillä laitteella. Voi hyvänen aika kun siis ihan mahan sisään työnsi sitä ja se alkoi jo sattua...kahden vaiheilla olin että olisin sanonut että lopeta jo ja sattuu mutta en sitten avannut suutani. Sydänäänet sinänsä kuuluuivat heti joten oli mielestäni tarpeetonta siinä enää painella ja päivitellä häiriöääniä. Ehkä oolin joku harjoituskappale hänelle. Sitten se hemppa joka jo pitkään on ollut laskussa ja viimeksi oli 116 ja kielsivät raudan syömisen niiin nyt se oli sitten romahtanut 102:een . Ei ihme että on ollut heikko ja väsy olo. Nyt sitten sain luvan ruveta syömään rautaa oikein tupplakuurina mutta senhän kestää kauan lähteä nousuun ja muistaakseni viimeraskaudessa se laski vielä rautakuurin aloittamisen jälkeenkin. Nyt pelottaa että se laskee lisää ja joudun veritankkaukseen josta hän puhui. Verenpaine oli 60/100 joten alhainen sekin. Ei jäänyt mikään hyvä maku suuhun tuosta neuvolakäynnistä ja tiesin että tuossa hemppa-asiassa tulee noin käymään ja olisin halunnut aloittaa raudan jo aikaisemmin. Että mitä järkeä on antaa sen laskea ihan anemialukemiin ja sitten aletaan vasta tekemään asialle jotain kun sen voisi ennaltaehkäistä syömällä ajoissa rautaa kun kerran taipumusta tuollaiseen on. Painoa oli tullut kilo lisää. Tänään rv 17+4.

täällä oli tänään neuvola,sydän äänet löyty hetkellisesti,mut sit vaavi kierähti alta jonnekin eikä neukkutäti saanu sitä enää siihen hollille.Pääasia että eloa oli :heart:
painosta ei oo tullut vielä yhtään lisää,hieman menny alaspäinki,ihan siis satoja grammoja mut kuitenki.
yötyöstä mulla kans ois yötyötä,meen tällä viikolla hakee todistuksen siitä ettei tartte enää tehä niitä.mulla kans kestää palautuminen sen verran kauemmin että haittaa jo normaalia elämää.viikonloppuna tein yön,ja hyvä etten tänään nukkunu pystyyn,kun esikon kanssa koitin touhuta.
synnytyksistä eka synnytys kesti hieman alle 6 h, ja synty viikolla 41+5.sillä oon melko varma että nytkin mennään heittämällä tammikuulle :LOL:
liikkeistä musta tuntuu että oon jo jonkin aikaa tuntenu aika ajoin kuplintaa,ei ollenkaan joka päivä mut kuitenki.tunsin eikostakin tosi aikasin liikkeet.
mahasta näkyy jo melko selvästi,vaikka mulla pien vararengas on,mut masu on nyt viimeviikkoina alkanu vallata tilaa siltä :D
mimma ja möykky 13+6

nyt on toivuttu vesirokosta, vielä on odotettava heinäkuun loppuun ennen kuin pääsen lääkörin ultraan kattomaan onko vauvelilla kaikki hyvin. Ensi viikolla on kyllä kätilön ultra eiköhän siitäkin huomaa jos jotain ois muuttunut tai kasvu hidastunut tuon taudin takia.

kommentteja pariin juttuun
mahakarvoista ei kannata huolehtia, mulla tuli ihan mielettömästi esikoisesta ja katos kyllä raskauden loputtua! nytkin näkyy ilmestyvän vaalea karvoitus mahan päälle :X

liikkeistä: tunsin ensimmäiset potkut toissailtana!! Tai no tuskin ne tässä vaiheessa potkuja vielä on (ne pikkujalat on kuitenkin niin ohuet ja heikot) mutta selkeitä hymähdysmäisiä liikkeitä :)Dopplerikin on ollut käytössä, esikoinen tykkää kuunnella pikkusen sydänääniä, pitäis ottaa valokuva :heart:

synnytyksestä: en kerro omaa tarinaani kun siihen menis iäisyys. Mulla oli pidemmän kaavan synnytys, kesti 27h!! Mutta alku meni ihanasti vedessä, oli tarkoitus synnyttääkin veteen mutta ei onnistunut koska synnytys jämähti paikoilleen ja ei edennyt enää... onneksi sain kuitenkin puskea omin voimin ulos, olin lähellä joutua hätäsektioon. Tällä kertaa olen kyllä tiukkana siiitä että muhun ei laiteta epiduraaleja sun muita, jotka mun kohdalla ei muuta kuin haitanneet synnytyksen edistymistä. Luomuna mennään ja mahdollisesti vaikka kätilön avustamana kotona synnytysaltaaseen.

esikoinen heräskin just en ehdikään kirjoittamaan...
se oli valvonut viime yönä kolmesta kuuteen isänsä kanssa, joten pitää nyt pitää hiljaisena että isänsä saa nukkua edes vähän.

:wave:

Huomenta!

Täällä iski sit kaiken kipuilun ja vuotelun päälle vissiin hiivatulehdus viime yönä. Oireet on ainakin ihan tutut. Olisko limakalvot ärsyyntyneet tuosta päivystyksessä ronkkimisesta. Onneksi oli lääkettä kotona, että sain ees vähän nukuttua. Pitää nyt kattoa jos menis ihan käsikauppaosastolla ohi, ettei tartteis heti uudelleen lääkäriin suunnata. Mutta on kyllä melkoisen kurja olo. Verta ei onneksi oo enää tänään tullut, omituista valkovuotoa vain.

manna mukavaa että vointisi on jo parempi! Ja hyvä että pääset ultraan tarkistamaan pikkuisen voinnin.

jääräpää alas ovat kyllä antaneet sun hempan pudota. Itsellä on auttanut raudan imeytymistä tablettien ottaminen c-vitamiinipitoisten ruokien, esim appelsiinin kanssa. Ja kalsiumin ja viljan välttäminen samaan aikaan tabletin kanssa. Nyt raskausaikana mun hemppa nousi nopeasti apteekin yrttipitoisella rautanesteellä, mutta se on kyllä kallista noihin tabletteihin verrattuna.

mahasta ja painosta mulla on painoa tullut 2,5 kiloa. Maha näkyy kyllä jo aamusta jos tietää, mutta ei muuten. Myös mun maha on pienentynyt parin viikon takaiseen verrattuna, vissiinkin turvotus vihdoin vähenemään päin.

Mukavaa keskiviikkoa!

donter 16+4

Yhteistyössä