Suosittelen ottamaan yhteyttä kuvaajaan tai ottamaan korttikuvan itse. Ymmärrän, jos koet kamerasi surkeaksi, mutta myös halvemmilla laitteilla on mahdollista saada hyviä kuvia. Kiinnitä kuvatessa huomiota siihen, että kuvausympäristössäsi on tarpeeksi valoa. Näin marraskuussa se voi olla haastavaa, mutta ainakin tällä hetkellä säät ovat sellaiset, että päiväsaikaan riittää hyvin valoa kuvausta varten. Riittävässä valossa kuvaaminen tuottaa edullisillakin välineillä hyvälaatuisia kuvia.
Kannustan sinua ottamaan joulukorttikuvasi itse! Korteista tulee persoonallisemmat ja vastaanottaja varmasti ilahtuu, kun huomaa sinun nähneen vaivaa korttiesi eteen. Jos tarvitset kuvausvinkkejä, löydät niitä esimerkiksi sivulta http://jrkkari.com/. Siellä valokuvaaja Jouni Kallio kertoo omat neuvonsa kameran peruskäytöstä ja esimerkiksi lapsikuvauksesta.
Jos kuitenkin edelleen pelkäät ongelmia ottamiesi kuvien laadussa, kannattaa muistaa myös se, että netistä kopioimasi kuvan resoluutio ja kuvakoko ovat erittäin todennäköisesti liian pienet kuvan painatusta varten. Kuvan koko ja resoluutio määräytyvät sen mukaan, missä kuvaa julkaistaan. Netissä julkaistusta tiedostosta on hyvin vaikeaa saada sopivaa painatusta, koska tiedosto on aivan liian pieni. En voi tietenkään varmuudella sanoa, koskeeko tämä kyseistä luontokuvaa, koska en ole nähnyt kuvaa. Todennäköisesti kuva on kuitenkin liian pieni ja itse ottamasi kuvat ovat painolaadullisesti parempia.
Yleisesti vielä siitä, että ihmiset kopioivat käyttöönsä netistä muiden ottamia kuvia.. Yritän jotenkuten ymmärtää vielä sen, jos joku printtaa kotinsa seinälle yksityiseen käyttöön upean valokuvan. Vaikka tässäkin tapauksessa toimitaan mielestäni väärin (taiteilijan tulot riippuvat pitkälti töiden myynnistä), ymmärrän, jos ihmiset eivät aina muista miettiä asiassa myös kuvaajan tilannetta.
Jonkun toisen ottaman kuvan levittämistä myös muille, esimerkiksi joulukorttien muodossa, en pysty ymmärtämään. Kuvaajan kuuluu saada korvaus kuviensa käytöstä tällaisessa tilanteessa. Perusongelma tulee vastaan myös kuvan painatuksessa; ainakin FotoYks:n kuvapalvelu vaatii kuvan tilaajaa todistamaan käyttöoikeutensa kuviin: "Vakuutan, että minulla on oikeudet lähettämiini kuviin ja että vastaan kaikista mahdollisista vahingonkorvauksista,
mikäli fotoyks.fi joutuu vahingonvastuuseen ko. kuvien tulostamisesta ja lähettämisestä."
Vaikka en kuvien ottamista omaan käyttöön ilman lupaa hyväksykään, olen tosi iloinen, että pohdit asiaa ja kysyit sitä palstalla. Suurin ongelmahan ovat ihmiset, jotka eivät ylipäätänsä välitä