Joulukortit tuntemattoman valokuvasta. Saako näin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luvallista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luvallista?

Vieras
Löysin kivan kuvan netistä. Voinko tallentaa sen koneelleni ja teettää siitä joulukortit? Luonnollisestikaan kuvassa ei ole ihmisiä tai eläimiä tai mitään muutakaan tunnistettavaa, mutta kaunis luontokuva se on. Oma kamerani on niin huono, ettei sillä saa hyviä kuvia. Uuden osto edessä, kunhan rikastun...
Askartelemisesta en pidä ja kaikista vähiten pidän Tiimari-korteista.

"- Valokuvaajalle syntyy tekijänoikeus automaattisesti heti kuvan ottohetkellä, mitään oikeuden rekisteröintiä ei tarvitse suorittaa

- Valokuvaa ei saa käyttää tai julkisesti esittää tai valmistaa siitä kappaleita ilman tekijänoikeuden haltijan tai hänen edustajansa lupaa"

http://www.kuvapalvelu.com/ohjeita.php

Voisitko ottaa yhteyttä valokuvaajaan ja pyytää lupaa? Jos et tiedä kuvaajaa tai saa häneen yhteyttä, voisitko etsiä jonkin toisen kuvan? Netissä on ihan älyttömästi esimerkiksi suomalaisten harrastajien valokuvia joista varmaan löytyisi jotain kivaa :)

ite kyllä oon surutta käyttäny netistä löytämiä kuvia. Onhan sivuja joilta ei saa kuvia kopioitua ja minusta se on sen kuvaajaan vastuulla rajoittaa sitä kuvan käyttöä jos nettiin sen laittaa.

[QUOTE="vieras";24968031]ite kyllä oon surutta käyttäny netistä löytämiä kuvia. Onhan sivuja joilta ei saa kuvia kopioitua ja minusta se on sen kuvaajaan vastuulla rajoittaa sitä kuvan käyttöä jos nettiin sen laittaa.[/QUOTE]

Jos jäät kiinni se on yleisen syytteen alainen rikos ja saat tuomion. Varastaminen on varastamista, vaikka et varta vasten kävelisi kauppaan ja laittaisi tuotetta taskuusi vaan varastat sen netistä.
Onko se kaupassa kauppiaan vastuulla, kun laittaa tuotteita hyllyyn, että niitä kuljetetaan ulos maksamatta? Pitäisikö rajoittaa sitä hyllyihin esiin laittamista?

Toivottaavsti ylläpito säilyttää viestisi ja ip:si selvitetään.

Onko kyse julkisesta käytöstä, jos joulukortin tekijä ei saa korteista rahallista hyötyä? Käsittääkseni ei. Julkinen käyttö tarkoittaa mielestäni sitä tässä tapauksessa, että alettaisiin myydä niitä kortteja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;24968129:
Onko kyse julkisesta käytöstä, jos joulukortin tekijä ei saa korteista rahallista hyötyä? Käsittääkseni ei. Julkinen käyttö tarkoittaa mielestäni sitä tässä tapauksessa, että alettaisiin myydä niitä kortteja.

Rahallisestihan tuosta ei hyötyisi kuin firma, joka kuvat tekisi korteiksi.

Suosittelen ottamaan yhteyttä kuvaajaan tai ottamaan korttikuvan itse. Ymmärrän, jos koet kamerasi surkeaksi, mutta myös halvemmilla laitteilla on mahdollista saada hyviä kuvia. Kiinnitä kuvatessa huomiota siihen, että kuvausympäristössäsi on tarpeeksi valoa. Näin marraskuussa se voi olla haastavaa, mutta ainakin tällä hetkellä säät ovat sellaiset, että päiväsaikaan riittää hyvin valoa kuvausta varten. Riittävässä valossa kuvaaminen tuottaa edullisillakin välineillä hyvälaatuisia kuvia.

Kannustan sinua ottamaan joulukorttikuvasi itse! Korteista tulee persoonallisemmat ja vastaanottaja varmasti ilahtuu, kun huomaa sinun nähneen vaivaa korttiesi eteen. Jos tarvitset kuvausvinkkejä, löydät niitä esimerkiksi sivulta http://jrkkari.com/. Siellä valokuvaaja Jouni Kallio kertoo omat neuvonsa kameran peruskäytöstä ja esimerkiksi lapsikuvauksesta.

Jos kuitenkin edelleen pelkäät ongelmia ottamiesi kuvien laadussa, kannattaa muistaa myös se, että netistä kopioimasi kuvan resoluutio ja kuvakoko ovat erittäin todennäköisesti liian pienet kuvan painatusta varten. Kuvan koko ja resoluutio määräytyvät sen mukaan, missä kuvaa julkaistaan. Netissä julkaistusta tiedostosta on hyvin vaikeaa saada sopivaa painatusta, koska tiedosto on aivan liian pieni. En voi tietenkään varmuudella sanoa, koskeeko tämä kyseistä luontokuvaa, koska en ole nähnyt kuvaa. Todennäköisesti kuva on kuitenkin liian pieni ja itse ottamasi kuvat ovat painolaadullisesti parempia.

Yleisesti vielä siitä, että ihmiset kopioivat käyttöönsä netistä muiden ottamia kuvia.. Yritän jotenkuten ymmärtää vielä sen, jos joku printtaa kotinsa seinälle yksityiseen käyttöön upean valokuvan. Vaikka tässäkin tapauksessa toimitaan mielestäni väärin (taiteilijan tulot riippuvat pitkälti töiden myynnistä), ymmärrän, jos ihmiset eivät aina muista miettiä asiassa myös kuvaajan tilannetta.

Jonkun toisen ottaman kuvan levittämistä myös muille, esimerkiksi joulukorttien muodossa, en pysty ymmärtämään. Kuvaajan kuuluu saada korvaus kuviensa käytöstä tällaisessa tilanteessa. Perusongelma tulee vastaan myös kuvan painatuksessa; ainakin FotoYks:n kuvapalvelu vaatii kuvan tilaajaa todistamaan käyttöoikeutensa kuviin: "Vakuutan, että minulla on oikeudet lähettämiini kuviin ja että vastaan kaikista mahdollisista vahingonkorvauksista,
mikäli fotoyks.fi joutuu vahingonvastuuseen ko. kuvien tulostamisesta ja lähettämisestä."

Vaikka en kuvien ottamista omaan käyttöön ilman lupaa hyväksykään, olen tosi iloinen, että pohdit asiaa ja kysyit sitä palstalla. Suurin ongelmahan ovat ihmiset, jotka eivät ylipäätänsä välitä :)

• Tykkää
Reactions: Wolt

Yhteistyössä