Joulukiristys kasvatuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Että mua ärsyttää tämä tonttuilla, lahjoilla ja joulupukilla kiristäminen! Kyllä sitä voi aikuinen ihan itse ottaa vastuun omista odotuksistaan eikä esittää satuolentoa syyksi pukea reippaasti, huomioida läheiset tai olla kiusaamatta. Minusta on surullista, kun herkemmät lapset viettää joulukuun ahdistuneina siitä ovatko riittävän kilttejä ja täyttävätkö ne ikkunoista kurkkivien satutyyppien epämääräiset käytöstoiveet, ja aattona pelkäävät ettei lahjoja tulekaan tai joulun jälkeen päiväkotiin palattuaan pohtivat, olenko huono lapsi kun kaveri sai enemmän paketteja.

Ja miksi tämä minua häiritsee. Koska tuo oma lapsonen on alkanut hokea tuota (ilmeisesti kerhossa, kerhokavereilta?) opittua mantraa ja on hyvin huolissaan siitä onko riittävän hyvä lapsi :( Liikaa kuormaa 3-vuotiaalle. No, asiasta jutellaan ja sillä selvä, mutta vanhemmat jotka tuota aktiivisesti käyttävät, miettikää sopiiko se teidän lapsille.

En käytä tuota siitä yksinkertaisesta syystä että joukupukki-ikäinen lapsi ei vielä osaa hahmottaa kaukana tulevaisuudessa tulevaa rangaistusta vaan mahdollisen seurauksen huonosta käytöksestä pitää tulla varsin nopeasti.

Vähän sama kuin maanantaina uhkais lauantaisen karkkipäivän perumisella. Ei toimi.

Just hyvä! Meillä ainakin pentuna toimi paremmin kun hyvin.. Muistan elävästi kun äiti uhkasi soittaa joulupukille jos kiukuttelin ja roikuin siinä puhelimessa paniikissa "joo joo nyt oon kunnolla!!!" :D

No, mua peloteltiin lapsena jeesuksella ja jumalan vihalla ja helvettiin joutumisella. Väittäisin sitä aika paljon ahdistavammaksi, kuin sen, että olenko jonkun tontun mielestä tarpeeksi kiltti saamaan lahjoja.

Ja mulla ei ollut kotona uskonnollinen kasvatus. Kiitos kuuluu koululle.

Asiat voi ottaa positiivisesti. Ei tarvise puhua joulukiristyksestä vaan sen voi muuttaa joulumotivaatioksi. Lapsi voi pyrkiä olemaan kiltti ja ahkera, jotta saa lahjoja. Meillä ainakin nuorimmalle joulu oli siinä mielessä nimenomaan positiivinen asia, joka motivoi. Enkä huomannut, että lapsi olisi kärsinyt siitä mitenkään.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä