Joulukinkun sulatuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jaana

Vieras
Kauankohan kestää n5kg luuttoman kinkun sulatus jääkaapissa. Eli jos
ens viikon sunnuntaina tarkotus paistaa, koska otan pakkasesta jääkaappiin, et ehtii sulaa?

Jääkaapissa vie kauan, ottaisin jo ma-ti. Itse otan n.7kg kinkun sulamaan torstaina, käärin yhteen sanomalehteen ja pyyhkeeseen huoneenlämpöön sulamaan. Sunnuntaina sitten otan kääreet pois ja mittarin paikoilleen, kinkkua ei kannata paistaa kuin huoneenlämpöisenä eli n.20-22 asteisena.

Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
Jääkaapissa vie kauan, ottaisin jo ma-ti. Itse otan n.7kg kinkun sulamaan torstaina, käärin yhteen sanomalehteen ja pyyhkeeseen huoneenlämpöön sulamaan. Sunnuntaina sitten otan kääreet pois ja mittarin paikoilleen, kinkkua ei kannata paistaa kuin huoneenlämpöisenä eli n.20-22 asteisena.

Oon kuullut että pitäis sulattaa aina jääkaapissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Etta:
Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:

Oon kuullut että pitäis sulattaa aina jääkaapissa.

Voi sen sielläkin sulattaa, jos mahtuu. Mutta huoneenlämpöön ennen paistoa ja reippaasti jotta kinkku ehtii huoneenlämpöseksi ennen uunia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä oon kans kuullu että kinkku sulatetaan jääkaapissa tai muuten jossain viileässä, ja sisälämpö semmonen 10 astetta.

Eihän sisälämpötila voi nousta 10 asteeseen jääkaapissa :whistle:
siinä paikkeilla se on jääkaapissa 7-8 astetta
ja sehän nostetaan vähäksi aikaa huoneen lämpöön ennen paistoa...

Minä ajattelin laittaa keskiviikko-iltana kinkun (noin 9 kg ja potkalla) sanomalehteen, muovipussiin ja jääkaappiin. Paistan sen sitten sunnuntaipäivän aikana. Sunnuntai aamulla kun herään, otan kinkun pöydälle ja joskus puolenpäivän aikaan laitan uuniin.