Jouluisia ohjeita aloittelijalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Hei, en ole koskaan aiemmin kokkaillut jouluruokia itse, sillä ollaan käyty aina sukulaisilla syömässä jouluaattona, joten ois kiva saada perusohjeita jouluruokien valmistamiseen!

Eli

-mitenkäs se kinkku paistetaan
-mikä kuorrutus kinkulle
-ja entäs porkkanalaatikko
-ym.

Katsopas tuolta: http://www.niksula.cs.hut.fi/~msairane/reseptit/joulu/plaatikk.htm Siinä ainakin porkkanalaatikon ohje. Googlella löytyy kivasti noita ohjeita...

Kinkun paistamiseen tarvitset paistomittarin, ohjeita kyllä saa lihatiskiltä.

Tässä on hyvä porkkanalaatikon ohje:

1 kg kuorittuja porkkanoita
1 1/2 dl kermaa
3/4 dl mannasuurimoita
1 dl keitinlientä
noin 1 tl suolaa

Keitä porkkanapalaset kypsiksi vedessä ja kaada keitinvesi pois (säästä hieman). Soseuta pultilla/sauvasekoittimella ja lisää muut aineet. Sekoita sauvasekoittimella (toki voit käyttä yleiskonetta tai pulttia&vatkainta). Laita paistovuokaan ja paista 150C noin 1,5 tuntia. Olen yleensä laittanut vähän korppujauhoja ja pieniä voinokareita pinnalle ennen paistoa, niin tulee rapea kuori.

Lanttulaatikko

1,2 kg kuorittuja lanttuja
vettä, hiven suolaa
3 dl kermamaitoa (1 dl kermaa, 2 dl maitoa)
1 dl korppujauhoja
(1-2 munaa)
1/2 dl siirappia

Keitä lantunpalaset kypsiksi vedessä ja kaada keitinvesi pois. Pulttaa tai soseuta sauvasekoittimella. Lisää muut aineet (jos haluat laatikosta kiinteää, niin lisää kananmuna(t), minä olen tehnyt aina ilman). Mausta oman maun mukaan, minä lisään hivenen kanelia ja suolaa tarpeen mukaan. Sekoita vatkaimella kuohkeammaksi. Laita sose uunivuokaan, pinnalle korppujauhoja ja pieniä voinokareita. Paista 150-175C 2 tuntia.

Laatikkoruuille on kätevä ostaa kaupan kertakäyttöiset metallivuoat, niin laatikot voi tehdä hyvissä ajoin ennen joulua pakkaseen ja silti sinulla on vuokia käytössä muuta tarkoitusta varten.

Yhteistyössä