**Jouluinen galluppi.Olis kiva,jos vastaisitte.**

• Viestiketjun aloittaja "Joulumuori"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti neljälle"
[QUOTE="Joulumuori";22394657]1. Montako lahjaa ostat lapsillesi/ostatko kirppikseltä?
2. Lasten iät?
3. Mitä on joulupöydässänne ruokana(ohjeet tervetulleita)?
4. Voisko joku kasvisruokaa jouluna laittava antaa hyviä ohjeita?

Sitten semmonen kysymys,että onko vähävaraisia paikalla ja miten laitat joulusi?

Itse olemme iso ja pienituloinen perhe.
*¤*¤*¤*¤
Pidetään ylhäällä tätä =)[/QUOTE]

1. Omat lapset saa meiltä vanhemmilta 4 lahjaa/lapsi. Joululahjoja en osta kirppikseltä.

2. Lapset ovat 17v. 14v. 12v ja 5v

3. Meillä varsin perinteinen joulupöytä; kinkku, laatikot ja paljon erilaisia salaatteja, silakkarullia, lohta...

4. Laatikothan on kasvisruokia

5. En tiedä olemmeko pieni/suurituloinen perhe. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

"vieras"
1. Montako lahjaa ostat lapsillesi/ostatko kirppikseltä?
1-2 (lapset saavat lisäksi lahjoja kummeilta ja isovanhemmilta), En varmaankaan. Ellen löytäisi jotain sellaista mistä voisin tuunata jotain kivaa.
2. Lasten iät?
1v 1kk ja 3v 5kk.
Joulupöydässä on kaikki perinteiset laatikot, salaatit, kalat, kinkut ja kalkkunat. Kaikki aterialle osallistujat pidetään niistä ihan hirveästi joten ei olla sitten mitään uutta varioitu.

Sitten semmonen kysymys,että onko vähävaraisia paikalla ja miten laitat joulusi?
Meillä molemmilla on opiskelijoiden tulot. Joulut ollaan päästy helpolla koska ne ollaan aina vietetty muualla, ensin yksi päivä omilla vanhemmilla, toinen miehen ja kolmas sitten isovanhemmilla. Itse ollaan viety mukana aina jotain joulupöytään. Emme osta lahjoja kuin ainoastaan lapsille ja kummilapsille, näin olemme sopineet kaikkien kesken joten lahjatkaan eivät vie suuria rahoja. Meil on säästötili jonne aina säästetään kaikki ylijäämä raha jolla sitten ostellaan asioita tarpeen tullen, osa niistä rahoista menee jouluun. Hyvällä tuurilla olen päässyt myös joulupostin lajittelijaksi josta olen netonnut n. 500€.

1. Olisikohan 3 lahjaa (yksi ylimääräinen hankittu). Nyt on kirpparitavaraa vain joulukalenterissa. (Mutta synttärilahja tulee osittain tai kokonaan kirppikseltä)
2. 4vee
3. Vähän riippuu siitä syödäänkö kotona vai ollaanko muiden nurkissa. Mulle tärkeätä on että pöydästä löytyy lanttulaatikkoa, (anopin) ruotsalaista rosollia, graavilohta ja herneitä (pakaste, ei purkki). Mies panostaa ei-jouluisiin ruokiin ja lihaan...

Yhen lahjan, jonku järkevän.

2. Lasten iät?

Jouluna on jo 1vuotias tuo meän neito.

Kinkkua, kalkkunaa, hirvenkäristystä, pottumuusia, semmosta ihanaa suklaakakkua, salaatteja jne... Ohjeita multa turha kysyä, en kokkaa.

En yhtään, saavat niitä niin paljon muutoinkin.
2. Lasten iät?
2v ja 4v
perusloorat, kinkku, graavi-ja lämminsavulohi, rosolli, munasalaatti, juustoja, sillejä...ei muista kaikkea ja ollaankin joulu muiden ruuissa :)

1. Yksi yhteinen lahja kolmelle lapselle, maksaa n 500 e & uutena ostimme
2. Koululaisia ovat, yksi on jo yläasteella ja kaksi ala-asteella
3. Lankkuperunoita, paahtopaistia tms, meillä EI ole laatikoita, ei kinkkua ym, emme välitä
4. Ei valitettavasti ole ohjetta =D

"kesis"
1.liian monta..ostan myös käytettyjä..suurimman osan. siskoni poika saa myös kirpparilta hankittua.
oma äitini ei oikeastaa meidän alapsia muista vain siskoni ja veljeni muksuja. miehen vanhemmat sitten senkin edestä
2. 4v9kk 1v10kk
3.mummilassa syödään (miehen äiti) kotona itse laitettu kinkku ja jotain pientä juustoja yms...
4. tulot eivät suuret mutta kun kirppareilta alkaa hankkimaan jo tooooodella ajoissa niin säästää pitkän pennin

--
1. Yksi lahja molemmille
2. 3v ja 1v 8kk
3. Kinkku, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot, graavilohi, savusiika, mäti, rosolli, sienisalaatti, perunat ym. Kaikki itsetehtyä.
4. ollaan keskituloisia.

Mun täytyy lisätä tähän että saattaisin jotain ostaakin kirpparilta (esim. nyt tarvitaan lisää junaradan raiteita ja dubloja) mutta 1-ja 2-vuotiaiden kanssa ei niin vaan mennä kirppiksille pyörimään..

"vieras"
1. Lapsille ostetaan 4-5 lahjaa/lapsi. Yhteiseksi dvd-elokuvia, 2 peliä. Olen ostanu kirppikseltäkin.
2. 3v, 6v ja 8v
3. Syödään mummulassa (mun vanhemmilla) jouluateria.

Juu me ollaan pienituloisia. Joulua on alotettu laittamaan jo viime kuussa ostelemalla lahjoja. Löysin mm. alesta lasten toivomia juttuja. Joulukuussa ostetaan vielä yhdet lahjat lapsille. Mitään koristeita ei tartte ostaa, kaikkia jo on. Jouluruoka syödään tosiaan mummulassa, joten ruokaan ei juurikaan mene ylimääräistä. Varmaan joku pieni kinkku ostetaan myös kotiin.

1. Lahjoja ostan varmaan pari kappaletta, vielä en kyllä tiedä mitä ostan. Jos kirpparilta löytyy jotain kivaa, niin saatan ostaa, mutta en varta vasten lähde sieltä etsimään.
2. Oma tyttö 5v., miehen poika 9v.
3. Joulua vietetään mun vanhempien luona, siellä perinteiset jouluruoat.
4. -

"vieraana"
En yhtäkään. Saavat ihan tarpeeksi sukulaisilta ja kummeilta jne.

2. Lasten iät?
3v ja 9v.

KAIKKI, mitä siihen nyt keksiä saattaa :D

-

Meillä vietetään isoa sukujoulua. Ei tuu kustannukset sitten kovin suuriksi, kun jaetaan kullekin omat osuutensa tekemisistä ja tuomisista :) Lahjoihin olen säästellyt rahaa pisin vuotta.

bb
[QUOTE="Joulumuori";22394657]1. Montako lahjaa ostat lapsillesi/ostatko kirppikseltä?
2. Lasten iät?

[/QUOTE]

1. Kaksi lahjaa on suunniteltuna ja varmaan lisäksi pari pienempää pakettia. Olen todella huono löytämään kirpputoreilta hyviä leluja, mutta jos löydän niin toki.
2. 2v 10kk
3. kinkkua, rosollia, porkkanalaatikkoa, sienisalaattia ja monenlaisia graavi- ja suolakaloja. Tai on kyllä montaa muutakin, mutta nuo riittäisi minulle.
4. Laatikothan käyvät kasvissyöjille, samoin rosolli ilman silliä. Miehen suvussa tehdään herkullista vihersalaattia, johon tulee lisäksi keitettyä kananmunaa ja viinietikalla maustettua kermavaahtoa kastikkeeksi (olettaen että muna ja maitotuotteet käyvät kasvissyöjällekin).

Emme ole vähävaraisia, mutta parin vähän turhankin yltäkylläisen joulun jälkeen kotamme hieman rauhoittaa. Minulle joulukukat ovat tärkeitä ja ostan hyasintit ja amaryllikset sipuleina jo lokakuussa, niin säästän monta kymppiä. Samoin joululahjoja ostetaan jo hyvissä ajoin ja käytetään hyväksi plussapistekuponkeja ynnä vastaavia tarjouksia, sekä pidetään periaatteena, että mieluummin yksi hyvä lahja kuin monta ei niin hyvää. Myös ruuissa säästää tekemällä itse.

Yhteistyössä