jouluaskartelua päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mami"

Vieras
Jouluaskarrellaanko teidän päiväkodeissa?

Tajusin tänään, että 4+-vuotias ei ole kertonut tehneensä/tekevänsä mitään koristetta tai tonttua (tontun tekivät viime vuonna) tai mitään päiväkodissa. Kysyin ja eivät kuulemma ole askarrelleet. Sanoi, että värittävät - hän tuokin joka päivä kotiin värityskuvan.

Toivon nyt, että herra ei vaan muista. Koska muuten minua suoraan sanoen vähän harmittaa - kai nyt jotain voisi vääntää? Jos eivät ole mitään tehneet, tarttee kai sitten itse mennä Tiimarin tms. vähän tarpeita hakemaan :) Tosin taidan mennä muutenkin - poika tykkää niin kovasti näprätä kaikenlaista.

Ja mitenköhän päikkärin tädeille kohteliaasti sanoisi, että ehkä sitä jotain voisi...?

Voihan sitä askarrella kotonakin! Minusta askartelu ei ole mikään itseisarvo. Minä en lapsuudessa askarrellut ollenkaan ja koulussa opin vasta sitä kunnolla ja ihan hyvä askartelija minusta tuli =) Minä taas odotan, että pk:ssa enemmän ulkoilisivat ja tutkisivat luontoa ja jumppaisivat ja ja ja... Ja musiikki on tärkeää.

No meidän päikyssä askarrellaan kyllä. Lisäksi järkättiin isä-lapsi -askarteluilta, jolloin me äidit saimme olla kotona tekemässä omia jouluhommia, se oli ihanasti ajateltu. Mutta meillä onkin kyllä huippupk! :)

En minäkään ymmärrä mitä hienoa on jatkuvassa askartelussa... ja pk:ssa olen töissä! ;)
Kädentaitoja, hahmottamista ym kun voi kehittää monella muullakin tavalla ja kaikki vaan ei siitä pipertämisestä tykkää. Tai jos on paljon sijaisia tms muuttuvia tekijöitä, silloin askartelu todellakin jää jumbosijalle ja tehdään ne välttämättömät jutut ensin.

Askarrelkaa itse! Haittaako se, jos vaikka vielä pk:sta kotiin jotain sen lisäksi tulisikin?

No eipä ole muuten meilläkään askarreltu yhtään joulujuttua, eikä juuri muutenkaan mitään. Värityskuvia tyttö kans tuo kotiin harva se päivä, mutta ei tosiaan askarteluja.

Me askarrellaan kyllä kotona paljon, mutta ihmetyttää tuo nyt kun aloin ajattelemaan :) Isänpäivänäkin tuli kotiin pussi askartelutarvikkeita, että oli tarkoitus isin kanssa askarrella yhdessä ja viedä sitten päikkyyn näyttelyyn. Ihan kiva niinkin, mutta edes korttia eivät olleet tehneet päikyssä.

Meillä lapsi on 5-vuotiaitten ryhmässä ja käsittääkseni aika paljonkin ovat tehneet jouluaskarteluja. Ainakin viikko-ohjelmaan on usein merkitty askartelupäiviä ja äskettäin juhlassakin oli taidenäyttely, jossa esillä töitä. Niin, ja olihan siellä juhlassakin yhteistä vanhempi-lapsi askartelua.

Ja hyvä onkin että askartelevat, koska itse olen tosi laiska askarruttamaan lapsia. Meillä askartelu rajoittuu lähinnä siihyenb, että leikellään jotain kuvia paperista ja liimaillaan niitä johonkin, maalataan kiviä, tms yksinkertaista. Tosin meillä nuo pojat eivät niin kovin innokkaita askartelijoita ole olleetkaan.

Yhteistyössä