Joulu tulee...rahaa menee...

Heippa!
Ajattelin täällä aloittaa nyt vähän aiheeseen kuulumatonta keskustelua mutta musta on mukavampi täällä aloittaa aiheita ku Mitäs nyt- palsta liikkuu liian nopeesti ja muualla en juurikaan ole vieraillut... toivottavasti ketään ei haittaa?
Jos tämä ei jonku mielestä kuulu tänne nii voihan tään poistaa.

Kun ajattelin vaan tuota joulua joka lähestyy ja haluaisin kuulla vinkkejä miten siitä voi selvitä mahdollisimman vähällä rahanmenolla. Pitäis varmaan rahaa alkaa nimittäin säästämään että olis varaa ostella hoitopöytää ja pinnasänkyä ja rattaita sitten ku on sen aika. (aika paljohan noihinki menee rahaa vaikka kaikki mitä saan nii aion ostaa käytettynä)

Mutta siis:
Onko ideoita itsetehtyihin suht edullisiksi jääviin lahjoihin? Tykkään näperrellä käsin ja joitakin ideoita on jo, mutta ei olis lisä pahitteeksi.

Kirpputorilöytöjä koitan tehdä ja käyttää niitä. Kunnostaa vanhaa jne...

Mutta ideoita? :)
 
Ja niin tosiaan muuten, tähän voisinki vielä lisätä kysymyksen, miten paljon teillä on menny rahaa noihin lastentarvikkeisiin ensimmäisen kohdalla? Musta tuntuu että ei rahat tuu mitenkään riittämään ku opintotuki on mun tulonlähde ja miehenkään palkka ei ole suurimmasta päästä...
 
Tirlitii, mulla on menny vaunuihin, vaatteisiin, turvaistuimeen,kalusteihin, sitterit,patjat,jne. n. 1300 e, kaikki tosin uutena hankittu.

Vielä olisi pientarviketta hankittavana, mutta tuskin menee 200 e enempää!
 
Niin ja joululahjaksi voi tehdä vaikka sukkia,lapasia, kaulaliinoja ja purkittaa hilloja,sinappia ja nameja kauniisiin purkkeihin jne.
Ja vanhemmat voisi tykätä itsetehdyistä hyasinttiasetelmista. Käyt nyt poimimassa mettästä sammalia ja muuta reksvisiittaa niihin?
 
jos osaa kutoa tai virkata, voipi tehdä just Tuitsun mainitsemia sukkia, lapasia, pipoja, kaulaliinoja... ja jos on vaikka sukan saajan jalankoko epäselvä, voi tehdä putkisukan (googleta zukka niin löytyy ohje) joka passaa KAIKILLE ja kestääkin enemmän.

itse tein kälylle helmistä (tilasin netistä chilin muotoiset pienet lasihelmet) kaula- ja korvakorut. oon myös harkinnut että tekisin karkkeja itse, kunhan löydän ohjeen, mutta esim. suklaapusuja voi tehä kotonakin =)
 
töihin ostettiin juuri tiimarista sellaisia puisia valokuva kehyksiä, joita itse maalataan ja koristellaan.
samoin ovikylttejä joita koristellaan kanssa itse.
ne tuli aika halvoiksi, ajattelin kotiinkin ostaa sellaisia ja tehdä kerrankin itse vähän halvemmalla ystäville ja kummeille.

itse en osaa kutoa enkä neuloa joten harmittaa kovastikin..
:whistle: :whistle:
 
tuota noin.... itse oon kattellut lahjoja nyt jo esim.h&m:n sivuilta

kirppiksiä kannattaa kiertää varsinkin pienille sieltäsaa yleensä halvalla hyvää......

ja lapsille jos ostaa niin kannattaa kysyy vanhemmilta että mikä ois semmonen ehdoton tarve mitä tarvis....

netissä kannattaa käydä kattelemassa nuo h&m ja anttilan poisto myynnit niistä saa halvalla hyvää ja normistikkin 2-3 tuotteen pakkauksia 10-15 egee ja laskun /tiliin voi ostaa jos tiedot kunnossa on postikulut halvemmat....
 
Mä ilmotin jo miehelle, etten taida juurikaan lahjoja kenellekään ostaa (ellen sitten netistä keksi jotain tilailla...). Enkä aio muutenkaan liiemmin "joulua laittaa".

Mulla kun laskettu aika ois 28.12, ni eihän sitä tiedä, jos vaikka joulun sairaalassa joutuu viettään... Muuten kyllä voisin olla vaikka sukulaisten nurkissa.

Noihin vauvan tarvikkeisiin on kyllä menny rahaa... en oo uskaltanu ees laskea. Lähes kaikki on käytettynä kuitenki hommattu, että tuskimpa tuossa paljoa yli kahtasataa kuitenkaan olisi mennyt... korkeintaan 300,- euroo.
 
Kiits kaikille ideoista:) Mulla ku on vielä se "vika" että tykkään muistaa ihmisiä jouluna ja sitte kaikki raha menee siihen :/ Mutta tuo leipominen on hyvä idea, esim naapureillehan vois leipoo vaikka joululeivän ja viedä lämpimänä joulun alla :)

Kutoakin osaan, mutta joka kerta villasukkaa tehdessä joudun uudelleen opettelemaan kantapään tekemisen. Villalankojaki olis valmiina kasa... täytyy kattoo toi putkisukka, kiitti äitipeikolle!

Joku epäili että kannattaako kirppikseltä lahjahankintoja tehdä, mutta minä oon ainaki todennut senki ihan hyväksi keinoksi. Esim lasten kirjoja löytää melkein uusia joskus ja oon ostanu siskollekin joskus ihanan lasikulhon kirppikseltä. Melkein en ois raskinu antaa sitä pois. ;) Minusta vanha esine on monesti paljon parempiki lahja, mutta en mäkää nyt iha mitä sattuu kirppikseltä lahjaksi ostais. Niiden täytyy tosiaa olla LÖYTÖJÄ joista itsekin ilahtuisi jos saisi lahjaksi. :D

Ja näyttää siltä että opintolainaa saa ottaa sit keväämmällä ku tulee vauvantarvike hankinnat ajankohtaisiksi... :whistle:
 
Nii muute ja yks idea joka tuli mieleen, jos joku teistä haluaa käyttää sitä. Oon nimittäin ite tehny joskus kavereille/kummilapselle lahjaksi joulukalentereita. Niihin löytyy matskua joka kaupasta ja kotoakin (ainaki jos on samanlainen hamstraaja ku minä) ja halvallakin saa. Luukkuihin sit aina joku runon-tai viestinpätkä ja karamelli :p Sellanen joka jaksaa ja osaa askarrella tekee kalenterin nopeasti ja varmasti saaja tykkää, vanhemmat ja nuoremmat :)
 
Minä aion isovanhemmille antaa lapsen kuvan kivoissa kehyksissä!Meidän typy kun täyttää loppuvuodesta 1vee niin siitä saa hyvän kuvan!
Myös lapsesta tehdyt kalenterit ovat mainio lahjaidea ja vähän aika sitten olikin Liberolla tarjous 15e kalenteri!
Kynttilät ovat myös halpoja,joita sitten erilaisia kivaan läpinäkyvään pakettiin!Jos siis tällaisesta tykkää:) Siinäpä muutama idea!
 
Itse tykkään tehdä hilloja, makeisia ja leivonnaisia yms. mukavaa, ne voi pakata sitten kauniiseen koriin ja ovat olleet mieluisia lahjoja =) Ystävien lapsille olen tehnyt esim. ison piparin, jonka voi koristella upeaksi, karkeilla ja väreillä, saa ainakin uniikkeja ja maistuvia juttuja aikaan :p

Ammatin puolesta tulee usein intouduttua noihin leivontapuuhiin :ashamed:

Kirpparilta voi tehdä joskus löytöjä, jos jaksaa näin ennen joulua kiertää, itse ostan usein ns. pakkausmateriaalia herkkukoreihin.
 
Kankaan painantaväritkään ei kalliita ole ja niistä riittää monee. Sekä kankaita saa alekoreista kilotavarana sekä esim. yksväriset tyynyliinat on halpoja. Kalvoja ostamaan ja itsetekemään sablunat ja painamaan:)..tyynyliinoja, paitoja, keittiö- ja pöytäliinoja yms
 
Oma ongelma on lähinnä siinä (rahan menon ohella), missä vaiheessa ne kaikki lahjat ehtii ostaa, kun laskettu aika on joulukuussa ja vatsa on nytkin niin iso, että mammaloman alkaessa sen täytyy olla valtava. Tuskin sillon jaksaa tuntikausia juosta kaupoissa... Onneks vuoden päästä voi sitten teettää vauvan kuvista kalentereita ja muuta mukavaa isovanhemmille yms. :D
Kai sitä halvalla pääsis joululahjojen ostosta, jos nyt jaksais mennä hulluille päiville ja muihin ale-juttuihin kiertelemään.

Hankintoihin on mennyt jo 1300 ? +vaatteisiin pari sataa. Edelleen puuttuu hoitopöytä, sitteri, amme ja vaikka mitä muuta välttämätöntä. Mutta myös me ollaan hankittu kaikki uutena.
 
Mä oon alottanu joulun valmistelut 2vk sitten. LA on vasta 5.3. mutta esikosta olin rv29 alkaen sairaalassa, joten...

Meidän uusperheessä on 4 vakituisesti asuvaa lasta, joten rahanmenoa riittää. Lapsille olen väsännyt lahjaksi joulukalenteria, johon tulee pussukkaan tai rasiaan pieniä ylläreitä. Jokainen lapsi saa avat 4 "luukkua". Lapset tietävät, että aattona saatavat lahjat ovat sitten pieniä tai kohtuullisia.

12-vuotiaalle (tyttö) olen ommellut repun vanhoista erisävyisistä farkuista. Koristelin taskuilla ja vyötärönpaloilla ym, todella kiva tuli eikä maksanut mitään. Farkut oli meidän vanhoja, jostain kohtaa ratkenneita tms.

10-vuotiaalle (tyttö) neulon säärystimiä. Ostin jo elokuussa alennuskorista jumppavaatesetin ja tossut (yhteensä 7 ?) ja säärystimet tulee samaan settiin.

8-vuotias poika saa askartelupakin, muutamalla eurolla rautakaupasta sellainen muovinen työkalupakki. Hankin sinne liimaa, vasaran, nauloja ja puutavaraa, yhteensä menee ehkä korkeintaan 20 ?.

1,5v poika saa jotain edullisia leluja, hänellä ei vielä ole kovin vaatelias maku...

Aikuiset saa tyytyä joulukukkiin ja suklaaseen, miehelle tsosin aion hankkia jotain henkilökohtaista, mutten vielä tiedä mitä.
 
Meillä eka joulu vauvan kanssa. Hän ei vielä tarvitse kummoisia lahjoja ja miehen kanssa sovittiin että aikuisten lahjabudjetti on tänä vuonna pieni, mitään kummoista en kaipaakaan. Suvulle laitan jotain edullista, käsitöitä en osaa tehdä, täytyy keksiä muuta. Kaksin kun syödään niin ruokiinkaan ei mene mahdottomia ja koristelupuoli on meillä valmiina.
Vauvan tavaroihin on mennyt yllättävän vähän, lahjoituksia+lainaa on suurin osa, itse hankittiin halpa hoitopöytä ja lipasto on jo ennestään. Vaatteita ja tavaraa on kertynyt muutenkin, itse olen ostanut sukat ainoastaan. Sitteri on käytettynä ostettu. Kannattaa kierrellä kirppareita ja etsiä käytettyä, rahaa saa uppoamaan kamalia määriä tai sitten ei jos jaksaa etsiä ja kysellä kenellä olis mitäkin joutilaana.
 
Aikuisille ei mitään lahjoja (paitsi miehelle) ja lapsille sitten jotain pientä kivaa. Se vaan ärsyttää että alkaa kaikki kaveritkin jotain lahjoja tuomaan .... no viime vuodesta viisastuneena olen käynyt ostamassa pieniä koruja, hiuslenkkejä, kiiltokuvia, tarroja, tarjouksesta muutaman kirjan. Omalle kullannupulle me ostamme kumpikin 1-2 lahjaa. Itseasiassa itse ostinkin jo tytölle joululahjan valmiiksi. Viime vuonna annoin myös itsetehtyjä tuikku enkeleitä (ohje löytyi Tiimarin sivuilta) ja siitä tuli oikein kaunis ja porukat ketkä saivat sen tykkäsivät. Joskus olen leiponut myös joulukakkuja, mutta tänä vuonna tuskin jaksan tehdä.

Vauvan tavaroita saa käytettynä edullisesti, joten kannattaa jos aikaa ja tarmoa on niin ostaa mahd. paljon käytettynä. Itseäni harmittaa vielä kun ostin vaunut uutena. Ihmiset myyvät paljon tosi hyväkuntoista tavaraa lapsille edullisesti. Ja jos vaan osaa kunnostaa itse niin saa muokattua niistä tavaroista itselleen mieluisia, maalilla saa paljon aikaan.

 
Joulusta
Me päätettiin miehen kanssa tänä jouluna (niinkuin viimekin vuonna) ettei osteta toisillemme oikeastaan mitään, jos jotain, ni sellasta mitä muutenkin tarvii. Meidän omat sukulaiset muistaa meitä kuitenkin jotenkin, ettei meidänkään tarvi ilman olla. Meillä on esikoisen laskettu aika viikon päästä ja ajattelin että hän ei vielä joulusta mitään ymmärrä, mutta ehkä "lahjaksi" voi ostaa jotain mitä muutenkin ostaisi. Sukulaisille olen alkanut osteleen lahjoja jo puoli vuotta sitten, muutama tosin on vasta hankittuna, mutta jemmaan hyvät kirppislöydöt ja alelöydöt. Vaikka en itsekään viitsisi ihan mitä tahansa kirppikseltä lahjaksi ostaa, niin löytyy sieltäkin tosi ihania löytöjä, mut riippuu vähä kenelle ostaa..

Vauvan hankinnoista

Kun minusta on kuoriutunut tässä raskauden aikana tällainen ekoihiminen, niin olen yrittänyt ostaa mahdollisimman paljon kirppiksiltä. tosi paljon laadukasta tavaraa onkin jo kertynyt.
vauvan sänky ja pinnis on minun vanhoja. Hoitopöytä saatiin lahjaksi.
-Turvakaukalo 20 e kirppikseltä, ajattelin ostaa sen kunnon istuimen sitten uutena, kun ei pienen kanssa varmaan es hirveästi matkustella.
-Sitteri 3 e
-yhdistelmävaunut 200 e
- hoitoalusta 3 e
- hoitolaukku 1 e
- kantoreppu 15 e
- vaatteita, pyyhkeitä ja lakanoita on aika iso läjä paljon ihan 50 senttiä -pari euroa /kpl.
- kestovaippoihin on mennyt jonkun verran mutta olen myös niitä tehnyt itse.
Sukulaisille meinaan sanoa, ettei osta vauvalle vaatteita kun niitä saa kirppikseltä niin edullisesti, vaan jotain mitä oikeasti tarvii, esim juuri vaippoja, tutteja ym mitä ei oikein kirppiksiltä voi ostaa.

ja kaupan päälle on tullut vielä hyvä mieli kun ostaa itselleen toisten turhat. jos uutta ostan ni olen sitten ajatellut ostaa mahdollisuuksien mukaan kotimaisia enkä mitään kiinassa lapsityövoimalla teetettyjä juttuja..
 
Joulusta:
Ollaan joka vuosi tehty jotain lasten kanssa heidän kummeilleen (sekä muille aikuisillekin). Lapset on olleet mukana tekemässä karkkeja, askarrelleet niille purkit. Itse olen leiponut tai tehnyt sinappia mm. Hyvä joulukakkku kauniisti pakattuna on tervetullut lahja useimmille. Yhtneä jouluna ostettiin punoskorit, ja pakattiin siihen erilaisia jouluherkkuja (pipareita, torttuja, kuivattuja ja tuoreita hedelmiä).
Viime jouluna kuitenkin päätettiin antaa tällaiset joulutuliaiset vai lasten kummeille ja mummoille ym.joilla on jo oikeesti kaikkea, ostettiin KUA:n sika-, kuokka- ja vuodevaatelahjakortteja. Käytettiin se raha siis oikeesti tavaraa tarvitsevien auttamiseen. Kukaan ei ainakaan uskaltanut mukista ;)
 

Yhteistyössä