Joulu ruokajuttua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos jos joku vastailee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä ajattelin välttää joulustressin kokonaan. Meillä ei joulua laiteta, vaan mennään ulos syömään. Olen vältellyt mätiä ja raakaa kalaa kuuliaisesti tähän saakka, mutta nyt kyllä meinaan vetää kaikkea niin että napa naukuu (naukuu se muutenkin, kun maha on niin iso). Tässä on enää kaksi viikkoa laskettuun aikaan. Vaikka tulisi niin käsittämättömän paska tsäkä, että saisin listerian, synnytyksen voisi hyvin käynnistää ja kaikilla olisi lopuksi hyvä ja jouluinen mieli ;-)

Listeriaa muuten voi periaatteessa olla kaikkialla, joten ei kannata heittäytyä sen kanssa hysteeriseksi. Tärkeintähän on välttää ne pahimmat riskituotteet eli homejuustot. Maksaa ei saa syödä sen A-vitamiinin takia, mutta jos nyt joulupöydästä ottaa pikkasen maksapateeta, niin ei siitä erkkikään voi raskausmyrkytystä saada.

Heh :-) Tässä varmaankin on tarkoitettu raa'alla sellaista jota ei ole kuumennettu yli sen listerian tappoon vaadittavan 72 asteen. Eli ei auta vaikka miten suolalla ""kypsyttäisi"".

Te olette aivan hysteerisiä tuon listeria-pelkonne kanssa,maalaisjärkeä peliin onhan naiset ennenkin lapsia tehnyt,kun ei edes ollut vielä pakastinta,jopa lääkäritkin sanoo että kaikkea voi syödä mutta kohtuudella!Suomessa myydään niin puhtaita ja hyvän laatuisia elintarvikkeita että täällä todella harvoin ilmenee listeriaa ja jos on ilmennyt se on yleensä ulkomaiden tuliaisia!

Eli se asiahan on täsmälleen juuri päin vastoin kuin sinä sanot ja juuri niin kuin keittiöihminen sanoo eli graavikala on suolalla kypsytettyä ja myös sen takia sallittua.

Jos kalan laittaa itse tai hankkii paikasta jossa se takuuvarmasti vasta laitettua ja suolattua, on graavikala varmasti turvallista. Tietysti jos graavikala on ässehtinyt vaikkapa jääkaapin perillä viikko kaupalla, on kalaan voinut kehittyä listeria. Siksi vakuumipakattu kala voi olla epäterveellinen, koska sden valmistajasta, puhtaudesta ja pakkausajankohdasta ei ole tarkkaa tietoa. Sama pätee myös kuumentamalla kypsennettyihin tuotteisiin. Myös niihin voi muodostua listeria ajan kanssa.
Ainoa järkevä syy, minkä takia itse välttäisin itsevalmistuttua graavilohta raskausaikana, on se että graavilohen suola voi aiheuttaa kovia turvotuksia (huom! niille joilla on taipumista turvotukseen) ja on inhottavaa jos jalat muuttuu aattoiltana kipeiksi potkupalloiksi.

Muistakaa hyvät ihmiset että listeriaanhan voi sairastua kuka tahansa, ei pelkästään raskaana olevat! Raskaana oleville se on vain haitallisempaa kuin muille ihmisille koska se haittaa sikiön kehitystä... Kysynpä vaan kuinka moni teistä on aikaisemmin sairastanut listeriaa ennen raskautta? Eipä taida olla kovin montaa, kun Suomi on niin puhdas maa elintarvikkeiden puolesta. Järki käteen, hyvät ihmiset! Nauttikaa raskaudesta ja joulusta ja jouluruuasta!

Keittiöihminen ja '%?... jne: joo, olen samaa mieltä siitä että itse graavattua tai kalatiskiltä ostettua graavikalaa uskaltaa kyllä hyvin syödä. MUTTA se ei johdu suolauksesta vaan lyhyestä säilytysajasta, jolloin kalassa mahdollisesti olleet listeriabakteerit eivät ole ehtineet lisääntyä vaarallisessa määrin. Suolaus EI TAPA listeriaa.

Elintarvikeviraston sivuilta löytyy laaja katsaus listeriasta ja sitä koskevista tutkimuksista (Keto ym. 2002 (?), pdf-tiedosto), hakutoiminnolla löytyy.

Heips,

Keskustelua seuranneena ajattelin ottaa osaa keskusteluun. Listeria bakteeri ei kuole suolaukseen. Sama koskee kypsentämätöntä lihaa, joka on suolattua esimerkiksi Parman kinkkua. Ja siis kaikkea raakaa lihaa ja kalaa yleensäkin. Raskausaikana mm. näitä kahta kehoitetaan välttämään, koska listeria monicytognes bakteeri voi aiheuttaa keskenmenon, sikiön menehtymisen, ennenaikaisen synnytyksen tai vastasyntyneen tulehdustaudin kuten aivokalvon tulehduksen. Suomessa kolmannes kaikista listerioosi tapauksista ilmenee raskausaikana. Listeria on äidille täysin vaaraton, mutta saattaa siis olla sikiölle kohtalokas. Suomessa lapsikuolleisuus on maailman pienin, joten ei näitä suosituksia turhaan anneta, mutta kuten nimimerkkiinikin laitoin, kukin miten haluaa. Itse noudatan tämän hetkisen lääketieteen suosituksia.

Tiedustelisin noista peruna- ja punajuurisalaateista. Nehän sisältävät majoneesia, jonka olen kuullut olevan ""mustalla"" listalla, onko näin? Olen punajuurisalaatin himosyöjä, ja nyt olen sitä kolme kuukautta vältellyt. Jouluksi kyllä meinasin ostaa. Osaako kukaan sanoa, että onko se juuri raaka kananmuna, vai mikä majoneesin osa, jota tulee välttää? Niitähän on myös munattomana.

Periaatteessa raa'asta munasta voi saada salmonellan. Itse oon ainakin syöny kaikkia kaupan salaatteja, eikä ole tullut mieleenkään tuollanen. Enpä ole kuullutkaan, että joku olisi saanut salmonellan niistä. Yleensä salmonella on ulkomaan tuliainen. Syön kyllä jatkossakin ihan huoletta. Ja ihan koko raskauden ajan ja sen jälkeenkin. Vai oletko saanut salmonellan joskus kotimaisesta salaatista? Niimpä.. En tajua tätä hysteriaa..

olen kanssasi aivan samaa mieltä,itsekin 3 lapsen äiti ja olen syönyt mitä on mieli tehnyt,typerää vouhottamista ja hysteeristä listeria-pelkoa näillä ihmisillä!!

Huomioisin vain, että tässä ketjussa on täysin asiallista tiedon vaihtoa ajankohtaisesta aiheesta, ei hysteriaa. Kun pitkän ketjun lukee, saattaa kokonaisuus vaikuttaa järjettömältä, mutta ketjussa sama henkilö kirjoittaa 1-2 kertaa, eli sitä tuskin voi kutsua hysteriaksi.

Jokainen tyylillään, minulla ei ole ongelma välttää raakaa kalaa vaikka olisi suolalla ""kypsennetty"" ensimmäisenä raskausjoulunani. Tuttavani sai keskenmenon todistetusti listeriasta, eli en yksinkertaisesti halua ottaa riskiä. Ei se lohi minulle maistuisi tiedostaen riskin. Tämä siis minun henkilökohtainen mielipiteeni ja kuinka aion toimia.

Toivoisin vain että palstoilla annettaisiin niiden ihmisten keitä kukin asia kiinnostaa keskustella rauhassa, ilman arvostelua. Keskusteluihin ei ole pakko ottaa osaa jos se turhauttaa.

Olen maalismamman kanssa samaa mieltä!

Oikealla ja asiallisella tiedolla nimenomaan voidaan välttää sitä, ettei minkäänlaista hysteriaa tarvita. Itse toimin myös juuri näin, että turhat riskit voi jättää ottamatta ja syödä sitä, mikä on turvallista. Tästäkin riittävää tietoa löytyy.

Itse olin pöyristynyt kun rohkenin toisessa ketjussa kyseenalaistaa karvasmanteliöljyn turvallisuuden ja joku rupesi syyttelemään hysterian lietsomisesta. Kaikkea muuta! Aidosta tiedonjanosta oli kyse! Annetaan siis asiallisen keskustelun kulkea, niin ehkäpä sieltä oikeaakin tietoa tulee!

No aika omituista kysellä jostain kaupan perunasalaatista.. Jos sitä on ennenki tohtinu syödä, niin miksi siitä nyt tulisi salmonella..samoten se rosolli säilyy siellä jääkaapissa samalla tavalla kuin ennen raskauttakin. Jos kinkun syönnistä ei oo ennenkään tullu vatsakipuja, niin tuskin nytkään kun samalla tavalla toimii.

No, kyllä näissä ruoka-asioissa minunkin mielestä todella on hysteriaa! Osalle ruoka- ja muista suosituksista on selkeät syynsä: alkoholi, tupakka, liian maksansyönnin a-vitamiini, liika kofeiini, vanhoihin petokaloihin kertyneet myrkyt tai ulkomaisten tuorejuustojen (minimaalinen) listeriariski jne. Mutta sitten ihmiset saa jostain päähänsä, ettei myöskään Valion Edamin syöntiä suositella, kun on juustoa, eikä pakastekatkarapuja ole turvallista syödä tai että hampurilaisen tai kaupan salaatin majoneesin valmistukseen on käytetty raakaa kananmunaa, joten sekin on poissa laskuista tms. Tai että perunat pitää toksoplasmoosin pelossa pestä käsineet kädessä. Hoh-hoijaa, tuntuu tosiaan, että normaaleista naisista kehkeytyy raskauden aikana hysteerikkoja, jotka unohtavat, että ennenkin ovat normaalisti eläneet.

Itse syön jouluna kohtuudella ja hyvin säilytettyjä mätejä, sillejä, salaatteja ja graavattua kalaa. Monta päivää seisoneeseen ruokaan en ”normaalitilassakaan” koskisi, sen sanoo terve järki. Sitä aion käyttää nytkin.

Olen samaa mieltä nimimerkin ""Kukin miten haluaa""-kanssa. Olen rauhallisin mielin välttänyt syömästä ""kiellettyjä"" ruokia koko raskauden ajan ja ei se ole mikään ongelma ollut, kun ei siitä ole ongelmaa ottanut. Valikoimaa ruokapöytään on ollut ihan riittämiin.

Eipä tarvi ainakaan sitten jossitella....

oma mielipiteeni näihin kaikkiin ruokiin liittyviin juttuihin......maalaisjärki käteen...eihän nykypäivänä saisi syodä mitään ilman että niistä tulee syöpä vähintää....eihän ennenvanhaankaan ollut mitään rajoiitteita kun niistä ei tiedetty ja silti on meillä terveet sodassa taisetelleet vanhukset edelleen hyvissä voimissa..mielestäni nykyään liiotellaan kaikkea...hyvähän se on olla hieman varuillaan näin kun odottaa mutta maalaisjärjellä pärjäää aikas pitkälle.... ihminenhän se siellä masussakin on ...... onnea kaikille odottajille...ja kyllä se ruooka säilyy siellä ihan yhtä kauan kuin ennenkin....alkää nyt kukaan luokkaantuko nää on mun omia mieleipiteit. ja aion kyllä syödä esim:tuorejuustoja (kohtuudella) onnea odottajille

Hysteriaa tai ei, mutta ottakaa huomioon sekin, että toiset ovat pelokkaampia raskauksiensa suhteen.
Itse ainakin olen, kahden vuoden yrityksen ja monien keskenmenojen jälkeen saimme viimein raskauden alulle hormonihoitojen jälkeen (PCO:n ja ovuloimattomuuden takia). Käytän lisäksi keltarauhastabletteja ovulaatiosta aina rv15 asti, sekä "minidisperiniä" verenohennuslääkkeeksi rv5:stä raskauden loppuun asti.
Kaikille se raskautuminen ei ole helppoa ja lukuisat vastoinkäymiset saavat sen aikaan, että sitä haluaa tehdä kaikkensa, jotta kaikki sujuisi hyvin. Olkoonkin niin, että joidenkin mielestä se on hysteriaa.

Yhteistyössä