joulu on jo nyt stessaavana mielessä :<

nyt jo vähän mietin et mitä kaikkea pitää ostaa kaikille lähipiirissä, ja rahaa palaa taas kun ei sit kehtaa olla ostamatta mitään :/ ja aina sama virsi; ei ikinä keksi mitä kenellekkin ostais. pitäis joku tietty hintahaarukka olla, ei liian kallista todellakaan kun niitä kenelle pitäisi ostaa on niiiiin monta. mut sitä mietin et mitä muksun kummeille ostaisi :eek: pitäisikö niille olla jotain vähän "hienompaa" taikka kalliimpaa...? mitä mieltä, ehdotuksia???:xmas:

"heh"
Koita sopia lähipiirin aikuisten kesken että ette vaihda lahjoja keskenänne. Meillä toiminut jo vuosia systeemi että vain lapsille lahjoja ja aikuiset ostaa itselleen jotain mitä oikeasti haluaa. Ei tarvi ihan niin paljon stressata eikä ole kaapit täynnä turhanpäiväisiä kippoja ja eripari mukeja. Tai sitten teet vaikka sinappia tai marmeladia itse.

"sondersson"
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi kaikenmaailman kummin koiran kaimoille pitää ostella joululahjoja. Sellasia voi muistaa vaikka kortilla, tekstarilla laittaa runon tai vaikka jonkun joulutarinan spostilla tai mitä vaan... Mä en osta lahjoja muuta ku miehelleni, lapsilleni ja äidilleni, miehen vanhemmille teen itse jotain pientä. Enkä tajua, miksi joulusta pitää ottaa stressiä, joulun kuuluu olla ihanaa, mukavaa, rauhallista aikaa. Ei silloin pidä olla hermoraunio jonkun hiton lahjojen takia, tai mistään muustakaan syystä.

Itse teen aina paljon ruoka/leivonnaislahjoja :D Esim. marinoituja valkosipulinkynsiä, sinappia, hilloa, hyytelöä, joululeipää, leivonnaisia/kakkuja - kauniit purkit ja etiketit, leivonnaisille/kakuille voi kääräistä ympärille kauniin leivinliinan..

Minä olen monena vuonna hoitanut ne ns. ylimääräiset aikuiset jotka ei ole sukua mutta joille on jotain "pakko" ostaa (eli tuttavaperheet ja kumminkaimat jne.) jollain yksinkertaisella SAMALLA jutulla. Toissavuonna tein pienet korit (tiimarin alesta kesällä ostetut korit) joihin laitettiin kynttilä ja vähän namia ja jouluservettejä. Voi ostaa isomman pussin jotain nameja ja laitella sit vaikka nättiin rasiaan (joita saa myös alesta joulun jälkeen) tai sellofaanipussiin. Viime vuonna ostin Pentikin alesta II-laatuisia tuikkukippoja ja laitoin niitä sellofaaniin pareittain ja tuikut mukaan. Tänä vuonna annan pipareita lahjaksi, teen ainakin kolmenlaisia pipareita (tavallisia, ruis-, vaaleita-) ja pakkaan nätisti.

"minna"
Mä en ole kyllä kans koskaan ymmärtäny tuota, että kaikille aikuisille ja tutuille pitää ostella joululahjoja. Mäkään en osta lahjat ku miehelleni ja lapsille. Sisaruksineen mies ja minä ostetaan jotain omille vanhemmillemme. Mikä ihmeen järki on ostella jotain turhanpäivästä kippoo ja kappoo kaikille. Muutenki se kauhea stressaaminen kannattas jättää pois ja opetella ottaa se joulu vähemmällä vastaan. Meiän joulussa ei ole tärkeintä, että kaapit ja paikat kiiltää, tutuille hommaillaan kauheita lahjoja. Vaan se yhdessäolo ja rentoutuminen.

"mmmm"
viime jouluna oli kauhea stressi. selkä sökönä eikä kävelemään päässy kunnolla. sitten selkä leikkaukseen. en ollut ollenkaan varma et musta olis ollu jouluostoksille lähtijäksi.

tänä vuonna en aijo stressata. osa joululahjoista jo ostettu. päänvaivaa tuottaa vaan oma 7v poika jolle en keksi oikeen mitään. leluja ei jaksas ostaa kun niillä leikitään se hetki ja sitten ne unohtuu. mut jotain mielekästä olis kiva ostaa

Siis ei olla ostamassa millekkä kumminkaimalle ym. tollasille "turhille" tutuille mitään, vaan meidän lähipiiri (siskot, veljet ja niiden lapset ja mieheni kummilapset) on sen verran iso !
Mutta mitäs mieltä olette, olisiko hyvä esim. joku pieni joulukori, mihin keräilee kaikkea pientä. ja pakkohan miehen vanhempia on jotenkin muistaa....

Best Regards
Miksi pitää ostaa? Minä en osta kuin ydinperheelle, en vie edes kukkia enkä lähetä korttia. Itsehän sen päättää, miten joulunsa viettää. Ehdota suvulle, että lopetatte lahjojen ostamisen.

Yhteistyössä