Joulu 2012 - ketju!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttuilija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="höh";27166107]Joko muuten kaupoissa on glögiä? Minä alotan glögikauden heti kun ne kauppoihin tulee...[/QUOTE]

En tiedä onko jo kaupoissa. Mulla on viime vuodesta jäänyt pullo kaappiin. :ashamed:

Mun tekis hirveesti mieli tehä ite erilaisia suklaakarkkeja ja muita herkkuja.. En oo ikinä vielä tehny, mut tänä vuonna ajattelin kokeilla. :)
Mitä itsetehtyä herkkua vois antaa sukulaisille ja tuttaville muistamisena?
Mitä kaikkia ruokia aiotte jouluksi väsätä?

[QUOTE="vieras";27166387]Mun tekis hirveesti mieli tehä ite erilaisia suklaakarkkeja ja muita herkkuja.. En oo ikinä vielä tehny, mut tänä vuonna ajattelin kokeilla. :)
Mitä kaikkia ruokia aiotte jouluksi väsätä?[/QUOTE]

Mä teen kaiken perinteisen (siis meille perinteisen) eli: kinkku paistetaan, lanttu-, peruna-, ja maksalaatikkoa, sallatti, graavilohta (saan taas tänä vuonna itsekin syödä, kun en ole raskaana), lämminsavulohta ja ehkä kokeilen graavat myös siikaa tänä vuonna. Sit ostetaan mätiä, silliä, silakkaa, hillosipulia. Nää nyt tulee mieleen mitä joulupöydässä meillä on. Sit tietenkin lasten kanssa leivotaan pipareita, ässiä, pullaa. Miehen äiti tekee perinteisen englantilaisen maustekakun, ehkä jotain muutakin. Ja sit ei saa unohtaa joulutorttuja ja glögiä ja muita herkkuja kuten suklaata ja vihreitä kuulia.

Itse siis on tarkoitus tehdä kaikki, paitsi sillit ja silakat. Äiti tai/ja joku siskoista tulee kyllä auttamaan, mutta tykkään tehdä itse ja meillä kotonakin äiti aina tehnyt. Koen, että munkin täytyy. Ja näin ainakin tiedän mitä kaikkea jouluruuissa on ja ovat näin mahdollisimman "terveellisiä".

Nyt tässä tätä ketjua lukiessa aloin odottamaan joulua vielä enemmän.

[QUOTE="vieras";27166387]Mun tekis hirveesti mieli tehä ite erilaisia suklaakarkkeja ja muita herkkuja.. En oo ikinä vielä tehny, mut tänä vuonna ajattelin kokeilla. :)
Mitä kaikkia ruokia aiotte jouluksi väsätä?[/QUOTE]

Meillä syödään jouluna kinkkua (tänä vuonna paistetaan kinkku ite, kun sitä menee enemmän), savulohta ja -siikaa, sienisalaattia, perunalaatikkoa, maksalaatikkoa (mies haluaa), salaattia, herneitä (vain mä syön ;) ), perunoita, punajuurivuohenjuustopaistosta. Jälkiruuaksi valkosuklaatiramisua.

Laatikot tulee kaupasta, en osaa/jaksa/viitti tehdä ite. Muun teen ite, tai eihän noissa paljoa ole tekemistä ja se on tarkoituskin. Mä haluan stressittömän joulun.

Myös mä aloin nyt odottaa joulua ihan tosissaan. :)

Kun näin tämän ketjun, niin ajattelin että ei voi olla totta! Juuri tänään aloin miettiä ja odottaa joulua ihan kunnolla ja miehellenikin sanoin, että olenko vähän aikaisessa. Joululaulujakin tekisi jo mieli kuunnella. Mutta olipa mukavaa huomata, etten ole ainoa joulun odottaja. Oli ihan pakko kirjoittaa tähän jotain.

Jos vauva syntyy yhtälailla etuajassa kuin esikoinen, niin meillä voi olla jo jouluna uusi perheenjäsen. Ennenaikaisen synnytyksen riski on, enkä tänä jouluna uskalla tehdä esim. kovin suuria joulusiivouksia enkä leipomisia. Mutta nauttia aion joulun odotuksesta aivan täysillä!

Just eilen keittelin kattilallisen porkkanasosetta pakkaseen. Muutama kilo vielä pitäisi keitellä, kun eihän tuo mihinkään riitä. Isomummolasta saatuja oman maan porkkanoita <3

[QUOTE="vieras";27168330]Siis mitä vit..????

nythän on mitä kaunein syksy ALKAMASSA!

En vaan voi käsittää. Elätteks te koko vuoden jossain joulumaassa??[/QUOTE]

Juuripa siellä!

Eilen huomaamattani laitoin naperot katselemaan Grinchiä. Yks päivä myös unohdin, oikeasti unohdin, joulukoristeita lattialle eräästä muuttolaatikosta... Päätyivät leikkeihin ja heti tuntui hyvältä!

Noh, kunhan nyt ensin Halloween selätetään niin sit pääsee kunnolla vauhtiin. Joululahjoja on kyl jo valmiina hieman :P

[QUOTE="vattu";27167901]Just eilen keittelin kattilallisen porkkanasosetta pakkaseen. Muutama kilo vielä pitäisi keitellä, kun eihän tuo mihinkään riitä. Isomummolasta saatuja oman maan porkkanoita <3[/QUOTE]

Hyvä idea! Voiskin tylsyyksissään tuota harrastaa.

Eilen aloitin tekemään ifolorin kuvakirjaa joululahjaksi. Viimeks kun tein niin uutena vuotena vasta tuli ni aattelin etten tänä vuonna jättäs viime tippaan.

Mitään jouluun kuuluvia ruokia ja juomia esim. glögiä ja pipareita en pysty ennen marraskuuta alkaa maistelemaan jos haluan vielä ihan joulun alla niitä kyetä syömään.

[QUOTE="vieras";27168330]Siis mitä vit..????

nythän on mitä kaunein syksy ALKAMASSA!

En vaan voi käsittää. Elätteks te koko vuoden jossain joulumaassa??[/QUOTE]

En, ei ole edes joulutunnelmaa. Mutta lahjojen hankkimisen aloittaminen jo nyt on järkevää. Lahjojen valmistamisen aloittaminen fiksua, niitä ei myöhemmin syksyllä kannata kiireessä yrittää vääntää. Siitä ei saa kuin stressiä ja kipeät hartiat, pään ja ranteet. Siinä oikeastaan minun antini tähän. Ai niin, ei vielä. Tilasin joululehdet kyllä, sekin on tehtävä jo nyt.

Pari lahja ostettuna..
päätetty että kinkun kaverina tänävuonna on kanttarelli-valkokastike, eli saa nähdä montako syöjää meillä jouluna on kun kavereille kertoo :D
lahjoja olen jo suunnitellut..

Oletteko nyt joulua hehkuttavat niitä, jotka paiskaavat kuusen ja koristeet pihalle tapanina viimeistään? Tätä ihmettelin viime joulun ketjuissa, ensin odotetaan joulua eikä sitten juhlita sitä edes loppuun asti.

Olen todella jouluihminen ja rakastan joulua, mutta kyllä mä haluan säästää glögit, tortut ja piparit joulukuulle. Piparit tekevät poikkeuksen, kun leivotaan halloween-lepakoita, kurpitsoja jne.

Mutta joululahjoja olen kyllä jo hankkinut. Nyt olisi myös fiksua keräillä askartelumateriaaleja, esim. käpyjä, oksia ja risuja joulukoristeita varten.

Yhteistyössä