joudunko jättämään vauvi haaveet

Mä kirjotin jo tämän tekstin odotus-palstalle mutta aattelin että liitän sen myös tänne..
Mä oon ollu tähän asti elämästäni lähes terve. Viimesinä vuosina talvisin ollu kuitenki aika paljon flunssia&yskää.. Kävin pari viikkoa sitten keuhkotutkimuksissa. Ja mulla epäiltiin alkavaa astmaa..
Lääkäri määräsi mulle 3 kk beclomet kortisoni astma-lääkityksen aamuin illoin käytettäväksi. Sitten loppuu jos kaikki ok..
Harmittaa vaan, me oltiin nääs miehen kanssa sovittu että lopetan pillerit ja ruvetaan oottamaan vauvin tuloa..
Harmittaa! En oikein tiiä uskallanko nyt sitten jättää pillerit pois (ne loppu jo viime to). Onkohan tosta lääkkeestä vaara vauville alkukolmanneksella jos tärppäis heti.. Mä en oo näet käyttäny tota lääkettä koskaan aiemmin. Reseptissä luki että pitää keskustella erikseen lääkärin kanssa jos on raskaana tai imettää.. Mä kyllä sanoin hyvin nuorelle lääkärille että meillä on miehen kanssa vauva haaveita. Se kommentoi asiaan vaan että neuvolassa hoitajat tarkkoja asian kanssa mutta hänen mielestään niistä ei ole vaaraa vauvalle.
Mitä mieltä ootte, uskallanko nyt rauhassa miehen kanssa koettaa vauvin tuloa.. Kiitollinen olisin mielipiteistänne! Vähän asia ahistaa.. :'(

Enpä kyllä lähtisi luottamaan kenenkään "ei minun mielestä" -kommentteihin. Kyllä jokaiselle lääkkeelle on määritetty riskit. Soita lähimmän ison sairaalan äitiyspolille, kyllä ne sieltä osaa kertoa. Apteekeissa ei farmaseutit tiedä muuta kun just sen mitä PHARMACA FENNIASSA lukee. Eli siis saman kun lääkkeessä ittessään.

HMM
Teratologinen tietopalvelu

Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava maksuton puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

Teratologinen tietopalvelu, puh. (09) 471 76500
Kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12

Olen astmaatikko, joskin tarvitsen lääkkeitä satunnaisesti ja odotan kolmatta lasta.Käsitykseni mukaan hengitettävät eli paikallisesti (keuhkoihin) vaikuttavat astmalääkkeet ovat turvallisia.Kortisonitabletit ovat asia erikseen. Minulle on sanottu että voin käyttää omia lääkkeitäni Ventoline ja Flixotide raskauden aikana.Etköhän voi laittaa vauvan tilaukseen ja sitten kun tärppää varmistat asian neuvolalääkäriltä.

Astmasta tai astmalääkkeistä ei kokemusta sinänsä, mutta kortisonitabletteja olen joutunut syömään sairauteni vuoksi kumpaakin lasta odottaessan. Molemmat terveitä! :wave: Kannattaa soitella tuohon teratologiseen tietopalveluun, vaikka oman kokemukseni mukaan sain aika ympäripyöreitä vastauksia jotka eivät huoltani helpottaneet... Itse olen sitten luottanut (kokeneiden) lääkäreiden näppituntumaan siitä, että millaisia lääkkeitä odottajalle määrätään (yleensä lääkäritkin ovat mieluiten hieman varovaisia kokemusteni mukaan).

Yhteistyössä