Joudun sitten itse maksumieheksi...

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Tässä mun isän kuolema-asiassa. Muita pesän osakkaita (mulle tuntemattomia sisaruksia) ei ole tavoitettu ja mä olen ilmeisesti nyt sitten osallisena kuolinpesään, kun tietämättömyyttäni annoin luvan asunnon tyhjentämiseen. Nyt näyttää jopa siltä, että mun miehen tulojen takia, en oo oikeutettu saamaan perunkirjoituksia oikeusaputoimiston kautta, enkä todellakaan halua maksattaa niitä miehelläni, joka ei ole isääni koskaan edes nähnyt.

Tuntuu vaan niin pirun epäoikeudenmukaiselta, että minä, joka olen ainoa, ketä isän kuolema hiukkaakaan liikauttaa ja koitan asioita hoitaa, joudun vielä yksin maksumieheksi....

tappeles vastaan.
meillä mutsi kun kuoli niin oikeusaputoimiston setä väitti että minulle ja siskolle tule lasku maksettavaksi koska saimme kuntien eläkevakuutuksesta molemmat ihan kivan summan rahaa. no se ei niin mene koska kuolinpesä vedettiin konkurssiin.
Joka muuten sinunkin kannattaa aivan ehdottomasti tehdä, muuten kaikki velat jää SUN maksettavaksi mitä pesällä on ollut.
jos kiinnostaa niin paisko vaikka yv:tä.

Mulla on itellä kotivakuutuksessa oikeusturvavakuutus, mutta kuinka ollakkaan, vakuutusehtoja muutettu huhtikuussa, eikä julkisen oikeusavun piiriin kuuluvista jutuista saa korvausta |O Oikeusaputoimistoon ite tänään soitin ja sanoivat, että pesän ilmoittaja maksaa... Meen huomenna paikalliseen kirjastoon, jossa on lakimies, jolta saa kaksi kertaa viikossa ilmaista oikeusapua. Kyselen häneltä, mitä on tehtävissä...

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Jos asunnon irtaimiston arvo on alle 4000 e, sitä ei huomioida. Ihan vaan arvio kävi meillä, kukaan ei käy tarkastamassa. Silloin voi tyhjentää kämpän.

Eihän sillä irtamistolla ollut mitään arvoa, kun kaikki joudutaan viemään kaatopaikalle tms. sen hajun takia. Mutta pelkästään se,että annoin luvan, saattaa sitoa mut pesään (vaikkei jaettavaa olekkaan) ja joudun sitte maksamaan perunkirjoitukset yksin. Ja nehän on kuitenki pakolliset järjestää, varsinkin kun en tiedä isän veloista mitään ja hänet täytyy varattomaksi julistaa.

Perunkirjoituksen/pesänselvityksen voi hoitaa esim. omassa pankissa ja se ei satasia enempää maksa. Ja se kannattaa teettää huolella ja samalla katsoa että kuolinpesä asetetaan konkurssiin, niin sulle ei jää mitään maksettavaa siitä muutoin itselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Perunkirjoituksen/pesänselvityksen voi hoitaa esim. omassa pankissa ja se ei satasia enempää maksa. Ja se kannattaa teettää huolella ja samalla katsoa että kuolinpesä asetetaan konkurssiin, niin sulle ei jää mitään maksettavaa siitä muutoin itselle.

Osuuspankkiin ehdin soittaa, ja vähintään 500e maksaa. Mutta tulee kalliimmaksi, koska kaikki isän paperit jne on joudutta sieltä asunnosta hävittämään, eli pitää tosi monelta taholta hakea papereita. Lisäksi sitten koittaa etsiä näitä mun sisaruksia, joista ei ole muuta tietoa, kuin etunimi toisesta ja koko nimi ja paikkakunta toisesta. Mutta tosiasia on se, ettei mulla ole kelan sairauspäivärahasta tuota väh. 500e maksaa, miehelleni maksu ei voi kuulua, mutta hänen tulojensa takia, en saa avustusta mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja huom:
Kannattaa lukea veronmaksajain perintöverokirja. Perunkirjoituksen voi laatia vaikka talonmies, ei tarvita kallista juristia.

No en kyllä jättäis talkkarin varaan sellaista paperia, jonka perusteella multa voidaan alkaa vaatia isojakin summia rahaa jälkikäteen...

Musta parisataa euroa ei ole paljon siitä työstä jonka ne tekee pankissa. Ja sitten ainakin tietää että ne on kunnolla tehty ja tutkittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:

Osuuspankkiin ehdin soittaa, ja vähintään 500e maksaa. Mutta tulee kalliimmaksi, koska kaikki isän paperit jne on joudutta sieltä asunnosta hävittämään, eli pitää tosi monelta taholta hakea papereita. Lisäksi sitten koittaa etsiä näitä mun sisaruksia, joista ei ole muuta tietoa, kuin etunimi toisesta ja koko nimi ja paikkakunta toisesta. Mutta tosiasia on se, ettei mulla ole kelan sairauspäivärahasta tuota väh. 500e maksaa, miehelleni maksu ei voi kuulua, mutta hänen tulojensa takia, en saa avustusta mistään.

Sun kannattaa koittaa vielä saada apua vaikka sossun kautta. Mutta totta on että ihan ekana olisi kuoleman jälkeen kannattanut ottaa yhteyttä lakiasiantuntijaan ja sitten vasta alkaa toimenpiteisiin. On nää niin kinkkisiä juttuja.

pankissa perukirjan teleminen maksaa paljon. Eikö ole ketään naapuria, tuttua, sukulaista joka osaisi tehdä. Meillä perukirjat on aina tehty suvun sisässä. Ei tartte mikään lakimies olla, pikkuveljenikin opetteli tekemään kun isäni kuoli.

Alkuperäinen kirjoittaja huom:
Kannattaa lukea veronmaksajain perintöverokirja. Perunkirjoituksen voi laatia vaikka talonmies, ei tarvita kallista juristia.

No mä en kyllä luottais ihan keneentahasa talkkariin,et kyllä sen pitää olla ihan juristi tai vastaava.

myös monet hautaustoimistot tekee perunkirjoituksia ja usein halvemmalla kuin pankit tai lakimiehet.
se on totta että olet "ryhtynyt pesään" kun hoidit asunnon tyhjentämisen.
hautauksern tai asunnon tyhjentämiseen ei tarvitse petollisen laittaa tikkua ristiin tai maksaa mitään, mutta perunkirjoitus on pakko tehdä, siitä voi saada sakot jos jättää tekemättä vaikkei pesässä varoja oiskaan.

pankissa perukirjan teleminen maksaa paljon. Eikö ole ketään naapuria, tuttua, sukulaista joka osaisi tehdä. Meillä perukirjat on aina tehty suvun sisässä. Ei tartte mikään lakimies olla, pikkuveljenikin opetteli tekemään kun isäni kuoli.

No tälläsessa tapauksessa et juttu on enempi ku epäselvä niin en kyllä luottais ihan keneen tahasa ihmiseen. Mut ku teidän suvussa varmaan ovat ollet ihan simppeleitä ja selviä juttuja niin varmasti onnistunu.

Sun kannattaa koittaa vielä saada apua vaikka sossun kautta. Mutta totta on että ihan ekana olisi kuoleman jälkeen kannattanut ottaa yhteyttä lakiasiantuntijaan ja sitten vasta alkaa toimenpiteisiin. On nää niin kinkkisiä juttuja.

Sossun kautta tuskin saan penniäkään, koska miehen tulot katsotaan. Hautajaiskulut toki maksavat. Poliisit kävi illalla oven takana kertomassa kuolemasta ja seuraavana aamuna heti isän vuokranataja soitti ja pyys lupaa asunnon tyhjentämiseen...ei tullu mieleenkään, että ois pitäny vaan sanoa, etten ota kantaa ja sitte soitella lakimiehelle. Mutta nyt tiedän.

Alkuperäinen kirjoittaja ni:
Etkö voi vaan kieltäytyä perinnöstä ja pestä käsiä? Jos isä ei oo kerta edes mitään yhteyksiä pitäny, muistelen edellistä ketjua aiheesta.

Ei välttämättä onnistu enää, koska olen pesään kajonnut antamalla luvan tyhjentää.....

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Jos asunnon irtaimiston arvo on alle 4000 e, sitä ei huomioida. Ihan vaan arvio kävi meillä, kukaan ei käy tarkastamassa. Silloin voi tyhjentää kämpän.

Eihän sillä irtamistolla ollut mitään arvoa, kun kaikki joudutaan viemään kaatopaikalle tms. sen hajun takia. Mutta pelkästään se,että annoin luvan, saattaa sitoa mut pesään (vaikkei jaettavaa olekkaan) ja joudun sitte maksamaan perunkirjoitukset yksin. Ja nehän on kuitenki pakolliset järjestää, varsinkin kun en tiedä isän veloista mitään ja hänet täytyy varattomaksi julistaa.

Jos kerran irtaimisto oli arvoton, niin luulis ettei se sido sinua mihkään. Jätät asioiden hoidon viranomaisille, jos pelkäät joutua maksumieheksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No tälläsessa tapauksessa et juttu on enempi ku epäselvä niin en kyllä luottais ihan keneen tahasa ihmiseen. Mut ku teidän suvussa varmaan ovat ollet ihan simppeleitä ja selviä juttuja niin varmasti onnistunu.

onpa tosi epäselvää jos laitetaan koko pesä konkurssiin.

Luulisin että noi hautaustoimistot jotka hoitaa perunkirjotukset tekee sen niin että laskuttaa vasta kun se on tehty, eli jos sillä sun isällä on jotaki varoja niin hoituu siitä pesästä. Nimittäin sukulainen kuoli ja ainaki hautauskulut meni maksuun vasta pesänselvityksen jälkeen siis siitä kuolinpesästä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sossun kautta tuskin saan penniäkään, koska miehen tulot katsotaan. Hautajaiskulut toki maksavat. Poliisit kävi illalla oven takana kertomassa kuolemasta ja seuraavana aamuna heti isän vuokranataja soitti ja pyys lupaa asunnon tyhjentämiseen...ei tullu mieleenkään, että ois pitäny vaan sanoa, etten ota kantaa ja sitte soitella lakimiehelle. Mutta nyt tiedän.

Ei sossu varmaan annakkaan sulle mitään rahaa, vaan jos ilmoitat ettet hoida asiaa, kun se ei sulle kuulu, niin voivat isäsi ollessa varaton hoitaa suoraan ne asiat, joita hänen hautaan saattaminen vaatii.

Kysy vielä hinta-arvioita pesänselvityksestä muistakin pankeista. Ja käy tosiaan sen ilmaisen lakimiehen juttusilla jos vaan pääset.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei sossu varmaan annakkaan sulle mitään rahaa, vaan jos ilmoitat ettet hoida asiaa, kun se ei sulle kuulu, niin voivat isäsi ollessa varaton hoitaa suoraan ne asiat, joita hänen hautaan saattaminen vaatii.

Kysy vielä hinta-arvioita pesänselvityksestä muistakin pankeista. Ja käy tosiaan sen ilmaisen lakimiehen juttusilla jos vaan pääset.

Mitenkä muuten on, jos vielä voin tästä asiasta perääntyä...eli jos jollain hienolla sanankäänteellä, järkytykseen tms vedoten, mun ei katsota vielä ryhtyneen pesään, ja viranomaiset hoitavat isäni hautaan. Voinko olla mukana siunaustilaisuudessa ja pääseekö isäni omaan sukuhautaansa, vai haudataanko hänet anonyymisti muistolehtoon?

Yhteistyössä