Joudun perhevapailta liian vaativaan tehtävään omasta mielestäni..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Usein kuulee että perhevapailta kun tulee takaisin työhön on työtehtävät muuttuneet ja edessä on paluu vaatimattomampiin tehtäviin missä ei yleensä ole vastuuta mutta minulle on käymässä päinvastoin.

Palaan töihin perhevapailta ja oletin että jatkan ns. vanhoissa toimistohommissa mutta perhevapaani aikana muutoksia on tullut töihin ja joudun ns. vaatiivampiin tehtäviin. Olen ollut ns. perustoimistotyöntekijä ja pitänyt siitä mutta nyt minä joudun suunnittelijaksi. Työhön kuuluu suunnittelua, ideointia, esiintymistä jne. Kaikkea sellaista mistä en niin välitä. En pidä esiintymisestä, minulla ei ainakaan tunnu nyt olevan yhtään ideaa niihin kehitystöihin mistä olen kuulemma jatkossa vastuussa ideoinnin ja toteutuksen suhteen enkä muutenkaan koe olevani mikään idearikas ihminen.

Siis apua, kauhistuttaa että pitääkö mun nyt hakea uusi työpaikka vai meenkö vanhaan työpaikkaan vaikka tiedänkin että en varmaan ole hyvä siinä. Jännittää todella että miten selviydyn töistä ja saanko heti potkut kun huomaavat että en ole sellainen mitä luulevat. Perushommissa ei jatka enää kuin 1 vanhempi työntekijä joka on osa-aikaisesti enää töissä. Pomo sanoi minulle että olen jo pitkään ollut perushommissa ja nyt on aika mennä eteenpäin ja hänestä minussa olisi näihin uusiin hommiin aineksia.

Olen vaan niin väsynyt näistä perhevapaista, on ollut aika rankkaa lapsen kanssa, lapsi on paljon sairastellut, olen saanut tänä aikana useamman keskenmenon minkä takia on nyt pakko mennä takas töihin kun sitä toista lasta ei tulekaan ja on ollut isoja taloudellisia huolia, hometalo jne. Ajattelin että menen vanhaan tuttuun työpaikkaan jota ei siis enää samassa mielessä ole. Kauhea ahdistus on vain tullut että minä en selviydy niistä uusista töistä.

Neuvoja pliis, onko muille käynyt näin?

No kun mä palasin perhevapailta, pelkäsin tosi paljon, miten työnteko käynnistyy. Tietokonejärjestelmät olivat kaikki muuttuneet, eikä mulle oltu varattu mitään perehdytystä uusiin systeemeihin, koulutusympäristötkin oli jo purettu.

Pari ekaa päivää olin ihan pyörällä päästäni, mutta siitä se sitten alkoi sujua. Serminaapurit saivat sitten tehdä perehdyttäjien virkaa, kun huutelin jatkuvasti kysymyksiäni. Oli tosi rohkaisevaa huomata, että osaan paitsi vanhat hommani, voin myös edelleen oppia uutta. Ehkä sullekin voi käydä niin, että työ viekin ajatuksia sopivasti pois noista elämän muista murheista.

Joo, samaa mieltä "heivaajan" kanssa. Ei kukaan oleta että heti osaisit uudet hommat. Kysy tukea/koulutusta uuteen hommaan tai kysele kauheasti. Semmoista ei olekaan kuin tyhmä kysymys.

Esitykset menevät sitä helpommin mitä paremmin olet esitykseesi valmistautunut. Ajan mittaan siitäkin tulee kuin toinen luonto.

Työpaikan vaihto ei auta vaikka joistain löytäisitkin korvaavan työn. Uudet asiat pitäisi kuitenkin opetella samallalailla uudessa työpaikassa. Ota nyt vaan rennosti, ei kukaan ole seppä syntyessään.