Jouduin tänään ambulanssikyydillä lekuriin ja nyt ois leikkaus edessä. Kokemuksia välilevynpullistumaoperaatioista?!?

Selkä sanoi poks ja sitten ambulanssimies ja nainen tuli nostamaan mut ylös maasta ja kiikuttivat lekuriin. Sain siellä 2 pistosta, toinen oli kipuun ja toinen lihaksia rentouttamaan.

Niistä ei kuitenkaan ollut apua.

Vasen jalka on voimaton, eikä toimi kunnolla ja siksi lääkärillä oli nyt asiasta suuri huoli.

Huomenna aamusta menen omalle lääkärille jolta saan kiireellisen lähetteen ortopedille leikkausarvioon. Ja mitä luultavimmin leikkaus tehdään, koska en tällä selällä kykene olemaan, elämään saati hoitamaan meidän kahta pienintä.

Mutta miten iso operaatio se välilevyleikkaus on?

Pitääkö maata joku tietty aika? Onko se kauan kipeä? Onko nostokiletoja tms? Koska voin taas ns. elää normaalisti ilman kipuja jne?
 
Helekutti
Ei kokemusta noin massiivisesta ongelmasta. Itsellä tapaturmaisesti pullistui/repesi välilevy muutama vuosi sitten. Ei kuvattu, muutaman viikon (oliskos ollut 5) saikulla kuntouduin jo töihin vaikka alussa oli tunto-ongelmia toisen jalan kanssa. Aina välillä selkä kipuilee vaikka lihaskunnosta olen huolehtinut, on kuulemma pysyvä vaiva ja sen kanssa pitää oppia elämään. Sen olen tutuilta kuullut että leikkaus ei välttämättä auta muuta kuin että tunto palaa. Kivut silti jäävät.
 
voi ei!! Miten nyt noin.. Mitä olit tekemässä kun selkä sanoi poks??

Ei tosiaan ole mullakaan tuollaisestakokemusta, mutta toivottavasti pääset pian leikkaukseen ja toivut nopeasti tyttöjäsi hoitamaan
 
Mulla oli kirja kädessä ja laskin sen lattialle. Ja sitten selkä sanoi poks. Eli eipä siihen paljoa vaadittu. Mä olen selkää potenut jo 15v, joten periaatteessa leikkaus on ihan trevetullut. Mutta pohdituttaa vaan, että milloin saan taas lapset hoidettu jos nyt joudun veitsenalle...ja kuka hoitaa niitä silloin kun mä en siihen kykene ja mies toissä.
 
Mulla oli kirja kädessä ja laskin sen lattialle. Ja sitten selkä sanoi poks. Eli eipä siihen paljoa vaadittu. Mä olen selkää potenut jo 15v, joten periaatteessa leikkaus on ihan trevetullut. Mutta pohdituttaa vaan, että milloin saan taas lapset hoidettu jos nyt joudun veitsenalle...ja kuka hoitaa niitä silloin kun mä en siihen kykene ja mies toissä.
NO joo ei kyllä kauheasti vaadi.
onko teillä perhetyöntekijitä? soita ja kysy että miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan. Aika kohtuutonta jos miehesi jotuisi jäädä kotiin lapsia hoitamaan kun olet toipilas kuitenkin varmasti jonkin aikaa
 
NO joo ei kyllä kauheasti vaadi.
onko teillä perhetyöntekijitä? soita ja kysy että miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan. Aika kohtuutonta jos miehesi jotuisi jäädä kotiin lapsia hoitamaan kun olet toipilas kuitenkin varmasti jonkin aikaa
Kyllä meilläpäin joitain perhetyöntekijöitä on...mutta luultavasti ne on buukattu aika moneen perheeseen. Ei tässä muutoin ois hätää, mutta miehen työvuorot on aika paskamaiset.
 
"vieras"
Isältä leikattiin välilevy. Ei ollu montaa päivää sairaalassa. Mutta varoivainen sen kanssa piti olla monta viikkoa. Tietysti se varmaan riippuu myös siitä että minkä nikamien väli on kyseessä. Isällä tasii olla 7-8
 
[QUOTE="Janika";22021940]Eikö teidän sukulaisia asu lähellä, vanhempia.. Kavereita.. Kaveria autetaan hädäs, oli sit 2 tai 4 lasta.[/QUOTE]

Toki asuu, mutta meidän sukuun tai kaveripiiriin ei kuulu yhtäkään työtöntä ihmistä, joten ei heistä ole apua. Anoppi on sairaseläkkeellä ja pienimmät on tällä hetkellä hänellä hoidossa...mutta hän on lähdössä ulkomaille loppuviikosta.
 
Anopilla leikattu välilevy eikä siitä koskaan tullu aivan kunnollista.Joutuu syömään kipulääkettä vaikka kuntoilee, on normipainonen jne. Ei vaan kestä selkä. Ikää sillä ny 50vja leikattu varmaan 15v sitten.
 
Anopilla leikattu välilevy eikä siitä koskaan tullu aivan kunnollista.Joutuu syömään kipulääkettä vaikka kuntoilee, on normipainonen jne. Ei vaan kestä selkä. Ikää sillä ny 50vja leikattu varmaan 15v sitten.
Leikattu selkä on aina leikattu selkä, eikä siis yhtä hyvä, kuin terve selkä. Mutta kun edes saisi kivut lääkkeillä pois, niin se ois jo aika paljon. Nyt kun ei auta edes läkkeet. Eilen vedin Panadol 1000 mg, Norflex 100 mg, pistoksena voltaren & norflex ja illalla 2 panacodia...eikä auttanut pätkääkään.
 
Mulla se tapatui vuoden 2000 alussa, lapset jo koulussa silloi.Nostokielto siitä tulee joksikin aikaa. Kyllä mulla nyt on taas ajoittain ogelmia selkäni kanssa, ei siitä koskaan enään hyvää saa:( Suosittelen etsimään lapsille hoitaja tai miehen jäämään kotiin joksikin aikaa.
 
Siinä leikkauksessa poistetaan sitä hajonnutta välilevyä joko kokonaan tai osittain. Ja tarkistetaan että siellä ei mikään paina hermoja.

seuraavana päivänä (yleensä) jalkeille.

useimminten (ainakin tyksin 210) fysioterapeutti käy ohjeistamassa liikkeistä ja liikkumisesta, kipulääkkeissä ei kannata pihtailla ja sinnitellä leikkauksen jälkeen jotta saat kunnolla hengitettyä ja vältyt post.operatiiviselta keuhkokuumeelta. Fys.terapeutti tuo usein vesipullon johon puhallella tai ilmarenkaan täytettäväksi, saa kunnolla keuhkoja tuuletettua.
 

Yhteistyössä