Jouduin soittamaan 112 perjantaina bussissa :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miracles
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miracles

Aktiivinen jäsen
26.04.2006
13 186
1
36
Perjantai-iltana kun tulin bussilla kotiin töistä, yksi matkustaja putosi yhtäkkiä täydessä vauhdissa penkiltä siihen käytävälle ja alkoi kouristelemaan. :o
Huusin kuskille, että pysäyttää ja soitin 112. Sain sieltä ohjeita mitä pitää tehdä, siirsin sen naisen (n. 130kg..) kylkiasentoon (kuski ei tehnyt MITÄÄN) tarkistin että hengittää yms. Se hätäkeskuksen mies käski mun tuottaa sille naiselle kipua niin, että puristan sitä rinnuksista sormenpäillä niin lujaa kun jaksan. Ei mitään merkkejä siitä, että ois tajuissaan. Se nainen sai kolme kouristuskohtausta sinä aikana ennenkuin ambulanssi tuli. Hänen pääkin hakkasi sinne käytävän reunoihin niin lujaa, että ajattelin että se pää on verillä kohta. Suojasin sitä sitten omalla hupparilla että ei satuttaisi itseään.

Ambulanssi tuli sitten, ensihoitaja tuli bussiin sisälle ja katsoi tätä naista. Tuumasi vaan, että eipä tässä kuulkaa hätiä mitiä. "Marjo, nousepas nyt ylös siitä. Marjo, kyllä sinun jalat kantaa, alapas nousta ylös siitä niin linja-auto pääsee jatkamaan matkaa", hän sanoi. Olin että WTF :o :o :o No, Marjohan nousi ylös ja jumankekka käveli sinne ambulanssiin!!!!!!!! :headwall: :headwall:
Oli vissiin lanssin miehet ennenkin hakeneet tämän Marjon jostain... Kai se sitten oli joku mt.potilas? tai jotain.
Mua jäi vaan vähän kaivelemaan, kun se ensihoitaja ei kertaakaan katsonut mua päin, saatikka ois sanonu mulle mitään. Kun itse olin ollut siinä AIVAN paniikissa, jos se nainen oiskin lakannut hengittämästä tms. :'( Ois kai se voinu sanoa jotain..

laki velvoittaa auttamaan kaikkia, mistä olisit voinut tietää. Saattaa olla myös epilipesiakohtaus jonka takia lähti ambulanssiin jatkohoitoon. Yritti varmaan rauhoitella sinua "ei tässä hätiä mitiä" kommentilla.

Huh huh. Hyvä, että soitit ja olisin mäkin säikähtänyt. Olisin varmaan huutanut kuskin apuun.. eikö muut kanssamatkustajatkaan auttaneet? Tai ehkä kuski tunsi tapauksen ja ei siksi tullut auttamaan?

Olisi ollut kyllä ihan asiallista huomioida sinutkin ja vaikka kiittää, että huolehdit kanssamatkustajastasi.
Taisi olla naisella psyykkisellä puolella ongelmia, mutta sitähän sinä et voinut tietää ja joka tapauksessa hän varmaan tarvitsi jotakin apua tähän kohtaukseensa ( oli se sitten fyysinen tai psyykkinen ).

Sinä toimit kertomasi mukaan hienosti! :flower:

Meillä oli just ensiapukurssilla puhetta näistä ns "feikkaajista". Ne osaa näytellä todella aidon tuntuisesti, eikä kaikki ensihoitajatkaan kykene erottamaan feikkaajaa aidosta tilanteesta. Kuulemma tämä feikkaus on lisääntyvä ilmiö.

Alkuperäinen kirjoittaja yksinkö:
:o sä olit ainot joka oli sitä auttamassa?
en voi kun ihmetellä ja olis voinu noi lanssi kuskit sanoa jotain kyllä ja se bussikuski??..

Juu yksin olin siinä. Bussissa ei ollu muita matkustajia kuin minä ja nuorempi tyttö, joka oli aivan paniikissa vaan penkillä.

Bussikuski oli siinä vieressä kyllä, muttei tehnyt mitään.

eli sun olis nyt sit pitäny saada erityistä kiitosta siitä kun teit sen minkä jokaisen pitäisi tehdä?

piti oikein erikseen painokin tässä mainita. se on kuule ihan sama vaikka se olis normaalipainoinen mies niin kyllä se on yllättävän raskas käännettävä jos toinen on tajuton..

ja vielä pisti silmään sekin, että mistä hemmetistä päättelit hänen olevan mt-potilas? tuli olo että pidit sitä vaan sekopäänä joka esitti saavansa kohtauksen..

Alkuperäinen kirjoittaja ria:
Olisi ollut kyllä ihan asiallista huomioida sinutkin ja vaikka kiittää, että huolehdit kanssamatkustajastasi.
Taisi olla naisella psyykkisellä puolella ongelmia, mutta sitähän sinä et voinut tietää ja joka tapauksessa hän varmaan tarvitsi jotakin apua tähän kohtaukseensa ( oli se sitten fyysinen tai psyykkinen ).

Sinä toimit kertomasi mukaan hienosti! :flower:

Tietysti saattoi olla epilepsiakohtauskin, mutta ei siitä ihan käskemällä toeta, jos nainen nousi heti, kun ensihoitaja pyysi. Saattoi tietty virota sattumalta juuri silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja yksinkö:
:o sä olit ainot joka oli sitä auttamassa?
en voi kun ihmetellä ja olis voinu noi lanssi kuskit sanoa jotain kyllä ja se bussikuski??..

Juu yksin olin siinä. Bussissa ei ollu muita matkustajia kuin minä ja nuorempi tyttö, joka oli aivan paniikissa vaan penkillä.

Bussikuski oli siinä vieressä kyllä, muttei tehnyt mitään.

eli olikohan joku tuttu tapaus sitten?
olis voinu kyllä sanoa et tuntee ja tietää mitä sillä on..ihme touhua kyllä..

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
eli sun olis nyt sit pitäny saada erityistä kiitosta siitä kun teit sen minkä jokaisen pitäisi tehdä?

piti oikein erikseen painokin tässä mainita. se on kuule ihan sama vaikka se olis normaalipainoinen mies niin kyllä se on yllättävän raskas käännettävä jos toinen on tajuton..

ja vielä pisti silmään sekin, että mistä hemmetistä päättelit hänen olevan mt-potilas? tuli olo että pidit sitä vaan sekopäänä joka esitti saavansa kohtauksen..

voi jessus..täällä nää kommentit on niin odotettavissa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Meillä oli just ensiapukurssilla puhetta näistä ns "feikkaajista". Ne osaa näytellä todella aidon tuntuisesti, eikä kaikki ensihoitajatkaan kykene erottamaan feikkaajaa aidosta tilanteesta. Kuulemma tämä feikkaus on lisääntyvä ilmiö.

Siis MIKSI jotkut feikkaa? En ymmärrä.

Mun mielestäni kuuluu ihan normaaliin asialliseen käytökseen kiittää avusta sellaista, joka on yrittänyt auttaa toista. Ei siinä sen kummempia korulauseita tarvita, mutta sana kiitos kai voisi tulla ihan automaattisesti tuollaisessa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:

Siis MIKSI jotkut feikkaa? En ymmärrä.

Hakevat ehkä huomiota.

No juu :saint: :saint: :saint: yritän tässä vaan kiillotella.
Pointtini oli se, että olisi ollut kiva tietää mikä sillä oikeasti oli..

Ja kyllä, sekopäänä pidän sitä näin jälkeenpäin ajateltuna. Minä läpsin häntä poskille, puristan rinnuksista niin lujaa kuin mahdollista ja hänen pää hakkaa käytävän reunoihin, mutta ei "tule tajuihin".
Kun ambukuski sanoo vaan, että nousepas ylös, niin hön nousee.
:o
Selitäs sinä se sitten paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Perjantai-iltana kun tulin bussilla kotiin töistä, yksi matkustaja putosi yhtäkkiä täydessä vauhdissa penkiltä siihen käytävälle ja alkoi kouristelemaan. :o
Huusin kuskille, että pysäyttää ja soitin 112. Sain sieltä ohjeita mitä pitää tehdä, siirsin sen naisen (n. 130kg..) kylkiasentoon (kuski ei tehnyt MITÄÄN) tarkistin että hengittää yms. Se hätäkeskuksen mies käski mun tuottaa sille naiselle kipua niin, että puristan sitä rinnuksista sormenpäillä niin lujaa kun jaksan. Ei mitään merkkejä siitä, että ois tajuissaan. Se nainen sai kolme kouristuskohtausta sinä aikana ennenkuin ambulanssi tuli. Hänen pääkin hakkasi sinne käytävän reunoihin niin lujaa, että ajattelin että se pää on verillä kohta. Suojasin sitä sitten omalla hupparilla että ei satuttaisi itseään.

Ambulanssi tuli sitten, ensihoitaja tuli bussiin sisälle ja katsoi tätä naista. Tuumasi vaan, että eipä tässä kuulkaa hätiä mitiä. "Marjo, nousepas nyt ylös siitä. Marjo, kyllä sinun jalat kantaa, alapas nousta ylös siitä niin linja-auto pääsee jatkamaan matkaa", hän sanoi. Olin että WTF :o :o :o No, Marjohan nousi ylös ja jumankekka käveli sinne ambulanssiin!!!!!!!! :headwall: :headwall:
Oli vissiin lanssin miehet ennenkin hakeneet tämän Marjon jostain... Kai se sitten oli joku mt.potilas? tai jotain.
Mua jäi vaan vähän kaivelemaan, kun se ensihoitaja ei kertaakaan katsonut mua päin, saatikka ois sanonu mulle mitään. Kun itse olin ollut siinä AIVAN paniikissa, jos se nainen oiskin lakannut hengittämästä tms. :'( Ois kai se voinu sanoa jotain..

Minäkin soitin tuossa kerran kaupungin keskustassa taksitolppien vieressä tajuttomana makaavalle miehelle ambulanssin. Taksikuskit seisoivat vieressä, eivätkä tehneet elettäkään soittaakseen miehelle apua. Kysyin, kauanko mies on siinä maannut, ja vastaus oli "No koko aamun. Soita hätäkeskukseen jos huolettaa!" Silloin olin itse jokseenkin WTF??

oli feikkiä tai ei, niin se ei kuulu kenellekään teistä.. ei vaikka miten olisit ollut mukana auttamassa.

mua ärsyttää suunnattomasti kun tullaan muiden kohtaloita tänne kertomaan ja ihmettelemään..

Jos se kuski tiesi ko. tyypin ja siksi ei reagoinu? Mutta jos ei tienny niin oli kyllä väärin minusta kuskilta kun ei auttanu. Ja ambulanssin ensihoitaja olis pitäny kyllä sinulle vähän selittää eikä jättää öö:nä ihmettelemään!

Uusimmat

Yhteistyössä