Jotenkin säälittää naapurin suurperhe.

  • Viestiketjun aloittaja "pihvi"
  • Ensimmäinen viesti
"pihvi"
Molemmat vanhemmista on ihan koko ajan todella vittuuntuneita. Nalkutus, tiuskiminen (lapsille ja puolisolle) on ihan jatkuvaa, karjuminen ja huutaminen aivan jatkuvaa. Täytyy sanoa, että tän perheen kohdalla tulee kyllä ihmeteltyä, että miksi niitä lapsia on pitänyt hankkia näin paljon, kun vanhemmat on koko ajan niin naama norsunv*tulla, ja pinna kireällä. Se karjuminen ja huutaminen kuuluu kaikki meille, ja nyt kun on kesä ja ikkunat auki ja ihmiset pihoilla, se tiuskiminen ja nälviminen kuuluu myös. Tulipa samalla mieleen, että en oo kertaakaan nähnyt naapurin äidin kasvoilla edes mitään hymyn tapaista..

Lapset on siististi puettuja ja ruokittuja, lapset ei ole heitteillä että sen puolesta nostan kyllä hattua, ja sen puolesta jaksavat. Mutta onko se sitten sen arvoista, kun koko ajan vituttaa ja lapsillekin pitää aina vaan nälviä ja vittuilla? :/ Ja TIEDÄN! EI KUULU OIKEASTI MULLE YHTÄÄN!! Mut ne on just samanlaisia kun mun omat vanhemmat oli, ja se ei ollut lapsena kivaa.
 
"pihvi"
[QUOTE="vieras";23750277]Jaa.. Mein naapurissa on perhe, 2 lasta 16v ja 9v ja vanhemmat karjuu, kiljuu ja kiroilee lapsilleen ja toisilleen..
Että ei se perhe koko sitä katso.[/QUOTE]

Eihän se katso tosiaan... mutta en silti ymmärrä, että jos on valmiiksi jo elämä omasta mielestä koko ajan niin perseestä, niin miksi siihen pitää koko ajan hankkia lisätyötä, kun tuntuu että ne lapset ei kiinnosta yhtään.
 
Blue
[QUOTE="pihvi";23750293]Eihän se katso tosiaan... mutta en silti ymmärrä, että jos on valmiiksi jo elämä omasta mielestä koko ajan niin perseestä, niin miksi siihen pitää koko ajan hankkia lisätyötä, kun tuntuu että ne lapset ei kiinnosta yhtään.[/QUOTE]

No tää on ihan sun omaa luuloa. Harvemmin niitä lapsia hyvin hoidetaan ja niistä huolehditaan (ja niitä lisää hankitaan) jos ei yhtään ne kiinnosta.

Ja mistä sä tiedät mikä se juttu on mikä heidän perhe-elämää hiertää?
 
"pihvi"
Ikävää, että naapurisi ovat onnettomia.
Omalaatuista että ajattelet sen johtuvan perhekoosta.
Mitä omalaatuista siinä on? Ja jos oikein luet, niin en minä väitä että se johtuu perhekoosta, vaan että perhekoko ei sovi yhteen tuollaisen asenteen ja tunnelman kanssa.

He ovat onnettomia, kyllästyneitä, vihaisia omia lapsiaan kohtaan. He huorittelevat ja haukkuvat omia lapsiaan. He päivittäin syyttävät lapsiaan heidän tuomastaan työmäärästä. En voi ymmärtää, että miksi sellaisessa tilanteessa pitää hankkia lapsia lisää, kun niitä kohtaan ollaan myös vihaisia ja tylyjä. Olen itse kasvanut sellaisessa perheessä, jossa kaikella rakkaudella, äidin ja isän olisi pitänyt ymmärtää että heillä ei ole resursseja olla suurperheen vanhempia, koska kyse on paljon muusta kuin varsinaisesti ruoka- tai vaatehuollosta tai toimeentulosta. Eivät kaikki suurperheet ole mitään onneloita, vaikka ulkoiset asiat olisi kunnossa. Ja silloin sillä perhekoolla on merkitystä. Ihmisten pitäisi oikeasti miettiä minkälaista arkea he jaksavat ja millä tavalla. Vaikka itse olet suurperheen äiti, niin kyllä sunkin pitää se ymmärtää että kaikista siihen hommaan ei ole. Ei se suurperheys ole mikään pyhä lehmä, mitä ei saa arvostella, niin kuin ei ole lisääntyminenkään. Kaikki eivät tunnu itse tajuavan miten suuri merkitys vanhempien voinnilla ja lapsien voinnilla on. Ja jos vanhemmat on jo valmiiksi ihan lopussa, niin ei se nyt helvetissä tilannetta yhtään paranna, jos lapsia tehdään koko ajan lisää.
 
"pihvi"
No tää on ihan sun omaa luuloa. Harvemmin niitä lapsia hyvin hoidetaan ja niistä huolehditaan (ja niitä lisää hankitaan) jos ei yhtään ne kiinnosta.

Ja mistä sä tiedät mikä se juttu on mikä heidän perhe-elämää hiertää?
Sitä kiinnostusta pitäis vaan osoittaa vähän muullakin tavalla kuin sillä, että vaatteet oon viimeisen päälle siistit. Musta ei osoita mitään kiinnostusta lapsen henkistä hyvinvointia kohtaan, jos lapsia huoritellaan ja haukutaan päivittäin.
 
[QUOTE="pihvi";23750331]Mitä omalaatuista siinä on? Ja jos oikein luet, niin en minä väitä että se johtuu perhekoosta, vaan että perhekoko ei sovi yhteen tuollaisen asenteen ja tunnelman kanssa.

He ovat onnettomia, kyllästyneitä, vihaisia omia lapsiaan kohtaan. He huorittelevat ja haukkuvat omia lapsiaan. He päivittäin syyttävät lapsiaan heidän tuomastaan työmäärästä. En voi ymmärtää, että miksi sellaisessa tilanteessa pitää hankkia lapsia lisää, kun niitä kohtaan ollaan myös vihaisia ja tylyjä. Olen itse kasvanut sellaisessa perheessä, jossa kaikella rakkaudella, äidin ja isän olisi pitänyt ymmärtää että heillä ei ole resursseja olla suurperheen vanhempia, koska kyse on paljon muusta kuin varsinaisesti ruoka- tai vaatehuollosta tai toimeentulosta. Eivät kaikki suurperheet ole mitään onneloita, vaikka ulkoiset asiat olisi kunnossa. Ja silloin sillä perhekoolla on merkitystä. Ihmisten pitäisi oikeasti miettiä minkälaista arkea he jaksavat ja millä tavalla. Vaikka itse olet suurperheen äiti, niin kyllä sunkin pitää se ymmärtää että kaikista siihen hommaan ei ole. Ei se suurperheys ole mikään pyhä lehmä, mitä ei saa arvostella, niin kuin ei ole lisääntyminenkään. Kaikki eivät tunnu itse tajuavan miten suuri merkitys vanhempien voinnilla ja lapsien voinnilla on. Ja jos vanhemmat on jo valmiiksi ihan lopussa, niin ei se nyt helvetissä tilannetta yhtään paranna, jos lapsia tehdään koko ajan lisää.[/QUOTE]

Nyt tuli olo, ettet puhunutkaan naapuristasi vaan omasta tarinastasi?
Olen pahoillani onnettomasta lapsuudestasi.

Minä en usko että suurperhe sopii kaikille. On monenlaisia ihmisiä ja monia tapoja elää ja onnellista on jos löytää omansa.

Olen kanssasi samaa mieltä että lasten syyllistäminen ja huoritteleminen ei ole asiallsita. Toisaalta en usko, että niin käyttäytyvä ihminen olisi hyvä pienenkään perheen vanhempi eli ei vieläkään oikein auennut, miksi mielestäsi ongelma oli (siis tällä naapurin perheellä eikä omassa lapsuudenkodissasi) nimenomaan perhekoko.
 
Ei kaikille sovi monta lasta, toki se joillain voi edesauttaa tuota vihaa mitä vanhemmat kokee. Kyllä suurperheessä varmaan on enempi hommaa kuitenkin kuin 1 lapsen perheessä. En kiellä etteikö siinä voisi olla muita syitä takana.

Mutta kyllä on sääli tuollainen tilanne :/ Oletko kokeillut esim. kutsua perheen äitiä kahville / yrittänyt kaveerata tämän kanssa?
 
minusta kun on aina näyttänyt siltä, että yhden ja kahden lapsen vanhemmat on kaikkein väsyneimpiä ja stressaantuneimpia. ja se naama on aina norsunvitulla. suurperheen äidit taas näyttävät kaikkien rauhallisimmilta. ja heillä on muutakin puhumista kuin maijan vaippaihottuma ja pikku petterin kerhokäyttäytyminen, kun muut kiusii pientä.
 
"pihvi"
Olen kanssasi samaa mieltä että lasten syyllistäminen ja huoritteleminen ei ole asiallsita. Toisaalta en usko, että niin käyttäytyvä ihminen olisi hyvä pienenkään perheen vanhempi eli ei vieläkään oikein auennut, miksi mielestäsi ongelma oli (siis tällä naapurin perheellä eikä omassa lapsuudenkodissasi) nimenomaan perhekoko.
En minä edes väittänyt, että se ongelma on se perhekoko. Ihmettelin, että miksi ihmiset, jotka suhtautuvat vihamielisesti jo olemassaoleviin lapsiinsa, hankkivat koko ajan lapsia lisää, koska on selvää että se ei ole ihan viisas ratkaisu, niiden lasten hyvinvointia ajatellen. En ymmärrä, miksi vihamieliseen ympäristöön pitää tuoda koko ajan lisää lapsia, kun niitä vanhempia lapsia kohtaan ei voida osoittaa rakkautta ja tukea ja kunnioitusta. En ymmärrä sitä motivaatiota mikä vanhemmilla on hankkia lisää ja lisää lapsia, vaikka he eivät edes nauti elämästään lasten kanssa.
 
kulissiahan se on.ulospäin pitää näyttää kaiken nätiltä ja hyvältä, vaikka sisältö olisi silkkaa paskaa.

varmaan heidänkin kaikkien elämä paranisi ,jos vanhemmat eroaisi tai haksivat jotakin apua selkeesti rakkaudettomaan suhteeseensa.
 
Blue
Nyt tuli olo, ettet puhunutkaan naapuristasi vaan omasta tarinastasi?
Olen pahoillani onnettomasta lapsuudestasi.

Minä en usko että suurperhe sopii kaikille. On monenlaisia ihmisiä ja monia tapoja elää ja onnellista on jos löytää omansa.

Olen kanssasi samaa mieltä että lasten syyllistäminen ja huoritteleminen ei ole asiallsita. Toisaalta en usko, että niin käyttäytyvä ihminen olisi hyvä pienenkään perheen vanhempi eli ei vieläkään oikein auennut, miksi mielestäsi ongelma oli (siis tällä naapurin perheellä eikä omassa lapsuudenkodissasi) nimenomaan perhekoko.
Mä peesailen tätä kaikella tapaa.

Miten se äiti/isä joka huorittelee ja haukkuu(ihan hirveän vaikea uskoa että näin olisi mutta voihan se olla kun ap näin sanoo) niitä yhdeksää lastaan ei muka tekisi niin vaikka niitä lapsia olisi vain kaksi?
 
"pihvi"
Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23750375:
Ei kaikille sovi monta lasta, toki se joillain voi edesauttaa tuota vihaa mitä vanhemmat kokee. Kyllä suurperheessä varmaan on enempi hommaa kuitenkin kuin 1 lapsen perheessä. En kiellä etteikö siinä voisi olla muita syitä takana.

Mutta kyllä on sääli tuollainen tilanne :/ Oletko kokeillut esim. kutsua perheen äitiä kahville / yrittänyt kaveerata tämän kanssa?
Eivät halua ottaa kontaktia kehenkään, yritin kyllä aikani mutta ei kun ei. Tai siis tarkoitaan kehenkään esimerkiksi naapurustossa, kyllä heillä joskus sukulaisia käy ja ehkä joskus tuttujakin, en tiedä niin tarkkaan. Vanhemmat suhtautuvat aika vihamielisesti kaikkiin naapureihinkin.
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23750397:
minusta kun on aina näyttänyt siltä, että yhden ja kahden lapsen vanhemmat on kaikkein väsyneimpiä ja stressaantuneimpia. ja se naama on aina norsunvitulla. suurperheen äidit taas näyttävät kaikkien rauhallisimmilta. ja heillä on muutakin puhumista kuin maijan vaippaihottuma ja pikku petterin kerhokäyttäytyminen, kun muut kiusii pientä.
samaan olen minäkin törmännyt!! peesi siis tälle!
 
"annukka"
Nyt tuli olo, ettet puhunutkaan naapuristasi vaan omasta tarinastasi?
Olen pahoillani onnettomasta lapsuudestasi.

Minä en usko että suurperhe sopii kaikille. On monenlaisia ihmisiä ja monia tapoja elää ja onnellista on jos löytää omansa.

Olen kanssasi samaa mieltä että lasten syyllistäminen ja huoritteleminen ei ole asiallsita. Toisaalta en usko, että niin käyttäytyvä ihminen olisi hyvä pienenkään perheen vanhempi eli ei vieläkään oikein auennut, miksi mielestäsi ongelma oli (siis tällä naapurin perheellä eikä omassa lapsuudenkodissasi) nimenomaan perhekoko.
siis etkö sä osaa lukea vai missä nyt mättää? aphan kirjoitti että ei kyse ole pelkästään perhekoosta mutta ei tajua miksi niitä lapsia sitten pitää tehdä koko ajan lisää jos arki on sellaisenaankin rankkaa.
 
"pihvi"
Mä peesailen tätä kaikella tapaa.

Miten se äiti/isä joka huorittelee ja haukkuu(ihan hirveän vaikea uskoa että näin olisi mutta voihan se olla kun ap näin sanoo) niitä yhdeksää lastaan ei muka tekisi niin vaikka niitä lapsia olisi vain kaksi?
Kyllä he varmaankin huorittelisivat ja haukkuisivat ehkä jos niitä lapsia olisi kaksi, en minä ole ennustaja. Mutta onhan se nyt selvää, että kaksi lasta kuluttaa vanhempien aikaa ja energiaa vähemmän, kuin 9 lasta. Ja tarkoitan ihan pelkkää ruoanlaittoa, kaupassa käyntiä, perus kodinhuoltoa yms. Ehkä jos niitä lapsia olisi vain kaksi, vanhemmatkin olisivat vähemmänn masentuneita (tai mikä lie mt-ongelma taustalla onkin, jokin varmaankin koska minusta terve ihminen ei huorittele omia lapsiaan).

En mä syytä kaikkia suurperheitä. Monet jaksaa olla äitejä ja isiä lapsilleen. Ja monet pienemmän perheen vanhemmat on ehkä huonoja, mutta ei se muuta sitä että en edelleenkään ymmärrä miksi tehdä lisää lapsia jos suhde on jo niin täynnä vihaa lapsia kohtaan.
 
"vierailija"
Kyllä näyttää olevan kova tarve suurperheellisten äitien todistella, että ei se suurperheestä johdu, kyllä pienten perheiden äidit ovat sitä ja tätä.

Perhekoolla ei ole merkitystä. Kyllä yhdenkin lapsen kanssa voi olla rankkaa ja mitä usempi lapsi, niin luultavasti sen rennommin osaa ottaa, jos tykkää lapsista ja haluaa ison perheen. Mutta jos on jo valmiiksi todella väsynyt ja vittuuntunut, niin on kyllä idiotismia tehdä lisää lapsia ja kuvitella, että se sillä helpottaa tai mikä syy se nyt onkaan niitä lapsia lisää tehdä. Tottakai on eri asia onko lapsia 1 vai 10! Mitä usempi, niin sen enempi niistä on kuitenkin hommaa, vaikka toki seuraakin toisilleen. Vihaiseen ilmapiiriin ei toivoisi syntyvän yhtään lasta.
 
Aika iso perhe kyllä, ja puhetyylistä päätellen kyseessä ei ole mikään uskonnollinen perhe? Mietin vain, että jos he eivät "saa" käyttää ehkäisyä ja näin perhekoko kasvaa, ja myös eikö tämmöisissä tilanteissa eroaminen ole myös aika harvinaista..? Äh, oli vain pakko tulla jotain kommentoimaan, koska suurinosa kommentoijista ei ilmeisesti nyt ymmärrä pointtia mitä ajat takaa, että miksi ylipäänsä tehdä lapsia onnettomaan suhteeseen ja varsinkin kun perhe on noin iso, niin siinähän on vain enemmän ihmisiä jotka kärsivät onnettomista vanhemmista.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt, miten ihmiset eivät näe miten toisiaan ja muita kohtelevat, ja ennen kaikkea, miten he eivät mieti, miten heidän, aikuisten ihmisten käyttäytyminen vaikuttaa lapsiin. Olisi kertakaikkiaan kamalaa jos naapurissa asuisi tuollainen perhe (ihan sama missä mittakaavassa, oli niitä lapsia se 1 tai 9), kun toisten asioihin ei halua puuttua, mutta sääliksi varmasti käy heidän lapsiaan... Inhottava tilanne...
 
Blue
[QUOTE="vierailija";23750498]Kyllä näyttää olevan kova tarve suurperheellisten äitien todistella, että ei se suurperheestä johdu, kyllä pienten perheiden äidit ovat sitä ja tätä.

Perhekoolla ei ole merkitystä. Kyllä yhdenkin lapsen kanssa voi olla rankkaa ja mitä usempi lapsi, niin luultavasti sen rennommin osaa ottaa, jos tykkää lapsista ja haluaa ison perheen. Mutta jos on jo valmiiksi todella väsynyt ja vittuuntunut, niin on kyllä idiotismia tehdä lisää lapsia ja kuvitella, että se sillä helpottaa tai mikä syy se nyt onkaan niitä lapsia lisää tehdä. Tottakai on eri asia onko lapsia 1 vai 10! Mitä usempi, niin sen enempi niistä on kuitenkin hommaa, vaikka toki seuraakin toisilleen. Vihaiseen ilmapiiriin ei toivoisi syntyvän yhtään lasta.[/QUOTE]

Ja kenelläkään ei ole tullut mileenkään että josko tämä ei olekaan ihan jatkuva ja pysyvä olotila heidän perheessään vaan heillä esim. tällä hetkellä joku kriisi (joka siis puhjennut nyt keväällä tällä kokoonpanolla mikä heillä nyt on).

muoks. No, oli niin tai näin niin tosi kurjaahan tuo on, ei lapset tuollaista ansaitse missään nimessä. Ootko esim. neuvolassa vinkannut, samalla tädillä vissiin käyvät kun naapurissa asuvat? Vois auttaa asiaa eteenpäin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ymmärrän ap:n pointin, enkä siis ole mitenkään suurperhe-vastainen vaikka tykkäänkin että se on homma joka ei sovi jokaiselle meistä.

En siis tarkoita että nuo jatkuvasti riitelevät ja lapsiaan haukkuvat vanhemmat olisivat 1-2 lapsen kera jatkuvasti hyväntuulisia ja iloisia unelmavanhempia. Mutta siis jos lapsia itseään täytyy syyllistää siitä työmäärästä minkä nämä tuovat niin en näe kyllä ideaa mennä hankkimaan lisää lapsia. ja siis oletan nyt että ap on tosissaan pidemmän ajan kuullut ja nähnyt tuota naapureiden toimintaa, eikä kyse ole siitä että hän on kerran tai kaksi päätynyt todistamaan sitä heikointa hetkeä.

Itse suurperheessä kasvaneena ja hyvän lapsuuden läpikäyneenä olen kuitenkin sitä mieltä että ne 9 lasta teettävät huomattavasti enemmän työtä kuin se 1-2 lasta. Jos äidin huono tuuli juohtuu siitä ettei hän viihdy kotona niin pienemmällä lapsimäärällä hän olisi päässyt töihin jo huomattavasti pikemmin eikä niitä kotihommiakaan olisi siinämäärin kuin tuollaisen suurperheen kanssa on. Ja tosissaan, kyllä se lapsi ansaitsee vanhemmiltaan vähän muutakin kuin ne puhaat vaatteet ja jotain sapuskaa pöytään.
 
"höh"
ny pointti kai ollu perhekoko vaan se miten lapsia kohdellaan.
Saako lapset tulla leikkimään esim. teidän lasten kanssa? Että saisivat samalla edes jotain kokemusta erilailla käyttäytyvistä aikuisista.

Ja kyllä mä voisin niinkin tehdä, jos tosi pahalta tuntuu, että soittaisin kunnan sossuun. Ei ketään yksin syyllistäen niinkuin ap tilanteeseen suhtautuikin mutta huolensa ilmaisten. En tiedä miten toimivat vai toimivatko mitenkään mutta täytyisihän tuohon joku muutos saada. Vahvoja pitäisi lasten olla, että tuossa tasapainoisiksi ja itseään arvostaviksi kasvaisivat.
 

Yhteistyössä