Jotain sais pysyvästi muuttua suomalaisilla hygieniassa ja tartuttavuudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 825
19 181
113
Aloitetaas miljoonas koronaketju mitä tällä palstalla on...:) En olisi ikinä voinu kuvitella että siteeraan Li Anderssonia, mutta hän sanoi että suomalaisten hygieniakäyttäytymiseen pitää tulla (ainakin koronan ajaksi eli 1-2 v?) pysyvä muutos.

Niin kauan kuin oon ollu äiti, mä oon ihmetelly niitä mammoja jotka tekee näin:
-"Meidän Vilijonkka oksensi eilen, vein sen tänään hoitoon kun oli ihan hyvävointinen"
-"Meidän Vilijonkka oksensi eilen, mutta vein meidän Linda-Severiinan hoitoon, kun se niin kaipaa kavereita"
-sama toistuu mammakahviloissa, kyläilyissä, jne. "Meidän Purjoriina oksensi eilen mut meni silti kaverisynttäreille, Vilijonkan vein mummolaan jotta saamme olla Jorman kanssa kahden."

Oon joskus kokenut olevani pilkunviilaaja kun ilmoitan ystävälle muksun puolikuntoisuudesta, vaikka joku mamma raahaa kokoontumisiin täysräkäiset muksunsa.

Korona-aikana näen ja kuulen että muksujeni kaverit näkevät toisiaan toistensa kodeissa, kun omat nupottaa kotona (no, tuo esiteini on nähnyt ulkoillessaan kaveriaan). Tää alkaa oikeesti nyppiä kohta. Jos korona jatkuu pitkään niin se alkaa vaikuttaa omieni kaverisuhteisiin.

Mä toivon, että kun toitotetaan nyt hygieniaa ja turva-aikoja taudista toipumisessa, että näiden mammojen jakeluun menisi pysyvästi jotain, ja se kestäisi koronan jälkeenkin.

Mitä yritän sanoa, on se:
Ihmisille pitäis antaa vapaus, mut hygieenisesti.
Mikskä sitä sanois? Hygieniatiedostavaksi liikkumiseksi?

Yskitään oikein. Aletaan käyttää maskeja. Pidetään kipeät tenavat kotona.
Avataan yleisten vessojen ovet hihalla tms.

• Tykkää
Reactions: Ellimaar ja m1es
Mutku en mä halua olla kotona koko päivää yrjöpurjopenskaa hoitaen ku ei sit saa valmiiksi tehtyä lounasta.
Mutku en mä halua olla se lapsen viihdyttäjä, kaverit ovat sitä varten!
Siis pitäähän päästä ukon kanssa ryyppäämään. Sitä varten vanhemmat ovat!

Ja jooh, oon niin samaa mieltä kanssasi.

Tottapuhuen edellisellä tavalla toimivilta vanhemmilta pitäis lapset huostaanottaa.

• Tykkää
Reactions: Echo
Mutku en mä halua olla kotona koko päivää yrjöpurjopenskaa hoitaen ku ei sit saa valmiiksi tehtyä lounasta.
Mutku en mä halua olla se lapsen viihdyttäjä, kaverit ovat sitä varten!
Siis pitäähän päästä ukon kanssa ryyppäämään. Sitä varten vanhemmat ovat!

Ja jooh, oon niin samaa mieltä kanssasi.

Tottapuhuen edellisellä tavalla toimivilta vanhemmilta pitäis lapset huostaanottaa.
Juuri näin. Ja tällä aloituksella en nyt ota kantaa karanteenien ja koulukaranteenien pituuteen.

Mutta tästä koronasta pitää ottaa se oppi mikä tästä saadaan.

Hei, meillä on eka mahatauditon talvi ja kevät! :D Kun ei oo Yrjöpurjot päässy vauhtiin.

• Tykkää
Reactions: r0s
Yks mistä pitäis luopua, on tämä sääntö (päiväkodit ja koulut):

-Flunssassa 1 kuumeeton päivä, niin tenava voi palata päiväkotiin/kouluun
-mahataudissa 2 oireetonta päivää (ei ripulia/oksentamista)

Ja pah. Mun empiiriset tutkimukset yli 10 vuoden ajalta osoittaa, että oikea varoaika molemmissa ois 3-4 päivää.

Esim.noro voi tarttua yli viikonkin päästä. Ollaan saatu tartutettua mahatauti 1,5 viikon päästä oireiden loppumisesta perheeseen, joka tuli meille yökylään.

Ja pah. Mun empiiriset tutkimukset yli 10 vuoden ajalta osoittaa, että oikea varoaika molemmissa ois 3-4 päivää.

Esim.noro voi tarttua yli viikonkin päästä. Ollaan saatu tartutettua mahatauti 1,5 viikon päästä oireiden loppumisesta perheeseen, joka tuli meille yökylään.
Työkaveri kuoli sydänkohtaukseen työmaalla ja usko tai älä niin kylän toiselta laidalta mummo kuoli kolme vuotta myöhemmin

Kuolemat ovat vielä pahempia tarttumaan kuin mikään flunssa tai ripuli

Aloitetaas miljoonas koronaketju mitä tällä palstalla on... En olisi ikinä voinu kuvitella että siteeraan Li Anderssonia, mutta hän sanoi että suomalaisten hygieniakäyttäytymiseen pitää tulla (ainakin koronan ajaksi eli 1-2 v?) pysyvä muutos.

Niin kauan kuin oon ollu äiti, mä oon ihmetelly niitä mammoja jotka tekee näin:
-"Meidän Vilijonkka oksensi eilen, vein sen tänään hoitoon kun oli ihan hyvävointinen"
-"Meidän Vilijonkka oksensi eilen, mutta vein meidän Linda-Severiinan hoitoon, kun se niin kaipaa kavereita"
-sama toistuu mammakahviloissa, kyläilyissä, jne. "Meidän Purjoriina oksensi eilen mut meni silti kaverisynttäreille, Vilijonkan vein mummolaan jotta saamme olla Jorman kanssa kahden."

Oon joskus kokenut olevani pilkunviilaaja kun ilmoitan ystävälle muksun puolikuntoisuudesta, vaikka joku mamma raahaa kokoontumisiin täysräkäiset muksunsa.

Korona-aikana näen ja kuulen että muksujeni kaverit näkevät toisiaan toistensa kodeissa, kun omat nupottaa kotona (no, tuo esiteini on nähnyt ulkoillessaan kaveriaan). Tää alkaa oikeesti nyppiä kohta. Jos korona jatkuu pitkään niin se alkaa vaikuttaa omieni kaverisuhteisiin.

Mä toivon, että kun toitotetaan nyt hygieniaa ja turva-aikoja taudista toipumisessa, että näiden mammojen jakeluun menisi pysyvästi jotain, ja se kestäisi koronan jälkeenkin.

Mitä yritän sanoa, on se:
Ihmisille pitäis antaa vapaus, mut hygieenisesti.
Mikskä sitä sanois? Hygieniatiedostavaksi liikkumiseksi?

Yskitään oikein. Aletaan käyttää maskeja. Pidetään kipeät tenavat kotona.
Avataan yleisten vessojen ovet hihalla tms.

Sinähän olet järkiintynyt. Toivottavasti kyseessä on pysyvä muutos tai ainakin 1-2 vuotta kestävä. (y)

Nii ja sit vielä silleen, että jos yksi perheen lapsista sairastuu ni kaikki vaan samantien kotiin. -Ja ovat kunnes joka lapsi on sen läpikäynyt.

Samaa mieltä!

Mulla on läheinen kaveri, jonka lapsi on vähän väliä kuumeessa tai flunssassa. Sit kun se ei voi mennä kouluun, niin se viedään isovanhemmille hoitoon ettei tarvitse olla yksin kotona.

Tää kaveri sanoo, että sehän on vain flunssaa, ja että vastustuskyky kasvaa kun niitä sairastaa... No EI näytä kasvaneen hänen lapsensa kohdalla kun lapsi on vähän väliä kipeä kun he eivät välitä myöskäön siitä että heille päin tarttuu. Ja jättää kertomatta kun tavataan että lapsi on kipee, joten se tarttuu muihin =(

• Tykkää
Päiväkoti ja koulu ei koske mua enää.
Mun käsihygienia ei ole täydellistä mutta en ole sairastanut moneen vuoteen. Ja tiedän nuo asiat. Ole käynyt koulutuksen. :X3:

• Tykkää
Ihan voitais alottaa siitä, että ihmiset pesisivät kätensä vessakäynnin jälkeen. Tämän näkee selkeästi työpaikalla: tiedetään kyllä, kuka ei pese ja kuka pesee. Eikä pesemistä ole hutaisu veden alla.

• Tykkää
Meil on 6 lasta, joten jos kaikkien pitäisi olla pois koulusta kun yksi sairastaa, niin olisivat varmaan puoli talvea pois :D
Olen samaa mieltä kuin ap, että lisää hygieniaa, ja sairaat pysyy kotona. Ja mahatautihan ilmenee aika nopeasti, eli sen kanssa voisi olla tarkempi, ja pysyä myös riittävän pitkään kotona.
Jos sisarus on kuumeessa, niin olen ilmoittanut opettajille, että soittavat jos lapsi vaikuttaa väsyneeltä niin haen kotiin.

Kylään ja tapahtumiin kyllä ehtii, vaikka joskus jotain jäisi välistäkin. Ei siis pilata muiden elämää omalla välinpitämättömyydellä että viedään aamulla oksentanut lapsi iltapäivällä kaverisynttäreille!

• Tykkää
Meidän tytön luokalla oli yksi tyttö joka oli ollut huonovointinen aamusta ja oksentanut kesken koulupäivän, äitinsä haki vasta pari tuntia myöhemmin pois vaikka opettaja oli soittanut heti tapahtuman jälkeen, sitten seuraavana päivänä tyttö oli normaalisti koulussa kun ei kuulemma ollut oksentanut kuin kerran kotona. Ja opettaja antoi olla. Ja tämä oli samaan aikaan kun vatsatautia jylläsi vähän joka puolella...

• Tykkää
Meidän tytön luokalla oli yksi tyttö joka oli ollut huonovointinen aamusta ja oksentanut kesken koulupäivän, äitinsä haki vasta pari tuntia myöhemmin pois vaikka opettaja oli soittanut heti tapahtuman jälkeen, sitten seuraavana päivänä tyttö oli normaalisti koulussa kun ei kuulemma ollut oksentanut kuin kerran kotona. Ja opettaja antoi olla. Ja tämä oli samaan aikaan kun vatsatautia jylläsi vähän joka puolella...
Mun tyttö tuli pari vuotta sitten kaverin synttäreiltä kotiin illalla, ja kertoi että yks tyttö oli sanonut että hän oksensi aamulla ja äiti oli sanonut että ei saa sitten kertoa kenellekään...

• Tykkää

Jotkut ei vaan voi olla pois viikkoa vielä sairauden jälkeen, jos työnsä meinaa pitää

Yhteistyössä