jospa minäkin kysyisin: 6v vauvan kanssa kotiin vai jatkaisi pk:ssa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
alkup.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22034368:
Pitäisin kotona, jos olisi kuitenkin päivisin mahdollisuus käydä paikoissa, missä on muita suurinpiirtein saman ikäisiä lapsia. Mulla oli aikoinaan esikoinen noin vuoden kotona ennenkuin meni eskariin ja eskariakin oli vain kahtena päivänä viikossa, mutta me käytiin leikkipuistoissa, mun kavereiden luona ja taloyhtiössäkin asui muita kutakuinkin samanikäisiä, jotka olivat ainakin iltasella ja vikonloppuisin pihalla leikkimässä. Nyt aikuisena tyttö on sanonut useammankin kerran, että ne olivat hänen lapsuutensa onnellisimmat vuodet, kun sai olla äidin ja pikkuveljen kanssa kotona. Tyttö meni tarhaan ollessaan 1 v 10 kk ja me muutettiinkin mun jäädessä kuopuksesta äitiyslomalle, joten kaikki kaverit jäi jokatapauksessa vanhaan paikkaan.
Olisikin helppoa jos tietäisi etukäteen lapsen nauttivan kotonaolosta enemmäin kuin osa-aikahoidosta pk:ssa. lapsi olisi 3 päivää viikosta hoidossa puolpäiväisenä, ja 4 päivää kotona. kotipäivinä voisimme tehdä pieniä retkiä ym. mikäli vauva ei ole kauhean itkuinen ja viihtyy rattaissa/liinassa.
yritänkin miettiä ratkaisua lapsen näkökulmasta, mikä olisi hänelle parasta. voihan päiväkotipäiviä vähentää jos siltä tuntuu, tai myöhemmin lopettaa kokonaan :)

Keittiönoita
Olisikin helppoa jos tietäisi etukäteen lapsen nauttivan kotonaolosta enemmäin kuin osa-aikahoidosta pk:ssa. lapsi olisi 3 päivää viikosta hoidossa puolpäiväisenä, ja 4 päivää kotona. kotipäivinä voisimme tehdä pieniä retkiä ym. mikäli vauva ei ole kauhean itkuinen ja viihtyy rattaissa/liinassa.
yritänkin miettiä ratkaisua lapsen näkökulmasta, mikä olisi hänelle parasta. voihan päiväkotipäiviä vähentää jos siltä tuntuu, tai myöhemmin lopettaa kokonaan :)
Vaikeahan sitä on etukäteen tietää. Mä en ole koskaan ollut päiväkodissa ja viihdyin erinomaisesti kotihoidossa. Äitini keksi kaikenlaista tekemistä meidän kanssa enkä muista, että mulla olisi koskaan ollut tylsää. Lasteni ollessa pieniä en keksinyt mitään, mikä olisi päiväkodissa ollut parempaa kuin kotona, koska mulla oli omasta lapsuudestani malli siitä, miten mukavaa kotihoidossa voi olla. Ja kun esikoisen oli aikoinaan tarhassa, niin eipä tuon kertomukset tarhapäivistä kovin ihmeellisiltä vaikuttaneet...enemmän hauskaa puuhaa oli kotona.

Minusta tuo on hyvä ajatus, että katsotte tilannetta ja jos näyttää siltä, että lapsi viihtyy paremmin kotona kuin päiväkodissa, niin sitten vähennätte päiväkotipäivien lukumäärää tai lopetatte sen kokonaan.

Mikset pidä lyhyempiä päiviä pk:ssa. 5v tarvitsee todella kavereita ja ohjattua toimintaa ryhmässä, mutta ei tarvitse sitä 8t päivittäin.Vie 4:ksi tunniksi silloin myös aikaa olla kotona kanssasi ihmettelemässä uutta vauvaa. Kun virikehoidosta puhutaan negatiiviseen sävyyn koskee tämä taaperoikäisiä (jotka eivät siitä hyödy, pikemmin kärsivät) ja 3v+ lapsia joita pidetään "virikehoidossa" , lapsen näkökulmasta liian pitkiä päiviä.

"kolmen äiti"
Meillä esikoinen meni kouluun ja keskimmäinen oli 5v kun vauva syntyi. 5v jatkoi tutussa päiväkodissa 3-4 pvänä/vko (=max 17 hoitopäivää/kk) 5h/pvä.

Tämä on toiminut tosi hyvin. Saa leikkiä ja olla tuttujen kavereiden kanssa päiväkodissa, mutta myös aikaa kotona äidin, vauvan ja isosiskon kanssa on jäänyt paljon.

p
Jos oikeesti tykkää siel olla, niin minä pitäsin varmaan 6h päivässä ja 5 päivää viikossa.. Sais ite rauhassa olla välillä vauvan kanssa ja myös omia juttuja tehä (jos vauva sattuu nukkuun).. Virikehoito on hyvähomma!

Yhteistyössä