Joskus työttömäksi jääneet (itse isrtisanoutunut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ekaa kertaa työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli karenssia 3 kk, vaikka kävi niin, että haastattelussa henkilöstöihminen palkkasi mut suullisesti + kehotti irtisanoutumaan entisestä paikasta, ettäehtisin aloittamaan elokuun alussa. Pomo oli lomalla ja sopimuksen allekirjoittaminen piti olla muodollisuus. Mutta pomo oli ohi tän palkannut lomallaan toisen ihmisen ja mä jäin tyhjän päälle... Tää siis viime kesänä.

Ja vaikka työkkärissä kyllä uskoivat, koska mulla ei muuten oo mitään kupruja, työkokemusta putkeen yli 10 v, niin silti karenssia tuli.

Joten sulle tulee ihan varmasti.

Jos työpaikalla on asiat pahasti pielessä, kannattaa irtisanoutumista ennemmin ottaa selville onko mahdollisuus purkaa työsopimus.

Silloin ei ainakaan olisi kovin epäselvää, kummasta osapuolesta asia johtuu jos selvät purkamisperusteet löytyvät.

Kelan ja työkkärin byrokratiaa en tunne, mutta vaikuttaisi järjenvastaiselta edellyttää ihmisiltä työskentelemistä esim. lainvastaisissa olosuhteissa.

Jos sulla ei oo lääkärintodistusta tai jotain muuta yhtä painavaa todistetta, ettet pystynyt enää jatkamaan työssäsi, mätkähtää se 3 kuukauden karenssi. Et sä tuosta vain pysty keksimään niitä syitä mitenkään, jotta voisit tuon ehkäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nupunen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
saako karenssia jos irtisanoutuu paikkakunnalta muuton takia.muutto siis yli 500km päähän.

Todennäköisesti et saa, mutta automaattisesti sekään ei ole peruste. Mikä tarkoittaa sitä, että asian käsittelee joku lautakunta tai vastaava, joka ei ihan joka viikko kokoonnu.. Eli varaudu siihen, että työttömyyspäivärahapäätös venyy.

mun mies sai kun muutti 250km. tänne mun luo ja jätti vanhan työnsä. karenssi tuli.

Mie olen suunnitellut irtisanovani itseni reilun kuukauden kuluttua, kun muutan miehen perässä toiselle paikkakunnalle. Tiedän, että joudun karenssiin ja sen takia olenkin säästänyt kovasti rahaa, että saan maksettua oman osani vuokrista ja ruasta. Onneksi mieheni on vain onnellinen, että muutan sinne ja sanoi, että minun ei tarvitse kesän aikana huolehtia raha-asioista, että voin hyvin elää hänen siivellä. Tietysti osallistun parhaani mukaan menoihin, en voisi kuvitellakaan, että en osallistuisi.

Mie olen oikeastaan onnellinen, että pääsen pois tuosta työpaikasta ja työstä, koska viimeinen vuosi on ollut välillä aika rankkaa. En vielä tiedä mitä alan seuraavaksi tekemään, joten en ole hakenut uutta työpaikkaa. Pidän ensin kunnon loman ja sitten alan vasta miettimään ja hakemaan. Saattaa olla, että kunnon loman jälkeen tuon tapainen työ mitä nyt teen, taas kiinnostaa ja on intoa tehdäkin sitä. Kävin liitossa kysymässä noista irtisanomisista ja koska satuin pääsemään puhumaan sellaisen henkilön kanssa, joka tietää meidän työpaikan ongelmista, hän ei yhtään ihmetellyt, kun sanoin irtisanovani itseni. Neuvoi miten kannattaa toimia ja antoi pari irtisanomis-lappua mukaan.

Yhteistyössä