Jos yrittäisit raskautta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kierron keskivaiheilta seuraaviin kuukautisiin tai niiden poisjääntiin, ajattelisitko valintoja tehdessä, että

A) et ole raskaana, kunnes testi plussaa ja/tai kuukautiset ovat myöhässä

VAI

B) voit olla jo raskaana ja valinnat tehdään sen mukaan, paitsi esim. kuukautisten aikaan ja alkukierrosta voi perustellusti olettaa, että et vielä ole raskaana

?

Esim. voisitko käyttää alkoholia tai lääkettä, jota ei suositella käytettävän raskausaikana?

Aluksi kun aloimme yrittää lasta olin innoissani ja elin "esiraskaana" koko ajan, noudatin kaikkia ruokavaliorajoituksia yms. Sitten kun lasta ei yrittämisestä huolimatta kuulunutkaan, niin päätin että elän normaalia elämää siihen saakka kunnes testistä tulee plussa. Eli A.

B. Ei tässä muutenkaan ole tullut juopoteltua vuosiin, mutta jos olisi raskausmahdollisuus niin silloin ei ainakaan. Ja samoin lääkkeitä en käyttäisi jos on vaihtoehto (esim. ottaisin Panadolin vaikka muissa olosuhteissa saattaisin ottaa Buranan). Ruokavaliojuttuja tms. tuskin jaksaisin vielä miettiä, mutta ei niissä taitaisi suuria mietittäviä ollakaan, en syö kylmäsavukalaa tai epämääräisiä merilevävalmisteita :D

A

Meillä yrittäminen kesti niin kauan (3 vuotta), että jos joka kiertoa olisi ajatellut tärppikiertona, niin hulluksihan sitä olisi tullut. Eli normisti elelin plussaan asti.

Kyllä käytin alkoholia niin kauan kunnes testi näytti plussaa. En nyt sentään ihan jokapäivä alkoholia käyttänyt, mutta silloin oli kesäloma, joten kyllä sitä vähän runsaammin kuin normaalisti tuli käytettyä. Ja yritystä oli takana jo useampi kuukausi, niin olisihan se aika stressaavaa ollut joka kuukausi miettiä noita asioita. Ja jos niiden ekojen viikkojen aikana nyt kerkeää sitä alkoa käyttää, niin ei siitä mitään haittaa vielä varhaisilla viikoilla sikiölle ole.

Ymmärrän hyvin, ettei koko ajan voi elää kuin raskausaikana, jos yritys kestää kauan. Mutta silti kaamea ajatus, jos raskauden jatkumiseen vaikuttaisikin se, että tuli juotua enemmän tai käytettyä ei-sopivaa lääkettä. Ei mulla siis ole todellakaan mitään faktaa asiasta tarjoilla, mutta en ihmettelisi, jos keho olisi niin fiksu, että perskännit olisi merkki, ettei hedelmöittyneen munasolun kannata tähän kohtuun kiinnittyä...

Joidenkin asioiden, esim. foolihapon saannin, tiedetään vaikuttavan alkion kehitykseen jo ennen kuin raskaus on tiedossa. Itse en luottaisi siihen, etteikö myrkytkin voisi vaikuttaa.

Mut tähän varmasti vaikuttaa sekin, miten paljon muutettavaa on. Jos ei tupakoi, käytä raskauteen sopimattomia lääkkeitä tai juurikaan alkoholia, niin tuskin siitä maksamakkarasta kannattaa stressiä repiä.

Itse vastaisin B, koska minulla on suunnittelua vaativa lääkitys.

Yhteistyössä