Jos yksityishenkilö myy jonkun tavaran, mitä veroja pitäisi maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _lisaa tilaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

_lisaa tilaa

Vieras
Mikäli yksityishenkilö myy jonkun ison tavaraerän toiselle (joko yksityishenkilö tai yritys), niin mitäköhän veroja tms pitäisi maksaa?

Onko tilanne mitenkään eri, jos vaikka myy mopoauton toiselle? Pitääkö jotakin veroja maksaa myyjän vai voiko rahat pistää taskuun?

Onko siis jotakin selvää eroa, milloin on kyse yksityishenkilön normaalista tavarakaupasta ja milloin toiminta on ammattimaista? Mulla kyse vaan on siis eräästä tavaraerästä, joka on seissut mun varastossa jo pitkään ja haluaisin sen myydä.

Mikäli yksityishenkilö myy jonkun ison tavaraerän toiselle (joko yksityishenkilö tai yritys), niin mitäköhän veroja tms pitäisi maksaa?

Onko tilanne mitenkään eri, jos vaikka myy mopoauton toiselle? Pitääkö jotakin veroja maksaa myyjän vai voiko rahat pistää taskuun?

Onko siis jotakin selvää eroa, milloin on kyse yksityishenkilön normaalista tavarakaupasta ja milloin toiminta on ammattimaista? Mulla kyse vaan on siis eräästä tavaraerästä, joka on seissut mun varastossa jo pitkään ja haluaisin sen myydä.

Myyt poes vaa

Käytetystä tavarasta ei tarvitse yksityishenkilön myydessä maksaa mitään veroa kun alv. on jo suoritettu silloin kun se on ollut uusi ja ostettu uutena. Tämä siis jos ei tarkoituksesi ole ammattimaista kauppaa tehdä.

Jos ammattimaisesti tekisit (käytetynkin tavaran) kauppaa niin maksat vain siitä voitosta veron, eli vähennät kulut. Tähän kannattaa jo ottaa kirjanpito mukaan ja joudut mm. kuitit yms. tositteet liittämää siihen.

Myyntivoitosta pitää maksaa veroa. Harva siitä mopoautosta saa enemmän rahaa kuin mitä on siitä itse maksanut.

Onko tähän referenssiä? En ole varma, miten voin todistaa ostohinnan, koska olen saanut nuo tuotteet velan maksamisen seurauksena ja ei siitä ole enää mitään todisteita jäljellä.

En varmaan tekisi tuoteilla mitään voittoa, menevät omakustannehintaan.

Käytetystä tavarasta ei tarvitse yksityishenkilön myydessä maksaa mitään veroa kun alv. on jo suoritettu silloin kun se on ollut uusi ja ostettu uutena. Tämä siis jos ei tarkoituksesi ole ammattimaista kauppaa tehdä.

Jos ammattimaisesti tekisit (käytetynkin tavaran) kauppaa niin maksat vain siitä voitosta veron, eli vähennät kulut. Tähän kannattaa jo ottaa kirjanpito mukaan ja joudut mm. kuitit yms. tositteet liittämää siihen.

Kyseessä on siis uusia tuotteita, jotka olen joskus saanut kotini varastoon. En siis aio harjoittaa mitään liiketoimintaa, vaan haluan päästä noista vaan eroon lisätilan takia.

Mä siis olen yksityishenkilö, joten en voi alkaa pitämään mitään kirjanpitoa.

Otetaan nyt esimerkki: jos vaikka yksityishenkilön kodin varastossa on vaikka 100kpl uusia joolukuusen tähtiä, jotka ovat siellä vuosikaudet seisseet, niin mitä pitäiis tehdä, jos ne haluaa myydä?

Onko ne "tähdet" joku joskus ostanut kaupasta tms. eli ALV. jo maksettu? Jos ei niin siitä toteutuneesta kauppahinnasta pitäisi sit maksaa 24% veroa verottajalle, mutta kahteen kertaanhan sitä ei ole tarkoitus maksaa. Eli tavaran alkuperä varmaan kertoisi miten toimia.
Helpointa on jos laitat vaan myyntiin.☺

Kyseessä on siis uusia tuotteita, jotka olen joskus saanut kotini varastoon. En siis aio harjoittaa mitään liiketoimintaa, vaan haluan päästä noista vaan eroon lisätilan takia.

Mä siis olen yksityishenkilö, joten en voi alkaa pitämään mitään kirjanpitoa.

Otetaan nyt esimerkki: jos vaikka yksityishenkilön kodin varastossa on vaikka 100kpl uusia joolukuusen tähtiä, jotka ovat siellä vuosikaudet seisseet, niin mitä pitäiis tehdä, jos ne haluaa myydä?
Eikös oo olemassa joku raja, minkä saa vuodessa tienata ilman veroja? En nyt muista oliko se joku 3000 vai 8000€. Minkähän arvoisia ne sun tavarat mahtaa olla? Minä kyllä pistäisin ihan myyntiin vaan enkä miettisi mitään veroja yms. Olettaen ettei ole kyse mistään kymppitonnin tavaraerästä.

Yhteistyössä