Jos viikon puolivälissä puhutaan "ensi viikonlopusta", niin onko se saman viikon vai seuraavan viikon viikonloppu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 933
19 190
113
Yksi tuttuni laittoi tekstaria nyt keskiviikkona, kirjoitti "ensi viikonloppuna sit sitäjatätä". Mä tiesin juteltuani jo aiemmin sen tutun kanssa että kyse on isänpäiväviikonlopusta, mutta jos mulla ei tuota etukäteistietoa olisi ollut niin olisin luullut hänen tarkoittavan tätä pyhäinpäiväviikonloppua.

Kumminko päin ymmärrätte tuon? Mun mielestä jos tarkoittaa vasta seuraavaa viikkoa, niin pitäisi kirjoittaa "ENSI VIIKON viikonloppu".
Hiustenhalkomista, ah. :)

Totaalisen väärä olen vastaamaan kun itse aina sekoilen näiden ilmaisujen kanssa. Esim. työkaveri soitti su iltana, että voiko ensi viikon maanantaina tulla kyydillä töihin. Jos ei olisi tarkemmin puhuttu, niin olisin mieltänyt viikon päästä maanantaina.

Tarkoittaa seuraavan viikon viikonloppua :) Näin oon aina ymmärtäny eikä oo ikinä käyny niin että ois toinen tarkoittanu toisin..

Okei, kiitti. :) Mut mun maailma suistui nyt hivenen sijoiltaan, mun pitää ruveta ajattelemaan tuo asia toisin. :|

viikonloppu on ajanjakso jolla tarkoitettaan yleensä päiviä perjantai, lauantai ja sunnuntai. Jos siis elät aikaa välillä maanantai-torstai tarkoitetaan "ensi viikonlopulla" seuraavaa perjanta, lauantai ja sunnutai -jaksoa. Ja tässä ei kyllä pitäisi olla mitään tulkiinan varaa. Viikko sisältää viikonlopun joten jos tarkoitetaan viikonloppua joka on vasta seuraavalla viikolla pitää se mainita erikseen.

oon huomannu et tää muuttuu riippuen kuka asian sanoo, esim isäni soitti tiistaina ja puhui ensi viikonlopusta vaikka tarkoittikin saman viikon viikonloppua. joidenkin mielestä taas ensi viikonloppu on sama viikko/seuraava viikko.. kannattaa aina selventä äettä mikä viikonloppu :D

Niin eihän kukaan puhu myöskään ensiviikosta ja tarkoita sillä mitään muuta kuin seuraavaa alkavaa viikkoa. Miksi viikonloppu olisi jotenkin tästä säännöstä poikkeava ajanjakso?

Me väännetään tästä miehen kanssa aina. Mun mielestä se on ensi viikonloppu eli seuraava viikonloppu (eli sen saman viikon viikonloppu mitä eletään). Miehen mielestä se taas on ensi viikon loppu eli siis seuraavan viikon viikonloppu.

[QUOTE="Vieras";29167294]Niin eihän kukaan puhu myöskään ensiviikosta ja tarkoita sillä mitään muuta kuin seuraavaa alkavaa viikkoa. Miksi viikonloppu olisi jotenkin tästä säännöstä poikkeava ajanjakso?[/QUOTE]

mutta kuitenkin, jos ajatellaan että nyt olisi maanantai 4.11. silloin ensi torstai on 7.11. ja ensi lauantai on 9.11. niin miksi ihmeessä ensi viikonloppu olisi 15.11-17.11 viikonloppu??

Ensi viikonloppu = seuraava tuleva viikonloppu.

Ensi viikon loppu / ensi viikon viikonloppu = sitten se seuraavan viikon loppu, ei seuraava viikonloppu.

Äh, siis mikä tässä nyt on epäselvää, sehän on selvästi kirjoitettu, viikonloppu = lauantai&sunnuntai, ensi viikonloppu on seuraava la&su. Ensi viikon loppu = seuraavan viikon (ma-su) loppu.

Tarkoittaa seuraavan viikon viikonloppua :) Näin oon aina ymmärtäny eikä oo ikinä käyny niin että ois toinen tarkoittanu toisin..

Missä maailmassa sä elät?
Miksi ensi viikonloppu olisi seuraavan viikon viikonloppu? Ymmärryksessä jotain vikaa?

Ensi viikon loppu on seuraavan viikon viikonloppu.
Ensi viikonloppu on seuraava viikonloppu.

Oletteko paljonkin opiskelleet äidinkieltä? Ilmeisesti ette.

[QUOTE="sanna";29167361]ENSI VIIKONloppu.[/QUOTE]

Mitä tuo nyt sitten tarkoitti?

Ensi viikonloppu ja ensi viikon (VÄLI) loppu ovat eri asioita, ihan kieliopillisesti. Ei ole mitään ENSI VIIKONloppua.

Ensi viikon loppu = ensi viikon, eli viikon 45, viikonloppu eli isänpäiväviikonloppu.

Ensi viikonloppu = tuleva viikonloppu eli viikon 44 viikonloppu eli pyhäinpäiväviikonloppu.

Itse puhun ensi viikonlopusta jos tarkoitan en tätä mutta seuraavaa, nyt (tai tänä) viikonloppu taas on seuraavaksi tuleva. Usein menen sekaisin itsekin, että "Ens .. eikun siis tänä (tai nyt) viikonloppuna sitten me..." :D

Mulle ensi viikonloppu on tuleva viikonloppu eli saman viikon viikoloppu.
Ensi viikon loppu on siitä seuraava eli seuraavan viikon viikonloppu.
Monesti sanon ihan selvyyden vuoksi joko ensi viikon viikonloppu tai että ei nyt viikonloppu vaan siitä seuraava jotta kaikki tajuaa.

Yhteistyössä