Jos vieras loukkaa itsensä pihallani, olenko vastuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ok-asuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ok-asuja

Vieras
Siis jos naapurin lapset hiippailee mun tontilla ja astuu naulaan jossain tontin perukoilla, tai jos joku tunkeilija oikaisee pihan poikki ja kaatuu liiterin kulmalla olevaan harjateräkseen loukaten itsensä. Olenko mä korvausvelvollinen?

Tästähän oli joskus Karpossa :D Muistan vielä vuosien takaa, kun joku oli joutunut siinä korvaamaan vaikka oli pistänyt jonkun "läpikulku kielletty" -kyltin tms.

Periaatteessa kai voit ollakin. Kiinteistönomistaja on velvollinen korvaamaan, jollei pysty osoittamaan, että loukkaaja oli esim. rikollisilla asioilla. Mun mielestä se on kyl väärin... Jos vaikkapa joku hukkuu naapurin uima-altaaseen, niin onko se naapuri jotenkin korvausvelvollinen, jollei ole aidannut uima-allastaan?

Joissain tilanteissa saattaa olla. Itsellä kävi sama mielessä joskus kun kesäpaikalla oli aikoinaan vanha laho kaivonkansi. Jos joku olisi pudonnut kaivoon niin kuinkahan olisi käynyt...tuli kyllä sittemmin korjattua. Toisaalta taas jos omalta tontilta kaatuu myrskyssä puu naapurin puolelle, niin et ole korvausvelvollinen ellei ulkopuolelta ole ollut havaittavissa että puu on ollut laho.