Jos vieras lapsi komentelee teitä?

Niin miten reagoitte? Onko se teistä hauskaa, suututteko vai?
Eräs tuttavani oli nimittäin päivittänyt kuinka hauskaa hänestä oli kun 2,5vuotias oli komenellut tarjoilijaa ja toista lasta ravintolassa. Lisäksi jotain vierasta ihmistä kaupassa. Totesi vain:" että eipä jää lapsi toisten jalkoihin aikuisena.."
Mun mielestä ei ole hauskaa käytöstä lapselta..

Viimeksi muokattu:
En nyt suuttuisi, mutta ei ole hyväksyttävää, eikä varsinkaan hauskaa. Reagointi riippuisi pitkälti siitä tilanteesta, täysin vieraan lapsen komenteluja en varmaan noteeraisi ollenkaan, tutulle/omalle lapselle voisin sanoa, että sinä et mua komentele.

ftyg
En mä nyt suuttuisi mutta ei ole tollanen ok eikä varsinkaan sille naureskelu. Se ettei aikuisena jää muiden jalkoihin ei anna lupaa olla kenellekkään törkeä, käskyttelevä ja luulla itsestään liikoja. Eihän se lapsi itse vielä hirveesti asiasta ymmärrä niin sille voi antaa anteeksi mutta äidin käytös ja asenne tota juttua kohtaan ei ole hyväksyttyä, se kun on olettaen ihan aikuinen nainen joka omistaa täysin toimivat aivot niin pitäis ymmärtää mikä se tollasen jutun lopputulos sitten on.

Oon itte asiakaspalvelu työssä, ja kyllä lapsi-asiakkkailla on ihan samat säännöt kuin aikuisilla, omaa vuoroa odotetaan eikä ruveta huuteleen, tosin en ole kyllä tätä ennen törmännyt vanhempiin jotka vain naureskelis kun lapsi käyttäytyy tuolla tavoin!

Saraldo
Jos se olisi joku ihan tuntematon lapsi jossain ohimenevässä tilanteessa, en kiinnittäisi lapseen mitään huomiota. Mä en muutenkaan kiinnitä vieraisiin lapsiin huomiota.

minnee
No, ei siitä mitään hernettä tarvi nenään vetää. Varsinkin, jos lapsi on pieni, se vaan ei tajua, että sellainen komentelu on vaan loukkaavaa. Yleensä, jos lapsi yrittää käskyttää minua, vastaan pari kertaa ihan tavallisesti ja sitten sanon, että lopetapa tuo komentelu.

Naapurissa asuu eräs viisivuotias, joka tuppaa olemaan vähän dominoiva. Jos heillä on esimerkiksi isompien tyttöjen leikit kesken, hän yrittää sanella, että mihin saa pienemmät ja aikuiset tulla. Sanon siihen esimerkiksi, että "tämä on kaikkien puisto" tai "me mennään nyt tästä ohi". Koskaan ei ole tullut vastaukseksi muuta kuin "joo", kun on tarpeeksi aikuiseen ja rauhalliseen sävyyn vastannut.

Joskus aikoinaan vuonna tuhat kävin ammattikurssin, jossa nuorin opiskelijoista oli kuusitoistakesäinen tyttö. Hänellä oli raivostuttava tapa komennella muita. Siihen ei auttanut suora puhekaan, käsky lopettaa komentelu. Tuntui, että verisuoni kohta katkeaa päästä sen pennun kanssa. Joskus meillä oli harjoitustöitä asiakkaiden kanssa, ja vanhemmat naiset ihastelivat tyttöä kun hän oli niin jämäkkä heidän mielestään. Itse asiassa tyttö oli vain kova komentelemaan, mutta aika veltto, mitä tuli minkään ylimääräisen tekemiseen. Turhauttavinta oli, kun sitä suuttumusta ei voinut asiakkaiden edessä näyttää ja muutenkin ajattelin, että minun tehtäväni ei ole kasvattaa jo noin isoa tyttöä.

"vieras"
Ei ole hauskaa, sukulaisperheen nuorimmainen on tällainen. Vanhempiensa mielestä hauska ja vahvatahtoinen, minusta ilman rajoja elänyt... vanhemman kommenttina oudon kuulinen kehu "se on NIIIN kova selittämään, että saa aina tahtonsa läpi".

Voitte sitten arvata mitä tapahtui kun täti ei selittelyyn taipunut :) ... pilttihän ihan suuttui :D

minnee
[QUOTE="vieras";28099258]Ei ole hauskaa, sukulaisperheen nuorimmainen on tällainen. Vanhempiensa mielestä hauska ja vahvatahtoinen, minusta ilman rajoja elänyt... vanhemman kommenttina oudon kuulinen kehu "se on NIIIN kova selittämään, että saa aina tahtonsa läpi".

Voitte sitten arvata mitä tapahtui kun täti ei selittelyyn taipunut :) ... pilttihän ihan suuttui :D[/QUOTE]

Ei se voimakastahtoisen lapsen tahto siitä mihinkään heikkene, jos sille opetetaan rajoja ja käytöstapoja. Oppiipahan vaan ilmaisemaan ja kanavoimaan sitä tahtoaan rakentavalla tavalla JA sietämään sitä, ettei se oma tahto mene läpi likellekään aina.

Kauhea karhunpalvelus lapselle opettaa, että se muka olisi joku hieno asia, että hän käyttäytyy kuin öykkäri.

mukelot
"Joskus aikoinaan vuonna tuhat kävin ammattikurssin, jossa nuorin opiskelijoista oli kuusitoistakesäinen tyttö. Hänellä oli raivostuttava tapa komennella muita. Siihen ei auttanut suora puhekaan, käsky lopettaa komentelu. Tuntui, että verisuoni kohta katkeaa päästä sen pennun kanssa."

Minulla on tämmöinen esikoinen, verisuoni katkeaa ihan just. Väittää ja inttää vastaan ihan siksi ettei pysty muuhunkaan, hänellä on toki oireyhtymä jonka vuoksi ei siedä ohjeita muilta, mutta siltikin. :( Tavallinen lapsi olisi hiljaa tai peloissaan silloin kun minä suutun ja korotan ääntäni, mutta tämä vaan ylpistyy lisää ja käy yhä nokkavammaksi. Turpaan tekisi mieli vetää.

Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;28099156:
Eli josvieraslapsi jyräisi teidän lapsen esim. ravintolan leikkipaikalta pois, ja vieraan lapsen vanhemmat vaan naureskelis, miten reagoisitte?
Eipä se pieni lapsi vielä ymmärrä sen komentelun epäkohteliaisuutta, mutta se kyllä jo ottaa päähän jos vanhemmat ei välitä. Been there. Ravintolassa, leikkipuistossa, Hoplopissa, laivalla... lapset jyrää toisaan vaikka vanhemmat katsoo siitä vierestä. Omille olen siinä sitten yrittänyt jotenkin sanoa ja avustaa, että jokainen saa leikkiä mutta että toisillekin pitää antaa vuoro. Ja toisaalta, oman aran lapsen kanssa saa useinnolla hänelle sanomassa ettei hänen silti aina tarvitse väistää muita.

Aika hankalaa. En silti huutele huonosti käyttäytyvien lasten perään, mutta ojennan jos olen tilanteessa läsnä. Ihan sama, mitä ne vanhemmat siitä ajattelee.

"..."
Herranjestas että taas on totista kansaa liikkeellä. Se lapsi oli 2,5-vuotias!
Tottakai tuon ikäiset matkii vanhempiaan ja komentavat esim toisia lapsia samaan tyyliin kuin heitä komennetaan. Eri asia, jos joku 5-vuotias näsäviisastelija alkaa ohjeistamaan, mutta juuri puhaan oppinu parivuotias on eri asia.
Höllätkää vähän sitä vannetta pään ympärillä, ettei omista lapsistanne tule samanlaisia ilottomia ja huumorintajuttomia sitruunanaamoja kuin itse olette.

pöööps
Jotkut lapset ovat joskus tosi söpöjä "komennellessaan". Tässä ap:n kertomassa tapauksessa pidän lapsestaan ylpeilevää äitiä huonona kirjoittajana. Ei ole pätkääkään miettinyt,mitä postailee. Tätähän tämä on, että kirjoittaminen on vaikea laji ja mitä tyhmempi juttu sen enemmän leviää. Tuskin se äiti on saanut paljoakaan peukutuksia.

Muutoin komentelevat lapset vaan palautetaan maan pinnalle. Mulle on yksi mamma käynyt kimppuun ojentaessani hänen kymmenvuotiasta kullannuppuaan. Olin harjoittelemassa heidän firmassaan ja pentu alkoi leikkimään pomoa. Kuuntelin mamman huutoa aikani ja mietin, ettei sillä muijalla olisi varaa. Mutta se pentu oppi käyttäytymään seurassani ja se riitti.

Lapselle en ole vihainen, mielestäni on vanhempien tässä tapauksessa Äidin tehtävä ohjeistaa lasta käyttäytymään oikein, eikä naureskella asialle. Ja "peukutuksia" ja sydämiä äiti oli saanut tästä kommentista, mikä sai mut ajattelemaan että olenko tiukkapipoinen, en mielestäni ole vaan pitäähän käytös tavat olla, eikä niitä opi jos ei opeteta!

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;28099675:
Lapselle en ole vihainen, mielestäni on vanhempien tässä tapauksessa Äidin tehtävä ohjeistaa lasta käyttäytymään oikein, eikä naureskella asialle. Ja "peukutuksia" ja sydämiä äiti oli saanut tästä kommentista, mikä sai mut ajattelemaan että olenko tiukkapipoinen, en mielestäni ole vaan pitäähän käytös tavat olla, eikä niitä opi jos ei opeteta!
No olet tiukkapipoinen, etenkin jos et kerran edes tarkemmin tiedä noita tapauksia ja silti olet noin närkästynyt.

Esim eilen joku pikkulapsi komensi omaa lastani, kun tämä meinasi kengät jalassa mennä leikkipaikalle. Mielestäni se oli ihan vain söpöä, kun toinen pikkuihminen tärkeänä ohjeisti toista.

[QUOTE="...";28099696]No olet tiukkapipoinen, etenkin jos et kerran edes tarkemmin tiedä noita tapauksia ja silti olet noin närkästynyt.

Esim eilen joku pikkulapsi komensi omaa lastani, kun tämä meinasi kengät jalassa mennä leikkipaikalle. Mielestäni se oli ihan vain söpöä, kun toinen pikkuihminen tärkeänä ohjeisti toista.[/QUOTE]

Voi tuota meidän lasta(sydän) :D kyllä sai taas nauraa melkein pissit housuissa ku oltiin syömässä, Lapsi huusi tarjoilijoille et "täti, nyt tänne" ja yhdelle pikkutytölle tuumas et mee pois tieltä,Lapsi leikkkii nyt... sit Lapsi sai kaupassa melkosen raivarin ku ois halunnu pois kärryistä...no me ei suostuttu päästämään ni karju yhdelle tädille et "täti auttaa minua, täti päästää pois" :D " tuo tyttö ei jää jalkoihin tässä elämässä"

Lisäksi ylpeä puhelin selvitys asiasta kuinka tomerasti ja fiksusti hänen lapsensa oli käyttäytynyt..

Viimeksi muokattu:
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;28099820:
Voi tuota meidän lasta(sydän) :D kyllä sai taas nauraa melkein pissit housuissa ku oltiin syömässä, Lapsi huusi tarjoilijoille et "täti, nyt tänne" ja yhdelle pikkutytölle tuumas et mee pois tieltä,Lapsi leikkkii nyt... sit Lapsi sai kaupassa melkosen raivarin ku ois halunnu pois kärryistä...no me ei suostuttu päästämään ni karju yhdelle tädille et "täti auttaa minua, täti päästää pois" :D " tuo tyttö ei jää jalkoihin tässä elämässä"

Lisäksi ylpeä puhelin selvitys asiasta kuinka tomerasti ja fiksusti hänen lapsensa oli käyttäytynyt..
No itseasiassa tuo ensimmäinen ja viimeinen olivat minustakin ihan hauskoja. Normaali järkevä aikuinen tajuaa, että tuon ikäisellä, juuri puhumaan oppineella ei ihan ole vielä kaikki sosiaaliset taidot huippuluokkaa. Tuo toisen lapsen tyrannisointi on sen sijaan eri juttu, eikä siinä ole mitään hauskaa.

lucifer
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;28099156:
Eli josvieraslapsi jyräisi teidän lapsen esim. ravintolan leikkipaikalta pois, ja vieraan lapsen vanhemmat vaan naureskelis, miten reagoisitte?
kysyisin suureen ääneen että kenen tämä huonosti käyttäytyvä kakara on. tai pyytäisin isoon ääneen näitä naureskelijoita näyttämään ravintolan/leikkipaikan omistuspaperit.

Yhteistyössä